مقایسه‌ی بنچمارک‌های رسمی اسنپدراگون 888 و A14 اپل

شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس بنچمارک‌های رسمی، پردازنده‌ی اسنپدراگون 888 با وجود پیشرفت چشمگیر در مقایسه با نسل گذشته، قادر به شکست پردازنده‌ی A14 نخواهد بود.
تبلیغات

چندی پیش کوالکام از پردازنده‌ای با موتور پردازش تصویر پیشرفته، مودم X60، هوش مصنوعی سریع‌تر و انبوهی از قابلیت‌های دیگر رونمایی کرد. اسنپدراگون 888 در مقایسه با نسل گذشته،‌ تقریبا در هر زمینه‌ای پیشرفت داشته؛ اما سؤال اصلی این است که اژدهای جدید کوالکام در مقایسه با رقیب دیرینه‌اش یعنی پردازنده‌های سری A اپل چه عملکردی از خود نشان می‌دهد؟

روز گذشته کوالکام به‌صورت رسمی بعضی از بنچمارک‌های اسنپدراگون 888 را به نمایش گذاشت و خوشبختانه معیارهای یادشده می‌توانند دید خوبی برای مقایسه‌ی پردازنده‌ی A14 و اسنپدراگون 888 ارائه دهند. وب‌سایت AnandTech فهرست امتیازهای دو پردازنده‌ی یادشده در بنچمارک گیک‌بنچ را برای سنجش قدرت پردازنده‌ی مرکزی و بنچمارک GFX برای نمایان کردن قدرت گرافیکی آن‌ها ارائه داده و نتایج، حاکی از برتری پردازنده‌ی A13 و A14 در این معیارها است.

بنچمارک گیک‌بنچ اسنپدراگون ۸۸۸ در مقابل A14

طبق گفته‌ی کوالکام، پردازنده‌ی اسنپدراگون 888 در آزمون‌های نسخه‌ی پنجم گیک‌بنچ (Geekbench 5) با عملکرد چشمگیر در مقایسه با نسل گذشته، توانسته است به امتیاز ۱۱۳۵ در آزمون تک‌هسته‌ای و امتیاز ۳۷۹۴ در آزمون چندهسته‌ای دست یابد. از طرف دیگر، گوشی آیفون ۱۲ مجهز به پردازنده A14 در آزمون تک‌هسته‌ای امتیاز ۱۶۰۳ و در چندهسته‌ای امتیاز ۴۱۸۷ کسب کرده است؛ از این‌رو پردازنده‌ی جدید کوالکام با وجود عملکرد بسیار خوب، قادر به شکست جدیدترین پردازنده‌ی اپل نیست. از سوی دیگر، آیفون ۱۱ پرو با پردازنده‌ی A13 در آزمون تک‌هسته‌ای امتیاز ۱۳۳۳ و در چندهسته‌ای امتیاز ۳۳۶۶ کسب کرده است. طبق نتایج منتشرشده، درواقع اسنپدراگون 888 می‌تواند A13 را در آزمایش‌ چندهسته‌ای شکست دهد؛ اما هنوز در آزمون‌ تک‌هسته‌ای قادر به انجام این کار نیست.

بنچمارک GFX اسنپدراگون ۸۸۸ در مقابل A14

کوالکام نتایج معیار آزمایش گرافیک را با استفاده از بنچمارک GFXBench به اشتراک گذاشته است  که نشان می‌دهد اسنپدراگون ۸۸۸ بیشینه‌ی عملکرد ۸۶ فریم ‌بر ‌ثانیه به ارمغان می‌آورد؛ اما هنوز مشخص نیست این عملکرد پایدار خواهد ماند یا بعد از مدتی افت خواهد کرد. پس اگر مبنا حالت بیشینه باشد، اسنپدراگون ۸۸۸ پشت سَر گوشی آیفون SE، آیفون ۱۲ و آیفون ۱۱ قرار می‌گیرد. وب‌سایت Anandtech در این باره می‌گوید:

به نظر نمی‌رسد اسنپدراگون 888 با بیشینه‌ی عملکرد پردازنده‌ی A13 یا A14 مطابقت داشته باشد؛ اما عملکرد پایدار کاملا به مصرف انرژی تراشه بستگی دارد. اگر این حالت بین ۴ تا ۴٫۵ وات باشد، احتمالا اکثر گوشی‌های پرچم‌دار اندرویدی در سال ۲۰۲۱ می‌توانند این رقم بیشینه‌ی عملکرد را حفظ کنند. این امر به کوالکام اجازه می‌دهند برترین عملکرد گرافیکی را به دست آورد. در غیر این صورت، اگر پردازنده مجبور باشد به‌طور قابل ‌توجهی عملکرد خود را کنترل کند، احتمالا قادر به شکست پردازنده‌های سری A اپل نخواهد بود.

پردازنده‌های اپل سال‌ها است که خود را از رقبای دیگر جدا کرده‌اند و می‌توان گفت همین عملکرد چشمگیر به‌نوعی باعث شد غول فناوری کوپرتینو پس از ۱۵ سال، معماری x86 و پردازنده‌های اینتل را در کامپیوترهای مک کنار بگذارد و از دستورالعمل‌های پایه‌ی آرم برای طراحی و ساخت پردازنده‌ی اختصاصی بهره گیرد. این معیارها نشانه دیگری از قدرت تراشه‌های سری A اپل در مقایسه با بقیه رقبا است و به‌ویژه عملکرد قابل ‌توجه پردازنده‌ی A13 را نشان می‌دهد.

اسنپدراگون 888 پیشرفت چشمگیری در مقایسه با مدل‌های قبلی دارد. درواقع عملکرد پردازنده‌ی مرکزی در حدود ۲۵ درصد، عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی ۳۵ درصد و در برخی آزمون‌ها، بیشینه‌ی عملکرد تا ۵۰ درصد افزایش یافته است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۸۸ می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات