تنظیم مرورگر پیش‌فرض در ویندوز 11 سرانجام ساده‌تر می‌شود

یک‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۵
مطالعه 4 دقیقه
مایکروسافت از موضع خود نسبت به سخت‌گیری در تعیین مرورگر پیش‌فرض در ویندوز ۱۱ عقب‌نشینی‌ کرده و سرانجام امکان تعیین مرورگر پیش‌فرض با یک دکمه را به ویندوز ۱۱ بازمی‌گرداند.
تبلیغات

مایکروسافت در تنظیمات ویندوز ۱۱ تغییراتی را ایجاد کرده بود که فرایند تغییر مرورگر پیش‌فرض را برای کاربران سخت‌تر از گذشته می‌کرد و در حال‌حاضر کاربران برای جایگزینی مرورگرهای دیگر به‌جای مرورگر اج، باید زمان بیشتری را صرف کنند، در واقع می‌بایستی تمام پروتکل‌های هدایت‌شونده به مرورگر اج را هرکدام به صورت جداگانه به مرورگر دلخواه خود تغییر بدهند و نمی‌توان تنها با انتخاب یک‌گزینه، مرورگر پیش‌فرض ویندوز را تعیین نمود.

حال به‌نظر می‌رسد مایکروسافت از موضع پیشین خود و سخت‌تر کردن این مراحل به‌منظور اجبار کاربران به استفاده از مرورگر خود، عقب نشینی کرده و در آخرین نسخه‌ی اینسایدر ویندوز ۱۱ گزینه‌ای برای تعیین مرورگر پیش‌فرض دلخواه کاربران در تنظیمات تعریف کرده است.

رافائل ریورا، یکی از توسعه‌دهندگان مشهور اخیرا متوجه تغییر جدیدی در ویندوز ۱۱ شده است که به‌موجب آن کاربران قادر خواهند بود تا به‌جای اینکه برای تک‌تک پسوندهای صفحات وب و پروتکل‌های اینترنتی HTML ،HTTPS، HTTP. و HTM. مرورگر پیش‌فرض آن را تعیین کنند، با یک دکمه‌ی ساده، این فرایند را در یک‌لحظه برای پسوند‌ها و پروتکل‌های مذکور انجام دهند، درست مانند ویندوز ۱۰ که این کار به‌سادگی در آن انجام می‌شود.

مایکروسافت تأیید کرده که تغییرات جدید تنظیمات برنامه‌های پیش‌فرض در راه هستند و اکنون در بیلد‌های اینسایدر ویندوز ۱۱ تحت آزمایش است. این موضوع را خبرگزاری ورج از زبان آرون وودمن معاون بازاریابی تیم ویندوز تصدیق می‌کند:

در بیلد ۲۲۵۰۹ نسخه‌ی اینسایدر ویندوز 11 که روز چهارشنبه برای اعضای حلقه‌ی Dev منتشر شد، ما فرایند تنظیم مرورگر پیش‌فرض را برای برنامه‌هایی که پسوند‌ها و پروتکل‌های HTML ،HTTPS، HTTP. و HTM. در آن‌ها تعریف شده است، ساده‌تر کرده‌ایم. شما همچنان از طریق برنامه‌ی اینسایدر ویندوز شاهد آزمایش چیز‌های جدیدی از طرف ما خواهید بود که سعی کردیم براساس بازخوردها و پیشنهاد‌ها شما باشد.

این سخنان درحالی مطرح شده که مایکروسافت در ابتدا از تصمیم خود برای دشوار کردن این فرایند دفاع کرده و نزدیک به چهارماه پیش به ورج گفته بود که بازخورد مشتری را برای سفارشی‌سازی و کنترل پیش‌فرض‌ها در سطحی دقیق‌تر اجرا می‌کند. سازندگان مرورگرهای شخص ثالثی چون موزیلا، بریو و حتی گوگل در پاسخ، از سیاست اتخاذ شده اظهار نارضایتی کرده و انتقاداتی را به رویکرد مایکروسافت در مورد برنامه‌های پیش‌فرض وارد کردند.

فرایند فعلی تعیین مرورگر پیش فرض در ویندوز 11

کاربران درحال حاضر برای تنظیم مرورگر پیش‌فرض باید تمامی پسوند‌ها و پروتکل‌ها را به‌صورت دستی پیکربندی کنند

این درحالی‌است که در ویندوز ۱۱ هنگامی‌که یک مرورگر شخص ثالث یا هربرنامه‌ی دیگری نصب می‌شود که پروتکل‌ها و پسوند‌هایی برای بازگشایی لینک‌ها یا پرونده‌های هدف آن برنامه در آن تعریف شده و مایکروسافت به‌صورت پیش‌فرض در ویندوز برای بازکردن آن‌ها اپلیکیشن‌های اختصاصی خود را تعیین کرده است، کاربر هنگام بازنمودن آن پرونده یا لینک با پیشنهاد تغییر برنامه‌ی پیش‌فرض به صورت پاپ‌آپ مواجه می‌شود و می‌تواند برنامه‌ی جدید را به‌عنوان برنامه پیش‌فرض برای بازکردن آن تعیین کند.

این شامل لینک‌های خارج از مرورگر و پرونده‌های HTML نیز می‌شود و در این صفحه اگر کاربر گزینه‌ی بازکردن به‌صورت پیش‌فرض را در مورد برنامه‌ی نصب شده انتخاب نکند، برای استفاده‌های بعدی مجبور می‌شود به تنظیمات مراجعه کرده و تنظیمات پیش‌فرض هر پروتکل یا پسوند را به‌صورت دستی پیکربندی کند. نکته‌ی جالب این است که این چرخش مایکروسافت در بحبوحه‌ی خشم کاربران نسبت به افزوده شدن افزونه‌ی Zip به مرورگر اج و تلاش‌های مایکروسافت برای منصرف کردن کاربران از دانلود مرورگر کروم رخ داده است.

مایکروسافت فعلا در مرحله‌ی آزمایش این تغییرات قرار دارد اما مشخص نیست که چه‌زمانی این اصلاحات دردسترس کاربران نسخه‌ی پایدار ویندوز ۱۱ قرار خواهد گرفت. با این حال انتظار داریم که اصلاحات و بهبود‌های ویندوز ۱۱ که مایکروسافت مشغول آزمایش آن‌ها است در قالب به‌روزرسانی اساسی سال آینده نمایان شوند. گرچه در طی هفته‌های گذشته شاهد آن بودیم که برخی از این بهبودها مانند بازطراحی ایموجی‌های ویندوز، پیش از انتشار به‌روزرسانی‌های اساسی سالانه و در قالب آپدیت‌های تجمعی عرضه شده‌اند. در هرصورت اعتنای مایکروسافت به بازخوردها و گوش‌سپردن به انتقادات کاربران و بهره‌گیری از آن‌ها در به‌روزرسانی‌های آتی ویندوز یک امتیاز مثبت تلقی می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات