جایگزینی برخی اپلیکیشن‌های اندرویدی در Chrome OS با اپلیکیشن تحت وب

شنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گزارش‌های اخیر نشان می‌دهند گوگل در حال جایگزینی شماری از اپلیکیشن‌های اندرویدی سیستم‌عامل کروم OS نظیر توییتر و یوتیوب با نسخه‌ی تحت وب آن‌ها است.
تبلیغات

ظاهرا گوگل از مدتی پیش روند جایگزینی برخی اپلیکیشن‌های اندرویدی محصولات سری کروم‌بوک را با نسخه‌ی تحت وب آن‌ها آغاز کرده است. نسخه‌های تحت وب اپلیکیشن‌ها که بهتر است آن‌ها را وب‌‌اپلیکیشن‌های پیش‌رونده (موسوم‌به PWA، مخفف Progressive Web Apps) خطاب کنیم، در واقع صفحه‌ی وبی هستند که بسیار شبیه‌به اپلیکیشن‌های سنتی به‌نظر می‌رسند. 

اتخاذ این تصمیم از سوی گوگل بدون شک برای بسیاری از دارندگان کروم‌بوک‌ها اتفاقی مثبت به‌شمار می‌آید. در برخی مواقع وب‌اپلیکیشن‌های پیش‌رونده نسبت‌به اپلیکیشن‌های سنتی سرعت بیشتری دارند و حتی عملکردشان نیز به‌طور کلی بهتر است. افزون بر این موارد، وب‌اپلیکیشن‌های پیش‌رونده حافظه‌ی ذخیره‌سازی کمتری را اشغال می‌کنند و برای اجرا شدن نیز به منابع کمتری از سیستم وابسته هستند.

به‌علاوه برکسی پوشیده نیست که شماری از اپلیکیشن‌های اندرویدی در سیستم‌عامل کروم OS به‌شکل بسیار ناکارآمد و بدی اجرا می‌شوند. گوگل سال‌ها است با اتکا بر دانش متخصصان خود تلاش می‌کند اجرای اپلیکیشن‌های اندرویدی را روی سیستم‌عامل کروم OS بهبود بخشد و کاری کند که این اپلیکیشن‌ها به‌خوبی روی نمایشگرهای هم‌اندازه با تبلت‌ها کار کنند. درست است که گوگل توانسته بهبودهای مهمی در این زمینه اعمال کند و تنوع اپلیکیشن‌ها را نیز برای کروم‌بوک‌ها بالا ببرد، ‌اما هنوز هم اپلیکیشن‌هایی وجود دارند که روی کروم OS به‌خوبی اجرا نمی‌شوند.

گرچه وب‌اپلیکیشن‌های پیش‌رونده مدتی است که در دسترس قرار گرفته‌اند، اما به‌نظر می‌رسد شماری از کاربران روش دست‌یابی به آن‌ها را بلد نیستند. درضمن این کاربران اطلاعات کافی نداشتند تا بدانند که چرا وب‌اپلیکیشن‌های پیش‌رونده نسبت‌به نسخه‌های عادی، بهتر هستند. برخی دیگر از کاربران نیز صرفا تمایل دارند تمامی اپلیکیشن‌هایی که استفاده می‌کنند نسخه‌ی عادی آن‌ها باشد.

ظاهرا نخستین اپلیکیشنی که قرار است در کروم OS نسخه‌ی وب آن با نسخه‌ی عادی جایگزین شود، توییتر است. نخستین بار رسانه‌ی Chrome Unboxed در هفته‌ی گذشته موفق به کشف این موضوع شد. دومنیک ان‌جی، رهبر بخش فناوری در تیم توسعه‌ی Chrome OS، در گفت‌و‌گویی کوتاه با رسانه‌ی Chrome Unboxed به‌صورت رسمی تأیید کرده است که نسخه‌ی وب اپلیکیشن YouTube TV نیز قرار است با نسخه‌ی عادی آن جایگزین شود.

وب‌اپلیکیشن‌های پیش‌رونده از مدت‌ها پیش از طریق فروشگاه پلی استور قابل‌دسترسی هستند، اما به‌دلیل تغییراتِ اعمال‌شده، از این پس اپلیکیشن‌های تحت وب قرار است نسخه‌ی پیش‌فرض توییتر و یوتیوب TV در سیستم‌عامل کروم OS باشند. به‌بیانی دیگر، از این پس وقتی که در کروم‌بوک خود به جست‌و‌جوی عبارت توییتر بپردازید و روی گزینه‌ی نصب ضربه بزنید، گوگل به‌صورت خودکار تشخیص می‌دهد که در حال استفاده از کروم‌بوک هستید و بر همین اساس نسخه‌ی PWA را روی دستگاه شما نصب می‌کند. 

فراموش نکنید که نسخه‌ی PWA توییتر عملکردی کاملا شبیه‌به نسخه‌ی عادی دارد. بدین ترتیب آیکون آن را در بین فهرست اپلیکیشن‌ها خواهید دید و حتی امکان تنظیم پوش نوتیفیکیشن نیز برای‌تان فراهم می‌شود. درضمن هر موقع تمایل داشتید می‌توانید آن را از طریق پلی استور حذف کنید.

دیدگاه شما کاربران زومیت در این زمینه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات