تعداد کاربران ویندوز ۱۰ به بیش از ۱٫۳ میلیارد نفر رسید

چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت در گزارش مالی سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۱ اعلام کرد تعداد کاربران ویندوز ۱۰ با رشد سالانه‌ی ۳۰۰ میلیون نفری، به بیش از ۱٫۳ میلیارد رسیده است. این رکورد جدیدی برای ویندوز محسوب می‌شود.
تبلیغات

به‌دنبال برگزاری جلسه‌ی مالی مایکروسافت، این شرکت اعلام کرد در سال گذشته‌ی میلادی میزبان ۳۰۰ میلیون کاربر جدید شده است. مایکروسافت در ماه مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹ و فروردین ۱۴۰۰) اعلام کرد تعداد کاربران ویندوز ۱۰ (Windows 10)  از مرز یک میلیارد نفر رد شده است و آن‌طور که GSMArena گزارش می‌دهد، اکنون بیشتر از ۱٫۳ میلیارد نفر است. این نخستین باری است که چنین آماری برای ویندوز ثبت می‌شود.

مایکروسافت می‌گوید با قرنطینه‌های ناشی از دنیاگیری ویروس کرونا، تقاضا برای دستگاه‌هایی مثل لپ‌تاپ و دسکتاپ که صفحه‌نمایش بزرگ دارند بالا رفت. در واقع بسیاری از مردم مجبور شدند برای ادامه‌ی کار سیستم خانگی بخرند و همین موضوع تقاضا برای کامپیوترهای ویندوزی را به‌شدت افزایش داد؛ تا حدی که در هفته‌های آغازین قرنطینه قفسه‌ی اکثر فروشگاه‌ها از کامپیوتر خالی شد.

مایکروسافت در گزارش مالی فصل اول سال جاری میلادی منتهی به ۳۱ مارس ۲۰۲۱ (۱۱ فروردین ۱۴۰۰) نشان داد فراتر از حد انتظارات ظاهر شده است. تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند مایکروسافت در سه‌ماهه‌ی نخست امسال ۴۱٫۰۳ میلیارد دلار درآمد کسب کند؛ اما این شرکت در نهایت ۴۱٫۷ میلیارد دلار درآمد به‌ دست آورد. سود خالص مایکروسافت در این بازه‌ی زمانی در مقایسه‌ با بازه‌ی زمانی مشابه سال گذشته‌ی میلادی، رشد ۴۴ درصدی تجربه کرده و به ۱۵٫۵ میلیارد دلار رسیده است.

درآمد بسیار خوب سرویس‌های مایکروسافت 365 و آژور تأثیر بسزایی روی افزایش درآمدهای کلی مایکروسافت گذاشته است. آمار رسمی می‌گویند راهکارهای ابری مایکروسافت درآمد ۱۷٫۷ میلیارد دلاری ثبت کرده‌اند؛ یعنی ۳۳ درصد بیشتر از سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۰. 

در همین حین درآمد واحد «بهره‌وری و عملیات تجاری» مایکروسافت به ۱۳٫۶ میلیارد دلار می‌رسد (رشد سالانه‌ی ۱۲ درصدی). این واحد شامل محصولات متعددی می‌شود. طبق آمار، درآمد سرویس‌های تجاری آفیس و سرویس‌های ابری وابسته ۱۴ درصد، درآمد سرویس‌های مصرفی آفیس و سرویس‌های ابری وابسته پنج درصد، درآمد لینکدین ۲۵ درصد و درآمد سرویس‌های داینامیکس و سرویس‌های ابری وابسته ۲۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

درآمد واحد تجاری «سایر خدمات پردازشی» به ۱۳ میلیارد دلار می‌رسد و درآمد ویندوز از طریق تولیدکنندگان کامپیوتر شخصی و سرویس‌های تجاری ویندوز ۱۰ درصد رشد کرده است. درآمد محتوا و سرویس‌های ایکس‌باکس با رشد ۳۴ درصدی مواجه شده و واحد جست‌و‌جو و تبلیغات مایکروسافت ۱۷ درصد درآمد بیشتر برای این شرکت ردموندی به ارمغان آورده است. درآمد محصولات سرفیس ۱۲ درصد افزایش پیدا کرده. در نهایت درآمد واحد «ابر هوشمند» با رشد ۲۳ درصدی به ۱۵٫۱ میلیارد دلار رسیده است. 

ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، می‌گوید بیش از یک سال از آغاز دنیاگیری ویروس کرونا می‌گذرد؛ اما نرخ رشد سرویس‌های دیجیتال همچنان بالا و «این تنها آغاز کار است.» او می‌گوید مایکروسافت در حال طراحی سرورهای ابری برای دهه‌ی پیش رو است و قصد دارد بازارهای فعالیتش را گسترش بدهد و «در یکایک لایه‌های فناوری نوآوری داشته باشد.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات