8 ویژگی مهم و جدید اندروید N

شنبه ۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
گوگل اندروید N را برخلاف نسخه‌های قبلی این سیستم‌عامل، زودتر از موعد مورد انتظار منتشر کرد. اگرچه در این نسخه شاهد تغییرات چشمگیری در بخش رابط کاربری نبوده‌ایم، اما گوگل امکانات مختلفی را به آن اضافه کرده و بهبودهای فراوانی را نیز در آن اعمال کرده است. در ادامه مطلب با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اگرچه نام نهایی اندروید N مشخص نشده، ولی تا به این لحظه اطلاعات زیادی در مورد این نسخه از سیستم‌عامل موبایلی گوگل می‌دانیم. با توجه به اینکه تاکنون چند نسخه پیش‌نمایش فنی از اندروید N منتشر شده، و نیز با توجه به اینکه نسبت به نسخه‌های پیشین این سیستم‌عامل، گوگل زودتر اقدام به انتشار آن کرده، به نظر می‌رسد که نسخه عمومی اندروید N نیز تقریبا آماده شده باشد.

اگر یکی از تبلت‌های Pixel C یا گوشی‌های جدید نکسوس را دارید، می‌توانید جدیدترین نسخه آزمایشی اندروید N را دانلود کنید. اما اگر نسبت به نصب نسخه‌‌های آزمایشی سیستم‌عامل اندروید میل چندانی ندارید، ولی می‌خواهید با ویژگی‌های جدید اندروید N آشنا شوید، ما در این مطلب قصد داریم ۸ مورد از مهم‌ترین قابلیت‌های جدید این نسخه از پلتفرم موبایلی گوگل را مرور کنیم.

چندوظیفگی (Multi Tasking)

امکان تقسیم صفحه علاوه بر تبلت‌ها در گوشی های هوشمند نیز وجود دارد و برای دسترسی به آن باید دکمه سوئیچ بین اپلیکیشن‌ها را فشرده و کمی نگه دارید. این قابلیت در نکسوس ۶ که صفحه نمایش بزرگی دارد، بسیار خوب به نظر می‌آید.

برای استفاده از این ویزگی نیازی به بروزرسانی اپلیکیشن‌ها نیست. البته برخی از اپ‌ها نظیر اینستاگرام امکان تغییر اندازه ندارند، اما موارد دیگری نظیر توییتر و ... بخوبی با ویژگی تقسیم صفحه جدید اندروید N هماهنگ هستند. شما می‌توانید با استفاده از این ویژگی براحتی دو اپلیکیشن را در کنار هم اجرا کنید.

دکمه جابجایی بین اپلیکیشن‌ها در اندروید N یک قابلیت دیگر را هم ارائه می‌کند. با دابل تپ بر روی این دکمه می‌توانید به اپلیکیشنی که از آن قبل از اپلیکیشن حاضر استفاده می‌کردید، به سرعت دسترسی داشته باشید. گوگل این ویژگی را جابجایی سریع (Quick Switch) نامیده، اما اساسا می‌توان آن را شبیه به ویژگی Alt+Tab ویندوز دانست.

android n

اعلانیه‌ها (Notifications)

در اندروید N بخش نوتیفیکیشن‌ها تقریبا به طور کامل تغییر کرده است. حالا می‌توان دید بهتری از اجزای این بخش داشت و آیکون‌های این قسمت نیز کوچک‌تر شده‌اند. علاوه بر این طراحی عریض بخش نوتیفیکیشن‌ها باعث شده تا فضای کاری بیشتری در اختیار کاربر باشد. در اندروید N بخش اطلا‌ع‌رسانی‌ها کاربردی‌تر شده و حالا می‌توانید هر نوتیفیکیشن‌ّ را با سوایپ کردن، گسترش دهید تا اطلاعات بیشتری را در مورد آن مشاهده کنید و نیز عملیات بیشتری را بر روی آن انجام دهید. همچنین در کنار هر نوتیفیکیشن یک دکمه تعبیه شده که با تپ بر روی آن بدون سوایپ کردن می‌توان نوتیفیکیشن مورد نظر را گسترش داد.

ویژگی‌ دیگر نوتیفیکیشن‌ها این است که با تپ طولانی بر روی آن‌ها می‌توانید دریافت هشدارهای مرتبط با آن‌ها را مدیریت کنید. به عنوان مثال اگر در هنگام انجام بازی‌، پیام‌های زیادی دریافت می‌کنید با استفاده از این روش می‌توانید براحتی دریافت نوتیفیکیشن‌های اپلیکیشن‌‌های مورد نظر را غیرفعال کرده و سپس با خیال آسوده به بازی خود ادامه دهید. با تپ طولانی بر روی اطلاع‌رسانی‌ها می‌توانید دریافت هشدارهای مرتبط با آن‌ها را به طور کامل غیرفعال کرده یا این هشدار را به صورت بی صدا درآوردید.

android n

تغییر دیگری که در بخش نوتیفیکیشن‌های اندروید N اعمال شده این است که مانند نسخه‌های قبلی نیازی نیست برای دسترسی به میانبرهای بخش اطلاع‌رسانی‌ها این قسمت را دو بار سوایپ کنید و با پایین کشیدن نوار نوتیفیکیشن‌ها به صورت مستقیم به میانبرهای مورد نظرتان دسترسی خواهید داشت. در اندروید N همچنین پنج آیکون در بالای نوار اطلاع‌رسانی‌ها قرار داده شده که می‌توانید آن‌ها را نیز بنا به نیاز خود شخصی سازی کنید.

تنظیمات

منوی تنظیمات نیز در اندروید N تغییراتی داشته است. اولین موردی که در این قسمت باید به آن اشاره کنیم، مربوط به بالای منو تنطیمات می‌شود و در این قسمت یکسری پیشنهاد برای اعمال مختلفی مانند راه‌اندازی بخش ایمیل یا دستورات صوتی که می‌توانید در گوشی‌ خود انجام دهید اضافه شده‌ است. هر گزینه در این لیست اطلاعات مختصری را نیز به شما نشان می‌دهد. به عنوان مثال می‌توانید به صورت مستقیم در منوی‌های بخش تنظیمات مواردی از قبیل وضعیت شبکه وای‌فای، میزان حافظه داخلی دستگاه، میزان مصرف داده و ... را مشاهده کنید.

همچنین در اندروید N پس از فعال کردن برخی از گزینه‌ها مثل داده‌ها یا ویژگی جدید ذخیره داده، یک گزینه همانند یک نوتیفیکیشن در اختیار شما قرار می‌گیرد که در صورت نیاز می‌توانید با سوایپ کردن به آن دسترسی داشته باشید و ویژگی مورد نظر را غیرفعال کنید.

اندروید N

واقعیت مجازی 

اگرچه امکانات اضافه شده در نسخه آزمایشی کنونی اندروید را نمی‌توان کاملا جدید محسوب کرد، اما واقعیت مجازی بخشی از اندروی N به حساب می‌آید که واقعا جدید است. گوگل در کنفرانس Google I/O امسال، از پلتفرم واقعیت مجازی جدید خود به نام Daydream رونمایی کرد که قرار است ادامه دهنده راه هدست واقعیت افزوده Google CardBoard باشد. برای استفاده از این پلفترم باید از گوشی هوشمندی استفاده کنید که قابلیت کار با Daydream را داشته باشد.

اما در حال حاضر گوگل فقط طرحی از هدست و دسته همراه آن را ارائه کرده تا تولیدکنندگان بتوانند بر اساس این طرح، محصولات واقعیت مجازی مورد نظر خود را تولید کنند. لازم به ذکر است که کمپانی‌هایی نظیر سامسونگ، ال‌جی، شیائومی، هواوی، زدتی‌ای، ایسوس و آلکاتل قرار است گوشی‌های هوشمند سازگار با Daydream را تولید کنند.

daydream

گوگل هم اکنون در حال کار بر روی نسخه‌های سازگار با Daydream اپلیکیش‌هایی نظیر یوتیوب، Street View و Google Photos است. این غول فناوری همچنین با شرکت‌های نت‌فلیکس، یوبی‌سافت و الکترونیک آرتز برای استفاده از پلتفرم Daydream وارد همکاری شده است.

تم برای صفحه کلید

شاید این مورد از نظر برخی کاربران چندان مهم نباشد، اما حالا تعداد بسیار زیادی تم برای صفحه‌کلید گوگل در دسترس کاربران است. شما می‌توانید رنگ مورد نظرتان را برای کیبورد گوگل انتخاب کنید و نیز از تصاویر دلخواه به عنوان پس‌زمینه این صفحه‌کلید بهره ببرید.

google keyboard on android n

کارایی و عملکرد

گوگل بر این باور است که با ارائه هر نسخه از اندروید، کارایی این سیستم‌عامل در بسیاری از بخش‌ها افزایش داشته است و این موضوع در مورد اندروید N نیز صدق می‌کند. در این نسخه از اندروید، API گرافیکی جدیدی به نام Vulkan معرفی شده که کیفیت و تجربه بازی‌های رایانه‌ای را به اندروید می‌آورد و باعث می‌شود تا کیفیت جلوه‌های بصری بازی‌ها در این سیستم‌عامل در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها افزایش قابل توجهی داشته باشد.

اندروید N همچنین مجهز به کامپایلر جدیدی به نام JIT است که بنا به اعلام گوگل باعث افزایش عمر باتری خواهد شد. علاوه بر این کامپایلر مورد اشاره باعث کاهش ۵۰ درصدی حجم اپلیکیشن‌ها شده و در عین حال سرعت آن‌ها را تا ۷۵ درصد افزایش می‌دهد.

شکلک‌های ایموجی جدید

android n emojis

گوگل شکلک‌های ایموجی جدیدی را به اندروید N اضافه کرده و اکنون حالات روحی بیشتری را می‌توان در پیام‌های متنی به مخاطبان دیگر ارسال کرد.

جلوه بصری شماره نسخه اندروید N

تا کنون شماره نسخه اندروید N اعلام نشده، اما این موضوع مانع آن نشده که گوگل مانند همیشه یک شکل و شمایل خاص را برای آن در نظر بگیرد. احتمالا می‌دانید که با چندبار تپ کردن بر روی شماره نسخه اندروید در منوی تنظیمات، یک بازی یا انیمیشن ساده نمایان خواهد شد که با نام نسخه اندروید نصب شده بر روی دستگاه شما مرتبط است. به عنوان مثال در اندروید ۵ با تپ کردن بر روی شماره نسخه آن در منوی تنظیمات، یک آبنبات چوبی نمایان خواهد شد و سپس وارد بازی ساده‌ای خواهید شد که شبیه به Flappy Bird است.

حال در اندروید N نیز این ویژگی وجود دارد و با چندبار تپ کردن سریع بر روی شماره نسخه آن در منوی تنظیمات، یک جلوه بصری را مشاهده خواهید کرد که مختص این نسخه است. اگرچه این ویژگی نیز جدید نیست اما لیست بالا بدون این بخش کامل نمی‌شد! 

نظر شما در مورد امکانات جدید اندروید N و تغییراتی که داشته چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات