نتایج بنچمارک پردازنده‌ی Ryzen 5 3600 افشا شد؛ رقیبی برای 8700K اینتل

چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
نتایج بنچمارک پردازنده‌‌ی ۶ هسته‌ای تازه‌معرفی‌شده‌ی Ryzen 5 3600 در پایگاه داده‌ی وب‌سایت GeekBench و UserBenchmark رؤیت شد.
تبلیغات

AMD در خلال مراسم رونمایی پردازنده‌های سری ۳۰۰۰ رایزن، تصاویری از نتایج بنچمارک پردازنده‌های مختلف Ryzen 9 و Ryzen 7 مبتنی‌بر معماری Zen 2 به‌نمایش درآورد. بااین‌حال، این شرکت اطلاعاتی درباره‌ی عملکرد و نتایج بنچمارک سبد محصولات جدید Ryzen 5 ارائه نکرد؛ محصولاتی که با همان معماری Zen 2 طراحی و تولید شده و‌ با قیمت‌‌های کمتر از ۳۰۰ دلار بخش اقتصادی بازار را هدف گرفته‌اند. اکنون، نتایج بنچمارک‌ مستقل پردازنده‌ی Ryzen 5 3600 از منابع مختلف منتشر‌شده که عملکرد چشمگیر این پردازنده‌ی ۲۰۰ دلاری را نشان می‌دهد.

ابتدا بهتر است کمی بیشتر با این پردازنده‌ی اقتصادی AMD آشنا شویم. این تراشه که یکی از پنج تراشه‌ی معرفی‌شده‌ی AMD در کامپیوتکس ۲۰۱۹ بود، شامل ۶ هسته و ۱۲ رشته‌ی پردازشی است. سرعت کلاک پایه‌ی این پردازنده ۳.۶ گیگاهرتز و سرعت کلاک بوست آن ۴.۲ گیگاهرتز است که سنجه‌ی سرعت کاملا استانداردی برای پردازنده‌ای ۶ هسته‌ای به‌شمار می‌رود. این پردازنده درمجموع ۳۵ مگابایت حافظه‌ی کش دارد و توان طراحی حرارتی آن فقط ۶۵ وات است. پردازنده‌ی Ryzen 5 3600 از هفتم ژوئیه و با قیمت ۱۹۹ دلار دردسترس هواداران قرار خواهد گرفت.

نام پردازنده‌ی Ryzen 5 3600 تاکنون در پایگاه داده‌های بنچمارک دو وب‌سایت GeekBench و UserBenchmark دیده شده است. البته، بنچمارک گیمینگ این پردازنده را هم یکی از کاربران انجمن اینترنتی Chiphell منتشر کرده که در بخش دیگری از این مقاله درباره‌اش صحبت خواهیم کرد. در ابتدا بر نتایج بنچمارک این پردازنده در این پایگاه‌های داده متمرکز خواهیم شد و خواهیم دید چگونه پردازنده‌ی نسل سوم Ryzen 5 درمقابل رقبا و پیشینیان خود با معماری Zen و Zen پلاس عرض‌اندام می‌کند.

نمرات بنچمارک Geekbench V4 این پردازنده را که TUM_APISAK، افشاگر معروف، منتشر کرده، تاکنون شامل دو ورودی است: یک ورودی از آزمایش این پردازنده روی مادربرد ASUS TUF Gaming X570-Plus به‌دست آمده و ورودی دیگر نتیجه‌ی محک این تراشه روی مادربرد نسل قبل ASUS Prime X470 Pro است. نمرات واردشده در این پایگاه داده به‌دلیل استفاده از پیکربندی‌های سیستمی مختلف با یکدیگر تفاوت دارد؛ اما کلیت این نمرات در دو بخش عملکرد تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای در هر دو مورد بسیار شبیه یکدیگر است. این پردازنده در پیکربندی مادربرد X570 در بخش تک‌هسته‌ای نمره‌ی ۵,۳۹۰ و در بخش چندهسته‌ای نمره‌ی ۲۶,۳۷۱ را کسب می‌کند. همین پردازنده در پیکربندی سیستم X470 در بخش تک‌هسته‌ای نمره‌ی ۵,۳۵۸ شده و در بخش چندهسته‌ای نمره‌‌ی ۲۷,۴۸۵ را ثبت کرده است.

ryzen 5 3600 Bench
ryzen 5 3600 Bench
ryzen 5 3600 Bench
ryzen 5 3600 Bench
ryzen 5 3600 Bench
ryzen 5 3600 Bench

در مقام مقایسه‌، میانگین نمرات پردازنده‌ی Ryzen 7 1800X در پردازش تک‌هسته‌ای ۴,۴۰۰ و در پردازش چندهسته‌ای ۲۴,۰۰۰ است. همچنین، میانگین نمرات پردازنده‌ی 8700K اینتل در بخش پردازش تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای به‌ترتیب ۵,۴۰۰ و ۲۵,۰۰۰ و میانگین نمرات پردازنده‌ی نسل دوم Ryzen 5 2600 در این دو بخش به‌ترتیب در‌حدود ۴,۷۰۰ و ۲۳,۰۰۰ بوده است. بنابراین، از مجموع این نتایج چنین برمی‌آید که پردازنده‌ی Ryzen 5 3600 از یک سو عملکرد بسیار درخشانی درمقایسه‌با پردازنده‌های نسل قبل خود با معماری Zen و Zen + دارد و از سوی دیگر، شرایط رقابتی دشواری در سطح عملکرد برای پردازنده‌های گران‌قیمت‌تر Core I7 8700K و Core i7 9700K ایجاد خواهد کرد.

علاوه‌بر نتایج وارد‌شده در پایگاه داده‌ی GeekBench از این پردازنده‌ی نسل سوم رایزن، ورودی‌های مختلف دیگری از نتایج بنچمارک این پردازنده در پایگاه اطلاعاتی UserBenchmark نیز وارد شده که از برتری چشمگیر معماری Zen 2 در تعداد دستورالعمل اجرا‌شدنی در هر سیکل کلاک (IPC) در‌مقایسه‌با پردازنده‌های Coffee Lake اینتل حکایت می‌کند. این پردازنده در‌مقایسه‌با پردازنده‌ی 7700K، پرچم‌دار معماری Kaby Lake، حدود ۷ درصد IPC بهتری دارد. ازآنجاکه در پردازنده‌های Coffee Lake از همان معماری Kaby Lake استفاده شده، انتظار همین میزان برتری را درزمینه‌ی IPC درمقایسه‌با پردازنده‌های نسل هشتم و نهم اینتل داریم. بنابراین، پردازنده‌ی نسل سوم Ryzen 5 ازنظر IPC وضعیتی یکسان با پردازنده‌های توانمند اینتل درد یا حتی از آن‌ها پیشی می‌گیرد. تراشه‌های Core i7 8700K و Core i7 9700K بسیار به‌هم شبیه هستند و به‌نظر می‌رسد Ryzen 5 3600 درمقایسه‌با این دو پردازنده‌ی اینتل، باتوجه‌به قیمت ازنطر عملکرد جایگاه بهتری دارد. نباید از یاد برد که این پردازنده ۶۵ واتی AMD درمقایسه‌با توان مصرفی ۹۵ وات این دو پردازنده‌ی پرچم‌دار اینتل مصرف انرژی بسیار کمتری نیز دارد. همچنین، به‌خوبی می‌دانیم پردازنده‌های Core i7 نسل هشتم و نهم اینتل دمای کاری بیشتری دارند؛ در‌حالی‌که تراشه‌های ۷ نانومتری AMD براساس اطلاعات موجود، در زیر فشارهای کاری سنگین عملکرد بسیار بهتری دارند و قابلیت اورکلاک چشمگیری ارائه می‌دهند.

ryzen 5 3600 user
ryzen 5 3600 user
ryzen 5 3600 user
ryzen 5 3600 user

(برای مشاهده‌ی تصاویر در ابعاد اصلی روی آن‌ها کلیک کنید)

اطلاعات دیگری از سطح عملکرد این پردازنده را یکی از کاربران انجمن اینترنتی Chiphell افشا کرده است. ظاهرا این کاربر سطح عملکرد پردازنده‌ی Ryzen 5 3600 را در بازی PUBG آزموده و آن را با پردازنده‌ی Core i7 8700K مقایسه کرده است. به‌گزارش این کاربر، متوسط نرخ فریم با پردازند‌ه‌ی رایزن ۵ (در شرایط کاملا یکسان) ۶.۳ درصد و حداکثر نرخ فریم با این پردازنده ۱۰ درصد بیشتر است.

پیکربندی سیستم به‌کار‌رفته برای اجرای این آزمون شامل کارت گرافیک GeForce RTX 2080 TI و حافظه‌های رم DDR4-3000 MHz است. نسخه‌های جدید بازی PUBG درزمینه‌ی پردازش چند‌هسته‌ای بهبود یافته و به‌نظر می‌رسد‌ پردازنده‌ی Ryzen 5 3600 با بهره‌گیری کامل از نتایج این بهبودها، به سطح عملکرد بازهم بهتری در این بازی دست یابد. اینتل در عرصه‌ی گیمینگ تاکنون صاحب جایگاهی مستحکم بوده؛ ولی ممکن است به‌زودی پردازنده‌های Zen 2 با عملکرد چندهسته‌ای بهتر خود در بیشتر عناوین بازی جایگاه اینتل را از وی بربایند. در هفته‌های آینده، باید منتظر اخبار بیشتری از محصولات نسل سوم رایزن باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات