مشخصات کامل اسنپدراگون 888، تراشه پرچم‌دار کوالکام اعلام شد

جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
مشخصات تکمیلی اسنپدراگون 888، تراشه‌ی پرچم‌دار جدید کوالکام، با موتور پردازش تصویر پیشرفته، مودم X60 و هوش مصنوعی سریع‌تر منتشر شد.
تبلیغات

همان‌طورکه انتظار می‌رفت کوالکام پس از ماه‌ها انتظار، یکم دسامبر ۲۰۲۰ (۱۱ آذر ۱۳۹۹) از قوی‌ترین پردازنده‌‌اش موسوم به اسنپدراگون 888 رونمایی کرد و در روز گذشته نیز اطلاعات تکمیلی از این تراشه‌ی قدرتمند را به اشتراک گذاشت. اسنپدراگون 888 اولین پردازنده از خانواده‌ی اسنپدراگون است که با فرایند ساخت ۵ نانومتری ساخته می‌شود و برای اولین‌بار در گوشی‌های پرچم‌دار مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید در سال آینده‌ی میلادی استفاده خواهد شد.

واحد پردازش مرکزی (CPU)

پوستر چینش کلاسترهای اسنپدراگون 888

اسنپدراگون 888 اولین پردازنده‌ای است که به‌صورت رسمی از هسته‌ی Cortex-X1 با فرکانس ۲٫۸ گیگاهرتز استفاده می‌کند. هسته‌ی X1 در مقایسه‌با هسته‌ی A78 می‌تواند ۳۳ درصد دستورالعمل‌های بیشتری را اجرا کند و سخت‌افزار دستورالعمل‌های چندداده‌ای (SIMD) نیز دو برابر در مقایسه‌با نسل گذشته‌ بیشتر شده و ظرفیت حافظه‌ی کش L1 و L2 نیز دو برابر شده است. کوالکام در کلاسترهای بعدی به ترتیب از سه هسته‌ی Cortex-A78 با فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز و چهار هسته‌ی کم‌مصرف A55 با سرعت ۱٫۸ گیگاهرتز بهره می‌گیرد. از دیگر مشخصات پردازنده‌ی مرکزی می‌توان به ۴ مگابایت حافظه‌ی کش L3 و ۳ مگابایت حافظه کش سیستم اشاره کرد. همچنین، سخت‌افزار یادشده که کوالکام آن را Kryo 680 می‌نامد، افزایش عملکرد ۲۵ درصدی را در مقایسه‌با پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۶۵ نوید می‌دهد.

پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) 

پوستر پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو 660

کوالکام برای قدرت‌بخشیدن به پردازش‌های گرافیکی، از  آدرنو ۶۶۰ (Adreno 660) استفاده می‌کند که می‌تواند رندر تصاویر گرافیکی را ۳۵ درصد و بازده‌ انرژی ۲۰ درصدی را در مقایسه‌با نسل گذشته‌اش به ارمغان ‌آورد. این پردازنده برای نرخ فریم بالا و کم‌ترین تأخیر فرامین در بازی‌ها طراحی شده است و امکان پشتیبانی از بازهای با نرخ فریم ۱۴۴ فریم‌برثانیه را فراهم می‌کند. افزون‌براین، پردازنده‌ی یادشده، از ترفند جدیدی به‌نام Variable Rate Shading (به‌اختصار VRS) استفاده می‌کند که پیش‌تر در پردازنده‌های انویدیا و AMD، ازجمله پردازنده‌ی ایکس‌باکس سری ایکس و پلی‌استیشن 5 استفاده شده بود.

Variable Rate Shading با تغییر میزان سایه‌زنی برای مناطق مختلف از یک قاب، عملکرد و فریم‌ریت نهایی بازی‌ها را افزایش می‌دهد. به‌عبارت‌دیگر، VRS به شیدرها (shaders) امکان می‌دهد تا به‌جای یک پیکسل، روی دو یا چهار پیکسل به‌صورت هم‌زمان کار کنند. درواقع با این شیوه ممکن است کیفیت سایه‌زنی کمتر شود؛ اما اگر توسعه‌دهنده کار خود را به درستی انجام دهد، نتیجه‌ی نهایی در سایه‌زنی می‌تواند با حالت عادی و بدون استفاده از VRS یکسان باشد. VRS قدرت انتخاب را به توسعه‌دهنده می‌دهد که بین دو گزینه‌ی افزیش ۳۰ درصدی فریم‌ریت یا افزایش بازده‌ انرژی، یکی را انتخاب و در محتوای نهایی اعمال کند.

قابلیت کوییک تاچ اسنپدراگون 888

اسنپدراگون 888 با استفاده از قابلیت گیمینگ Quick Touch می‌تواند تأخیر در لمس را تا ۲۰ درصد کاهش دهد. این قابلیت از محتوای تا ۱۲۰ فریم‌بر‌ثانیه پشتیبانی می‌کند؛ اما بهترین عملکرد آن در محتوای ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه رخ می‌دهد. بنابراین حتی بازی‌هایی که از نرخ فریم بالاتر پشتیبانی نمی‌کنند نیز می‌توانند از ویژگی Quick Touch بهره‌مند شوند.

آدرنو ۶۶۰ از محتوای 10-bit HDR و از قابلیت sub-pixel rendering پشتیبانی می‌کند. گفتنی است که این قابلیت می‌تواند وضوح تصاویر را در صفحه‌نمایش‌های OLED و LCD افزایش دهد. همچنین می‌تواند با استفاده از کالیبره کردن پیکسل‌های مجاور، مشکل یکنواختی (Mura) نمایشگرهای OLED را برطرف کند.

دوربین و موتور پردازش تصویر (ISP)

ISP پردازنده‌ی اسنپدراگون 888

اسنپدراگون 888 اولین پردازنده از این خانواده به‌حساب می‌آید که از موتور پردازش سیگنال تصاویر (ISP) سه‌گانه استفاده می‌کند؛ بدین‌مفهوم که ISP جدید توانایی پردازش هم‌زمان سه جریان جداگانه‌ی دوربین را فراهم می‌سازد و برای اولین‌بار، می‌تواند سه محتوای فیلم 4K HDR را کنترل کند یا به‌عبارت‌دیگر، هم‌زمان سه عکس ۲۸ مگاپیکسلی را ضبط می‌کند. ISP سه‌گانه باعث گذار روان‌تر دوربین فوق‌عریض به دوربین عریض می‌شود؛ زیرا هر دوربین ISP خاص خود را دارد. در گذشته گوشی‌های مجهز به دوربین سه‌گانه از دو ISP استفاده می‌کردند که منجر به لگ و پرش در هنگام جابه‌جایی فیدهای ویدئویی می‌شد.

ISP جدید به کاربران امکان می‌دهد عکس‌ها و فیلم‌ها را با سرعت ۲٫۷ گیگاپیکسل‌برثانیه یا به‌عبارتی، ۱۲۰ عکس را با وضوح ۱۲ مگاپیکسل در هر ثانیه ثبت کنند که در‌مقایسه‌با نسل گذشته، ۳۵ درصد عملکرد سریع‌تری را ارئه می‌دهد؛ همچنین از آن می‌توان برای محتوای HDR Staggered نیز استفاده کرد؛ زیرا این موتور می‌تواند نورهای کوتاه، متوسط و طولانی را به‌صورت هم‌زمان پردازش کنند و تصاویر ۱۰ بیتی HDR را در فورمت تصویر HEIF ضبط و ارائه دهند.

در بخش فیلم‌برداری پردازنده‌ی جدید کوالکام می‌تواند فیلم‌های 4K با سرعت ۱۲۰ فریم‌بر‌ثانیه ضبط و پخش کند، بنابراین می‌تواند در نمایشگرهای 4K با وضوح بالا بهترین عملکرد را ارائه دهد.

نسل سوم مودم‌های 5G کوالکام (X60)

مودم X60 کوالکام

اسنپدراگون ۸۸۸ نخستین تراشه‌ای است که نسل سوم مجموعه‌ی 5G‌ مودم و RF کوالکام موسوم به X60 را در بطن خود جای می‌دهد که باتوجه‌به فرایند ساخت پنج‌نانومتری سامسونگ ساخته شده است و از دو فرکانس‌ فوق‌سریع mmWave و sub-6GHz پشتیبانی می‌کند. اصلی‌ترین ویژگی این مودم به یکپارچه‌شدن آن با SoC بازمی‌گردد. با توجه به فرایند ساخت ۵ نانومتری، انتظار می‌رود که مودم X60 راندمان بسیار بهتری را برای نسل بعدی گوشی‌های پرچم‌دار به ارمغان آورد. علاوه‌براین، مودم یادشده سرعت دانلود حداکثر ۷٫۵ گیگابیت‌برثانیه و آپلود تا ۳ گیگابیت‌برثانیه را ارائه می‌دهد و درنهایت از بلوتوث 5.2 با دو آنتن و کدک aptX با هدف بهبود صدای هدفون و اسپیکرهای بلوتوثی پشتیبانی می‌کند. کوالکام می‌گوید:

سیستم FastConnect 6900 از Wi-Fi نسل ششم بهره می‌برد و می‌تواند تا ۳٫۶ گیگابیت‌برثانیه سرعت داشته باشد که آن را به سریع‌ترین استاندارد Wi-Fi در گوشی‌های هوشمند تبدیل کرده است. استاندارد 6E همچنین تأخیر کمتری را ارائه می‌دهد و این یک مزیت برای پخش بازی‌ها به‌حساب می‌آید.

جدیدترین پردازنده‌ی شرکت آمریکایی از نسل ششم موتور Hexagon 780 برای قدرت‌بخشیدن به پردازش‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کند. موتور هوش مصنوعی جدید متشکل از CPU، GPU و پردازنده‌ی سیگنال دیجیتال Hexagon 780 می‌تواند ۲۶ تریلیون عملیات‌برثانیه (26 TOPS) انجام ‌دهد که در مقایسه‌با نسل قبلی‌اش، عملکرد آن در هر وات‌ساعت سه برابر افزایش یافته است. پلتفرم هوش مصنوعی جدید کوالکام از نسل دوم میکروکنترلر Sensing Hub استفاده می‌کند که پردازش‌های واقعیت‌افزوده را با انرژی کمتر و ویژگی‌های بصری هوشمندتری انجام می‌دهد.

میکروکنترلر جدید می‌تواند با مصرف انرژی زیر یک میلی‌آمپر کار کند و عملکرد بهتری در مقایسه‌با نسل گذشته‌ی خود به نمایش بگذارد. اکنون Sensing Hub چیزی در حدود ۸۰ درصد از کارهای ساده و ابتدایی هوش مصنوعی (AI) را به‌جای موتور قدرتمند (Hexagon)، انجام می‌دهد. این مورد برای پردازش‌های ساده مانند لیفت، تشخیص فعالیت و گوش دادن به کلمات آماده‌به‌کارشدن دستگاه و... استفاده می‌شود.

امنیت (Security)

بخش امنیتی اسنپدراگون 888

با ورود دستگاه‌های همیشه متصل به اینترنت و دَه‌ها آسیب‌پذیری و جاسوسی، امنیت و حریم خصوصی بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. کوالکام در اسنپدراگون ۸۸۸ برای اولین‌بار بین تمامی پردازنده‌های موبایل، از استاندارد Content Authenticity Initiation (به‌اختصار CAI) پشتیبانی می‌کند. این ویژگی می‌تواند تصاویر رمزنگارری شده را ضبط کند. CAI درواقع شامل ابرداده‌ای مقاوم در برابر دستکاری و نفوذهای احتمالی است که اصالت و صحت تصاویر را باتوجه‌به الگوریتم‌های مبتنی بر حریم خصوص تعیین می‌کند.

اسنپدراگون ۸۸۸ از قابلیت Hypervisor بهره می‌برد. این ویژگی برای اولین‌بار در تراشه‌ی «8cx Gen 2» مورد استفاده قرار گرفت که بیشتر یک ویژگی برای محصولات کلاس سرور و دسکتاپ به حساب می‌آید؛ زیرا به‌چندین سیستم‌عامل اجازه می‌دهد تا درحالی‌که کاملا از یکدیگر جدا هستند با یک سخت‌افزار واحد اجرا شوند؛ بنابراین اگر یکی از آن‌ها به خطر بیافتد، امنیت سیستم‌های دیگر تحت‌تأثیر قرار نمی‌گیرد و برای بهره‌مندشدن از حداکثر امنیت، امکان اجرای هر برنامه را در نمونه سیستم‌عامل خاص خود را ایجاد می‌کند. مشخص نیست که Hypervisor را در اندروید خواهیم دید یا خیر؛ اما واضح است که اسنپدراگون ۸۸۸ در تبلت‌ها و کامپیوترهای مبتنی‌بر آرم نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

پشتیبانی از استاندارد شارژ سریع

قابلیت کوییک شارژ ۵ اسنپدراگون 888

چندی پیش، کوالکام استاندارد شاررژ سریع Quick Charge 5 را به‌عنوان «سریع‌ترین راهکار شارژ در جهان» معرفی کرد و طبیعتا جدیدترین پردازنده‌ی این شرکت نیز از این استاندارد بهره خواهد برد. Quick Charge 5 علاوه‌بر آنکه حرارت حاصل از سرعت شارژ را به حداقل می‌رساند از شارژ سریع ۱۰۰ وات‌ساعتی نیز پشتیبانی می‌کند تا بدین‌ترتیب در عرض ۱۵ دقیقه، باتری دستگاه به‌صورت کامل شارژ شود. طبق ادعای کوالکام، به‌موجب Quick Charge 5 باتری گوشی از صفر تا ۵۰ درصد فقط در عرض پنج دقیقه شارژ می‌شود. به‌بیان‌دیگر، زمانی‌که شارژ باتری زیر ۵۰ درصد باشد، در هر ۶ ثانیه یک درصد به شارژ آن افزوده می‌شود. فناوری جدید از USB-PD هم پشتیبانی می‌کند و از آن برای شارژ بی‌سیم نیز می‌توان استفاده کرد.

مشخصات

اسنپدراگون 865

اسنپدراگون 888

پردازنده‌ی مرکزی (CPU)

یک هسته‌ی Cortex-A77 با فرکانس ۲٫۸۴ گیگاهرتز

سه هسته‌ی Cortex-A77 با فرکانس ۲٫۴۲ گیگاهرتز

چهار هسته‌ی  Cortex-A77 با فرکانس ۱٫۸ گیگاهرتز

یک هسته‌ی X1 با فرکانس ۲٫۸۴ گیگاهرتز

سه هسته‌ی Cortex-A78 با فرکانس ۲٫۴۲ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Cortex-A55 با فرکانس ۱٫۸ گیگاهرتز

DSP / NPU

Hexagon 698

۱۵ تریلیون عملیات‌برثانیه

Hexagon 780

۲۶ تریلیون عملیات‌برثانیه

پردازنده‌ی سیگنال تصویر (ISP)

Spectra 480 ISP

دوگانه و ۱۴ بیتی 

پشتیبانی از حداکثر ۲۰۰ مگاپیکسل / فیلم‌برداری با رزولوشن 4k 

Spectra 580 ISP

سه‌گانه و ۱۴ بیتی

پشتیبانی از حداکثر حسگر ۲۰۰ مگاپیکسل / فیلم‌برداری با رزولوش 4k

مودم مجتمع

مودم X55 گسسته

5G NR Sub-6 + mmWave 

سرعت دانلود: ۷۰۰۰ مگابیت‌برثانیه

سرعت آپلود: ۳۰۰۰ مگابیت‌برثانیه

مودم X60  یکپارچه با SOC

5G NR Sub-6 + mmWave 

سرعت دانلود: ۷۰۰۰ مگابیت‌برثانیه 

سرعت آپلود: ۳۰۰۰ مگابیت‌برثانیه 

پردازنده‌ی گرافیکی (GPU)

Adreno 650

Adreno 660 

۳۰ درصد افزایش عملکرد 

کنترل‌کننده حافظه

LPDDR4X با فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتز / LPDDR5 با فرکانس ۲۷۵۰ مگاهرتز

۳ مگابایت حافظه‌ی کَش سیستم

LPDDR5 با فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز

۳ مگابایت حافظه‌ی کَش سیستم 

رمزگذاری / رمزگشایی

8K با ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه

4K با ۱۲۰ فریم‌بر‌ثانیه

720p با ۹۶۰ فریم‌بر‌ثانیه نامحدود

دالبی ویژن، HDR10+، HDR10

8K با ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه

4K با ۱۲۰ فریم‌بر‌ثانیه

720p با ۹۶۰ فریم‌بر‌ثانیه نامحدود

دالبی ویژن، HDR10+، HDR10

فرایند ساخت

۷ نانومتری پلاس ساخت TSMC 

۵ نانومتری (5LPE) ساخت سامسونگ 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات