سیستم عامل HarmonyOS هواوی جایگزینی برای اندروید نیست

شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۳
مطالعه 4 دقیقه
سیستم‌عامل هارمونی او اس هواوی به‌تازگی معرفی شده و طبق ادعای هواوی، جایگزین اندروید خواهد بود. اما این ادعا تا چه حد صحت دارد؟
تبلیغات

پس از ماه‌ها شایعه که حاکی از تلاش فراوان هواوی، غول فناوری چینی، روی سیستم‌عامل خود بود؛ بالأخره این سیستم‌عامل معرفی شد. چنین سیستم‌عاملی می‌تواند گامی رو به جلو برای استقلال شرکت چینی از گوگل مخصوصاً پس از تحریم‌های آمریکا محسوب شود. حال این سیستم‌عامل آماده است: هارمونی او اس (HarmonyOS) یا هانگ‌منگ (Hongmeng) به چینی. هارمونی اواس از تمام جوانب، یک سیستم‌عامل به‌روز، نوآورانه و جالب است؛ اما آیا می‌توانیم آن را جایگزینی برای اندروید بدانیم؟

هارمونی اواس در کنفرانس توسعه‌دهندگان هواوی در دونگوان چین رونمایی شد. ریچارد یو، مدیر گروه کسب‌وکار مشتری شرکت، به معرفی پتانسیل بالای این سیستم‌عامل پرداخت.

ما به سیستم عاملی احتیاج داریم که هر سناریویی را پاسخگو باشد، بتواند روی تعداد زیادی از دستگاه‌ها و پلتفرم‌ها اجرا شود و رضایت کاربران را با روانی بالا و امنیت قوی کسب کند.

کاربردهای گسترده‌ای برای هارمونی اواس در نظر گرفته شده‌ است. این پلتفرم متن‌باز تلویزیون‌های هوشمند، ساعت‌های هوشمند و بسیاری دیگر از دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیا را هدف قرار داده‌ است. معماری میکروکرنل این سیستم‌عامل سبک بوده و مهم‌تر از همه، از هیچ‌کدام از بخش‌های کرنل لینوکس که تحت استفاده اندروید است، استفاده نمی‌کند (کرنل هسته‌ی یک سیستم‌عامل است. میکروکرنل یک نسخه سبک‌شده از کرنل است). هواوی اعلام کرد که هارمونی او اس از «موتور تصمیم‌گیرنده تأخیر» بهره می‌برد؛ شیوه‌ای شکیل‌تر برای بیان این موضوع که سیستم‌عامل یادشده می‌تواند در اختصاص منابع به نرم‌افزارها و پردازش‌ها اولویت‌بندی انجام دهد و این کار را بهتر از اندروید به انجام می‌رساند.

گوشی‌های هوشمند هدف اصلی و فعلی هارمونی او اس نیستند اما هواوی در کنفرانسی خبری اعلام کرد که منتظر بررسی وضعیت اخیر به دلیل تنش‌های ژئوپولیتیکال میان چین و آمریکا در ماه‌های اخیر است. طبق اعلام شرکت نام‌برده، در صورتی که به هواوی اجازه‌ی استفاده از سیستم‌عامل اندروید داده نشود، این شرکت به‌سرعت روی به HarmonyOS خواهد آورد. همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید، انجام چنین کاری چندان ساده نیست. بدون شک هواوی می‌تواند HarmonyOS را روی گوشی‌های هوشمند خود اجرا کند (با اعلام رسانه‌های چینی، هارمونی او اس روی گوشی‌های هوشمند هم‌اکنون در حال تست و بررسی است) اما یک سیستم‌عامل به‌تنهایی نمی‌تواند ضامن کارایی یک دستگاه هوشمند باشد، همان‌طور که یک سیرک صرفا با یک چادر سیرک برپا نمی‌شود. HarmonyOS بدون اپلیکیشن‌ها، حتی با وجود کارایی بهتر محکوم به شکست است و اعلام سرمایه‌گذاری میلیارددلاری هواوی برای جذب توسعه‌دهنده برای HarmonyOS نیز احتمالاً نمی‌تواند کارساز باشد. هم‌اکنون امکان پورت اپلیکیشن‌های اندروید برای هارمونی وجود دارد اما این فرایند برای اکثر توسعه‌دهندگان ارزشمند نیست.

تنها مکانی که شاید HarmonyOS بتواند در آن توسعه‌دهنده به تعداد کافی جذب کند، خود چین است

هواوی درصدد آن است تا تلاش لازم برای انجام چنین کاری را کمتر از چیزی که هست نشان دهد. تقریبا هر اپلیکیشن اندرویدی براساس APIهای خاصی از اندروید نوشته شده‌ است؛ پس هر کدی که از دوربین، حسگرهای اثر انگشت، دوربین‌های واقعیت افزوده، میکروفون‌ها، حسگرهای مجاورت و حتی استانداردهای حریم شخصی و امنیت استفاده کرده‌ است، باید تغییر کند. همین موضوع، رغبت به HarmonyOS را کاهش می‌دهد و عدم تمرکز اولیه‌ی این سیستم‌عامل روی گوشی‌های هوشمند نیز می‌تواند مزید بر علت شود. تنها مکانی که HarmonyOS شاید در آن بتواند توسعه‌دهنده‌ی کافی جذب کند، خود چین است. اما هواوی یک شرکت جهانی با جاه‌طلبی جهانی است. HarmonyOS در سطح جهانی با همان مشکلاتی روبه‌رو خواهد بود که ویندوز فون، تایزن و بسیاری از دیگر جایگزین‌های اندروید و iOS تجربه کرده‌اند: بدون اپلیکیشن، هیچ کاربری دستگاه را خریداری نمی‌کند و بدون خرید دستگاه، هیچ توسعه‌دهنده‌ای اپلیکیشن توسعه نمی‌دهد و این چرخه تکرار می‌شود.

سؤال دیگری که درباره هارمونی او اس پیش می‌آید، مربوط به تطبیق آن با گوشی‌های هوشمند است. طبق اعلام هواوی، اپلیکیشن‌های ساخته‌شده برای HarmonyOS در تمامی حالات و دستگاه‌ها کار خواهد کرد. همین تطبیق‌پذیری به احتمال زیاد، کیفیت اپلیکیشن‌ها را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد. برای اجرا در تمامی دستگاه‌ها، باید قید استفاده از ویژگی‌های خاص هر دستگاه را زد. برای مثال هنگامی که بخواهید اپلیکیشنی داشته باشید که هم روی گوشی هوشمند و هم تلویزیون هوشمند کار کند، یا باید کلی انرژی صرف کنید و دو رابط کاربری مجزا طراحی کنید یا به حداقلی راضی شوید که در هر دو دستگاه افتضاح به نظر خواهد رسید.

HarmonyOS جایگاه خود را در سیستم‌های صنعتی و صفحات هوشمند خواهد داشت اما قطعا سیستم‌عامل سرآمد آینده نیست

توسعه‌دهندگان اندروید هم‌اکنون باید تنوعی از گوشی‌های هوشمند با اندازه و نسبت‌های مختلف صفحات نمایش را در نظر بگیرند تا اپلیکیشنشان زیبا و کاربرپسند باشد اما درنظرگرفتن دنیایی از دستگاه‌های گوناگون، کاری به‌مراتب دشوارتر است. قطعا چیزی که روی ساعت هوشمند زیبا است ،روی یک تلویزیون 4K شکیل نخواهد بود. به همین دلیل بهتر است که HarmonyOS به‌جای اندروید با گوگل فیوژا مقایسه شود. فیوژا مانند HarmonyOS، یک سیستم‌عامل متن‌باز و میکروکرنل بوده و با هدف کارکرد میان گستره‌ای از دستگاه‌های هوشمند طراحی شده‌ است.

HarmonyOS جایگاه خود را در سیستم‌های صنعتی و صفحات هوشمند خواهد داشت اما قطعا سیستم‌عامل سرآمد آینده نیست. با روی‌دادن تنش‌های اخیر میان چین و آمریکا طبیعی است که هواوی به‌دنبال جایگزین‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خود باشد اما خود هواوی هم می‌داند که هارمونی او اس هنوز در حدی نیست که بتواند جایگزین اندروید شود و انتخاب اول این غول تکنولوژی، همچنان اندروید خواهد بود.

دیدگاه شما در این رابطه چیست؟ چه مشکلات دیگری را پیش روی HarmonyOS می‌بینید؟ هواوی چه راهکارهای دیگری برای مستقل‌شدن از اندروید پیش روی دارد؟ دیدگاه‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات