گزارش مالی سه‌ماهه سوم ۲۰۲۱ مایکروسافت منتشر شد؛ درآمد چشمگیر در بیشتر بخش‌ها

چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
مایکروسافت گزارش مالی سه‌ماهه سوم ۲۰۲۱ خود را منتشر شده است که از درآمد بالای این شرکت حکایت دارد.
تبلیغات

بر اساس گزارش The Verge، مایکروسافت امروز گزارش سه‌ماهه سوم مالی ۲۰۲۱ خود را منتشر کرد. این شرکت در گزارش‌ به بازده ۴۱٫۷ میلیارد دلاری و درآمد خالص ۱۵٫۵ میلیارد دلاری اشاره کرده است. بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده، درآمد مایکروسافت ۱۹ درصد بیشتر شده و درآمد خالص آن ۴۴ درصد افزایش یافته است. یک بار دیگر، شرکت مذکور شاهد رشد شدیدی در بخش ایکس‌باکس و سرویس‌های ابری بوده است.

حتی با وجود مسئله جهانی کمبود تراشه، رشد بازار رایانه‌ شخصی کم نشده است و مایکروسافت بار دیگر از این اتفاقات سود می‌برد. فروش ویندوز به تولیدکنندگان کامپیوتر شخصی ۱۰ درصد رشد کرده که نشان‌دهنده تقاضای زیاد در این حوزه است. فروش ویندوز به کاربران عادی ۴۴ درصد رشد کرده؛ اما درآمد نسخه‌های سازمانی ویندوز از طریق تولیدکنندگان کامپیوتر شخصی، ۲ درصد کاهش یافته است.

این مبالغ و درصدهای افزایش‌یافته درآمد مایکروسافت شگفت‌آور هستند و نتایج تقاضای بالای کاربران در سال گذشته برای داشتن رایانه شخصی به دلیل همه‌گیری کرونا و دورکار شدن را منعکس می‌کنند. مدیرعامل مایکروسافت در گزارش مالی خود به این مسئله اشاره کرد که اکنون ۱٫۳ میلیارد دستگاه ویندوز ۱۰ فعال در سراسر جهان وجود دارد. انتظار می‌رود مایکروسافت جزئیات برخی از تغییرات آینده در ویندوز ۱۰ را که از آن با عنوان «جوان‌سازی بصری گسترده ویندوز» یاد می‌کند، ارائه بدهد.

در بخش دیگری از گزارش مالی مایکروسافت توضیحاتی از فروش سرفیس ارائه شده است. بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده، در سه‌ماهه گذشته سرفیس به یک نقطه عطف تجاری ۲ میلیارد دلاری دست یافته و مایکروسافت در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۱ به ۱٫۵ میلیارد دلار درآمد رسیده است. شاید به نظر می‌رسد این محصول با افت فروش مواجه بوده است؛ اما در حقیقت با یک مقایسه سالانه متوجه می‌شویم که سود آن ۱۲ درصد افزایش داشته است.

مایکروسافت در اوایل ماه جاری  از Surface Laptop 4 و لوازم جانبی جدید رونمایی کرد و Surface Pro 7 Plus در سه‌ماهه اخیر برای مشاغل و مدارس معرفی شد. محبوب‌ترین سرفیس مایکروسافت، Surface Pro نام دارد و جدیدترین مدل آن دارای باتری بزرگ‌تر، پردازنده‌های نسل یازدهم اینتل، SSD قابل ارتقاء و پشتیبانی از LTE است.

 گزارش مالی مایکروسافت وضعیت فروش سخت‌افزار و بازی‌های ایکس‌باکس را نیز شامل می‌شود و بار دیگر، درآمد این بخش افزایش یافته است. این دومین سه‌ماهه فروش کنسول‌های ایکس‌باکس سری ایکس و سری اس مایکروسافت است و درآمد حاصل از عرضه سخت‌افزار به لطف این کنسول‌های نسل جدید ۲۳۲ درصد رشد کرده است.

نمایی از لوگوی مایکروسافت / Microsoft Logo

درآمد محتوا و خدمات ایکس‌باکس نیز در مقایسه با سه‌ماهه مشابه در سال گذشته ۷۳۹ میلیون دلار (۳۴ درصد) افزایش یافته است. این افزایش درآمد حاصل فروش عناوین مستقل، اشتراک‌ Xbox Game Pass و بازی‌های مایکروسافت است. به دلیل شیوع ویروس کرونا، بازی ویدئویی در طول سال ۲۰۲۰ به‌عنوان یک سرگرمی اصلی برای بسیاری از افراد تبدیل شده است و این روند در سال جاری ادامه دارد. درآمد کلی بخش بازی‌ مایکروسافت پس از اینکه برای اولین‌بار در سه‌ماهه اول سال گذشته به ۵ میلیارد دلار رسید، به دلیل عمده خدمات، سخت‌افزار و محتواهای ایکس‌باکس، ۱٫۲ میلیارد دلار (۵۰ درصد) افزایش یافته است.

سرویس بازی مایکروسافت در سه‌ماهه گذشته ۱۸ میلیون عضو جدید داشته؛ اما هنوز گزارش درباره تعداد مشترکان جدید Xbox Game Pass ارائه نشده است.

سخت‌افزار و ویندوز تجارت اصلی مایکروسافت هستند؛ اما خدمات ابری از نظر تجاری بسیار سودآور تلقی می‌شوند. درآمد خدمات ابری آفیس در سه‌ ماه مورد نظر، ۱۴ درصد رشد داشته و مایکروسافت با رشد ۲۲ درصدی درآمد Office 365 همراه بوده و تعداد کاربران فعال روزانه Microsoft Teams به ۱۴۵ میلیون نفر رسیده است.

پیشنهاد‌های مصرف‌کننده آفیس نیز برای مایکروسافت سودآور بوده است. به لطف درآمد حاصل از مشترکان Microsoft 365 Consumer و جهش بزرگ ۲۷ درصدی مشترک‌ها به ۵۰٫۲ میلیون نفر، درآمد محصولات مصرفی اداری و خدمات ابری در این سه ماه ۵ درصد رشد کرده است.

در قسمتی دیگر، درآمد محصولات مرتبط با سرور و خدمات ابری مایکروسافت ۲۶ درصد افزایش یافته و کل بخش «ابر هوشمند» مایکروسافت به لطف رشد Azure، با رشد ۲۳ درصدی روبه‌رو بوده است.

مایکروسافت تجارت گسترده خود را به سه بخش اصلی تقسیم می‌کند:

  •  فرآیندهای بهره‌وری و تجاری
  • ابر هوشمند 
  • سایر محاسبات شخصی

بخش «سایر محاسبات شخصی» شامل ویندوز، سرفیس، ایکس‌باکس و موتور جست‌وجو است. این قسمت در سه ماه جاری ۱۳ میلیارد دلار از درآمد ۴۱٫۷ میلیارد دلاری مایکروسافت را تشکیل داده و این یعنی حدود ۳۱ درصد از آن را شامل می‌شود.

از سوی دیگر، ابر هوشمند که شامل محصولات سرور و آژور می‌شود، در سه‌ماهه جاری  ۱۵٫۱ میلیارد دلار درآمد داشته است که حدود ۳۶ درصد می‌شود؛ و سرانجام، فرآیندهای بهره‌وری و تجاری ۱۳٫۶ میلیارد دلار، تقریباً ۳۳ درصد به سود کلی مایکروسافت کمک کرده است. درست است که شاهد تقسیم مالی مساوی بین بخش‌های مختلف این شرکت نیستیم؛ اما فوق‌العاده است که مایکروسافت هنوز منابع درآمد متنوعی دارد.

 نظر شما همراهان زومیت درباره‌ی سود بالای شرکت مایکروسافت از طریق بخش‌های مختلف آن چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات