اپل جزئیات جدیدی از مشخصات مک پرو و پرو دیسپلی XDR منتشر کرد

چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
مطالعه 6 دقیقه
مشخصات جدیدی که اپل از محصولات حرفه‌ای خود، مک پرو و پرو دیسپلی XDR منتشر کرد، جزئیات بیشتری را پیرامون توانایی‌ آن‌ها ارائه می‌کند.
تبلیغات

اپل مک پرو و پرو دیسپلی XDR مدتی پیش به بازار عرضه شدند، اما شرکت سازنده اخیرا مقاله‌های سفید (جزئیات کامل محصول) را برای دو دستگاه پرچم‌دار خود منتشر کرد. اطلاعات منتشرشده، جزئیات متعددی را پیرامون سخت‌افزارهای حرفه‌ای و قدرتمند کوپرتینویی‌ها در اختیار می‌گذارد.

رویکرد اپل یعنی ارائه‌ی مشخصات محصولات حرفه‌ای چند ماه پس از معرفی و عرضه، عجیب به‌نظر می‌رسد. درواقع اطلاعاتی که اخیرا منتشر شد، جزئیات مهمی را پیرامون محصولات حرفه‌ای کوپرتینویی‌‌ها به‌همراه داشت. به‌عنوان مثال اطلاعیه‌های مهم پیرامون هماهنگی با دستگاه‌های متفرقه و همچنین توضیحاتی درباره‌ی طراحی‌ کوپرتینویی‌ها، به‌تازگی منتشر شد که بهتر بود در همان زمان معرفی و عرضه در اختیار کاربران و کارشناسان قرار می‌گرفت. درواقع کاربر پیش از پرداخت هزینه‌ی هنگفت بیش از ۶ هزار دلاری برای خرید یک کامپیوتر حرفه‌ای و نمایشگر جدید، باید از این اطلاعات خبر داشته باشد. به‌هرحال تصمیم اپل در ارائه‌ی جزئیات اطلاعاتی، اکنون نیز مفید به‌نظر می‌رسد.

دو محصول حرفه‌ای جدید اپل به‌صورت کاملا اختصاصی درون شرکت طراحی و ساخته شده‌اند. درنتیجه عجیب نیست که در بخش‌های گوناگون اطلاعات منتشرشده، کوپرتینویی‌ها خود و تصمیمات طراحی و سخت‌افزاری را ستوده باشند. درواقع در تمامی محصولات مشابه، همین تعریف و تمجیدها از قوی‌ترین مشخصات سخت‌افزاری و نوآوری‌های متعدد، به چشم می‌خورد. درنهایت، اطلاعات منتشرشده جزئیات جدید مختصری را پیرامون Mac Pro و Pro Display XDR در اختیار ما قرار می‌دهند.

اپل اطلاعات تکمیلی محصولات حرفه‌ای خود را در اسنادی با صفحات زیاد منتشر کرد. در ادامه‌ی این مطلب، خلاصه‌ای از اطلاعات را ذکر می‌کنیم.

mac pro

اطلاعات تکمیلی اپل Mac Pro

وب‌سایت‌های متفرقه‌ی متعددی تاکنون آزمایش‌های مقایسه‌‌ای را برای تحلیل نسخه‌ی جدید و قدیمی مک پرو انجام داده و منتشر کرده‌اند. اپل در اسناد جدید، مقایسه‌ی نهایی را از زبان خود ارائه می‌کند. پردازنده‌ی مدل جدید، ۶/۵ برابر سریع‌تر از پردازنده‌ی ۱۲ هسته‌ای عمل می‌کند که در مک پرو نسخه‌ی اول استفاده شد. پردازنده‌ی گرافیکی نیز توانایی ارائه‌ی ۶/۸ برابر پردازش سریع‌تر نسبت به پردازنده‌ی FirePro D700 دارد که در مدل سال ۲۰۱۳ استفاده شد.

پردازنده‌های ۲۴ و ۲۸ هسته‌ای که به‌عنوان گزینه‌ در برابر خریداران مک پرو قرار می‌گیرند، توانایی پشتیبانی از حافظه‌ی رم تا دو ترابایت را دارند. ازطرفی اپل حداکثر حافظه‌ی رم قابل پشتیبانی را ۱/۵ ترابایت بیان می‌کند؛ چرا که پشتیبانی از دو ترابایت رم، نیاز به پیکربندی نامتعادل در DIMM دارد (به‌بیان دیگر، دو نوع رم متفاوت در دو درگاه خواهید داشت). اپل چنین پیکربندی را نمی‌پسندد و به‌همین خاطر حداکثر حافظه‌ی قابل پشتیبانی را ۱/۵ ترابایت اعلام می‌کند.

اپل برای حفظ تعادل پیکربندی DIMM، حداکثر حافظه‌ی رم قابل پشتیبانی را محدود می‌کند

ماژول‌های اختصاصی MPX اپل برای پردازنده‌های گرافیکی، به یک دلیل بزرگ هستند. آن‌ها امکان خنک‌کنندگی پسیو را ارائه می‌کنند. به‌علاوه، امکان استفاده از دو ماژول پردازنده‌ی گرافیکی و تعدادی قابلیت دیگر نیز در آینده به این بخش اضافه می‌شود. اپل تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرد تا مک پرو، هرچه بیشتر به محصولی ماژولار تبدیل شود. ازطرفی مشخصات مذکور نشان می‌دهند که آن‌ها به‌دنبال ارائه‌ی امکانات بیشتر در آینده برای مک پرو هستند.

کارت ورودی/خروجی اپل که شامل پورت‌های هدفون و USB و تاندربولت می‌شود، یک کانکتور مخصوص نیز دارد که آن را به اتصال‌های دیسپلی پورت متصل می‌کند. اتصال‌ها از ماژول‌های MPX سرچشمه می‌گیرند و در نهایت امکان انتقال ویدئو از پورت‌های تاندربولت ۳ را فراهم می‌کنند. درنهایت اگر کاربر نیازی به پورت‌های ورودی/خروجی بیشتر نداشته باشد، می‌تواند به‌صورت کامل آن را از دستگاه باز کند.

mac pro

مک پرو از یک پورت داخلی USB-A بهره می‌برد که طبق گفته‌های شرکت سازنده، برای «کاربردهای داخلی» طراحی شده است. اپل می‌گوید این پورت برای اتصال کلیدهای مجوز نرم‌افزارهای حرفه‌ای استفاده می‌شود و علاوه بر حفظ ظاهر دستگاه و دور ماندن از دید، امکان به سرقت رفتن آن‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

اپل در بخشی از جزئیات جدید مک پرو به پشتیبانی تمامی پیکربندی‌‌ای دستگاه از ویندوز اشاره می‌کند. پشتیبانی ازطریق Boot Camp فراهم می‌شود و تنها باید کارت Afterburner اپل را از آن مجزا کرد.

در بخش توضیحات تکمیلی درباره‌ی پردازنده‌های زئون در مک پرو، اشاره‌ی قابل‌توجهی به کاهش سرعت پایه‌ی کلاک می‌شود. اپل ادعا می‌کند که باهدف افزایش قابلیت و کارایی پردازش چندرشته‌ای، از پردازنده‌هایی با سرعت کلاک پایه‌ی پایین‌تر در مک پرو استفاده می‌شود. در ادامه‌ی سند به کاربران اعلام می‌شود که باید از نیاز و امکان بهره‌برداری اپلیکیشن‌های اصلی خود از هسته‌های بیشتر در پردازنده‌های زئون مطمئن شوند. درواقع اگر کاربردی برای هسته‌های اضافه نداشته باشید، شاید کامپیوتر شما با سرعت پایین‌تر عمل کند.

اپل از حافظه‌های ذخیره‌سازی SATA ساخت شرکت‌های متفرقه پشتیبانی می‌کند. همچنین پردازنده‌های گرافیکی AMD شرکت‌های متفرقه نیز در کامپیوتر جدید اپل پشتیبانی می‌شوند. البته هر دو پشتیبانی با نقاط ضعفی همراه هستند. درایوهای ذخیره‌سازی SATA در macOS مانند یک درایو خارجی مدیریت می‌شوند و درنتیجه برخلاف درایو اصلی نمی‌توان آن‌ها را با تراشه‌ی جانبی Apple T2 رمزنگاری کرد. به‌علاوه، باوجود پشتیبانی از پردازنده‌های گرافیکی متفرقه، برای اتصال آن‌ها باید از کابل‌های برق AUX استفاده کرد (که‌ به‌صورت مجزا فروخته می‌شوند) که امکان بهره‌مندی از پورت‌های تاندربولت ۳ مک پرو را برای ویدئو از بین می‌برند. برای ارائه‌ی پشتیبانی ویدئویی در پورت‌های تاندربولت ۳ مک پرو، یک ماژول MPX اپل نیاز خواهد بود. درنهایت بدون استفاده از ماژول، پورت‌ها تنها قابلیت جابه‌جایی داده دارند و نمی‌توان با استفاده از آن‌ها، با نمایشگر ارتباط برقرار کرد.

mac pro

اپل در پایان سند جزئیات مک پرو، اشاره‌ای به مصرف بالای برق آن می‌کند. در بخشی از سند می‌خوانیم: «منبع تغذیه‌ی شهری باید با دقت بالایی انتخاب شود تا خصوصا در مواقع استفاده از لوازم جانبی حرفه‌ای مانند نمایشگر، نیروی برق بیش‌ازحد روی یک مدار بارگذاری نشود».

اطلاعات تکمیلی Pro Display XDR

در سند تکمیلی اپل می‌خوانیم که پرو دیسپلی XDR دو حسگر نور محیطی مجزا دارد. یکی از آن‌ها در جلوی نمایشگر و دیگری در پشت آن دیده می‌‌شوند. حسگرهای نور محیطی برای تنظیم روشنایی نور پس‌زمینه و سطح رنگ سیاه و نقاط سفید (درصورت فعال بودن True Tone) کاربرد دارند. اپل در ادامه هشدار می‌دهد که نباید منبع نور بزرگی در پشت نمایشگر وجود داشته باشد (مثلا چراغ رومیزی)، چون موجب عملکرد نامناسب حسگر پشتی می‌شود.

Apple CEO Tim Cook inspects one of the company

اپل در بخش دیگری از جزئیات جدید پرو دیپسلی XDR می‌گوید که نمایشگر، توانایی ارائه‌ی هزار نیت روشنایی را در تمام پنل تنها تا دمای ۲۵ درجه‌ی سانتی‌گراد دارد. درواقع اگر روشنایی را به بیش از هزار نیست افزایش دهید یا دما به بیش از ۲۵ درجه‌ی سانتی‌گراد برسد، احتمالا نور نمایشگر کاهش خواهد یافت.

اطلاعات تکمیلی منتشرشده از محصولات حرفه‌ای اپل، باز هم نشان از تلاش‌های شرکت برای حفظ انحصار محصولات دارد. باوجود ماژولار بودن کامپیوتر مک پرو، محدودیت‌هایی برای استفاده از سخت‌افزارهای متفرقه در آن دیده می‌شود. درنهایت، عاشقان اکوسیستم اپل که کاربردهای فوق حرفه‌ای از کامپیوترهای رومیزی دارند، شاید از ترکیب دو محصول جدید شرکت راضی بوده و مشکلی هم با پرداخت هزینه‌های اضافه نداشته باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات