AMD با چیپست رایزن B450 اورکلاک را برای عموم کاربران فراهم می کند

یک‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
AMD به صورت رسمی چیپست ارزان قیمت جدید خود را با قابلیت اورکلاک برای مادربردهای ارزان قیمت معرفی کرده است.
تبلیغات

در ماه‌های اخیر اطلاعات زیادی پیرامون چیپست جدید AMD منتشر شده بود و لو رفتن بسیاری از مشخصات آن، موجب شده است تا کاربران شوق چندانی برای معرفی رسمی محصول نداشته باشند. هدف اصلی این چیپست کاربرانی است که از پردازنده‌های رایزن بهره می‌برند و می‌تواند برخی قابلیت‌های مهم و رده‌بالا را برای ماردبرد‌های ارزان قیمت به ارمغان بیاورد.

B450 به صورت مستقیم، جایگزینی برای نسل قبلی چیپست رایزن AMD یعنی B350 به شمار می‌رود که برای اولین نسل پردازنده‌های رایزن عرضه شد. البته شاهد تغییرات چندانی میان نسل جدید و قدیمی نیستیم و بعضی از قابلیت‌ها به صورت تکراری هم‌چنان در B450 نیز مورد استفاده قرار گرفته است. شاهد پشتیبانی بدون تبلیعات از فناوری SenseMI یکی از مهم‌ترین قابلیت‌هایی باشد که به چیپست جدید افزوده شده است.

چیپست B450 ای‌ام‌دی / AMD B450 Chipset

B450 همانند نسل گذشته، از فناوری‌های SLI یا کراس‌فایر پشتیبانی نمی‌کند. البته نباید انتظار وجود قابلیت CPU PCIe Bifurcation را در چنین محصولی داشته باشیم زیرا در حال حاضر موارد معدود و گران‌قیمتی مانند چیپست X470 از آن پشتیبانی می‌کنند. این چیپست هم‌چنین از مسیر 16 PCIe برای افزودن کارت گرافیک بهره می‌گیرد. تغییر دیگر پشتیبانی بدون تبلیغات از قابلیت StoreMI است که به کاربران اجازه می‌دهد تا با استفاده از SSD، سرعت حافظه دستگاه خود را افزایش دهند.

AMD تاکید دارد که چیپست B450 از تمامی پردازنده‌های رایزن پشتیبانی می‌کند و حتی امکان اورکلاک کردن نیز در آن‌ها وجود دارد. در سوی دیگر اینتل قابلیت اورکلاک را تنها محدود به چیپست‌های Z370 و Z470 کرده است که قیمت بسیار بالایی دارد. AMD اعتقاد دارد که محصول جدیدش موجب می‌شود تا مادردبردهای ارزان قیمت و کمتر از ۱۰۰ دلار نیز از قابلیت اورکلاک پشتیبانی کنند. حتی چیپست پایین رده A320 این شرکت از اورکلاک حافظه رم پشتیبانی می‌کند.

البته باید اشاره کرد که ایسوس چندی قبل مادربرد گیمینگ rog strix B450-F را معرفی کرد که از چیپست جدید AMD بهره می‌برد و این محصول در حال حاضر قابل خرید است. به همین دلیل رونمایی AMD از B450 چندان غافلگیرکننده نبود و شاید باید بسیار زودتر صورت می‌گرفت. به هر حال ممکن است در آینده‌ای نزدیک شاهد عرضه مادربردهای بیشتری از سوی تولیدکنندگان دیگر مبتنی بر این چیپست باشیم.

چیپست B450 ای‌ام‌دی / AMD B450 Chipset
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات