مانیتور جدید سامسونگ رکورد نرخ نوسازی پنل‌های OLED را جابه‌جا می‌کند

پنج‌شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
دو مانیتور ۲۷ اینچی و ۳۱٫۵ اینچی اولد سامسونگ
مانیتورهای ۲۷ و ۳۱٫۵ اینچی جدید سامسونگ توانسته‌اند رکورد نرخ نوسازی نمایشگرهای اولد را بشکنند.
تبلیغات

سامسونگ اعلام کرد که تولید انبوه مانیتور QD-OLED با وضوح 4K و ابعاد ۳۱٫۵ اینچی را آغاز کرده و قصد دارد مدل ۲۷ اینچی آن با وضوح 1440p و نرخ نوسازی ۳۶۰ هرتز را نیز عرضه کند.

به نقل از تامز هاردور، در حالی که انتظار می‌رود بسیاری از تولیدکنندگان مانیتور، نمایشگرهای UHD (و شاید DUHD) خود را در نمایشگاه CES 2024 رونمایی کنند، نسبت تصویر ۱۶:۹ مانیتور سامسونگ برای طیف بیشتری از کاربران کامپیوتر جذابیت خواهد داشت.

سامسونگ چگالی پیکسل‌ها در صفحه‌نمایش مانیتور ۳۱٫۵ اینچی با وضوح 4K را به ۱۴۰ پیکسل در هر اینچ (PPI) رسانده که معادل یک تلویزیون ۶۵ اینچی با وضوح 8K است.

برآوردهای سامسونگ نشان می‌دهند که تعداد مانیتورهای QD-OLED فروخته شده تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۶۰۰ هزار دستگاه می‌رسد که چهار برابر فروش سال گذشته خواهد بود.

نمایشگرهای QD-OLED فناوری بسیار مطلوبی برای تلویزیون‌، گوشی‌ و کنسول بازی قابل حمل مانند استیم دک اولد هستند.

سامسونگ معتقد است که مانیتورهای ۳۰ اینچی با وضوح 1440، اکنون دیگر معمولی و رایج هستند و گیمرها در سال ۲۰۲۴ به‌ مانیتورهای 4K روی خواهند آورد.

مانیتورهای 4K مدتی است که وارد بازار شده‌اند، اما نرخ پذیرش آن‌ها پایین بوده است. طبق نظرسنجی Steam در ماه نوامبر (آبان و آذر)، تنها ۳٫۷۲ درصد از کاربران، مانیتورهای 4K و ۱۶ درصد مانیتورهای 1440p و حدود ۶۰ درصد مانیتورهای 1080p دارند.

سامسونگ می‌گوید که با استفاده از الگوریتم هوش مصنوعی اختصاصی خود موسوم‌به Quantum Enhancer، نرخ نوسازی ۳۶۰ هرتز و زمان پاسخ ۰٫۰۳ میلی‌ثانیه را در مانیتور ۲۷ اینچی به‌دست آورده است.

اینکه آیا استفاده از هوش مصنوعی باعث افزایش قیمت مانیتور سامسونگ خواهد شد یا فقط به‌عنوان استاندارد تازه‌ای پیاده‌سازی می‌شود، موضوعی است که باید به آن توجه کرد.

کره‌ای‌ها نگفته‌اند که آیا از هوش مصنوعی برای کاهش مشکلات سوختگی داخلی که ممکن است هر نمایشگر OLED را تهدید کند، استفاده می‌کنند یا خیر. گفته می‌شود که جدیدترین مدل‌های مانیتور گیگابایت AORUS از هوش مصنوعی برای کاهش مشکل سوختگی داخلی استفاده می‌کنند.

بسیاری از تولیدکنندگان مانیتور، ماه آینده در نمایشگاه CES 2024 در لاس وگاس مانیتورهای QD-OLED را به‌نمایش می‌گذارند. مانیتور MSI و AORUS در مدل‌های جدیدی به‌صورت جهانی در دسترس خواهند بود، در حالی که محصولات خانواده‌ی مانیتور گیمینگ نوبیا، ردمجیک و نمایشگرهای TCL برای بازار چین عرضه خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات