مایکروسافت ابزار دور زدن مرورگر اج در ویندوز 11 را مسدود کرد

چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت در آپدیت اخیری که برای کاربران اینسایدر ویندوز ۱۱ منتشر کرده، اقدام به مسدودکردن ابزار EdgeDeflector کرده است. این ابزار به کاربران اجازه می‌داد تا بازشدن اجباری برخی از پیوند‌ها در مرورگر اج را دور بزنند.
تبلیغات

مایکروسافت در ویندوز ۱۱ فرایند تغییر مرورگر پیش‌فرض را سخت‌تر از گذشته کرده است. با این وجود برای ترغیب کاربران برای استفاده از مرورگر اج، تنها به این روش بسنده نکرده و حتی اگر مرورگر پیش‌فرض خود را تغییر دهید، برخی از پیوند‌های داخلی ویندوز مانند بخش جستجو و ویجت‌ها همچنان به مرورگر اج هدایت می‌شوند. کاربران در عین نارضایتی، از این امر ناخوشنود بوده و آزادی عمل در انتخاب مرورگر دلخواه را از آنان سلب کرده است.

توسعه‌دهنده‌ای به نام دنیل الکساندرسن متوجه پروتکلی اختصاصی برای بازشدن پیوند‌های داخلی در مرورگر اج شد و به دنبال راهکاری برای برای دور زدن این محدودیت، ابزاری را به نام EdgeDeflector منتشر کرد که این پروتکل را دستکاری کرده و مسیر لینک‌ها را به مرورگر پیش‌فرض منتخب کاربر تغییر می‌دهد. این ابزار به‌سرعت با استقبال کاربران مواجه شد تا اینکه مایکروسافت متوجه این موضوع شده و با انتشار به‌روزرسانی جدیدی برای کاربران ویندوز اینسایدر، جلوی این کار را گرفت. شرکت مستقر در ردموند تأیید کرده که به‌روزرسانی مذکور به‌زودی در تمامی دستگاه‌هایی که ویندوز ۱۱ را اجرا می‌کنند اعمال خواهد شد.

اما این ابزار چگونه عمل می‌کند؟ در واقع مایکروسافت مکانیزمی ترتیب داده است که این دست از پیوندها در محیط ویندوز شل با استفاده از پروتکل «:microsoft-edge» فراخوانی شوند، این پروتکل صرفا توسط مرورگر اج قابل شناسایی است. اما سایر پیوند‌هایی که پروتکل فوق در ابتدای آن‌ها قرار ندارد با همان مرورگر پیش‌فرض باز می‌شوند. این ابزار با دستکاری پروتکل فوق به پروتکل‌های رایج مانند https که در ابتدای لینک‌ها وجود دارند، این محدودیت را دور می‌زند.

به‌نظر می‌رسد در آپدیت اخیر ویندوز ۱۱ این مسیر که درواقع به دلیل وجود یک باگ بوده، مسدود شده و با وجود دستکاری آن، پیوند‌ها همانند سابق در مرورگر اج باز می‌شوند، گرچه این توسعه‌دهنده اعلام کرده است که محدودیت جدید نیز قابل خنثی‌شدن است اما ممکن است باعث مختل‌شدن عملکرد عادی سیستم‌عامل شود بنابراین برنامه‌ای برای آپدیت کردن ابزار خود ندارد. توسعه‌دهنده این ابزار همچنین در بیانیه‌ای اعتراضی می‌نویسد:

مایکروسافت همچنان ۲۰۰ دلار برای لایسنس ویندوز پول دریافت می‌کند و درعین حال آن‌را با تبلیغات و بیخودافزار پرکرده است.

مایکروسافت توضیحی درمورد مسدودکردن این ابزار و سایر مرورگر‌هایی مانند فایرفاکس که سازکار مشابهی را پیاده می‌کنند، نداده است. اما به‌عقیده دنیل، این ابزار با استقبال بیش‌از پانصدهزار کاربر مواجه شده است و حتی مرورگر‌هایی مانند بریو و فایرفاکس از مکانیزم ابزار او در مرورگر‌هایشان استفاده کرده‌اند، روشن است که مایکروسافت از این اتفاق ناخشنود شده است.

درحال حاضر، مرورگر فایرفاکس بیش‌از ۲۰۰ میلیون کاربر دارد بنابراین یکی از احتمالات حساس‌شدن مایکروسافت را می‌توان به فایرفاکس نسبت داد، چراکه این مرورگر زمانی که به‌عنوان مرورگر پیش‌فرض تنظیم شود، کدهایی را برای تغییر مسیر پروتکل مرورگر اج نیز اعمال می‌کند، این موضوع را سخنگوی موزیلا به ورج گفته است و براساس تغییرات اخیری که در ویندوز ۱۱ اتفاق افتاده، این کد‌ها دیگر کاربردی ندارند.

این نخستین‌باری نیست که مایکروسافت چنین رفتار‌ ضدرقابتی از خود نشان می‌دهد. این غول نرم‌افزاری در طول حیات خود متحمل جریمه‌های متعددی از سوی اتحادیه اروپا شده است، برای نمونه می‌توان به نقض توافق‌نامه ضدتراست و جریمه ۷۳۲ میلیون دلاری این شرکت به دلیل انحصارگرایی در استفاده از اینترنت اکسپلورر و پیشنهاد ندادن مرورگر دلخواه کاربران اشاره کرد.

دیدگاه شما در مورد این اقدام مایکروسافت چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات