سامسونگ به دنبال بهبود تراشه‌ی اگزینوس و رقابت با کوالکام

سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
اگر همکاری سامسونگ و AMD منجر به بهبود پردازنده‌های گرافیکی (GPU) شود، اگزینوس در آینده بسیار پرقدرت‌تر از حال توسعه پیدا می‌کند و می‌تواند اسنپدراگون را شکست دهد.
تبلیغات

سامسونگ یکی از شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی است که مانند اپل، تراشه‌ی اختصاصی تولید می‌کند و در برخی از گوشی‌هایش به‌کار می‌گیرد. البته گوشی‌های پرچم‌دار سامسونگ در کانادا، آمریکا، چین و چند کشور دیگر با تراشه‌ی اسنپدراگون کوالکام به فروش می‌رسند و در بازارهایی از جمله کشورهای اروپایی و خاورمیانه با تراشه‌ی اختصاصی «اگزینوس» سامسونگ عرضه می‌شوند.

در آمریکا، گلکسی اس ۶ در سال ۲۰۱۵ آخرین گوشی پرچم‌دار سامسونگ بود که با تراشه‌ی اگزینوس در دسترس مشتریان قرار گرفت و پس از آن، گوشی‌های این شرکت با تراشه‌ی ساخت کوالکام به فروش می‌رسند. سال ۲۰۱۵ داشتن تراشه‌ی اختصاصی برای سامسونگ مزیت زیادی محسوب می‌شد؛ چراکه با توجه به مشکل داغ ‌شدن تراشه‌های اسنپدراگون ۸۱۰، گوشی ‌های سامسونگ در تمام کشورها با تراشه‌ی اگزینوس عرضه شد.

شاید سال ۲۰۱۵ برای کوالکام چندان خوشایند نبود؛ اما این تولیدکننده روی ارتقای عملکرد سیستم روی چیپ متمرکز شد و تلاش کرد محصولی بسازد که تمامی اجزای پردازنده را در یک تراشه با یکدیگر ادغام کند و تراشه‌های قدرتمندتری بسازد. پیش از آن، اگزینوس رقیب سرسختی در بازار به‌شمار می‌رفت؛ اما اسنپدراگون توانست از آن پیشی بگیرد.

کوالکام با اقدامات هوشمندانه‌ی تجاری و عملکرد خوب توانست حاکمیت بازار تراشه‌ را به ‌دست بگیرد و در حال ‌حاضر، بهترین تولیدکننده‌ی تراشه محسوب می‌شود. حتی مشتریانی که برای خرید گوشی‌ پرچم‌دار مبلغ بیشتری پرداخت می‌کنند، تراشه‌ی اسنپدراگون را در این گوشی‌ها ترجیح می‌دهند و مشتریان برخی از کشورها که پرچمداران سامسونگ را با تراشه‌ی اگزینوس می‌خرند، از این تراشه‌ها رضایت چندانی ندارند. هر دو نسخه‌ی گوشی‌های پرچم‌دار سامسونگ مجهز به تراشه‌ی اسنپدراگون و اگزینوس با یک قیمت به فروش می‌رسند، درحالی‌که برخی از کاربران از مشکلاتی در گوشی‌های مجهز به تراشه‌ی اگزینوس گلایه می‌کنند که نشان می‌دهد دو نسخه‌ی گوشی عملکرد یکسانی نشان نمی‌دهند.

سامسونگ تولید پردازنده‌ را متوقف نکرده و کیفیت اگزینوس را تا حد قابل قبولی افزایش داده است. تولیدکنندگان گوشی می‌توانند تراشه‌ی اختصاصی مناسب‌تری برای محصولاتشان بسازند و با خودکفایی در تولید آن، در هزینه‌ صرفه‌جویی ‌کنند. بر اساس شایعات اخیرا، سامسونگ در تولید تراشه‌ تغییراتی ایجاد می‌کند تا کوالکام را شکست دهد. وقتی سامسونگ تصمیم بگیرد به‌جای تراشه‌ی اسنپدراگون، از تراشه‌ی اختصاصی‌ برای تمامی گوشی‌های پرچمدارش استفاده کند، خریداران این گوشی‌ها چه عکس‌العملی خواهند داشت؟

با قدرتمند شدن تراشه‌های اگزینوس، سامسونگ احتمالا استفاده از اسنپدراگون را در گوشی‌های پرچم‌دار خود کنار می‌گذارد

نمی‌توان به‌طور قطع نوع تراشه‌ی تمامی محصولات آتی سامسونگ را پیش‌بینی کرد؛ اما طبق شایعات اخیر، سامسونگ برای افزایش قدرت پردازشی نسل بعدی تراشه‌هایش وارد همکاری تجاری با آرم و AMD می‌شود. اگر نسل بعدی اگزینوس عملکردی بهتر از اسنپدراگون نشان دهد، مجهز شدن پرچمداران بعدی سامسونگ به تراشه اگزینوس جای تعجب ندارد.

تغییر استراتژی سامسونگ در تولید تراشه‌ی اختصاصی خبر خوشایندی است. سامسونگ با هدف رقابت با کوالکام، غول تراشه‌سازی جهان، برای کسب جایگاه اولین سازنده‌ی تراشه‌ی موبایل بیشتر تلاش می‌کند و روی بهبود کیفیت تراشه‌ها متمرکز می‌شود. در نتیجه، علاوه‌بر این شرکت کره‌ای، سایر برندها از آن‌ها استفاده خواهند کرد.

علاوه ‌بر تراشه، سامسونگ تولیدکننده‌ی اجزای داخلی گوشی محسوب می‌شود و حافظه‌ی رم، نمایشگر، قطعات SMD و قسمت کنترلر بهترین گوشی‌های سال‌های گذشته از جمله آیفون به دست سامسونگ ساخته شده‌اند. پس سایر تولیدکنندگان گوشی‌ هوشمند می‌توانند از تراشه‌ی اختصاصی بهبودیافته‌ی سامسونگ نیز بهره ببرند.

به‌طور کلی، سیستم‌عامل گوشی‌‌های سامسونگ با پردازنده‌ی مرکزی اگزینوس به همراه پردازنده‌ی گرافیکی AMD و RF کوالکام می‌تواند عملکردی بهتر از گوشی‌های فعلی این شرکت کره‌ای داشته باشد.

سامسونگ می‌تواند پردازنده‌ی مرکزی (CPU) مناسب‌تری برای گوشی‌های خود طراحی کند. علت عملکرد مطلوب گوشی‌های آیفون به همین موضوع برمی‌گردد. درواقع نرم‌افزار و سخت‌افزار آیفون بر اساس تراشه‌ی اپل سیلیکون طراحی شده‌اند که باعث می‌شود تجربه‌ی مطلوبی در استفاده از آیفون به کاربر القا شود. درحالی‌که تراشه‌ی اپل در گوشی‌های غیر از آیفون نمی‌تواند چنین عملکرد مطلوبی نشان دهد.

زمانی‌که شرکتی تراشه‌ی محصولاتش را بسازد، عملکرد سیستم‌عامل را ارتقا می‌دهد. سیستم‌عامل اندروید و تایزن با تراشه‌ی اختصاصی‌ مناسب عملکرد بهتری دارند و سرعت اجرای نرم‌افزارهای آن بیشتر می‌شود. برای مثال، مرورگر سامسونگ سریع‌تر از کروم عمل می‌کند؛ چراکه ویژگی‌های امنیتی کروم را ندارد. مرورگر سامسونگ در صورت بهینه‌سازی بیشتر، می‌تواند ویژگی‌های امنیتی کروم را داشته باشد و سریع‌تر از آن عمل کند.

استفاده از تراشه‌ی اختصاصی در موارد دیگر از جمله عمر باتری، پخش چندرسانه‌ای و قدرت دوربین مزیت دارد. در حال حاضر کیفیت دوربین پیکسل 4a با قیمت ۳۵۰ دلار از گلکسی نوت ۲۰ با قیمت ۱۱۰۰ دلار بهتر است. درواقع گزینه‌های بیشتری برای عکاسی با نوت سامسونگ وجود دارد و در مواردی مانند بزرگ‌نمایی، عکس‌های بهتری می‌توان گرفت؛ اما در حالت عادی، گوشی‌های گوگل عکس‌های باکیفیت‌تری می‌گیرند. پس بهبود کیفیت تراشه‌های اگزینوس می‌تواند کیفیت دوربین‌های سامسونگ را از قبل بهتر کند.

در حال ‌حاضر سامسونگ در جایگاه دوم تولیدکنندگان تراشه است. اگر این شرکت کره‌ای به‌طور جدی‌تر روی ساخت تراشه‌ اختصاصی متمرکز شود، می‌تواند پردازنده‌ی سیگنال تصویر (ISP) را نیز خودش طراحی کند. پردازنده سیگنال اطلاعات را از دوربین موبایل می‌گیرد و به تصویر و ویدئو تبدیل می‌کند؛ پس ISP در گرفتن تصاویر باکیفیت نقش مهمی دارد. در حال‌ حاضر کوالکام پردازنده سیگنال تصویر خوبی دارد؛ اما ترکیب ISP ساخته‌شده به دست سامسونگ با دوربین‌های هوش مصنوعی گوشی‌های آن، می‌تواند درحد گوشی ‌های هواوی عکس‌های خوبی بگیرد. علاوه ‌بر این، با بهبود تراشه‌ی اگزینوس دستیار دیجیتال بیکسبی هم می‌تواند عملکرد و سرعت بهتری داشته باشد.  

سامسونگ اولین تراشه‌‌ی اگزینوس را در سال ۲۰۰۹ عرضه کرد که اگزینوس ۳ نام داشت و از آن زمان، تراشه‌های گوناگونی از این شرکت به بازار عرضه شده است. سامسونگ در حال حاضر روی ساخت تراشه‌ی پرچم‌دار اگزینوس ۲۱۰۰ کار می‌کند که احتمالا از اسنپدراگون ۸۷۵ قوی‌تر است. حال باید دید سامسونگ با عرضه‌ی نسل بعدی تراشه‌ی اگزینوس می‌تواند کوالکام را شکست دهد و جایگاه اول تولیدکنندگان تراشه را تصاحب کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات