سامسونگ با نازک‌ترکردن پنل‌های QD-OLED 2023 قیمت آن‌ها را کاهش خواهد داد

شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
درحال‌حاضر، قیمت نسل اول نمایشگرهای QD-OLED سامسونگ را می‌توان با نمایشگرهای مشابه ال‌جی مقایسه کرد؛ اما سامسونگ قصد دارد با معرفی پنل‌های نازک‌تر با لایه‌‌ی تک‌شیشه‌ای، قیمت آن‌ها را کاهش و بازدهی‌شان را افزایش دهد.
تبلیغات

سامسونگ با اعلام قیمت QD-OLEDهای جدیدش، همه را شگفت‌زده خواهد کرد. ابتدا تصور بر این بود که قیمت این پنل‌ها حدود سه‌ برابر W-OLEDهای ال‌جی باشد؛ اما ظاهراً قیمت تعیین‌شده برای QD-OLEDهای ۲۰۲۳ درسراسر جهان هم‌سطح قیمت W-OLEDهای ال‌جی خواهد بود. آزمایش‌های اولیه نشان می‌دهد پنل‌های QD-OLED روشن‌تر از W-OLED و حجم رنگ آن نیز بهتر است.

همچنین، سامسونگ مشکلات مربوط به رنگ این نمایشگرها را اصلاح کرده است و قصد دارد با کاهش ضخامت این پنل‌ها بازدهی تولید را در سال آينده بهبود دهد. همان‌طور‌که نشریه‌ی کره‌ای The Elec گزارش کرده است، این تغییر به‌نوبه‌ی خود می‌تواند هزینه‌های تولید را کاهش دهد و درنهایت، باعث کاهش قیمت این پنل‌ها شود.

به‌گزارش NotebookCheck، ظرفیت تولید نمایشگرهای QD-OLED در سه‌ماهه‌ی اول سال جاری میلادی معادل ۳۰ هزار ورق شیشه‌ای در ماه بوده است. بازده تخمینی خط‌تولید این پنل‌ها ۷۰ درصد بود که امکان تولید ۸۸۰ هزار واحد تلویزیون و ۴۴۰ هزار واحد مانیتور را فراهم کرد.

همه‌ی نمایشگرهای نسل اول QD-OLED سامسونگ برپایه‌ی پنل‌هایی با دو زیرلایه‌ی شیشه‌ای تولید شده‌اند؛ اما این شرکت به‌تازگی پنل‌های نازک‌تری معرفی کرده‌ است که از لایه‌ی تک‌شیشه‌ای بهره می‌برند و همین امر باعث شده است بازده تولید این مانیتور به ۸۰ درصد افزایش یابد. بدین‌ترتیب، امکان تولید ۱,۰۸۰,۰۰۰ تلویزیون و ۵۲۰,۰۰۰ مانیتور در هر سه‌ماهه فراهم خواهد شد.

سامسونگ در مصاحبه‌ی اخیر خود با The Elec اشاره کرد یکی از مزیت‌های پنل‌های QD-OLED نازک‌تر این است که می‌توان از آن‌ها در گوشی‌های هوشمندی استفاده کرد که از مانیتورهای چرخیدنی بهره می‌برند. علاوه‌براین، حتی با اینکه استقبال اولیه‌ی مشتریان از فناوری QD-OLED مثبت به‌نظر می‌رسد، سامسونگ هنوز این نوع نمایشگرها را در اولویت تولید خود قرار نداده است.

یکی از دلایل مهم‌ این تصمیم‌گیری، قیمت پنل‌های اشاره‌شده است؛‌ جایی‌که QD-OLEDها مقرون‌به‌صرفه‌تر از Neo QLED با فناوری Mini LED یا مدل‌های Micro LED هستند. درحال‌حاضر، صفحه‌نمایش اولد گوشی‌ هوشمند در اولویت تولید سامسونگ قرار دارند. ناگفته نماند این شرکت در حال برنامه‌ریزی برای عرضه‌ی پنل‌های W-OLED براساس پنل‌های ال‌جی است؛ اما مذاکرات میان این دو شرکت برای این همکاری هنوز به نتیجه نرسیده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات