ویژگی‌های جدید ویندوز ۱۱ کار با این سیستم‌عامل را برای کاربران کم‌توان آسان‌تر خواهد کرد

پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت قابلیت‌های جدیدی برای ویندوز ۱۱ آماده کرده است تا افراد کم‌توان بتوانند راحت‌تر از این سیستم‌عامل استفاده کنند. این ویژگی‌های جدید به‌زودی به ویندوز ۱۱ اضافه خواهند شد.
تبلیغات

مایکروسافت در سخنرانی رویداد Ability Summit 2022 به قابلیت دسترسی‌پذیری (accessibility) جدیدی اشاره کرد که به‌زودی در ویندوز ۱۱ ارائه خواهند شد. این شرکت سعی کرده است قابلیت‌های ویندوز ۱۱ را به‌نحوی طراحی کند که استفاده از آن‌ها برای همه‌ی کاربران، ازجمله معلولان جسمی آسان‌تر شود.

به‌نوشته‌ی Windowscentral، قابلیت‌های جدید دسترسی‌پذیری ویندوز ۱۱ از مدتی قبل ازطریق کانال توسعه‌دهندگان و کانال نسخه‌های آزمایشی این سیستم‌عامل دردسترس کاربران اینسایدر قرار گرفته است. این ویژگی‌های جدید شامل نسخه‌ی جدید Focus، زیرنویس‌های زنده در سرتاسر سیستم‌عامل، دسترسی صوتی جدید و استفاده از صدای طبیعی‌تر برای راوی ویندوز است.

Focus

قابلیت Focus ویندوز ۱۱

Focus درواقع نسخه‌ی تکامل‌یافته‌ی قابلیت‌های Focus Assist و Do Not Disturb نسخه‌های قبلی ویندوز است. این ویژگی جدید اکنون در مرکز اعلان‌ها تعبیه شده است و می‌توان فقط با یک کلیک آن را فعال کرد. ویندوز پس از فعال‌کردن این گزینه، تغییراتی اعمال خواهد کرد تا عوامل حواس‌پرتی را به حداقل کاهش دهد. به‌عنوان مثال، اعلان‌ها را نمایش نخواهد داد؛ مگر اینکه کاربر خود امکان مشاهده‌ی اعلان‌ها را در این حالت فعال کرده باشد.

مایکروسافت همچنین قابلیت جدیدی موسوم به Focus Sessions را در مرکز اطلاع‌رسانی ویندوز تعبیه شده است. با استفاده از این ویژگی، می‌توان تایمری تنظیم کرد تا حالت Focus برای مدت‌زمان مشخصی فعال باشد. هنگام روشن‌بودن این گزینه، قابلیت Do Not Disturb و نشان‌های نواروظیفه روشن خواهد شد تا عوامل حواس‌پرتی را کاهش دهد.

زیرنویس‌های زنده

ویژگی جدید زیرنویس زنده (Live Captions) مایکروسافت ابزاری است که از قبل در اندروید وجود دارد. این ویژگی می‌تواند درسراسر سیستم‌عامل استفاده شود و با تجزیه‌وتحلیل پخش صدا از منابع مختلف، کلمات را تشخیص و متن را نمایش دهد. زیرنویس زنده قابلیتی عالی است و مایکروسافت نسخه‌ی ویندوزی آن را برای رایانه‌های شخصی توسعه داده است.

امکان تنظیم گزینه‌های مختلف برای قابلیت زیرنویس زنده ویندوز وجود دارد. کاربر می‌تواند زیرنویس‌ها را در هر نقطه‌ای از صفحه‌نمایش قرار دهد. علاوه‌براین، می‌توانید ابعاد و نوع فونت و میزان شفافیت متن را تغییر دهید. زیرنویس‌ها به‌طور محلی تجزیه‌وتحلیل می‌شوند و این یعنی برای کارکردن با آن نیاز به اتصال اینترنتی نخواهید داشت.

دسترسی صوتی

قابلیت دسترسی صوتی ویندوز ۱۱

ویژگی جدید دسترسی صوتی (Voice Access) ویندوز ۱۱ نسخه‌ی قدرتمندتر ابزار قدیمی تشخیص گفتار این سیستم‌عامل است که به شما اجازه می‌دهد رایانه‌ی شخصی‌ خود را فقط با استفاده از دستورها صوتی کنترل کنید. درواقع، با استفاده از این قابلیت می‌توانید بدون استفاده از ماوس و صفحه‌کلید و با گفتن کلمات و عبارات، با ویندوز تعامل داشته باشید.

وقتی این گزینه فعال باشد، کاربر می‌تواند با گفتن عبارت‌های صوتی مثل Open Start یا Switch to Edge به‌ترتیب منو استارت را باز کند یا به مرورگر اج جابه‌جا شود. علاوه‌براین، با استفاده از دستورهای صوتی مثل Scroll Down می‌تواند صفحه را به پایین اسکرول کند و با گفتن دستور صوتی What Can i Do، فهرستی از دستورها صوتی پشتیبانی‌شده در ویندوز را مشاهده کند.

راوی ویندوز

راوی ویندوز ۱۱

مایکروسافت درنهایت تصمیم گرفته است از صدای طبیعی‌تر برای قابلیت‌ داخلی راوی ویندوز (Windows Narrator) استفاده کند. راوی ویندوز قبلاً با نام سام شناخته می‌شد و حالا صداهایی با نام آریا و گای و جنی را دردسترس کاربران قرار داده است. مایکروسافت آزمایشگاه فناوری فراگیر جدیدی نیز معرفی کرده که برای کمک به ساخت محصولات آینده‌ طراحی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات