پردازنده‌های AMD رایزن هنوز در بازار کامپیوترهای شخصی رومیزی فرمانروایی می‌کنند

شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳
مطالعه 4 دقیقه
کاربرانی که کامپیوترهای شخصی رومیزی را خودشان مونتاژ می‌کنند، هنوز پردازنده‌های AMD رایزن را به رقبای خانواده‌ی اینتل Core ترجیح می‌دهند.
تبلیغات

فصل سوم سال ۲۰۲۰ رو به اتمام است و ظاهرا امسال را باید سال AMD در بازار کامپیوترهای شخصی رومیزی دانست. خصوصا آن بخش از بازار که مربوط به کاربران علاقه‌مند به مونتاژ شخصی کیس کامپیوتر می‌شود، هنوز تحت سلطه‌ی پردازنده‌های رایزن قرار دارد. فروش تیم قرمز در دسته‌ی کاربران مونتاژکننده‌ی کامپیوتر شخصی (DIY) در اغلب آمارها و گزارش‌ها، پردازنده‌های خانواده‌ی اینتل Core را شکست می‌دهد. جدیدترین گزارش، از یکی از خرده‌فروشی‌های مهم آلمانی منتشر شد است که تنها بازار مونتاژ شخصی را نشان می‌دهد.

شرکت آلمانی مایندفکتوری، یکی از بزرگ‌ترین نام‌ها در جامعه‌ی سخت‌‌افزاری محسوب می‌شود. این خرده‌فروشی، آمارهای دوره‌ای از بازار را بسته به آمار فروش خود منتشر می‌کند که اطلاعات جالب‌توجهی از فضای رقابت سخت‌افزاری دراختیار کارشناسان می‌گذارد. گزارش اخیر هم مانند همیشه توسط کاربری به‌نام Ingebor در ردیت و در انجمن AMD منتشر شده است.

پردازنده‌های AMD بیش از ۸۰ درصد از سهم فروش مایندفکتوری را به خود اختصاص داده‌اند

گزارش‌های جدید، مربوط به ماه آگوست (ماه گذشته) سال ۲۰۲۰ هستند. با نگاهی به نمودارها و جداول متوجه می‌شویم که باز هم پردازنده‌های AMD Ryzen برتری غیر قابل انکاری نسبت به پردازنده‌های Intel Core داشته‌اند. پردازنده‌های رایزن، متشکل از محصولات نسل دوم و سوم، حدود ۸۴ درصد از فروش خرده‌فروشی آلمانی را به خود اختصاص داده‌اند. مایندفکتوری در دوره‌ی مذکور حدود ۲۰ هزار پردازنده به فروش رساند که تنها ۱۶ درصد از آن‌ها پردازنده‌های نسل ۹ و ۱۰ اینتل بودند (تقرییا کمتر از پنج هزار پردازنده). طبق آمارهای منتشرشده، پردازنده‌ی AMD Ryzen 5 3600 بیشترین فروش را ثبت کرد و در رتبه‌ی بعدی هم Ryzen 7 3700X قرار دارد.

مجموع فروش دو پردازنده‌ی پرفروش AMD از کل فروش پردازنده‌های اینتل بیشتر بوده است. به‌علاوه، اگر آمار فروش پردازنده‌های حرفه‌ای‌تر تیم قرمز مانند Ryzen 7 3800X و Ryzen 9 3900X و Ryzen 9 3950X را با هم جمع کنیم، از کل فروش دو نسل پردازنده‌های اینتل بیشتر می‌شود. با نگاه به بخش دیگری از آمار متوجه می‌شویم که تمایل زیادی برای خرید پردازنده‌های Ryzen 3000XT وجود ندارد. این محصولات، چند ماه پیش به بازار معرفی شدند. شاید قیمت بیشتر و عملکرد نه‌چندان بهتر نسبت به پردازنده‌های معمولی و X، باعث فروش پایین این محصولات جدید شده باشد.

آمار پردازنده های فروخته شده آگوست ۲۰۲۰ مایندفکتوری
آمار درآمد پردازنده آگوست ۲۰۲۰ مایندفکتوری
آمار قیمت میانگین پردازنده آگوست ۲۰۲۰ مایندفکتوری
رقابت پنج ساله اینتل و AMD در فروش مایندفکتوری
رقابت پنج ساله اینتل و AMD در تعداد فروش مایندفکتوری
رقابت پنج ساله اینتل و AMD در درآمد مایندفکتوری
برترین پردازنده ها از لحاظ درآمد در آگوست ۲۰۲۰ مایندفکتوری
برترین پردازنده ها از لحاظ تعداد فروش در آگوست ۲۰۲۰ مایندفکتوری

در بخش درآمد از آمارهای فروش مایندفکتور، طبیعتا باز هم AMD مانند بخش فروش نقش بیشتری دارد. پردازنده‌های تیم قرمز حدود ۸۱ درصد از درآمد خرده‌فروشی آلمانی را تأمین کرده‌اند که حدودا برابر با پنج میلیون یورو می‌شود. درمقابل، پردازنده‌های اینتل با ۱۹ درصد سهم، تنها یک میلیون یورو درآمد برای مایندفکتوری داشته‌اند. در آمار درآمدی، پردازنده‌ AMD Ryzen 3900X درکنار پردازنده‌های Ryzen 5 3600 و Ryzen 7 3700X در رتبه‌های بالا قرار می‌گیرد. دلیل اصلی بالاتر بودن درآمد از این پردازنده‌ی ۱۲ هسته‌ای را می‌توان قیمت بالاتر نسبت به پردازنده‌های ۶ و هشت هسته‌ای دیگر AMD دانست.

سهم بازار معماری های پردازنده در مایندفکتوری

در آمار سهم بازار CPU، پردازنده‌های AMD Matisse سهمی ۸۲ درصدی از فروش را به خود اختصاص می‌دهند و آمارهای دیگر مربوط به APUهای نسل دوم و سوم رایزن می‌شود. پردازنده‌های Ryzen Threadripper اکنون یک درصد از فروش CPU را به خود اختصاص می‌دهند. سهم اینتل از بازار CPU هم بین پردازنده‌های نسل نهم و دهم تقسیم می‌شود. در سمت اینتل، پردازنده‌های Coffee Lake Refresh نسبت به پردازنده‌های جدید خانواده‌ی Comet Lake فروش بیشتری دارند. چنین آماری به احتمال زیاد به‌خاطر قیمت بالاتر و محدودیت توزیع پردازنده‌های حرفه‌ای نسل دهم اینتل رخ داده است. خانواده‌ی محصولات تیم آبی در دسته‌ی HEDT نیز تنها یک درصد از فروش CPU را به خود اختصاص می‌دهند.

در ماه‌های اخیر، شاهد کاهش قیمت قابل‌توجه پردازنده‌های نسل نهمی اینتل بوده‌ایم. کارشناسان، همین رخداد را به‌عنوان یکی از دلایل مهم افزایش فروش پردازنده‌های نسل نهمی مطرح می‌کنند. پردازنده‌های AMD هم کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند، اما به‌هرحال اخیرا روند کاهش قیمت آن‌ها کندتر شده است. در ماه‌های آتی که تیم قرمز، پردازنده‌های جدید مبتنی بر معماری Zen 3 را به بازار معرفی کند، قطعا شاهد کاهش قیمت شدیدتری پردازنده‌های قدیمی خواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات