اپل کل ظرفیت اولیه تولید پردازنده‌های ۳ نانومتری TSMC را پیش‌خرید کرده است

چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
بر اساس اخبار منتشرشده، اپل تمامی ظرفت تولید تراشه‌های سه نانومتری TSMC را برای استفاده در آیپد، آیفون و کامپیوترهای مک پیش‌خرید کرده است.
تبلیغات

دوشنبه‌ی گذشته، خبری منتشر شد که اپل در سال آینده‌ی میلادی برای تأمین پردازنده‌های محصولاتش در حدود ۸۰ درصد از ظرفیت خط تولید غول TSMC را رزرو کرده است. حال مشخص شده است که کوپرتینویی‌ها علاوه بر پردازنده‌های ۵ نانومتری، کل ظرفیت اولیه‌ی تولید پردازنده‌های ۳ نانومتری این تولیدکننده‌ی تایوانی تراشه‌ را دو سال مانده به تولید انبوه آن‌ها، پیش‌خرید کرده‌اند.

به ‌دنبال گزارش‌های قبلی مبنی بر سپری کردن آخرین مراحل توسعه‌ی فرایند ساخت سه نانومتری TSMC، منابع صنعت نیمه‌هادی ادعا می‌کنند که غول فناوری کوپرتینو تولید اولیه تراشه‌های TSMC، ساخته‌شده با فرایند ۳ نانومتری را به‌ منظور استفاده در دستگاه‌های مبتنی بر iOS و کامپیوترهای مک پیش‌خرید کرده است. با استناد به گزارش خبرگزاری Money.UDN، منابع نزدیک به زنجیره‌ی تأمین ادعا می‌کنند که فرایند آزمایشگاهی و آزمون‌وخطای تراشه‌های سه نانومتری به‌خوبی در حال پیشروی است و برآورد می‌شود که خطوط تولید این تراشه‌ها، فعلا برای تولید ماهانه ۵۰ هزار و سالانه ۶۰۰ هزار پردازنده برنامه‌ریزی شده‌اند و احتمالا تولید انبوه آن‌ها از سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد. البته این ظرفت تولید اولیه است و پیش‌بینی می‌شود که حجم تولید به‌صورت چشمگیری افزایش یابد؛ زیرا نشریه یادشده تخمین می‌زند که TSMC برای بازگشت سرمایه و سوددهی، باید حداقل ۳۰۰ میلیون پردازنده به ‌فروش برساند.

هنوز مشخص نیست که اپل چند واحد از تراشه‌های مذکور را در چه بازه‌ی زمانی سفارش داده است؛ اما گفته می‌شود سفارش‌ها عمدتا برای تولید پردازنده‌های سری M به ‌منظور استفاده در کامپیوترهای مک مبتنی بر معماری آرم متمرکز هستند. با این اوصاف می‌توان گفت کامپیوترهای مک اولین محصولاتی در کلاس خود به‌حساب می‌آیند که پردازنده‌ی ۳ نانومتری در بطن آن‌ها تعبیه خواهد شد. همچنین آیفون‌های مجهز به پردازنده‌ی A16 Bionic و آیپدهای آینده از فرایند ساخت یادشده بهره خواهند برد. پیش از این، TSMC ادعا کرده بود که تراشه‌های ۳ نانومتری در مقایسه ‌با فرایند ساخت ۵ نانومتری، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد عملکرد بهتری خواهند داشت و ۲۰ تا ۲۵ درصد صرفه‌جویی در مصرف انرژی به ارمغان خواهند آورد.

در مستندات گزارش آمده است که TSMC در حال توسعه‌ی لیتوگرافی ۴ نانومتری است که قبل از فرایند ۳ نانومتری راه‌اندازی می‌شود و هر دو فرایند ساخت یادشده، به‌صورت مستقیم با تولیدات سامسونگ رقابت خواهند کرد. به ادعای منابع، TSMC حداقل شش ماه از رقیب دیرینه‌اش جلوتر است؛ البته  اخیرا TSMC تعدادی از کارمندان و مهندسان کلیدی‌اش را در مقابل شرکت‌های اغلب چینی رقیب از دست داده است؛ اتفاقی که شاید به‌معنی ایجاد صنعت مستقل پردازنده در چین منجر باشد و از دست دادن بیش از ۵۰ مهندس، برای TSMC گران تمام شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات