تاریخ انتشار نخستین نسخه بتا اندروید 11 مشخص شد

شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
گوگل به‌تازگی تاریخ انتشار اندروید ۱۱ بتا را مشخص کرده است؛ این نسخه از سیستم‌عامل بعدی گوگل دیرتر از آنچه انتظار داشتیم از راه می‌رسد.
تبلیغات

حساب کاربری رسمی توسعه‌دهندگان اندروید (Android Developers) در یوتیوب چند روز پیش تیزر ویدئویی کوتاهی را منتشر و در آن تاریخ انتشار نسخه‌ی بتای اندروید ۱۱ (Google Android 11) را مشخص کرد. بر این اساس، اندروید ۱۱ بتا قرار است روز یکم ژوئن ۲۰۲۰ (۱۲ خرداد ۱۳۹۹) به‌صورت رسمی در دسترس کاربران قرار گیرد. گوگل به‌طور معمول نسخه‌ی بتای اندروید را به‌هنگام برگزاری مراسم I/O منتشر می‌کند. این مراسم همه‌ساله در روزهای ۱۲ تا ۱۴ مه (۲۳ تا ۲۵ اردیبهشت) برگزار می‌شد، اما دنیاگیری ویروس کرونا برگزاری Google I/O 2020 را به‌طور کامل لغو کرد

براساس اخبار رسمی گوگل قصد دارد مراسمی ویژه به‌صورت مجازی در روز ۱۲ خرداد برگزار کند. این مراسم که از آن با نام Android 11: The Beta Launch Show یاد می‌شود ساعت ۱۹:۳۰ به‌وقت تهران برگزار خواهد شد. گفته می‌شود گوگل در این مراسم، کنفرانس‌هایی را برگزار خواهد کرد که در ابتدا برگزاری آن‌ها را برای Google I/O 2020 برنامه‌ریزی کرده بود. انتظار داریم گوگل بخواهد به‌مرور زمان برای سیستم‌عامل اندروید ۱۱ سه نسخه‌ی پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان و سه نسخه‌ی بتا را در دسترس قرار دهد.

سومین نسخه‌ی پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید ۱۱ مدتی پیش به‌صورت رسمی در دسترس قرار گرفته بود و انتظار داشتیم که آخرین نسخه‌ی پیش‌نمایش باشد. اما گوگل در اقدامی غیرمنتظره نسخه‌ی چهارم را نیز منتشر کرد و در پی آن از تأخیر در انتشار نخستین نسخه‌ی بتا خبر داد. براساس نقشه‌ی راه گوگل، نسخه‌ی بتای اول در ماه ژوئن، نسخه‌ی بتای دوم در ماه ژوئیه (تیر و مرداد ۱۳۹۹) و نسخه‌ی بتای سوم در ماه اوت (مرداد و شهریور ۱۳۹۹) در دسترس قرار خواهند گرفت.

مدتی پس از انتشار آخرین نسخه‌ی بتا، در نهایت نسخه‌ی نهایی و پایدار اندروید ۱۱ منتشر خواهد شد. گوگل به‌طور معمول در ماه اکتبر (مهر و آبان ۱۳۹۹) با برگزاری رویدادی اختصاصی با نام MadebyGoogle از گوشی‌های جدید خانواده‌ی پیکسل پرده‌برداری می‌کند. انتظار داریم نسخه‌ی نهایی اندروید ۱۱ در این مراسم یا پیش از آن منتشر شود. 

نقشه راه اندروید 11 گوگل

اسکرین‌شات بالا نقشه‌ی راه گوگل را برای انتشار نسخه‌های مختلف اندروید ۱۱ نشان می‌دهد

چهارمین نسخه‌ی پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید ۱۱ که با نام DP4 از آن یاد می‌شود هیچ قابلیت جدیدی را به این سیستم‌عامل اضافه نمی‌کند. نسخه‌ی سوم پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان دو هفته پیش منتشر شد و برخی قابلیت‌های اضافه را به اندروید ۱۱ آورد. البته نسخه‌ی سوم نیز تغییرات چندانی را از لحاظ ظاهری به اندروید ۱۱ اضافه نکرد. عمده‌ی تغییرات سومین نسخه‌ی پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید ۱۱ تغییراتی جزئی بودند.

گوگل در نسخه‌ی DP3 اندروید ۱۱ بهبودهایی در بخش «دلایل خروج از اپلیکیشن‌ها» اعمال کرد و برخی API-های جدید را به این سیستم‌عامل آورد. اهالی مانتین ویو همچنین قابلیت اشکال‌زدایی بی‌سیم (وایرلس دی‌باگینگ) را به نسخه‌ی پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید ۱۱ اضافه کردند که توجهات توسعه‌دهندگان به سمت آن جلب شد. نسخه‌ی پیش‌نمایش سوم اندروید ۱۱ همچنین میزبان قابلیتی به‌نام ADB Incremental شد که امکان نصب فایل‌های حجیم APK را با سرعت بیشتر فراهم می‌کرد. ناگفته نماند نسخه‌های توسعه‌دهندگان اندروید ۱۱ به‌طور معمول قابلیت‌های پنهان دیگری نیز دارند که گوگل آن‌ها را به‌صورت عمومی برملا نمی‌کند.

گوگل از نسخه‌ی چهارم پیش‌نمایش‌ توسعه‌دهندگان اندروید ۱۱ به‌عنوان نوعی به‌روزرسانی که تمرکز ویژه روی بهبود عملکرد و ثبات سیستم‌عامل دارد، یاد می‌کند. اگر یکی از گوشی‌های سری پیکسل را دارید و پیش‌تر یکی از نسخه‌های پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان را نصب کرده‌اید، نسخه‌ی DP4 نیز به‌صورت OTA برای شما در دسترس قرار گرفته است. در غیر این صورت باید این نسخه را به‌صورت دستی روی گوشی خود فلش کنید. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات