احتمالا مایکروسافت بخشی از Core OS را به‌صورت متن باز عرضه می‌کند

دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۲
مطالعه 2 دقیقه
مایکروسافت در گذشته رابطه‌ی نزدیکی با نرم‌افزارهای متن‌باز نداشته است؛ اما شاید بخش‌هایی از کدهای Core OS به‌صورت متن‌باز منتشر شوند.
تبلیغات

در گذشته، از مایکروسافت به‌عنوان یکی از مخالفان بزرگ نرم‌افزارهای متن‌باز در جهان یاد می‌شد؛ اما اخیرا شاهد تغییراتی در دیدگاه این شرکت درباره‌ی چنین نرم‌افزارهایی بوده‌ایم. اکنون کار به‌جایی رسیده که برخی شایعات از ارائه‌ی بخشی از سیستم‌عامل جدید مایکروسافت، به‌نام Windows Core OS، به‌صورت متن‌باز خبر می‌دهند.

حمایت از نرم‌افزارهای متن‌باز ازجمله تغییرات راهبردی در مایکروسافت است که از زمان شروع فعالیت ساتیا نادلا، به‌عنوان مدیرعامل این شرکت، شاهد آن‌ها بوده‌ایم. در‌حال‌حاضر، مایکروسافت یکی از شرکت‌هایی بزرگی است که کدهای خود را برای پروژه‌های متن‌باز ارائه می‌کند و اخیرا پلتفرم گیت‌هاب را هم تصاحب کرده است؛ پلتفرمی که برای ذخیره‌سازی و دسترسی به کدها و پروژه‌های متن‌باز  استفاده می‌شود.

مایکروسافت

تاکنون، اهالی ردموند تلاش کرده‌اند از کدهای متن‌باز در ویندوز ۱۰ استفاده نکنند. بااین‌حال، متنی که به‌عنوان شرح وظایف یکی از مدیران بخش امنیت مایکروسافت در لینکدین قرار داده شده، نویددهنده‌ی تغییرات در این زمینه می‌تواند باشد. متن ذکرشده بدین‌شرح است:

[مطمئن‌شدن از] امنیت Windows Core OS درمقابل کدها و عوامل خطرناک. افزایش وضعیت ایمنی اجزای متن‌باز ویندوز به‌وسیله‌ی برنامه‌هایی که آسیب‌پذیری‌ها را بازرسی می‌کنند و فراهم‌سازی‌ رویه‌ای برای برطرف‌کردن [این آسیب‌پذیری‌ها].

البته، احتمال عرضه‌ی Core OS یا هر نسخه‌ای از ویندوز به‌صورت کاملا متن‌باز بسیار بعید است؛ اما تصمیم مایکروسافت برای استفاده از کرومیوم به‌منظور بازسازی مرورگر اج، نشان‌دهنده‌ی این مسئله است که درصورت مناسب‌بودن، اهالی ردموند از فناوری‌های متن‌باز استقبال خواهند کرد.

با‌این‌حساب، آیا ممکن است برخی از اجزای سیستم‌‌عامل‌های متن‌باز نظیر لینوکس و اندروید در Core OS وجود داشته باشند؟ پاسخ این پرسش تنها یک کلمه است: «شاید». نباید فراموش کنیم سیستم‌‌عامل‌های لینوکس و اندروید در حوزه‌ی دستگاه‌های حمل‌شدنی و دستگاه‌هایی با توانایی سخت‌افزاری محدود بسیار موفق بوده‌اند و این همان حوزه‌ای است که ردموندی‌ها تلاش می‌کنند در آن به موفقیت برسند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات