اینتل خریداران را در تهیه لپ‌تاپ بلاتکلیف‌تر کرد

دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
مطالعه 5 دقیقه
اینتل در نام‌گذاری پردازنده‌هایش روندی در پیش گرفته است که باعث سرگردانی خریداران می‌شود و حالا با نسل دهم این مشکل بدتر شده‌ است.
تبلیغات

 اگر قصد داشته باشید در آینده‌ی نزدیک لپ‌تاپ بخرید، قطعا نکته‌ی اصلی برایتان این است که دستگاهی پیدا کنید که پردازنده‌اش به‌اندازه‌ی کافی قدرتمند باشد تا بتواند نیازهای شما را برطرف کند؛ اما در‌عین‌حال قیمتش بیش‌از‌حد گران نباشد. درواقع، همه خواهان چنین شرایطی هستند.

به‌دلیل نام‌گذاری‌های خاصی که اینتل برای پردازنده‌های قبلی و جدیدش انتخاب کرده و باید به خاطر آن از این شرکت متشکر بود (!)، انتخاب لپ‌تاپی با شرایط ایده‌آل همیشه دشوار بوده و است. اینتل در نام‌گذاری پردازنده‌ها ترکیبی از اعداد و حروف را انتخاب می‌کند که یک خریدار عادی برای فهمیدنش باید از رمزگشا استفاده کند. انتظار می‌رفت با معرفی نسل دهم پردازنده‌های چندهسته‌ای اینتل، این نام‌گذاری ساده‌تر شود؛ اما متأسفانه نام‌گذاری نسل دهم این پردازنده‌ها به سردرگمی‌ها دامن زد.

Intel 10th Gen

بیایید یک لپ‌تاپ انتخاب کنیم

در‌حال‌حاضر، دل تنها شرکتی است که اعلام کرده‌ چگونه پردازنده‌های جدید اینتل را در لپ‌تاپ‌های تولیدی خود به کار خواهد برد؛ بنابراین، در اینجا از این تولیدات به‌عنوان مثالی استفاده می‌کنیم که نشان می‌دهد انتخاب لپ‌تاپ مناسب در شرایط فعلی چقدر می‌تواند سخت باشد.

دل دو گزینه‌ی مختلف در این سطح دارد: یکی نسخه‌ی ارتقایافته‌ی پرچم‌دار این شرکت، یعنی XPS 13 و دیگری نسخه‌ی کاملا بازطراحی‌شده‌ای از XPS 13 2-in-1 با بدنه‌ای صیقل‌خورده. حال ببینیم کدام‌یک را باید انتخاب کرد. تا پیش‌از‌این انتخاب آسان‌تر بود. نسخه‌ی قبلی XPS 13 2-in-1 به پردازنده‌‌های سری Y مجهز بود که سرعت و مصرف انرژی تراشه‌هایش کمتر داشت. لپ‌تاپ پرچم‌دار XPS 13، برای مصارفی طراحی شده بود که مصرف انرژی بیشتری داشتند و XPS 13 2-in-1 برای استفاده‌های موقت و به‌صورت لپ‌تاپ همراه. پس می‌بینید به‌راحتی امکان انتخاب وجود داشت.

حالا شرایط بدتر شده‌ است. اینتل در مشخص‌کردن نسل دهم پردازنده‌هایش روندی در پیش گرفته است که شما را ملزم می‌کند برای انتخاب لپ‌تاپ مناسب موارد متعددی را مدنظر قرار دهید. برای XPS 13 چهار نسخه‌ی مختلف وجود دارد: Core i3-10110U ،Core i5-10210U ،Core i7-10510U و Core i7-107110U. همه‌ی این پردازنده‌ها جزو پردازنده‌های نسل دهم کامت لیک (Comet Lake) سری U اینتل هستند که حداقل ۲ و حداکثر ۶ هسته دارند. 

بعد از پرچم‌دار دل، نوبت به XPS 13 2-in-1 می‌رسد. این لپ‌تاپ بسیار سبک و ویژه‌ی استفاده در حال حرکت با تجهیز به دیگر تراشه‌های نسل دهم اینتل وارد بازار می‌شود که به نام آیس لیک (Ice Lake) شناخته می‌شوند. درباره‌ی این لپ‌تاپ هم نسخه‌های پردازنده‌ی مختلف وجود دارد: Core i7-1068G7 و Core i5-1035G7 و Core i5-1035G1. اگر به نام‌گذاری این سری از پردازنده‌ها دقت کنید متوجه تفاوت در نام‌گذاری می‌شوید. طبق معمول، با حرکت از i5 به i7 عملکرد دستگاه بهتر خواهد شد؛ اما نکته‌ی درخورتأمل در حرف G اضافه است که در این سری وجود دارد و نشان‌دهنده‌ی قابلیت‌های گرافیکی آن‌ها است.

intel 10th gen

این موضوع بسیار عجیبی است که دو مدل مختلف از سری XPS 13 دل از یک نسل از پردازنده‌های اینتل بهره می‌برند؛ اما نام‌گذاری این پردازنده‌ها متفاوت است. با‌این‌حال، عملکرد متفاوت این دو دستگاه باعث تعجب بیشتر خریداران خواهد شد. XPS 13 2-in-1 مشخصا برای فعالیت در حال حرکت ساخته شده و به‌راحتی در رفت‌و‌آمد کاربردی است؛ اما XPS 13 برای استفاده‌ی روزمره و ثابت طراحی شده‌ است. با این اوصاف، چرا XPS 2-in-1 باید قابلیت گرافیکی بهتری داشته‌ باشد؟ این دستگاه نه یک لپ‌تاپ گیمینگ است و نه برای استفاده‌ی روزمره و سنگین طراحی شده‌ است. از اینتل انتظار می‌رفت اگر می‌خواهد توانایی گرافیکی را تبلیغ کند، آن را برای چیپ‌هایی به‌کار ببرد که برای استفاده‌ی مداوم و روزمره کابرد دارند، نه برای لپ‌تاپ ویژه‌ی جابه‌جایی و فعالیت در حال حرکت.

بیایید از دید یک دانشجو به این لپ‌تاپ‌ها نگاه کنیم. شما باید با لپ‌تاپتان مقاله بنویسید و پژوهش کنید؛ اما در‌عین‌حال، می‌خواهید با آن بازی کنید و فیلم هم ببینید. کدام لپ‌تاپ را انتخاب می‌کنید؟ آیا XPS 13 2-in-1 با گرافیک بهتر را انتخاب می‌کنید یا XPS 13 با عملکرد بهتر؟ قطعا سردرگم خواهید شد.

این ماجرا تنها برای یک مدل لپ‌تاپ شرکت دل است؛ بنابراین، برای شرکت‌هایی که مدل‌های متنوع‌تری ارائه می‌دهند که لپ‌تاپ‌های بدون فن با پردازندهی سری Y یا لپ‌تاپ‌های با گرافیک مجزا را شامل می‌شود، این بحث بسیار بیشتر شما را سرگردان خواهد کرد.

اینتل می‌گوید دلیل انتخاب این شیوه‌ی نام‌گذاری در سری جدید پردازنده‌ها این است که پردازنده‌های سری Y و U در چیپ‌های  آیس لیک تفاوت اندکی دارند؛ اما وقتی بخواهید از بین تولیدات دارای این پردازنده‌ها انتخاب کنید، روند سختی پیش رو خواهید داشت. پردازنده‌های سری H می‌توانند حداکثر هشت هسته داشته‌ باشند. حال آیا باید انتظار داشته باشیم که این سری پردازنده‌ها هنگام ورود به بازار به‌عنوان یکی از اعضای نسل دهم پردازنده‌های اینتل، نام‌گذاری یکسانی با پردازنده‌های دوهسته‌ای سری Y داشته باشند؟

تا همین‌جا هم انتخاب بسیار سخت است؛ اما واقعیت ابهام‌آور دیگری هم وجود دارد. با اینکه به‌نظر می‌آید این پردازنده‌ها عملکرد یکسانی دارند، باطن‌ آن‌ها بسیار متفاوت است. پردازنده‌های کامت لیک عنوان نسل دهم را به دوش می‌کشند؛ اما درواقع براساس معماری نوین ۱۰ نانومتری نیستند. این پردازنده‌ها هنوز از فناوری ساخت ۱۴ نانومتری بهره می‌برند که چند سال است اینتل از آن استفاده می‌کند. این نام‌گذاری قدری نشان‌دهنده‌ی رفتار موذیانه‌ی اینتل است.

intel 10th gen

وقتی شرکتی به نسل دهم تولیدات خود می‌رسد، احساس می‌کند موفقیت بزرگی کسب کرده‌ است و با همین حس آن را اعلام می‌کند. به‌عنوان مثال، به آیفون X، ویندوز ۱۰ یا OS X نگاه کنید. قطعا اینتل هم وقتی نسل دهم پردازنده‌هایش را اعلام کرده‌، به این موفقیت بزرگ اندیشیده است؛ چون پس از تأخیری طولانی به‌سمت پردازنده‌هایی با فناوری ساخت ۱۰ نانومتری حرکت کرده‌ است. این حرکت می‌توانست شرایط خوبی برای اینتل در بازار ایجاد کند.

برخلاف دیگر شرکت‌ها که کاملا به‌سمت تکنولوژی ۱۰ نانومتری حرکت کردند، اینتل در نسل دهم پردازنده‌هایش از دو نوع فناوری ساخت جدید و معماری قدیمی خود هم‌زمان استفاده کرده است. این عمل درواقع نه‌تنها باعث می‌شود بازار بالقوه‌ای که می‌توانست دراختیار اینتل قرار گیرد، از دست برود؛ بلکه تصمیم‌گیری برای خرید لپ‌تاپ مناسب که پیش‌ازاین سخت بود، به‌مراتب سخت‌تر و ابهام‌آورتر شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات