HarmonyOS معرفی شد؛ پلتفرم متن باز هواوی برای گوشی و ابزارهای خانه هوشمند

جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲
مطالعه 3 دقیقه
هواوی در جریان رویداد سالانه‌ی خود برای توسعه‌دهندگان، پلتفرم متن‌باز HarmonyOS را برای گوشی‌های هوشمند و ابزارهای مبتنی بر اینترنت اشیا معرفی کرد.
تبلیغات

امروز رویداد سالانه‌ی هواوی برای توسعه‌دهندگان آغاز به‌کار کرد. چینی‌ها در این رویداد از HarmonyOS پرده برداشتند؛ پلتفرم‌ متن‌باز جدیدی که ظاهرا نسخه‌ی نهایی‌شده سیستم‌عامل مورد انتظار هانگ‌منگ به‌شمار می‌آید. ریچارد یو، مدیرعامل گروه محصولات تجاری هواوی در جریان رویداد توسعه‌دهندگان از HarmonyOS به‌عنوان «نخستین سیستم‌عامل توزیع‌شده‌ی مبتنی‌بر میکروکرنل برای تمامی سناریوها» نام برد.

پلتفرم جدید هواوی از گوشی‌های هوشمند، اسپیکرهای هوشمند، کامپیوترها، ساعت‌های هوشمند، هدفون‌های بی‌سیم، خودروها و تبلت‌ها پشتیبانی می‌‌کند. در حقیقت ریچارد یو می‌گوید پلتفرم متن‌باز HarmonyOS با حافظه‌های رم چند کیلوبایتی تا چند گیگابایتی سازگاری دارد. 

به‌گفته‌ی مدیرعامل هواوی، پلتفرم HarmonyOS در نهایت با مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌های مبتنی بر HTML5، لینوکس و به‌ویژه اندروید سازگاری خواهد داشت. ریچارد یو می‌گوید: «تمام آن‌ها [اپلیکیشن‌ها] در آینده روی سیستم‌عامل ما اجرا خواهند شد»، او در ادامه می‌افزاید که کامپایلر ARK به‌کاررفته در توسعه‌ی سیستم‌عامل هارمونی از کاتلین، جاوا، جاوا اسکریپت، C و ++C نیز پشتیبانی خواهد کرد.

براساس بیانیه‌ی مطبوعاتی هواوی درباره‌ی سیستم‌عامل هارمونی، نسخه‌ی اول آن (HarmonyOS 1.0) ابتدا در نمایشگرهای هوشمند هواوی به‌کار گرفته خواهد شد، این محصولات در سال جاری از راه خواهند رسید. طی سه سال آینده HarmonyOS بهینه خواهد شد و به‌تدریج در دستگاه‌های هوشمند بیشتری شامل پوشیدنی‌ها و سیستم‌ سرگرمی خودروها به‌کار خواهد رفت. ظاهرا سیستم‌عامل جدید هواوی ابتدا تنها در بازار چین منتشر خواهد شد؛ اما پس از مدتی در سایر بازارها نیز در دسترس قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل هواوی ادعا می‌کند که HarmonyOS می‌تواند «در هر زمانی» جای اندروید را روی گوشی‌های هوشمند این شرکت را بگیرد؛ اما هواوی بار دیگر به تعهد به پلتفرم گوگل تأکید کرده است. ریچارد یو با اشاره به اینکه مهاجرت از اندروید به پلتفرم جدید «چندان دشوار نیست»، خطاب به حاضران در رویداد توسعه‌دهندگان گفت:

اگر در آینده نتوانیم از اندروید استفاده کنیم، بلافاصله به HarmonyOS مهاجرت خواهیم کرد.

ریچارد یو باور دارد که سیستم‌عامل هارمونی، به‌دلیل قابلیت به‌کارگیری در انواع دستگاه‌ها «کاملا با اندروید و iOS تفاوت دارد». او می‌گوید: «پس از توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها، می‌توان به‌راحتی آن‌ها را در مجموعه‌ای گسترده از دستگاه‌های مختلف به‌کار گرفت». نخستین دستگاه مبتنی‌بر سیستم‌عامل هارمونی، تلویزیون هوشمند Vision TV آنر خواهد بود که از فردا ۱۰ اوت (۱۹ مرداد) در چین عرضه خواهد شد.

HarmonyOS

اخبار مربوط به سیستم‌عامل جدید هواوی با اعلام ممنوعیت تجارت شرکت‌های آمریکایی با این شرکت در ماه مه، به گوش می‌رسید. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده از آن زمان اعلام کرده بود که بخشی از ممنوعیت متوقف خواهد شد؛ اما وزارت بازرگانی آمریکا کماکان ممنوعیت تجارت شرکت‌های آمریکایی با هواوی را ادامه می‌دهد.

ممنوعیت اِعمال‌شده از سوی آمریکا، استفاده‌ی هواوی از اندروید در گوشی‌های هوشمندش را دشوار می‌کند؛ بنابراین سیستم‌عامل هارمونی، راهکار چینی‌ها در صورت پایان‌یافتن پشتیبانی محصولات این شرکت از سوی گوگل در آینده خواهد بود. در حقیقت گمانه‌زنی‌ها از تلاش هواوی برای آماده‌سازی گوشی هوشمندی مبتنی‌بر HarmonyOS در سال جاری میلادی حکایت می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات