چگونه تصمیم به‌ظاهر اشتباه سامسونگ، سرنوشت اندروید را برای همیشه متحول کرد

دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
جزئیاتی که به‌تازگی از روزهای نخست تولد اندروید منتشر شده‌ است نشان می‌دهد امروزه ممکن بود سامسونگ به‌جای گوگل به‌عنوان مالک سیستم‌عامل موردبحث شناخته شود.
تبلیغات

سامسونگ در روزهای آغازین اندروید، پتانسیل زیادی برای موفقیت این سیستم‌عامل در بازار متصور نمی‌شد. غول کره‌ای دنیای فناوری در آن روزها فرصت داشت پیش از این‌که گوگل سیستم‌عامل اندروید را تصاحب کند، آن را از اندی رابین بخرد. با این‌حال سامسونگ تصمیم گرفت از تصاحب اندروید و اضافه‌کردن آن به زیرمجموعه‌ی خود، خودداری کند.

این تصمیم از نگاه برخی افراد، اشتباه بوده است؛ اگر سامسونگ اندروید را تصاحب می‌کرد، شاید این شرکت و سیستم‌عامل موردبحث شرایط بسیار متفاوتی داشتند. البته اگر از زاویه‌ی دیگری نیز به قضیه نگاه کنیم، ممکن است عدم تصاحب اندروید توسط سامسونگ، بهترین اتفاقی بوده باشد که می‌توانسته برای سیستم‌عامل موردبحث رخ دهد.

سامسونگ معتقد بود اندی رابین با اندروید به جایی نمی‌رسد

فرِد وولگشتاین در جدیدترین کتاب خود با عنوان «نبرد‌ تن‌به‌تن: چگونه اپل و گوگل به جنگ پرداختند و انقلابی جدید آغاز کردند» به بیان اطلاعاتی جالب درمورد روزهای نخست اندروید می‌پردازد. وولگشتاین در کتاب جدیدش می‌گوید سامسونگ و تیم مدیریتی اندروید اواخر سال ۲۰۰۴ در شهر سئول جلسه‌ای مهم برگزار کرده‌اند. ظاهرا در جریان برگزاری این جلسه، اندی رابین ایده‌ی کلی اندروید و چشم‌انداز آینده‌ی آن را در حضور چند تن از مدیران اجرایی سامسونگ مطرح کرده است، اما مدیران سامسونگ علاقه‌ای به این ایده نشان نداده‌اند. 

فرد وولگشتاین در بخشی از کتاب خود می‌نویسد مدیران اجرایی سامسونگ تصور می‌کرده‌اند اندروید و چشم‌انداز رابین برای تبدیل کردن آن به سیستم‌عاملی همه‌گیر، چیزی فراتر از یک شوخی ساده نیست. ظاهرا پس از سخنرانی رابین در جلسه‌ی سال ۲۰۰۴، سکوتی به‌نسبت طولانی اتاق را فرا گرفته و سپس یکی از مدیران اجرایی سامسونگ به او گفته است: «شما با چه تیمی قصد دارید چنین سیستم‌عاملی را خلق کنید؟ شما تیمی متشکل از فقط ۶ نفر دارید. عقل خود را از دست داده‌اید؟».

اندروید / Android

اندی رابین با یادآوری اتفاقاتی که در جلسه‌ی موردبحث رخ داد، از تمسخر او توسط مدیران سامسونگ می‌گوید. در بخشی از کتاب جدید وولگشتاین به‌نقل از اندی رابین می‌‌‌خوانیم: «آن‌ها با خنده من را به بیرون از اتاق جلسه راهنمایی کردند». با این‌حال طولی نکشید که اندی رابین و تیمش توانستند ازطریق اندروید پولدار شوند. مدتی نگذشته بود که گوگل در تصمیمی جاه‌طلبانه با پرداخت ۵۰ میلیون دلار سیستم‌عامل اندروید را به تصاحب خود درآورد. گوگل پس از تصاحب اندروید، اندی رابین را نیز به‌عنوان قائم‌مقام ارشد بخش موبایل و محتوای دیجیتالی استخدام کرد.

اندی رابین: مدیران اجرایی سامسونگ به من و ایده‌ام برای اندروید خندیدند

در اتفاقی غیرمنتظره، مدیران سامسونگ پس از این‌که متوجه اشتباه احتمالی خود شدند، تلاش کردند با اندی رابین ارتباط برقرار کنند. اندی رابین می‌گوید یکی از مدیران اجرایی سامسونگ یک روز پس از تصاحب اندروید توسط گوگل با او تماس گرفته و خواهان برگزاری جلسه‌ای حضوری شده است.

ظاهرا مدیر سامسونگ به رابین گفته قصد دارد با او در زمینه‌ی «پیشنهادی بسیار بسیار جالب» که رابین در جریان برگزاری جلسه‌ی سئول به این شرکت ارائه داده است، گفت‌و‌گو کند. اما دیگر دیر شده بود و رابین تمایلی به گفت‌و‌گو با سامسونگ نداشت.

اندروید امروزه محبوب‌ترین سیستم‌عامل موبایلی دنیا به‌شمار می‌آید و افراد بسیار زیادی به‌صورت روزانه از آن استفاده می‌کنند. شرکت‌های مختلف گوشی‌ساز در محصولات خود از اندروید استفاده می‌کنند و همین موضوع به رشد آن کمک شایانی کرده است. امروزه شرکت‌های موردبحث نسخه‌ی اختصاصی خودشان را از اندروید با رابط کاربری مخصوص در دسترس قرار می‌دهند. آمار نشان می‌دهند امروزه بیش از ۲/۵ میلیارد دستگاه فعال در سراسر دنیا به سیستم‌عامل اندروید مجهز هستند. بیش از ۸۰ درصد تمام گوشی‌های فعال در دنیا، از اندروید استفاده می‌کنند. 

با در نظر گرفتن آمار و ارقام بالا ممکن است بسیاری از افراد با خود فکر کنند سامسونگ با عدم تصاحب اندروید، بزرگ‌ترین اشتباه تاریخ خود را مرتکب شده است. با این‌حال می‌توان ماجرای اندروید و سامسونگ را از زاویه‌ی دیگری نیز نگاه کرد. آن‌طور که یکی از اشراف مشهور اهل آتن با نام فایدرس می‌گوید، «شرایط همیشه به‌گونه‌ای که به‌نظر می‌رسد، نیست».

امروزه بیش از ۸۰ درصد تمام گوشی‌های فعال در دنیا به سیستم‌عامل اندروید مجهز شده‌اند

گوگل در زمینه‌ی توسعه‌ی اندروید زحمات زیادی کشیده و نسل‌به‌نسل چیزهای بیشتری به آن اضافه کرده است تا در نهایت کاربر از کار با اندروید، لذت بیشتری ببرد و احساس راحتی بیشتری بکند. گوگل همچنین در راستای بازاریابی برای اندروید اقدامات مهمی انجام داده است. چشم‌انداز و تلاش‌های بی‌وقفه‌ی گوگل بود که اندروید را به جایگاه امروز رساند و باعث ایجاد تفاوتی عظیم در دنیای گوشی‌های هوشمند شد. تفاوتی که گوگل با اندروید در ایجاد آن نقش داشت به شرکت‌هایی نظیر سامسونگ امکان داد میزان فروش محصولات‌شان را بالا ببرند و درآمد بیشتری کسب کنند. 

تا زمانی که اندروید به یکی از مهم‌ترین سیستم‌های عامل موبایلی تبدیل شود، نوکیا پادشاه بی‌بدیل بازار گوشی‌های هوشمند بود. سامسونگ پس از تلاش بسیار سرانجام توانست در سال ۲۰۱۲ نوکیا را از تخت پادشاهی پایین بیاورد؛ سامسونگ برای دست‌یابی به این هدف، تا حد زیادی بر گوشی‌های اندرویدی خود متکی بود. نوکیا در آن زمان همچنان اعتقاد داشت که سیمبین (Symbian) آینده‌ی صنعت گوشی‌های هوشمند را می‌سازد. اکنون در حدود هشت سال است که سامسونگ بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی گوشی در دنیا به‌حساب می‌آید و همه‌ساله محصولاتی متنوع در دسترس قرار می‌دهد. سامسونگ برای رسیدن به جایگاه فعلی خود تا حد زیادی مدیون گوگل و اندروید است.

تلاش‌های بی‌وقفه‌ی گوگل باعث شد اندروید به جایگاه امروز دست پیدا کند

اگر سامسونگ اندروید را تصاحب می‌کرد، ممکن بود این سیستم‌عامل امروزه شرایط متفاوتی داشته باشد. این‌ حقیقت که گوگل توانست اندروید را به پلتفرمی بسیار موفق تبدیل کند، لزوما به این معنی نیست که سامسونگ نیز می‌توانست چنین کاری انجام دهد.

شاید اگر جلسه‌ی اندی رابین با مدیران سامسونگ در سال ۲۰۰۴ به‌نتیجه می‌رسید، کره‌ای‌ها تنها روی گوشی خودشان از اندروید استفاده می‌کردند. بنابراین اندروید امروزه پلتفرمی متن‌باز نبود و تنها در انحصار سامسونگ قرار داشت. یا این‌که ممکن بود سامسونگ مجوز استفاده از سیستم‌عامل اندروید را در ازای پول به تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند اعطا کند. گوگل امروزه استفاده از اندروید را رایگان کرده است. 

اقدامات یادشده باعث می‌شدند اندروید به‌میزان بسیار کمتری در بین کاربران جا بیفتد و توسعه‌دهندگان تمایل کمتری برای ساخت اپلیکیشن‌های آن از خود نشان دهند. این کار البته کاملا منطقی بود؛ زیرا کاربران زیادی وجود نداشتند که بخواهند از اپلیکیشن‌ها استقبال کنند. کوچک شدن بازار سیستم‌عامل اندروید در نهایت می‌توانست به کاهش فروش گوشی‌های خود سامسونگ منتهی شود. به‌علاوه توسعه‌دهندگان برای کسب درآمد از اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها، شانس بسیار کمتری داشتند.

اندروید / Android

اگر اتفاقات موردبحث رخ می‌دادند، امروزه ممکن بود سیستم‌های عامل موبایلی جایگاه بسیار متفاوتی داشته باشند. مایکروسافت سال‌ها پیش با سیستم‌عامل ویندوز موبایل رقیبی قدرتمند برای اندروید بود؛ اگر اندروید نفوذ زیادی در بین کاربران نداشت، شاید ردموندی‌ها می‌توانستند با ویندوز موبایل به‌سادگی کاربران اندک اندروید را نیز به‌سمت خودشان سوق دهند. همچنین سیمبین می‌توانست به سیستم‌عامل بازتری تبدیل شود و کاربران بیشتری از آن استقبال می‌کردند. حتی ممکن بود شرکت‌های دیگر در پی احساس نیاز به سیستم‌عامل اختصاصی، با راهکارهایی جدید وارد بازار می‌شدند. تمامی این اتفاقات می‌توانستند معادلات بازار را برهم بزنند تا شرایط امروزی بسیار متفاوت‌تر از آنچه که الان هست، باشد. 

سامسونگ جایگاه امروز خود در بازار را تا حد زیادی به گوگل و اندروید مدیون است

البته در نظر داشته باشید که این‌ها همگی در حد حدس و گمان هستند. به‌طور دقیق نمی‌دانیم که درصورت تصاحب اندروید توسط سامسونگ در سال ۲۰۰۴، ممکن بود امروزه این سیستم‌عامل چه وضعیتی داشته باشد. با این‌حال می‌توانیم تا حد زیادی مطمئن باشیم که کره‌ای‌ها درصورت تصاحب کردن اندروید محال بود رویکردی شبیه‌به گوگل برای آن اتخاذ کنند.

حتی چند تصمیم متفاوت از سوی سامسونگ نیز می‌توانست تفاوتی بسیار مهم در بازار امروز ایجاد کند. تصاحب اندروید حتی ممکن بود باعث شود که سامسونگ امروزه برترین شرکت تولیدکننده‌ی گوشی در دنیا نباشد. اگر از این زاویه به قضیه نگاه کنیم، تصمیم سامسونگ برای عدم تصاحب اندروید که بسیاری از کاربران و حتی کارشناسان از آن به‌عنوان بدترین تصمیم تاریخ این شرکت یاد می‌کنند، در حقیقت ممکن است یکی از بهترین تصمیم‌های سامسونگ بوده باشد.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

قیمت گوشی، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان و آگاهانه‌ی انواع گوشی سامسونگ نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید؛ مقایسه‌ی مشخصات فنی انواع گوشی‌های سری S، J، M و A سامسونگ و گالری تصاویر رسمی این محصولات همگی در بخش محصولات در دسترس شما خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات