مایکروسافت تغییر مرورگر اج در ویندوز 11 را سخت کرده است

چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
با تصمیم جدید مایکروسافت، تغییر مرورگر پیش‌فرض ویندوز ۱۱ از ویندوز ۱۰ سخت‌تر شده است. این موضوع واکنش شدید رقبای مایکروسافت را به‌دنبال داشته است.
تبلیغات

با انتشار ویندوز ۱۱، تغییر مرورگر پیش‌فرض سخت‌تر از قبل خواهد شد و در بخش‌های جدید سیستم‌عامل نادیده گرفته می‌شود. درحالی‌که مایکروسافت تغییرات مثبتی در رابط کاربری ویندوز ۱۱ اعمال کرده است، در نحوه تغییر برنامه‌های پیش‌فرض یک گام به عقب برداشته است. این موضوع باعث نگرانی فراوان رقبای مایکروسافت در زمینه مرورگرهایی مانند موزیلا و اوپرا و ویوالدی شده است.

در ویندوز ۱۱، مایکروسافت روش تغییر برنامه‌های پیش‌فرض را عوض کرده است. مانند ویندوز ۱۰ هنگام نصب مرورگر جدید، صفحه‌ای باز می‌شود که از کاربر می‌خواهد مرورگر پیش‌فرض را انتخاب کند. این تنها فرصتی است که کاربر می‌تواند به‌راحتی مرورگر را تغییر دهد؛ اما با فراموشی فعال‌کردن گزینه Always Use This App، مرورگر پیش‌فرض تغییر نمی‌کند.

اگر فراموش کنید مرورگر پیش‌فرضتان را در ابتدای راه‌اندازی ویندوز ۱۱ تغییر دهید، تجربه تغییر برنامه‌های پیش‌فرض ویندوز ۱۱ در‌مقایسه‌با ویندوز ۱۰ بسیار گیج‌کننده خواهد بود. کروم و بسیاری دیگر از مرورگرهای رقیب اغلب کاربران را ترغیب می‌کنند آن‌ها را به‌عنوان مرورگر پیش‌فرض انتخاب کنند و برای فعال‌کردن این تغییر، مرورگرها کاربران را به قسمت تنظیم برنامه‌ها در بخش تنظیمات ویندوز راهنمایی می‌کنند.

تغییر مرورگر در ویندوز ۱۱

بااین‌حال، مایکروسافت نحوه تغییر نرم‌افزارهای پیش‌فرض در ویندوز ۱۱ را تغییر داده‌ است. این یعنی کاربران به‌جای استفاده از یک کلید برای تغییر مرورگر پیش‌فرض، باید فایل‌‌‌ها یا نوع لینک را نیز تنظیم کنند. برای مثال، به‌منظور تغییر کروم به‌عنوان مرورگر پیش‌فرض ویندوز ۱۱ تمامی فایل‌ها و لینک‌هایی که از فرمت‌های HTM ،‌HTML ،‌PDF ،‌SHTML ،‌SVG ،‌WEBP ،‌XHT ،‌XHTML ،‌FTP ،‌HTTP و HTTPS استفاده می‌کنند، به‌صورت دستی برای اجرا با گوگل کروم باید تغییر کنند.

تغییر مروگر در ویندوز ۱۱

سلنا دکلمن، معاون ارشد فایرفاکس، در بیانیه‌ای به ورج گفته است: «به‌طور فزاینده‌ای نگران روند ویندوز هستم... از زمان انتشار ویندوز ۱۰، کاربران گام‌های اضافی و غیرضروری را برای تغییر مرورگر پیش‌فرض باید بردارند. این موانع در بهترین حالت گیج‌کننده هستند و به‌نظر می‌رسد برای تضعیف انتخاب کاربر برای مرورگری غیر مایکروسافت طراحی شده‌اند.»

موزیلا در این زمینه تنها نیست و سال‌ها است نگرانی‌های خود را به گوش مایکروسافت رسانده است. ​سخن‌گوی ویوالدی نیز در بیانیه‌ای به ورج اعلام کرده است: «مایکروسافت در گذشته سابقه انجام این کار را دارد و به‌نظر می‌رسد آن‌ها به‌تدریج بدتر می‌شوند. آن‌ها فهمیده‌اند تنها راهی که می‌توانند مردم را به استفاده از مرورگرشان وادار کنند، این است که تغییر مرورگر پیش‌فرض را سخت‌تر از قبل کنند.

اپرا، رقیب دیگر مایکروسافت اج، تحت‌تأثیر تغییرات مایکروسافت در برنامه‌های پیش‌فرض ویندوز ۱۱ قرار نگرفته است. کریستین کولوندرا، رئیس مرورگر اپرا، در بیانیه‌ای به ورج گفته است: «این بسیار تأسف‌بار است وقتی فروشنده‌ پلتفرمی شیوه سختی برای تغییر مرورگر پیش‌فرض انتخاب می‌کند تا روشی برای بهبود وضعیت محصولش ایجاد کند. می‌خواهیم تمام فروشندگان پلتفرم را تشویق کنیم که به انتخاب کاربران احترام بگذارند و رقابت را در پلتفرم‌هایشان مجاز سازند. دورکردن کاربران از انتخاب برنامه پیش‌فرض گامی رو به عقب است.»

تغییر برنامه‌های پیش‌فرض، تنها موضوعی نیست که بر مرورگرها در ویندوز ۱۱ تأثیر می‌گذارند؛ چراکه مایکروسافت انتخاب مرورگر پیش‌فرض را در بخش جست‌وجو و ویجت جدید ویندوز ۱۱ نادیده گرفته‌ است و حتی با تغییر مرورگر اج به مرورگری دیگر، این بخش‌ها همچنان از اج استفاده خواهند کرد. برای مثال، اگر مرورگر پیش‌فرض ویندوز ۱۱ را به فایرفاکس تغییر دهید، زمانی‌که از بخش جست‌وجوی ویندوز استفاده می‌کنید، مرورگر اج اجرا خواهد شد.

سخن‌گوی بریو به ورج اعلام کرده است: «به‌نظر می‌رسد ویجت‌های ویندوز ۱۱ انتخاب مرورگر پیش‌فرض کاربران را نادیده می‌گیرند و به‌جای استفاده از مرورگر پیش‌فرض انتخابی، مایکروسافت اج را برای نمایش محتوا باز می‌کنند... این رویکرد ویندوز ۱۱ را محکوم می‌کنیم؛ زیرا انتخاب مرورگر پیش‌فرض پیامدهای زیادی برای افراد و حریم خصوصی آن‌ها دارد. کاربران برای انتخاب مرورگرشان باید آزاد باشند.»

ویجیت‌ها در ویندوز ۱۱

هنوز مشخص نیست مایکروسافت روند وادارکردن کاربران به استفاده از اج را ادامه خواهد داد یا از‌طریق به‌روزرسانی‌های ویندوز این محدودیت را لغو خواهد کرد. ردموندی‌ها این تغییرات را بدین‌دلیل توجیه می‌کنند که به کاربران ویندوز اجازه می‌دهد کنترل بیشتری بر برنامه‌های پیش‌فرض داشته باشند.

یکی از سخن‌گویان مایکروسافت ورج می‌گوید: «با ویندوز ۱۱، در حال پیاده‌سازی دقیق‌تر بازخورد مشتریانمان هستیم. همان‌طور‌که این تغییرات را مشاهده می‌کنید، به‌طور مداوم به بازخورد مشتریان گوش می‌دهیم و از بازخورد‌هایی استقبال می‌کنیم که به شکل‌گیری بهتر ویندوز کمک می‌کند. ویندوز ۱۱ در طول زمان به تکاملش ادامه خواهد داد. اگر از بازخورد کاربران متوجه‌ شویم که راه‌هایی برای بهبود وجود دارد، این کار را خواهیم کرد.»

مدت زیادی تا انتشار ویندوز ۱۱ باقی نمانده است و رقبا کاملا واضح اعلام کرده‌اند که از این تغییرات ردموندی‌ها استقبال نخواهد شد. باید منتظر باشیم و ببینم مایکرسافت در ماه‌‎های باقی‌مانده تا انتشار ویندوز ۱۱ به حرف آن‌ها گوش خواهد داد یا خیر.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره تغییر برنامه‌های پیش‌فرض ویندوز ۱۱ چیست؟ آیا بعد از نصب ویندوز ۱۱‌ مرورگر پیش‌فرضتان را تغییر می‌دهید یا به استفاده از مایکروسافت اج ادامه خواهید داد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات