مقایسه Pro Display XDR با مانیتور میان‌رده Studio Display اپل

پنج‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
مانیتور میان‌رده Studio Display اپل با برچسب قیمتی به‌مراتب ارزان‌تر از Pro Display XDR عرضه شده، اما جامعه کاربری متفاوتی را هدف گرفته است.
تبلیغات

اپل در جریان رویداد WWDC 2019 در کنار کامپیوتر فوق قدرتمند مک پرو، از نمایشگری موسوم به Pro Display XDR رونمایی کرد که نخستین مانیتور این غول دنیای فناوری از زمان توقف تولید تاندربولت دیسپلی در سال ۲۰۱۶ به‌ حساب می‌آمد.

نمایشگر Pro Display XDR اگرچه عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و قابل رقابت با بهترین‌های بازار است، قیمت بالای آن باعث شد افراد زیادی از خرید آن صرف‌نظر کنند؛ اما حالا کوپرتینونشین‌ها در نخستین رویداد بهاری‌‌شان در سال ۲۰۲۲ با عنوان Peek Performance، مانیتور خوش قیمتی را از همین خانواده معرفی کرده‌اند که اگرچه در دسته‌ی میان‌رده قرار می‌گیرد، طبق سنت دیرینه‌ی اپل، کیفیت و عملکرد درخورتوجهی دارد.

در ادامه با مقایسه جدیدترین نمایشگر اپل با نام Studio Display با مانیتور بالارده‌ی Pro Display XDR همراه ما باشید.

طراحی

چه طرفدار اکوسیستم اپل باشید چه نباشید، به‌سختی می‌توان کیفیت ساخت و طراحی چشم‌نواز محصولات کوپرتینونشین‌ها را انکار کرد. در مورد مانیتور پرو دیسپلی XDR و استودیو دیسپلی نیز کیفیت و طراحی، این دو محصول را به‌راحتی از رقیبان خود متمایز می‌کند.

اپل پرو دیسپلی XDR

مانیتور گران‌قیمت اپل از همان بدنه‌ی آلومینیومی و طراحی آوانگارد مشبک و رنده‌شکل پشت مک‌پرو پیروی می‌کند که درواقع وظیفه خنک‌سازی مانیتور را برعهده دارد. خود مانیتور بدون حاشیه است، اما حاشیه‌های پنل تنها ۹ میلی‌متر است که هنگام کاربری عادی به‌سختی به چشم می‌آید.

پرو دیسپلی ۴۰ درصد ابعاد بزرگ‌تری نسبت به نمایشگر iMac 5K دارد و سطح آن را پوشش غیر براقی فرا گرفته تا مانع از تأثیر نور بازتاب شده بر نمایشگر شود؛‌ این مانیتور همچنین با پوشش مات نانو عرضه شده است که البته هزار دلار گران‌تر از نسخه‌ی استاندارد است.

ابعاد پرو دیسپلی ۷۱٫۸ در ۴۱٫۲ در ۲٫۷ سانتی‌متر و وزن آن ۷٫۴۸ کیلوگرم است و ارتفاع آن با پایه به ۸۰٫۶ سانتی‌متر می‌رسد. پایه‌ی هزار دلاری این مانیتور حرفه‌ای که به‌صورت جداگانه فروخته می‌شود، امکان تغییر ارتفاع را تا ۶۰ میلی‌متر درهر جهت فراهم می‌کند و همچنین به‌لطف این پایه کاربر قادر به چرخاندن نمایشگر برای استفاده در حالت عمودی نیز خواهد بود.

تماس تصویری با مانیتور Studio Display‌ اپل

درمقابل، مانیتور Studio Display از زبان طراحی تقریباً مشابه آی‌مک ۲۴ اینچی بهره می‌گیرد و درمقایسه‌با پرو دیسپلی گران‌قیمت، حاشیه‌های قطورتر و بدنه‌ی بدون الگو و ساده‌ دارد. استودیو دیسپلی همچنین با ابعاد ۶۲٫۳ در ۴۷٫۸ سانتی‌متر و ضخامت کم‌وبیش یکسان و وزن ۶٫۳ کیلوگرم از پرو دیسپلی کوچک‌تر و سبک‌تر است، اما گزینه‌‌ی پوشش مات نانو برای حفاظت بیشتر از شیشه مانیتور با قیمتی مشابه برای آن در نظر گرفته شده است.

از دیگر تفاوت‌های ظاهری بین این دو مانیتور می‌توان به استند Studio Display اشاره کرد که برخلاف مدل پرچم‌دار، به خود محصول متصل است و می‌توان آن را تا ۳۰ درجه متمایل کرد، اما قابلیت تنظیم ارتفاع در آن وجود ندارد. همچنین، استند دیگری با قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه به‌عنوان محصول جانبی دردسترس قرار دارد.

مشخصات فنی

مانیتور پرو دیسپلی XDR، بزرگ‌ترین نمایشگر اپل تاکنون با پنل ۳۲ اینچی LCD و رزولوشن 6K یا ۳۳۸۴ × ۶۰۱۶ پیکسل با تراکم ۲۱۸ پیکسل‌براینچ و نرخ نوسازی ۶۰ هرتز است که می‌تواند به حداکثر روشنایی فوق‌العاده‌ی ۱۶۰۰ نیت و روشنایی تمام صفحه‌ی ۱۰۰۰ نیت برسد (روشنایی تمام صفحه‌ی یک نمایشگر معمولی حدود ۳۵۰ نیت است).

این مانیتور به‌صورت پیش‌فرض فضای رنگی P۳ را پوشش می‌دهد و از رنگ‌های ۱۰ بیتی پشتیبانی می‌کند؛ به‌همین خاطر است که در نام‌گذاری آن از XDR که مخفف عبارت «Extreme dynamic range» یا گستره‌ی دینامیکی فوق‌العاده است، استفاده شده است. همچنین، اپل نسبت کنتراست مانیتور پرو دیسپلی XDR را یک میلیون به یک عنوان کرده و پدیده لک نور (blooming) را به‌مدد تکنولوژی پیشرفته LED و پردازش هوشمند تصویر، تا حد قابل‌توجهی کاهش داده است.

تمام این مشخصات چشمگیر هستند؛ به‌قدری که اپل با اطمینان از پرو دیسپلی XDR به‌عنوان «بهترین نمایشگر حرفه‌ای جهان» یاد می‌کند و حتی در زمان معرفی، آن را با نمایشگر اولد ۴۳ هزار دلاری سونی مقایسه کرد که معمولاً برای کارهای مربوط به تنظیمات رنگ در استودیوهای فیلم‌سازی به‌کار برده می‌شود؛ مقایسه‌ای که شاید بیشتر به‌خاطر توجیه قیمت بالای این نمایشگر صورت گرفته بود تا هم‌رده دانستن عملکرد آن با مانیتور کلاس رفرنس سونی.

اپل پرو دیسپلی XDR

درمقابل، در استودیو دیسپلی از پنل IPS با فناوری نوردهی mini LED خبری نیست و در عوض از پنل IPS عادی به‌قطر ۲۷ اینچ و وضوح ۲۸۸۰ × ۵۱۲۰ پیکسل بهره می‌برد. مانیتور 5K‌ اپل تراکم پیکسلی بسیار خوبِ ۲۱۸ پیکسل‌براینچ و روشنایی بیشینه‌ی ۶۰۰ نیت را ارائه می‌دهد و قابلیت نمایش یک میلیارد رنگ با پوشش کامل فضای رنگی DCI P3 را دارد.

مانیتور استودیو دیسپلی 5k اپل درکنار مجیک ترکپد کیبورد و ماوس

از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد Studio Display می‌توان به وب‌کم ۱۲ مگاپیکسلی با میدان دید ۱۲۲ درجه برای برقراری تماس ویدئویی اشاره کرد. استودیو دیسپلی از چهار ووفر و دو توییتر برای تولید صداهای بم و زیر و آرایه‌‌ای سه‌تایی از میکروفن‌های باکیفیت برای ضبط صدا استفاده می‌کند. ووفرهای مانیتور در خلاف جهت هم قرار گرفته‌اند تا بیس‌ها کوبنده و عاری از نویز باشند.

استودیو دیسپلی همچنین به تراشه‌ی قدرتمند A13 مجهز شده است تا قابلیت‌هایی نظیر پشتیبانی از صدای فضایی، فراخوانی دستیار دیجیتال اپل با دستور صوتی «Hey Siri» و «سنتر استیج» وب‌کم را ممکن کند.

درگاه‌ها

هر دو مانیتور اپل در نمای پشتی خود از آرایه یکسانی برای درگاه بهره می‌برند؛ سه درگاه USB 3.2 Gen 2 Type-C با پهنای باند ۱۰ گیگابیت‌برثانیه و یک پورت تاندربولت ۳ با پهنای باند ۴۰ گیگابیت‌برثانیه. پورت‌های USB-C برای اتصال ابزارهای جانبی همچون حافظه‌ی ذخیره‌سازی و تجهیزات شبکه استفاده می‌شوند؛ در حالی‌که پورت تاندربولت برای اتصال استودیو دیپسلی به مک یا شارژ مک‌بوک با توان بالغ‌بر ۹۶ وات به‌کار می‌رود.

سازگاری

مانیتور پرو دیسپلی XDR به‌طور خاص برای استفاده به‌همراه کامپیوترهای مک‌ پرو طراحی شده است؛ هرچند می‌توان آن را با مدل‌ ۲۰۱۸ یا جدیدتر مک‌بوک پرو، آی‌مک ۲۰۱۹ و مک‌بوک ایر ۲۰۲۰ نیز به کار برد. این نمایشگر را همچنین می‌توان با آی‌مک پرو ۲۰۱۷ استفاده کرد، اما وضوح آن تنها 5K خواهد بود چراکه برای این نمایشگر 6K به‌اندازه‌ی کافی قدرتمند نیست.

مانیتور Studio Display به‌طور خاص برای مک استودیو که در نسخه‌ی مجهز به تراشه‌ی M1 Max و M1 Ultra در رویداد پیک پرفورمنس معرفی شد، در نظر گرفته شده است؛ بااین‌حال، این نمایشگر با سایر محصولات اپل که به تاندربولت یا USB 3.1 نسل دوم مجهز شده‌اند، نظیر مک مینی، آیپد ایر ۵ و آیپد پرو ۵ سازگار است.

مانیتور Studio Display‌ اپل متصل به مک استودیو

درمقابل، آیپد ایر ۴ و آیپد مینی ۶ که تنها به USB 3.1 نسل یک با سرعت ۵ گیگابیت بر ثانیه محدود شده‌اند، گزینه‌ی مناسبی برای این مانیتور نیستند. نکته‌ی دیگری که باید به آن‌ توجه کرد، دوربین به‌کاررفته در استودیو دیسپلی است که به نظر می‌رسد نیازمند اتصال به مک باشد و مشخص نیست دوربین این مانیتور با اتصال به دستگاه‌هایی غیر از مک به‌طور کامل غیرفعال خواهد شد یا اینکه فقط از قابلیت «سنتر استیج» محروم خواهند بود.

علاوه‌براین، به دلیل نبود هرگونه دکمه روی بدنه‌ی مانیتور برای تغییر تنظیمات رنگ، این دو نمایشگر به‌طور خاص برای اکوسیستم اپل طراحی شده‌اند و گزینه‌ی مناسبی برای کاربران پی‌سی نیستند.

قیمت

مانیتور پرو دیسپلی XDR با برچسب قیمتی متناسب با کامپیوتر مک پرو  عرضه شده؛ قیمت پایه مک پرو ۶ هزار دلار است و پرو دیسپلی XDR با قیمت ۵ هزار دلار روانه بازار شده است. البته برچسب قیمتی ۵ هزار دلار برای نسخه‌ی استاندارد این مانیتور است؛ کاربرانی که تمایل دارند این مانیتور را با روکش مات مبتنی بر نانو تهیه کنند، باید برای آن هزار دلار اضافی بپردازند. علاوه‌براین، اپل این نمایشگر را بدون پایه و مانت VESA به فروش می‌رساند که قیمت هر کدام به‌ترتیب هزار دلار و ۲۰۰ دلار است.

مانیتور ۵۰۰۰ دلاری اپل محصول بسیار گران‌قیمتی محسوب می‌شود؛ اما کوپرتینونشین‌ها آن را برای رقابت با نمایشگرهای مرجع یا به اصطلاح رفرنس تولید کرده‌اند، نه برای مصارف روزمره خانگی. نمایشگرهای کلاس رفرنس به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند تا بالاترین درجه از روشنایی، دقت رنگ و نسبت کنتراست را برای اصلاح رنگ تصاویر و ویدئو ارائه دهند و از این جهت، برای عکاسان، گرافیست‌ها، طراحان و تدوین‌گران ویدئو در نظر گرفته شده است.

درمقابل، نمایشگر میان‌رده‌ی اپل که با پایه متصل عرضه می‌شود، ۱۵۶۶ دلار قیمت دارد، اما خرید لوازم جانبی آن برچسب قیمتی را تا ۲۲۲۹ دلار افزایش می‌دهد. برای مثال، پوشش نانو ۳۰۰ دلار قیمت دارد و خرید پایه اضافه که قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه را داشته باشد، ۳۰۰ دلار است. این پایه به‌نظر مشابه پایه پرو دیسپلی است، اما ۷۰۰ دلار از آن ارزان‌تر است.

جمع‌بندی

مانیتور بالارده‌ی Pro Display XDR، بزرگ‌ترین نمایشگر اپل تاکنون با پنل ۳۲ اینچی LCD، رزولوشن 6K، بیشینه روشنایی ۱۶۰۰ نیت، عمق رنگ ۱۰ بیتی و نرخ نوسازی ۶۰ هرتز است و به‌گونه‌ای طراحی شده تا بالاترین درجه از روشنایی، دقت رنگ و نسبت کنتراست را برای مصارف حرفه‌ای از جمله ویرایش عکس و ویدئو ارائه دهد. به‌همین‌خاطر، این نمایشگر کلاس رفرنس، جامعه‌ی عکاسان، گرافیست‌ها و تدوین‌گران ویدئو را هدف گرفته است و برچسب قیمتی ۵ هزار دلاری‌ و البته پایه‌ی هزار دلاری‌اش، آن را از دسترس کاربران عادی با بودجه‌ی محدود خارج می‌کند.

درمقابل، نمایشگر Studio Display با پنل ۲۷ اینچی LCD، رزولوشن 5K، بیشینه‌ی روشنایی ۶۰۰ نیت و نرخ نوسازی مشابه عرضه شده و وجود وب‌کم، اسپیکر، آرایه‌‌ای سه‌تایی از میکروفن‌های باکیفیت برای ضبط صدا و برچسب قیمتی ۲ هزار دلاری‌اش می‌تواند هم نظر گرافیست‌ها و هم نظر کاربران عادی اکوسیستم اپل را به خود جلب کند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات