مانیتور Studio Display اپل با تراشه A13 و رزولوشن 5K رونمایی شد

سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۵
مطالعه 4 دقیقه
مانیتور میان‌رده Studio Display اپل با رزولوشن 5K و پنل ۲۷ اینچی، گزینه‌ای ایدئال برای عموم کاربران اکوسیستم مک محسوب می‌شود.
تبلیغات

دقایقی پیش اپل در رویداد Peek Performance، جدیدترین مانیتور خانواده پرو دیسپلی XDR با نام Studio Display را رونمایی کرد؛ مانیتوری که با ارائه‌ی مشخصات درخورتوجه و با برچسب قیمتی بسیار ارزان‌تر از نسخه‌ی پرچم‌دار، می‌تواند پاسخ‌گوی نیاز اکثر کاربران اکوسیستم مک باشد و آن‌ها را در محتوای بصری باکیفیت غوطه‌ور کند.

جالب است بدانید اپل ابتدا با معرفی اپل سینما دیسپلی ۱۹۹۹ به دنیای مانیتور ها قدم گذاشت. این مانیتورها در آن زمان در کلاس رفرنس دسته‌بندی می‌شدند و برای انجام کار‌های گرافیکی به‌کار می‌رفتند؛ اما تولید سری اپل سینما دیسپلی بعد از مدتی متوقف شد.

مانیتور Studio Display‌ اپل متصل به مک استودیو

هم‌زمان با معرفی آی مک ۵، اپل راه‌اندازی مانیتورهای سری دیسپلی پرو خود را آغاز کرد. تکنولوژی به‌کاررفته در این سری مانیتورها همان تکنولوژی استفاده‌شده در آی مک ۵ بود. درنهایت اپل در سال ۲۰۱۹، نمایشگری ۵ هزار دلاری برای مک پرو به نام پرو دیسپلی XDR را رونمایی کرد که نمایشگری حرفه‌ای محسوب می‌شد و رزولوشن 6K و پنل ۳۲ اینچی و رنگ‌های ۱۰ بیتی داشت.

قیمت گران Pro Display XDR باعث شد افراد زیادی قدرت خرید آن را نداشته باشند و فروش جداگانه‌ی پایه‌ی هزار دلاری این نمایشگر نیز موج عظیمی از انتقادات را به‌همراه داشت؛ به‌طوری‌که قابلیت‌های فوق‌العاده‌ی آن را به حاشیه برد. حال، اپل در رویداد پیک پرفورمنس مانیتور خوش‌قیمتی را از همین خانواده معرفی کرده است. غول دنیای فناوری معمولاً به استفاده از پنل‌های بسیار باکیفیت و کالیبره‌شده ماهرانه در نمایشگرهایش شهرت دارد و طبیعتاً مانیتور جدید اپل نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

مانیتور استودیو دیسپلی 5k اپل درکنار مجیک ترکپد کیبورد و ماوس

مانیتور Studio Display از زبان طراحی تقریباً مشابه آی‌مک ۲۴ اینچی بهره می‌گیرد و درمقایسه‌با پرو دیسپلی گران‌قیمت، حاشیه‌های قطورتر، بدنه‌ی بدون الگو و ضخامت کمتری دارد. از دیگر تفاوت‌های ظاهری بین این دو نمایشگر می‌توان به استند جدید مشابه آی‌مک ۲۴ اینچی اشاره کرد که برخلاف مدل پرچم‌دار، به خود محصول متصل است و می‌توان آن را تا ۳۰ درجه متمایل کرد. همچنین، استند دیگری با قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه به‌عنوان محصول جانبی دردسترس قرار دارد.

مطابق‌انتظار در استودیو دیسپلی از پنل IPS با فناوری نوردهی mini LED خبری نیست و نمایشگر مقرون‌به‌صرفه‌تر اپل از پنل IPS عادی به‌قطر ۲۷ اینچ و وضوح ۲۸۸۰ × ۵۱۲۰ پیکسل بهره می‌برد. مانیتور 5K‌ اپل تراکم پیکسلی بسیار خوبِ ۲۱۸ پیکسل‌براینچ و روشنایی بیشینه‌ی ۶۰۰ نیت را ارائه می‌دهد و قابلیت نمایش یک میلیارد رنگ با پوشش کامل فضای رنگی DCI P3 را دارد.

تماس تصویری با مانیتور Studio Display‌ اپل

از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد Studio Display می‌توان به وب‌کم ۱۲ مگاپیکسلی با میدان دید ۱۲۲ درجه برای برقراری تماس ویدئویی اشاره کرد. استودیو دیسپلی از چهار ووفر و دو توییتر برای تولید صداهای بم و زیر و آرایه‌‌ای سه‌تایی از میکروفن‌های باکیفیت برای ضبط صدا استفاده می‌کند. ووفرهای مانیتور در خلاف جهت هم قرار گرفته‌اند تا بیس‌ها کوبنده و عاری از نویز باشند.

استودیو دیسپلی به تراشه‌ی قدرتمند A13 مجهز شده است تا قابلیت‌هایی نظیر پشتیبانی از صدای فضایی، فراخوانی دستیار دیجیتال اپل با دستور صوتی «Hey Siri» و «سنتر استیج» وب‌کم را ممکن کند.

مشخصات فنی مانیتور Studio Display‌ اپل

ابعاد و نوع پنل

۲۷ اینچی IPS LCD با پشتیبانی از فضای DCI P3

وضوح پنل

۲۸۸۰ × ۵۱۲۰ پیکسل با تراکم ۲۱۸ پیکسل‌براینچ

روشنایی پنل

۶۰۰ نیت

اسپیکر

۴ ووفر، ۲ توییتر

وب‌کم

۱۲ مگاپیکسلی با میدان دید ۱۲۲ درجه و قابلیت Center Stage

میکروفون

آرایه‌ی سه‌تایی میکروفن

درگاه‌ها

۳ پورت USB 3.2 Gen 2، یک پورت تاندربولت ۳

مانیتور جدید اپل در نمای پشتی خود سه درگاه USB 3.2 Gen 2 Type-C با پهنای باند ۱۰ گیگابیت‌برثانیه و یک پورت تاندربولت ۳ با پهنای باند ۴۰ گیگابیت‌برثانیه بهره می‌برد. پورت‌های USB-C برای اتصال ابزارهای جانبی همچون حافظه‌ی ذخیره‌سازی و تجهیزات شبکه استفاده می‌شوند؛ در حالی‌که پورت تاندربولت برای اتصال استودیو دیپسلی به مک یا شارژ مک‌بوک با توان بالغ‌بر ۹۶ وات به‌کار می‌رود.

مانیتور Studio Display به‌طور خاص برای مک استودیو که در نسخه‌ی مجهز به تراشه‌ی M1 Max و M1 Ultra در رویداد پیک پرفورمنس معرفی شد، در نظر گرفته شده است؛ بااین‌حال، این نمایشگر می‌تواند برای سایر محصولات اپل نظیر مک مینی نیز انتخاب خوبی باشد.

قیمت مانیتور استودیو دیسپلی اپل ۱,۵۹۹ دلار تعیین شده و از ۱۸ مارس (۲۷ اسفند) روانه‌ی بازار خواهد کرد. انتخاب پایه‌ی قابل‌تنظیم و پوشش نانو برای کاهش بازتاب نور نیز برای این نمایشگر در نظر گرفته شده است که قیمت پایه‌ی این محصول را تا ۲,۳۰۰ دلار افزایش خواهد داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات