Clover Trail چیست؟ با نسل جدید پردازنده‌های اینتل آشنا شوید

جمعه ۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۷
مطالعه 3 دقیقه
Clover Trail نسل جدید پردازنده‌های Atom اینتل است که قرار است در لپ‌تاپ و تبلت‌های مبتنی بر ویندوز ۸ به کار گرفته شوند. این بدین معناست که به زودی بسیاری از محصولات مبتی بر ویندوز ۸ با این نسل از پردازنده‌های اینتل وارد بازار خواهند شد، پس بد نیست در این باره اطلاعات بیشتری داشته باشید، پس در ادامه مطلب با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

Clover Trail نسل جدید پردازنده‌های اتم اینتل است

اینتل که بیشترین سهم بازار کامپیوترهای شخصی (PC) را در دست دارد، تقریبا در دنیای موبایل هیچ جایگاهی ندارد. اکثر تبلت‌ و تلفن‌های هوشمند بازار مجهز به پردازنده‌‌های ARM یا Tegra 3 هستند و بازار، هنوز تراشه‌های اتم اینتل را قبول نکرده است. پس از معرفی پردازنده‌های اتم در نت‌بوک‌ها و سرعت پردازش بسیار پایین آنها، مردم وقتی نام اتم را می‌شنوند ناخودآگاه سرعت و بازده بسیار پایین در ذهن‌شان تداعی می‌شود. اما Clover Trail قرار است این دیدگاه را تغییر دهد. Clover Trail که بصورت رسمی با تراشه Atom Z2760 نیز شناخته می‌شود، تغییرات بسیار زیادی نسبت به اتم‌های قبلی کرده و برای سیستم‌عامل ویندوز ۸ بهینه شده است. این نوع از پردازنده‌های اینتل با هدف کاهش قیمت ابزارهای کارآمد ویندوز ۸ طراحی شده‌اند.

Clover Trail در تبلت و لپ‌تاپ‌های ویندوز ۸ بکار گرفته خواهد شد

اینتل اولین بار، Clover Trail را در یک تبلت معرفی کرد، یک تبلت ۱۰ اینچی با ضخامت ۸.۷ میلی‌متر و وزن ۶۸۰ گرم. (ضخامت آیپد حدود ۹.۴ میلی‌متر و وزن آن نیز حدود ۶۵۰ گرم) پردازنده‌های Clover Trail همانند ARM در واقع یک سیستم‌-روی-یک-‌چیپ (SoC) هستند، یعنی یک تراشه Clover Trail علاوه بر پردازنده اصلی دارای پردازنده گرافیک، کنترلرهای ورودی و خروجی و بسیاری موارد دیگر است. اما بر خلاف ARM، این نوع از پردازنده‌ها قرار است از تمام قابلیت‌های ویندوز ۸ پشتیبانی نموده و تمام نرم‌افزار و درایورها را اجرا کنند. یعنی Clover Trail با نسخه معمولی ویندوز ۸ کار می‌کند و ARMها با نسخه محدودتر Windows RT سازگار هستند.

Clover Trail قرار است کم مصرف باشد

همانند تمام پردازنده‌های مخصوص ابزارهای موبایل، تمرکز اینتل در Clover Trail نیز برروی مصرف پایین است. این نوع از پردازنده‌ها با لیتوگرافی ۳۲ نانومتری طراحی و تولید می‌شوند که باعث کاهش ابعاد تراشه، کاهش دما و افزایش طول عمر باتری می‌شود. اینتل وعده داده که تبلت‌های مجهز به پردازنده Clover Trail حدود ۱۰ ساعت در حالت کار و حدود ۳ هفته در حالت استندبای، دوام می‌آورند.

اما علاوه بر طول عمر باتری بالاتر، قدرت و بازده خوبی نیز دارند

پردازنده‌های ۲ هسته‌‌ای Clover Trail قرار است با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز کار کرده و از فناوری Hyper-Threading اینتل نیز پشتیبانی نمایند. این بدین معناست که این تراشه‌ها قادر به پردازش هم‌زمان ۴ دستور همزمان هستند. Clover Trail با NFC، دوربین ۸ مگاپیکسلی و اتصالات شبکه یکپارچه می‌شود.

همه تولیدکنندگان از آن پشتیبانی خواهند کرد.

سامسونگ، دل، لنوو، اچ‌پی، ایسر، اسوس و بسیاری از تولیدکنندگان دیگر، تولید تبلت‌های مبتنی بر Clover Trail را برنامه ریزی کرده‌اند. در واقع شما به زودی شاهد تولید انبوه لپ‌تاپ‌های هیبریدی و تبلت‌های مجهز به این نوع از پردازنده‌های اینتل خواهید بود. اینتل اعلام کرده که همین الان ۲۰ تبلت مجهز به Clover Trail در حال ساخت است.

یعنی شاید شما هم به زودی یکی از این ابزارها را خریداری کنید.

مشاهده این موضوع که اینتل توانسته فضای بین ابزارهای موبایل مبتنی بر تراشه‌های ARM و پردازنده‌های قدرتمند کامپیوترهای رومیزی ساخت خود را پر کند، جذاب است. Clover Trail قرار است بدنامی اتم را که با نت‌بوک‌های ضعیف و ناکارآمد گره خورده، تغییر داده و آن را وارد ابزارهای زیبایی همچون تبلت‌های ویندزی کند. اکثر تبلت‌های مجهز به این نوع از تراشه‌های اینتل، بازار کاربران تجاری و اهل کسب و کار را نشانه رفته‌اند و این بدین معناست که این نوع از تبلت‌ها قیمت‌های بالاتری نسبت به تبلت‌های ویندوز RT مبتنی بر پردازنده‌های ARM خواهند داشت.

در واقع شما با تبلت‌های مبتنی بر معماری x86 طرف هستید که قیمت نزدیک به تبلت‌های ARM دارند اما از نظر کارایی و سرعت در سطح بالاتری جای می‌گیرند.

پردازنده‌های Clever Trail قرار است در همین فصل و با عرضه ویندوز ۸ وارد بازار جهانی شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات