اینتل دو پردازنده از سری Lakefield را برای کامپیوترهای سبک و فوق‌باریک معرفی کرد

جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
پردازنده‌های جدید اینتل از سری Lakefield، توان طراحی گرمایی ۷ واتی دارند و از فناوری Hybrid اینتل بهره می‌برند.
تبلیغات

 اینتل از دو پردازنده‌ی سری Lakefield پرده برداشت. پردازنده‌های جدید این خانواده که باعنوان پردازنده‌ی ۹ واتی Intel Core با فناوری هیبریدی اینتل (Intel Hybrid Technology) همراه هستند، در کامپیوترهای باریک و کوچک همچون گلکسی بوک اس جدید سامسونگ استفاده خواهد شد.

سری Lakefield اینتل، مجموعه‌ای از پردازنده‌های کاملا جدید را دربرمی‌گیرد. این تراشه‌های هیبریدی، برای کاربری‌های سنگین از هسته‌هایی در کلاس Core بهره می‌گیرد و برای مواقعی که عمر باتری در اولویت قرار دارد از هسته‌های کم‌مصرفی در کلاس اتم (Atom) استفاده می‌کند. پردازنده‌های یادشده به‌معنای واقعی عجیب هستند. آن‌ها به‌جای حالت مرسومِ ۴ یا ۶ هسته‌ای، از ۵ هسته و ۵ ترد قدرت می‌گیرند.

دو پردازنده‌ی جدید از سری Lakefield اینتل شامل Core i5-L16G7 با فرکانس پردازشی ۱٫۴ گیگاهرتزی و تراشه‌ی Core i3-L13G4 با فرکانس ۰٫۸ گیگاهرتز است که هر دوی آن‌ها، هفت وات توان طراحی حرارتی (TDP) دارند. اینتل می‌گوید که پردازنده‌های Intel Core با فناوری ترکیبی اینتل، در باریک‌ترین و سبک‌ترین طرح‌ها ازجمله دستگاه‌هایی با یک نمایشگر، دو نمایشگر و دستگاه‌های تاشدنی استفاده خواهد شد. تابه‌حال، تنها نوت‌بوک گلکسی بوک اس سامسونگ و تبلت تاشدنی ThinkPad X1 Fold لنوو با استفاده از تراشه‌های سری Lakefield معرفی شدند.

کریس واکر، معاون سازمانی و مدیر کل پلتفرم‌های سازمانی موبایل اینتل می‌گوید:

پردازنده‌های Intel Core با فناوری هیبریدی اینتل، به‌واسطه‌ی در پیش‌گرفتن رویکردی تجربه‌محور، برای طراحی تراشه‌هایی با ترکیب منجصربه‌فرد معماری و بلوک‌های IP اینتل، سنگ محک چشم‌انداز این شرکت برای پیشرفت در صنعت کامپیوتر هستند. پردازنده‌های Intel Core که ترکیبی از همکاری مستحکم اینتل با شرکا در زمینه‌ی مهندسی هستند، پتانسیل ابداع دستگاه‌هایی نوآورانه را افزایش می‌دهند.

سال پیش اینتل گفت که تراشه‌های سری Lakefield از سال ۲۰۱۹ میلادی عرضه خواهند شد. درنتیجه تأخیر به‌وجودآمده برای عرضه‌ی این محصولات، احتمالا ناشی از شیوع ویروس کرونا است.

intel Lakefield

اینتل ادعا می‌کند که تراشه‌های سری Lakefield، در حالت آماده‌به‌کار ۹۱ درصد توان مصرفی کمتری درقیاس‌با سری Core Y از پردازنده‌های نسل هشتمی Amber Lake دارند. البته این آمار، مصرف برق فعال را شامل نمی‌شود. پردازنده‌های جدید از نظر توان مصرفی، محافظه‌کارانه‌ترین طراحی بین تراشه‌های اینتل را ندارند. سری Y از تراشه‌های آتی Ice Lake اینتل در کمترین حالت، ۹ وات توان مصرفی دارند و درهمین‌حال، سری Y از خانواده‌ی نسل دهمی کامت‌لیک ۷ وات برق مصرف می‌کنند که تا ۴٫۵ وات نیز کاهش می‌یابد. اینتل می‌گوید دو تراشه‌ی سری Lakefield این شرکت نیز ۷ وات برق مصرف می‌کنند و هیچ گزینه‌ی مشخصی برای کاهش بیشتر توان مصرفی آن‌ها وجود ندارد.

ترکیب هسته‌های قدرتمند با هسته‌های جداگانه‌ی کم‌مصرف، تکنیکی است که شرکت ARM از سال‌ها پیش برای قدرت‌بخشی به گوشی‌های هوشمند به‌کار می‌گیرد؛ اما تابه‌امروز، پردازنده‌های طراحی‌شده با معماری این شرکت، تعداد زوج و اغلب برابری از هسته‌های قدرتمند و هسته‌های کم‌مصرف را داشته‌اند. براساس گفته‌های رام نیک، مدیر ارشد محصول در گروه محاسبات سازمانی اینتل، این شرکت مسیر متفاوتی را انتخاب کرده و تنها یک هسته با معماری Sunny Cove را با چهار هسته تحت معماری Tremont هسته‌های اتم ترکیب کرده است.

اینتل اطلاعاتی درباره‌ی عملکرد پردازنده‌های جدید لیک‌فیلد ارائه نمی‌دهد؛ ولی احتمالا در پردازنده‌های Intel Core با فناوری ترکیبی اینتل، تمرکزی رو این شاخص وجود ندارد. اینتل تنها می‌گوید که تراشه‌های سری Lakefield، تبدیل فرمت ویدئوها را ۵۴ درصد سریع‌تر از پردازنده‌های قدیمی (احتمالا مدل Core i5-8200Y از پردازنده‌های نسل هشتمی Amber Lake) انجام می‌دهد. اینتل همچنین می‌گوید که در یک آزمایش تعریف‌نشده در بنچمارک 3DMark 11، چنین بازدهی ۱٫۷ برابر بالاتر از تراشه‌ی Core i5-8200Y خواهد بود.

اینتل با ذکر مثال از همان تراشه‌ی نسل هشتمی Core i5-8200Y، ادعا کرد که سری Lakefield در بارهای پردازشی مبتنی‌بر هوش مصنوعی در بنچمارک MLPerf دوبرابر سریع‌تر است. در مجموع، اینتل می‌گوید که پردازنده‌های جدید در قیاس با Core i5-8200Y، دوازده درصد عملکرد سریع‌تری در انجام محاسبات اعداد صحیح با استفاده از یک ترد دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات