نگاهی به ۳ موضوع داغ کنفرانس MWC امسال

چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
فناوری 5G یکی از مهم‌ترین موضوع‌های مطرح‌شده در کنفرانس MWC 2019 بوده است که معرفی دستگاه‌های مبتنی بر این فناوری و تاثیر آن بر اینترنت اشیاء درکنار گوشی‌های هوشمند تاشدنی به داغ‌ترین بحث‌های نمایشگاه امسال تبدیل شدند.
تبلیغات

لحظه‌های بسیاری در کنفرانس MWC 2019 وجود داشت که موجب حیرت شرکت‌کنندگان و علاقه‌مندان به‌ دنیای‌ فناوری شد. مثل همیشه شاهد طیف وسیعی از ربات‌ها بودیم که هریک می‌توانستند کارهای فوق‌العاده‌ای انجام دهند؛ از رقصیدن همانند انسان‌ها گرفته تا تقلید حرکت‌های صورت افراد. هولوگرام‌ها نیز مانند گذشته، در نمایشگاه امسال حضور داشتند و می‌توان اطمینان داشت که بخشی بزرگی از فناوری آینده را به خود اختصاص می‌دهند. حتی یکی از افراد حاضر در نمایشگاه، چیپ مخصوصی را در زیر انگشت اشاره‌ی خود قرار داده بود تا بتواند آسان‌تر از گذشته با خانه‌ی هوشمند خود تعامل داشته باشد. تمامی این نوآوری‌ها موجب می‌شود تا به تغییراتی که در یک قدمی ما قرار دارند فکر کنیم و کنفرانس بارسلونا محلی است که دنیای فناوری را تکان می‌دهد و بیش از ۱۰۰ هزار شرکت‌کننده‌ را به‌سوی خود جلب می‌کند.

تمرکز بیشتر برندها روی فناوری 5G قرار گرفته بود که در سال‌های گذشته نیز شاهد حضور آن در MWC بوده‌ایم؛ اما امسال بسیار بیشتر از قبل، رنگ واقعیت به خود گرفته است. انتظار می‌رود اپراتور AT&T به‌زودی در چندین شهر ایالات متحده، قابلیت 5G را رونمایی کند و طی ۵ سال بیش از ۵۰ درصد از اتصال‌های ایالات متحده به اینترنت ازطریق فناوری 5G صورت خواهد گرفت. همچنین انتظار می‌رود فناوری جدید اینترنت همراه موجب شود بسیاری از کاربران به فکر جایگزین کردن اینترنت خانگی خود با 5G باشند. به‌همین دلیل بسیاری از تحلیلگران اقتصادی باید 5G را در فهرست مهم‌ترین دغدغه‌های خود قرار دهند. اما کنفرانس بارسلونا تنها پیرامون این فناوری نبود و موضوع‌های داغ دیگری نیز در آن به‌چشم می‌خورد که در ادامه به شرح تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم.

اینترنت اشیاء، تجربه و داده‌های غنی‌تری را ارائه می‌دهد

مفهوم داده در عصر 5G بسیار پویاتر از گذشته خواهد بود و این مسئله به چندین دلیل متفاوت رخ می‌دهد. یکی از دلیل‌های اصلی این است که تعداد دستگاه‌های متصل به اینترنت اشیاء تا سال ۲۰۲۵ سه برابر خواهد شد و به میزان ۲۵ میلیارد دستگاه خواهد رسید. صنعت خودرو، یکی از حوزه‌های بکر به‌شمار می‌رود که فرصت‌های بسیاری پیش‌‌رو دارد. BMW در MWC امسال اعلام کرد که قصد دارد داده‌های حاصل از سیستم تشخیص صوتی خود را با آخرین ابزار‌های هوش مصنوعی، کنترل حرکتی و اطلاعات مربوط‌به تشخیص چهره و چشم، ترکیب کند. برای مثال اگر در هنگام رانندگی مشغول صحبت کردن باشید، می‌توانید به‌کمک حرکت‌های دست یا حرکت چشم خود، میزان صدای بلندگوی خودرو را کمتر کنید، سیستم تهویه هوا را کنترل کنید یا مقدار باز بودن سانروف را تعیین کنید. در حالت بسیار ساده‌تر، راننده خودرو می‌تواند از به‌کمک فرمان‌های صوتی، تمامی موارد گفته‌شده را به انجام برساند. در عصر گوشی‌های هوشمند، مفهوم صحبت کردن تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار گرفته است و دیگر تنها یک راه برای ارتباط با سایر افراد به‌شمار نمی‌رود. BMW اعتقاد دارد که زمان، محل و علت استفاده از صدا، به‌علت تغییرات در صنعت فناوری مانند خودروهای متصل به شبکه و خانه‌های هوشمند، شکل دیگری به خود گرفته است. مهم‌ نیست که کاربران با بلندگوی هوشمند خود صحبت می‌کند یا ازطریق فرمان‌های صوتی در حال دستور دادن به یخچال، خودرو و سایر وسیله‌های هوشمند هستند؛ درنهایت حجم زیادی از داده تولید خواهد شد که جمع‌آوری آن‌ها توسط برندها می‌تواند موجب بهتر شدن تجربه‌ی مشتریان شود.

گوشی‌های دارای 5G دریچه‌ای به‌سوی نسل جدید تبلیغات هستند

همان‌طور که انتظار می‌رفت، تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند به‌سوی فناوری 5G خیز برداشته‌اند و بسیاری از آن‌ها سعی می‌کنند این قابلیت را در محصولات جدید خود قرار دهند. از جمله گوشی‌های هوشمند محبوب امسال که دارای نسخه‌های 5G نیز هستند می‌توان به گلکسی S10 و میت ایکس اشاره کرد.

گلکسی فولد / Galaxy Fold

برای برندها، 5G به‌عنوان عرصه‌ای جدید در زمینه‌ی بازاریابی موبایل و محتوای تعاملی به‌شمار می‌رود. بازاریاب‌های تلویزیون و محتواهای ویدیویی همانند فیلم‌ها، خرده‌فروشی‌ها و عرضه‌کنندگان کالا‌ها و محتوای مصرفی باید نسل اول مشتریانی که از گوشی‌های دارای 5G استفاده می‌کنند را شناسایی کنند. این کار می‌تواند ازطریق تحلیل مشتریان کنونی آن‌ها که در فهرست SMS یا MMS قرار دارند‌، صورت بگیرد. در قدم بعدی، شرکت‌ها می‌توانند یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های فراهم‌شده توسط 5G را آزمایش کنند. این قابلیت، عرضه‌ی ویدیوهای طولانی ازطریق سرویس‌هایی مانند MMS است که به‌آسانی توسط گوشی هوشمند قابلیت دریافت هستند. تبلیغات مربوط‌به فیلم‌ها در طی تعطیلات یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها برای استفاده توسط این روش خواهد بود. شرکت‌های تولیدکننده محتوا دارای حجم انبوهی از ویدیوهای مختلف هستند که می‌توانند از آن‌ها برای بازاریابی استفاده کنند و مهم‌ترین مانع آن‌ها تاکنون، حجم زیاد آن‌ها بوده است که به‌کمک سرعت بالای اتصال 5G، این مانع برطرف خواهد شد. اما آیا مصرف‌کنندگان علاقه‌ای به دریافت ویدیوهایی طولانی خواهند داشت؟ این سوالی است که در آینده‌ای نزدیک و گسترش استفاده از گوشی‌های هوشمند مبتنی بر 5G، به پاسخ آن دست خواهیم یافت.

گوشی‌های هوشمند تاشو و تصور جدیدی از صفحه‌نمایش

محصولاتی که در قسمت بالا از آن‌ها نام برده شد، تنها در نسخه‌های 5G عرضه نمی‌شوند؛ بلکه در خانواده‌ی محصولات سامسونگ و هواوی، گوشی‌های هوشمند تاشو نیز قرار دارند. همچنین شرکت‌های دیگری مانند موتورولا یا گوشی Royole FlexPai نیز از بازیگران آینده‌ی این عرصه به‌شمار می‌روند. چنین گوشی‌هایی می‌توانند با خم‌شدن، از فرم تبلت به حالت گوشی تبدیل شوند و درحالی که صفحه‌نمایش بزرگی دارند، فضای کمتری نسبت به تبلت‌ها را اشغال کنند. همچنین قابلیت مشاهده چندین پنجره به‌صورت هم‌زمان یا مشاهده محتواهای متفاوت توسط دوکاربر از قابلیت‌های مهم این دستگاه‌ها به‌شمار می‌روند.

میت ایکس هواوی / Huawei mate x

اما در سوی دیگر، شرکت‌های تولیدکننده‌ی محتوای موبایل مجبور هستند که نمایشگرهای گوشی‌های تاشو را نیز در فهرست پشتیبانی خود قرار دهند و تجربه‌ی کاربری متفاوتی برای دارندگان چنین محصولاتی در نظر بگیرند. قطعا محتواهای تولیدشده برای گوشی‌های تاشو در حالت تبلت با حالت خمیده متفاوت خواهد بود و تحلیلگران باید مشخص کنند که تفاوت این دو دسته از یک دیگر چگونه خواهد بود. همچنین فناوری مورد نیاز برای تعامل کاربر با برنامه‌ها و محتوای تولیدشده نیز از دیگر تصمیم‌گیری‌های مهم چنین شرکت‌هایی خواهد بود. حتی طراحی تاشوی گوشی‌های هوشمند جدید موجب می‌شود که دسته‌بندی تازه‌ای در طراحی وب مخصوص موبایل ایجاد شود که نیازهای محصولات مذکور را نیز پاسخگو باشد.

البته باید اشاره کرد که گوشی‌های هوشمند تاشو هم‌اکنون قیمتی در حدود ۲۰۰۰ دلار دارند و انتظار نمی‌رود که تا تعطیلات سال جاری میلادی، تعداد کاربران زیادی را به‌سوی خود جلب کنند. تحلیلگران صنعتی اعتقاد دارند که میزان محبوبیت گوشی‌های هوشمند تاشو از سال ۲۰۲۱ بیشتر از گوشی‌های هوشمند معمولی و تبلت‌ها خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات