پردازنده‌های امپر آلترا آرم مجهز به ۸۰ هسته‌ی پردازشی معرفی شدند

یک‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
شرکت امپر از پردازنده‌های جدید مبتنی بر آرم رونمایی کرد که با ۸۰ هسته‌ی پردازشی، پردازنده‌های اپیک و زئون غول‌های فناوری را تهدید می‌کنند.
تبلیغات

شرکت امپر (Ampere) از مدت‌ها پیش تلاش می‌کند تا با توسعه‌ی معماری جدید، بازار پردازنده‌های دیتاسنتر شرکت‌های بزرگ همچون اینتل و AMD را تهدید کند. ظاهرا آن‌ها به نتیجه رسیده‌اند و اولین محصولات، آماده‌ی عرضه به بازار هستند. پردازنده‌ی جدید شرکت که به‌نام Altra معرفی شده ۷ تراشه‌ای هفت نانومتری با ساختار SoC است که ۸۰ هسته‌ی پردازشی دارد.

امپر قبلا پردازنده‌ای به‌نام EMAG را در بازار داشت که یک قطعه‌ی تک‌سوکت طراحی‌شده توسط Applied Micro بود. پردازنده‌های آلترا تراشه‌های دوسوکت هستند که مبتنی بر استاندارد ARMv8.2+CPU فعالیت می‌کنند. هر هسته‌ی آلترا مجهز به ۶۴ کیلوبایت کش L1 I/D خواهد بود و یک مگابایت هم کش L2 دارد. کل پردازنده‌ هم مجهز به ۳۲ مگابایت حافظه‌ی کش L3 خواهد بود.

هر هسته‌ی پردازشی در محصولات جدید امپر مجهز به دو واحد SIMD با ساختار ۱۲۸ بیتی است که توانایی نسبتا کمتری نسبت به پردازنده‌های مشابه اینتل و AMD دارد. کاربری‌های INT8 و FP16 برای پشتیبانی هرچه بهتر از وظایف یادگیری ماشین در پردازنده‌های آلترا پشتیبانی می‌شوند. پردازنده‌های جدید امپر، از طراحی 4-wide با فرکانس توربوی سه گیگاهرتز بهره می‌برند. ازطرفی، SMT‌ در این پردازنده‌ها به‌کار گرفته نشده است و هر هسته، تنها یک رشته‌ی پردازشی دارد. هر پردازنده‌ی ۸۰ هسته‌ای آلترا، یک سیستم 80C/80T محسوب می‌شود، درحالیکه AMD در هر سوکت، حداکثر سیستم 64C/128T دارد. توان طراحی گرمایی (TDP) پردازنده‌ی ۸۰ هسته‌ای آلترا طبق گزارش ServeTheHome، برابر با ۲۱۰ وات گزارش می‌شود.

امپر آلترا / Ampere Altra

پردازنده‌ی امپر آلترا از هشت کانال DDR4-3200 در هر تراشه پشتیبانی می‌کند که به‌معنای چهار ترابایت حافظه برای هر سوکت خواهد بود. این پردازنده مانند اپیک، ۱۲۸ خط PCIe برای هر پردازنده‌ی مرکزی دارد و از ۳۲ خط برای ارتباط سوکت به سوکت در ساختار چندسوکتی استفاده می‌کند. درنتیجه، سیستم‌های مجهز به دو پردازنده، دارای ۱۹۲ خط PCIe خواهند بود. AMD در پردازنده‌های خود با بهره‌گیری از Infinity Fabric برای اتصال سوکت به سوکت از ۴۸ خط استفاده می‌کند و درنتیجه پیکره‌برندی دو پردازنده‌ای آن تنها ۱۶۰ خط PCIe خواهد داشت.

امپر آلترا / Ampere Altra

پیش‌بینی قدرت و کارایی

آلترا با ادعاهای بزرگی برای کارایی و قدرت معرفی شد. شرکت سازنده ادعا می‌کند که تراشه‌ی ۸۰ هسته‌ای آن‌ها، توانایی شکست پردازنده‌های Epyc 7742 و Xeon Platinum 8280 را دارد. البته اینتل به‌زودی Xeon Gold 6258R را معرفی می‌کند و امپر باید محصول خود را با آن مقایسه کند. البته کارشناسان ادعا می‌کنند امپر در مقایسه‌های خود، توانایی پلتفرم‌های اپیک و اینتل را کاهش داده است. به‌بیان دیگر پردازنده‌های AMD و اینتل هرکدام به‌ترتیب با کاهش ۱۶/۵ و ۲۴ درصدی کارایی و قدرت، مقایسه شده‌اند.

امپر آلترا / Ampere Altra

نکته‌ی قابل‌توجه دیگر در مقایسه‌ی کارایی امپر آلترا با پردازنده‌های رقیب، استفاده از نسخه‌ی ۳/۳ گیگاهرتزی در مقایسه بود که ۱۰ درصد سرعت کلاک بیشتر نسبت به نسخه‌ی نهایی دارد. باتوجه به ادعای شرکت سازنده، که برتری چهار درصدی را نسبت به پردازنده‌ی AMD ادعا می‌کند، استفاده‌ی آن‌ها از نسخه‌ای با سرعت کلاک بالاتر، آن‌چنان هم عجیب نبود. هنوز مشخص نیست که آیا پردازنده‌ای با سرعت کلاک ۳/۳ گیگاهرتز هم عرضه خواهد شد یا خیر. ازطرفی مقایسه‌ی TDP پردازنده‌ها هم ظاهرا با دقت بالایی صورت نگرفته و توان واقعی مصرفی را در لحاظ نکرده است.

امپر آلترا / Ampere Altra

باوجود تمام شک و شبهه‌هایی که در مقایسه‌ی پردازنده‌ی جدید امپر با نسخه‌های موجود دیده می‌شود، نمی‌توان نکته‌ی اصلی و نهایی را نادیده گرفت. رونمایی جدید نشان می‌دهد که بالاخره شرکت‌های تولیدکننده‌ی پردازنده‌ی آرم، موفق به تهدید کردن موقعیت غول‌های دنیای پردازش شده‌اند و به بازار دیتاسنتر ورود پیدا کرده‌اند. اگرچه تلاش‌های کنونی کاملا نوپا هستند، اما روز‌به‌روز بر تعداد شرکت‌های آرم در دنیای دیتاسنتر افزوده می‌شود. از شرکت‌های دیگر می‌توان Nuvia را نام برد. آمازون هم پردازنده‌های Graviton اختصاصی را برای کاربردهای پردازش ابری معرفی کرد. هنوز نمی‌توان درباره‌ی پیروزی یا شکست پردازنده‌های آرم در برابر x86 نتیجه‌گیری کرد، اما به‌هرحال تلاش‌ها درحال افزایش هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات