AMD جزئیات مربوط به تراشه Z-60 با نام رمز Hondo را منتشر کرد: اجرای بازی Call of Duty برروی تبلت ویندوز ۸

سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۱
مطالعه 4 دقیقه
وقتی سیستم‌عامل‌های ویندوز ۸ و ویندوز RT در ۵ آبان ماه منتشر شوند، انبوهی از ابزارهای مبتی بر این دو سیستم‌عامل نیز وارد بازار خواهند شد. هر کدام از این ابزارها شعارهای خود را برای قدرت و بازده و طول عمر باتری دارند. اگر تبلت‌های ویندوزی برای شما هم جذاب هستند، لازم است بدانید که سه نوع پردازنده و معماری انتظار شما را می‌کشند: ARMها مانند Tegra 3 که برای تبلت‌های ویندوز RT طراحی شده‌اند و در محصولاتی مانند Surface مایکروسافت یا Vivo Tab RT اسوس بکار گرفته شده‌اند، Clover Trail اینتل که نسل جدید تراشه‌های اتم این شرکت بوده و قادر به اجرای ویندوز ۸ و نرم‌افزارهای انبوه آن است و یک گزینه دیگر از AMD که در ادامه مطلب به بررسی آن خواهیم پرداخت.
تبلیغات

امروز AMD نسل جدید پردازنده‌های خود با نام رمز Hondo را معرفی کرد. اگر به خاطر داشته باشید، چند روز پیش این شرکت با یک تیزر تبلیغاتی سعی کرد، مردم را نسبت به محصول جدید خود کنجکاو کند، و امروز جزئیات کامل در مورد APUهای جدید خود را اعلام کرد. Z-60 پردازنده جدید AMD از خانواده Hondo است که دارای یک گرافیک Radeon HD 6250 می‌باشد. همانطور که می‌دانید APU اصطلاحی است که AMD برای تراشه‌های که در آنها CPU و GPU با یکدیگر یکپارچه شده‌‌اند، استفاده می‌کند. یعنی APUها کار پردازش عمومی و پردازش گرافیکی سیستم را در یک تراشه انجام می‌دهند. حال در Z-60 ای‌ام‌دی یک گرافیک قدرتمند را با پردازنده اصلی یکپارچه کرده است. Radeon HD 6250 تقریبا ۶ برابر سریعتر از پردازنده گرافیکی یکپارچه شده با تراشه‌های نسل جدید اتم، Clover Trail است. AMD ادعا می‌کند که تراشه Z-60 بازی Call of Duty: Modern Warfare 2 را در رزولوشن 1024x768 پیکسل با ۳۰ فریم در ثانیه اجرا می‌کند.

پردازنده‌های Hondo ای‌ام‌دی از نظر مصرف باتری نیز به میزان قابل ملاحظه‌ای بهینه شده و آنها را به گزینه مناسب برای لپ‌تاپ‌های ارزان قیمت با طول عمر باتری بالا تبدیل کرده است. درست شبیه AMD C-60 که در نت‌بوک‌های سال گذشته استفاده می‌شد، تراشه Z-60 نیز ۲ هسته‌ای است و با فرکانس ۱ گیگاهرتز کار می‌کند، پردازنده گرافیکی HD 6250 آن نیز دارای ۸۰ هسته گرافیکی است که برای بازی‌ها و پخش ویدیو کاملا مناسب است.

از نظر مصرف انرژی Z-60 نسبت به C-60 پیشرفت قابل ملاحظه‌ای کرده است، حداکثر میزان مصرف Z-60 حدود ۴.۵ وات و C-60 حدود ۹ وات است. مصرف پایین Z-60 باعث ایجاد دمای کمتر شده و خنک کردن آن نیز ساده‌تر می‌شود.

از نظر ضخامت تبلت لازم است بدانید که اینتل وعده تبلت‌های ۸.۵ میلی‌متری را با پردازنده Clover Trail داده ولی AMD صحبت از تبلت با ضخامت حدود ۱۰ میلی‌متر را می‌کند.

amd-hondo-battery-560

متاسفانه، به نظر می‌رسد که AMD Hondo از نظر طول عمر باتری هنوز به خوبی Clover Trail اینتل عمل نمی‌کند. AMD ادعا می‌کند که Z-60 با یک باتری 30Wh حدود ۶ ساعت در پخش ویدیو با رزولوشن 720p دوام می‌آورد. البته این در حالتی است که شدت روشنایی تصویر نمایشگر روی 60nit تنظیم شده باشد و از آن طرف اینتل پیش‌تر اعلام کرده بود که با یک باتری 30Wh و شدت روشنایی 200nit پردازنده Clover Trail قادر است حدود ۱۰ ساعت پخش ویدیو 720p را مدیریت کند. نسل جدید پردازنده‌های اتم اینتل ۳ هفته در حالت استندبای دوام می‌آورند اما این میزان در Hondo ای‌ام‌دی حدود ۲ هفته است.

حال مهمترین موضوعی که ناگفته مانده، این است که ما دقیقا نمی‌دانیم یک ابزار قابل حمل ویندوز ۸ به چه میزان قدرت پردازنده نیاز دارد. همانطور که می‌دانید احتمالا تبلت‌های مجهز به پردازنده Clover Trail قیمت نسبتا بالا و حدود ۷۰۰ دلار را دارند که آنها را گران‌تر از iPad و اکثر نت‌بوک‌ها می‌کند. از طرفی احتمالا قدرت پردازنده‌های Hondo ای‌ام‌دی بالاتر از Clover Trail اینتل خواهد بود مخصوصا در زمینه پردازش گرافیکی.

اما موضوع مهم دیگر این است که AMD هنوز پردازنده Z-60 را آماده ارائه به تولیدکنندگان نکرده و این در حالی است که اینتل، پیش‌تر خبر از ۲۰ تبلت در حال ساخت مجهز به Clover Trail را داده بود. به این ترتیب نمی‌توان انتظار تبلت‌های ویندوزی مجهز به Z-60 را تا پیش از سال ۲۰۱۳ داشت.

نظر شما در رابطه با پردازنده جدید AMD چیست؟ آیا حاضر به خرید تبلت ویندوزی مجهز به Z-60 هستید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات