اپل ۸۰ درصد ظرفیت تولید پردازنده‌های پنج نانومتری TSMC را رزرو کرده است

دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
براساس اخبار منتشرشده، اپل برای تهیه‌ی پردازنده‌ی محصولاتش در سال ۲۰۲۱، ۸۰ درصد از ظرفیت خط‌تولید تراشه‌های پنج نانومتری TSMC را رزرو کرده است.
تبلیغات

چندی پیش، اپل خانواده‌ی آیفون ۱۲ را با پردازنده‌ی A14 رونمایی کرد و به‌دنبال آن، کامپیوترهای جدید مک را نیز همراه‌با پردازنده‌ای موسوم به M1 روانه‌ی بازار کرد. وجه‌ تمایز دو پردازنده‌ی یادشده این است که هر دو اولین‌بار در کلاس خود با استفاده از فرایند ساخت پنج نانومتری شرکت TSMC ساخته شده‌اند؛ ازاین‌رو، گفته می‌شود اپل حجم عظیمی از ظرفیت تولید تراشه‌های پنج نانومتری این شرکت را رزرو کرده است.

پوشیده نیست که TSMC در سال‌های گذشته تأمین‌کننده‌ی اصلی تراشه‌ی محصولات اپل بوده است و همچنان از‌طریق سرمایه‌گذاری‌های طولانی‌مدت و روزافزون به پیشرفت فناوری‌های توسعه‌ی تراشه‌هایش ادامه می‌دهد. مطمئنا با مشتری سودآوری مانند اپل، این شرکت همچنان مرزهای توسعه‌ی سیلیکون را ادامه خواهد داد و برای حفظ اپل هر کاری انجام می‌دهد.

اپل شرکت TSMC را به‌عنوان شریک تجاری با‌ارزش به‌رسمیت شناخته است و گفته می‌شود کوپرتینویی‌ها در سال ۲۰۲۱ در‌حدود ۸۰ درصد از کل خط‌تولید پنج نانومتری این شرکت را به‌منظور تولید پردازنده‌هایی، از جمله A15 Bionic برای استفاده در آیفون ۱۳ رزرو کرده‌اند.

به‌گفته‌‌ی خبرگزاری CnBeta به‌نقل از منابع تایوانی، غول فناوری کوپرتینو سال آینده‌ی میلادی از ظرفیت تولید بی‌نظیر TSMC بهره خواهد برد. علاوه‌براین، فاز سوم کارخانه‌ی TSMC از سه‌ماهه‌ی نخست سال ۲۰۲۱ تولید انبوه پردازنده‌های پنج نانومتری را آغاز خواهد کرد. گفته می‌شود TSMC باید هر ماه حدود ۹،۰۰۰ ویفر تولید کند.

جدا از اپل، شرکت‌هایی مانند کوالکام، مدیاتک، برادکام و دیگران نیز خواستار ویفرهای تولیدی این شرکت هستند. البته باید به این نکته اشاره کرد که کوالکام تولید بخشی از پردازنده‌های پنج نانومتری خود را به سامسونگ سپرده است و یکی از دلایل این امر کمبود ظرفیت تولید TSMC بیان می‌شود؛ زیرا همان‌طور‌که گفته شد، اپل ۸۰ درصد خط تولید را رزرو کرده است.

اپل احتمالا سال ۲۰۲۱ بسیاری از محصولاتش را با پردازنده‌های ساخته‌شده در گره پنج نانومتری TSMC روانه‌ی بازار خواهد کرد. به‌خاطر بسپارید که TSMC چندین خط‌تولید برای مشتریانش در نظر گرفته است که تراشه‌های پنج نانومتری و پنج نانومتری پلاس و پنج نانومتری تقویت‌شده را شامل می‌شود.

تاکنون تأیید نشده است پردازنده‌های اپل از کدام فرایند تولید استفاده می‌کنند؛ اما باتوجه‌به شایعات منتشرشده می‌توان حدس زد که چه محصولاتی از این پردازنده‌های بهره‌مند خواهند شد. در ابتدا، انتظار می‌رود نیمه‌ی نخست سال آینده‌ی میلادی آیپد پرو جدید با پردازنده‌ی A14X (یا A14Z) و نمایشگرهای مینی LED رونمایی و عرضه شود. از قرار معلوم، پردازنده‌ی استفاده‌شده در آن‌ها پنج‌نانومتری خواهد بود. 

افزون‌براین، شایعات از عرضه‌ی آی‌مک ۲۴ اینچی در نیمه‌ی نخست سال آینده‌ی میلادی حکایت می‌کند و احتمالا آی‌مک یادشده با طراحی جدید و پردازنده‌ی بهبودیافته M1 عرضه خواهند شد. این محصول می‌تواند اولین دستگاه غول فناوری باشد که از پردازنده‌ی گرافیکی اختصاصی بهره می‌برد.

آخرین و مطمئن‌ترین دستگاهی که پردازنده‌های پنج نانومتری در بطن آن قرار خواهد گرفت، آیفون ۱۳ خواهد بود که احتمالا در رویداد سنتی سپتامبر ۲۰۲۱ (شهریور ۱۴۰۰) رونمایی خواهد شد. برخلاف سایر محصولات یادشده، انتظار می‌رود آیفون‌ ۱۳ اولین دستگاهی باشد که از فرایند ساخت پنج نانومتری بهبودیافته‌ی TSMC بهره خواهد برد و عملکرد و بازده بهتری به‌ارمغان خواهد آورد.

بااین‌اوصاف، اپل در سال آینده محصولات زیادی باتوجه‌به فرایند ساخت پنج نانومتری عرضه خواهد کرد و با فرض صحت این خبر، جای تعجب نیست که ۸۰ درصد ظرفیت تولید TSMC را ازآنِ خود کرده باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات