در یک قدمی رونمایی؛ خانواده آیفون ۱۵ چه ویژگی‌هایی خواهد داشت؟

یک‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
مطالعه 17 دقیقه
کاور مطلب جعبه گشایی آیفون 14 و 14 پرو مکس
اپل در تاریخ ۲۱ شهریور از خانواده‌ی آیفون ۱۵ در رویداد Wonderlust رونمایی می‌کند. در این مطلب به تمام شایعات گوشی‌های ۲۰۲۳ اپل می‌پردازیم.
تبلیغات

آنچنان به عرضه‌ی گوشی‌های تکراری اپل در هر سال عادت کرده‌ایم که رویداد آیفون ۱۴ یکی از هیجان‌انگیزترین آن‌ها محسوب می‌شد. البته مدل پایه عملا با مدل قبلی خود فرقی نداشت؛ اما اپل به‌جای مدل مینی، نوع پلاس را ارائه کرد و از طرفی‌دیگر مدل‌های پرو به نمایشگر حفره‌دار جدید مجهز شدند.

این مقاله در تاریخ نوزدهم شهریور به‌روزرسانی شد

داینامیک آیلند یا جزیره پویا (نام انتخابی اپل برای بریدگی نمایشگر و پیشرفت‌های نرم‌افزاری مربوط به آن) بزرگ‌ترین تغییر در طراحی آیفون طی سال‌های اخیر است. این ویژگی از بسیاری جهات، کمبود تغییر در جای‌جای گوشی‌های پرچم‌دار اپل را جبران کرد؛ اما بازهم بسیاری از مصرف‌کنندگان به این نتیجه رسیدند که هنوز نیازی به ارتقای گوشی خود ندارند.

داینامیک آیلند از نمای نزدیک

حتی اگر این گوشی‌ها واقعا تغییر زیادی نکنند، می‌توانیم مطمئن باشیم که اپل نسخه‌های جدید را همراه با رویدادی جذاب رونمایی خواهد کرد و نظر بسیاری از کاربران را به خود جذب می‌کند.

همان‌طور که شایعات و اطلاعات فاش‌شده درباره‌ی سری آیفون ۱۵ نشان می‌دهد، آیفون‌های سال ۲۰۲۳ تغیرات ظاهری آنچنانی به‌خود نمی‌بینند؛ اما احتمالاً برخی از مهم‌ترین ضعف گوشی‌های آیفون در مقایسه‌با رقبای اندرویدی امسال ازبین خواهد رفت.

در این مقاله از زومیت با ارائه‌ی جزئیات عمیق، به تمام مواردی می‌پردازیم که تاکنون در مورد خانواده‌ی آیفون 15 می‌دانیم.

تاریخ معرفی آیفون ۱۵

صفحه‌نمایش آیفون ۱۴ پرو

پس از هفته‌ها گمانه‌زنی و شایعه‌پراکنی درباره‌ی رویداد شهریورماه اپل، کوپرتینونشین‌ها ۲۱ شهریور، ساعت ۲۰:۳۰ به‌وقت تهران در رویداد Wonderlust از خانواده‌ی آیفون ۱۵ پرده برمی‌دارد. انتظار می‌رود که اپل در رویداد روز سه‌شنبه، در کنار آیفون ۱۵، از ساعت‌های هوشمند جدیدش نیز رونمایی کند. حال باید منتظر بمانیم تا غول دنیای فناوری، علاوه‌بر موارد قطعی، اطلاعات بیشتری همچون قیمت آیفون جدیدش را نیز اعلام کند.

ما به‌رسم همیشگی‌مان رویداد اپل را به‌صورت زنده پوشش می‌دهیم و به‌صورت لحظه‌ای، اتفاقات و تازه‌های این رویداد را داخل زومیت و شبکه‌های اجتماعی به اطلاع شما می‌رسانیم. پس در روزهای پیش‌رو و به‌ویژه روز سه‌شنبه، زومیت را جدی‌تر از همیشه دنبال کنید.

رنگ‌ها و مدل‌های آیفون ۱۵

طراحی پشت آیفون ۱۴

پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۳ کوپرتینویی‌ها چهار مدل آیفون جدید با همان طرح قبلی ۲۰۲۲ عرضه کنند. دقیقا مانند سری آیفون ۱۴، احتمالا یک آیفون ۱۵ معمولی با یک مدل پلاس بزرگ‌تر و همچنین دو گوشی گران‌تر و پیشرفته‌تر با نام‌های آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس وجود خواهد داشت.

پیش از این، زمزمه‌هایی شنیدیم که اپل احتمالا به‌جای پسوند «پرو مکس» از «اولترا» استفاده خواهد کرد. با این‌حال، مارک گورمن، افشاگر برجسته اپل، این موضوع را رد کرده است، بنابراین ما کاملا انتظار آیفون ۱۵ پرو مکس را داریم و نه آیفون ۱۵ اولترا.

مدل‌های غیر پرو، یعنی آیفون 15 و آیفون 15 پلاس احتمالا در رنگ‌های صورتی، مشکی، سفید، آبی و زرد عرضه می‌شوند و در مدل‌های پرو احتمالا شاهد رنگ‌های خاکستری، مشکی، آبی تیره و سفید خواهیم بود. در زیر می‌توانید تصاویری از ماکت‌ها با رنگ‌های تقریبی را مشاهده کنید:

ماکت آیفون ۱۵ اپل در تمام رنگ ها

طبق شواهد، قسمت پشت این مدل‌ها شیشه مات خواهد داشت؛ چیزی که منحصر‌به مدل‌های پرو آیفون ۱۴ بود. بااین حال، شیشه مات شاید در تمام مدل‌های آیفون ۱۵ استفاده شود.

ماکت آیفون ۱۵ پرو

طراحی آیفون ۱۵

iOS 16 در آیفون ۱۴ پرو مکس

پیش‌بینی می‌شود مدل‌های آیفون ۱۵ شبیه به مدل‌های آیفون ۱۴ باشند؛ اما بریدگی کپسولی‌شکل به کل سری گسترش خواهد یافت. این یعنی تمام مدل‌های آیفون ۱۵ فاقد ناچ خواهند بود و در عوض از داینامیک آیلند معرفی شده در مدل های پرو آیفون ۱۴ استفاده خواهند کرد.

آیفون ۱۵ و USB-C

اپل در حال جایگزینی پورت لایتنینگ گوشی‌های آیفون ۱۵ با پورت USB-C است که به آن اجازه می‌دهد با مقررات جدید اجراشده در اروپا مطابقت داشته باشد. این مقررات اپل را ملزم به تولید آیفون‌هایی با پورت USB-C در اروپا می‌کند.

منابع موثقی که شامل مارک گورمن، تحلیلگر بلومبرگ، مینگ چی کو و دیگران می‌شوند، گفته‌اند که اپل قصد دارد این تغییر را انجام دهد و به‌جای پورت لایتنینگ از پورت USB-C برای شارژ استفاده کند.

با این تغییر، مک، آیفون و آیپد همگی با استفاده از USB-C شارژ خواهند شد و به مشتریان اپل اجازه می‌دهند دستگاه‌های خود را با یک استاندارد شارژ کنند.

طبق گزارش‌ها، مدل‌های پرو آیفون ۱۵ با پورت USB-C از انتقال داده با سرعت بالاتر پشتیبانی خواهد کرد، در حالی‌که مدل‌های استاندارد آیفون ۱۵ همچنان از سرعت USB 2.0، مشابه لایتنینگ برخوردار خواهند بود و به مدل‌های پرو برتری می‌دهند.

به گفته مینگ چی کو، تحلیلگر اپل، مدل‌های پرو آیفون ۱۵ حداقل از USB 3.2 یا Thunderbolt 3 پشتیبانی خواهند کرد. با این ارتقا، مدل‌های پرو آیفون ۱۵ قادر به انتقال ویدیو و دیگر انواع فایل با سرعت بسیار بیشتری خواهند بود.

سرعت انتقال USB 2.0 به ۴۸۰ مگابیت بر ثانیه محدود می ‌شود، در حالی‌که USB 3.2 از سرعت‌هایی تا ۲۰ گیگابایت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. اگر اپل پشتیبانی از تاندربولت ۳ را برای مدل‌های پرو آیفون ۱۵ ارائه دهد، سرعت انتقال داده می‌تواند تا ۴۰ گیگابیت بر ثانیه باشد.

به گفته یکی از افشاگران باسابقه، کابل درون جعبه مدل‌های آیفون ۱۵ می‌تواند به سرعت انتقال USB 2.0 محدود شود. او ادعا می‌کند که این کابل‌ها دارای سرعت انتقال داده USB 2.0 هستند که حداکثر به ۴۸۰ مگابایت بر ثانیه می‌رسد و مشابه لایتنینگ است. مدل‌های پرو آیفون ۱۵ ممکن است بتوانند با یک کابل تاندربولت جداگانه، از سرعت انتقال سریع‌تر تاندربولت پشتیبانی کنند. این یعنی افرادی که آیفون ۱۵ پرو یا آیفون ۱۵ پرو مکس را خریداری می‌کنند، باید کابل جداگانه و اضافی بخرند تا شاهد سرعت بیشتر آن گوشی‌ها باشند.

افشای اطلاعات همچنین نشان می‌دهد که پورت جدید شاید برخی ویژگی‌های منحصربه‌فرد را در iOS 17 ارائه دهد. یکی از این ویژگی‌ها احتمالا توانایی خروجی به مانیتورهای با حداکثر وضوح 4K خواهد بود.

به‌تازگی شاهد انتشار شایعاتی درباره‌ی کابل واقعی آیفون‌های جدید بوده‌ایم. ظاهرا این کابل USB-C است. همچنین به‌نظر می‌رسد که کابل‌ها با خود آیفون هم‌رنگ شده‌اند و جنس بافت‌گونه دارند. در ادامه می‌توانید عکس‌های فاش‌شده را مشاهده کنید:

کابل آیفون ۱۵
کابل آیفون ۱۵ با طراحی بافت گونه
کابل آیفون ۱۵ همرنگ با خود گوشی
کابل آیفون ۱۵

کابل های داخل جعبه قرار است بلندتر از حد معمول باشند. بدین‌ترتیب شاید طول کابل‌ها به ۱٫۶ متر برسد. این مقدار تقریبا دو برابر کابل‌های ۱ متری است که امروزه در آیفون‌ها می‌بینید.

آیفون ۱۵ و صفحه‌نمایش انحنادار؟

اپل از زمان رونمایی آیفون ۱۲، از آیفون‌های با لبه‌ی خمیده فاصله گرفت و دیگر گوشی‌هایش لبه‌ی تخت داشتند. با سری آیفون ۱۵، این شرکت شاید دوباره معادله را برهم بزند و به سراغ لبه‌های خمیده برود.

براساس گفته‌های افشاگر معروف ShrimpApplePro، ممکن است شاهد طراحی‌ای شبیه به آیفون 5C باشیم که قسمت جلوی تخت و پشت خمیده دارد. شاید از دیدگاه برخی افراد بازگشت چنین مسیر طراحی عجیب به‌نظر برسد؛ اما این موضوع می‌تواند شبیه به طراحی قسمت پایینی جدیدترین مک بوک‌ها باشد. اپل علاقه زیادی به این دارد که در محصولاتش از زبان طراحی یکسانی استفاده کنند.

همین افشاگر همچنین گفته که در ساخت مدل‌های پرو از تیتانیوم استفاده خواهد شد که پیش از این شنیده بودیم.

اکنون رندرهایی در اختیار داریم که طراحی احتمالی را به ما نشان می‌دهند:

رندر سه بعدی آیفون ۱۵ اپل
رندر سه بعدی طراحی آیفون ۱۵ اپل
رندر سه بعدی طراحی آیفون ۱۵ اپل

مینگ چی کو ادعا کرد که اپل شاید دکمه‌های فیزیکی را با دکمه های لمسی در آیفون ۱۵ پرو جایگزین کند. همچنین شایعه شده که آیفون ۱۵ پرو به‌جای دکمه سایلنت به دکمه اکشن چندکاره مجهز خواهد شد. بااینکه هنوز پیش بینی می‌شود که یک دکمه اکشن وجود داشته باشد، به‌نظر می‌رسد افزودن دکمه‌های لمسی دیگر در کار نباشد.

در ماه مه سال ۲۰۲۳، برخی رسانه‌ها ازجمله اپل اینسایدر موفق شدند به ماکت آیفون ۱۵ دست پیدا کنند. این رسانه تمام ماکت‌های فلزی‌ای که قرار بود برای آزمایش لوازم جانبی و قاب‌ها استفاده شوند، تهیه کرد.

دکمه کناری آیفون 15 و آیفون 14
پورت USB-C آیفون 15
ماکت آیفون ۱۵ پرو
ماکت‌های آیفون ۱۵

به‌نظر می‌رسد که طراحی آن نسبتا به نسل قبلی خود نزدیک باشد. مهم‌ترین تفاوت‌ها در رابطه با تمام مدل‌های آیفون 15، پورت بزرگ‌تر USB-C و لبه‌های گرد است که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم. از نظر ظاهری، به‌نظر می‌رسد بیشتر تغییرات تنها به آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس مربوط می‌شود که شامل برآمدگی بزرگ‌تر دوربین، ماژول دوربین توسعه یافته و... است.

رسانه دیگری که ظاهراً به ماکت دیگری دست پیدا کرد، کانال یوتیوب Unbox Therapy بود. در این ویدیوی ۲۰ دقیقه‌ای، مجری برنامه، لوئیس هیلسنتگر، ماکتی را نشان می‌دهد که ظاهرا در مقایسه‌با ماکت‌های تمام‌فلزی قبلی، به آنچه آیفون ۱۵ واقعا ممکن است به‌نظر برسد، نزدیک‌تر است.

داینامیک آیلند برای تمامی مدل‌ها

اپل این ناچ را با یک بریدگی کپسولی‌شکل برای آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس تعویض کرد. پیش‌بینی می‌شود که اپل همین‌کار را برای مدل‌های استاندارد در نسل بعد نیز انجام دهد؛ چرا که آن‌ها از ویژگی داینامیک آیلند نیز بهره می‌برند.

پنل شیشه‌ای جلو و محافظ سری آیفون ۱۵

ظاهرا تصویر فاش‌شده از پنل شیشه‌ای جلو و محافظ منتسب به سری آیفون ۱۵ این حدس را تأیید می‌کند. تصویر مذکور از سوی افشاگر معروف، Ice Universe منتشر شده و شامل تمام مدل‌های آیفون ۱۵ می‌شود. ازطرفی دیگر، به‌نظر می‌رسد این تصویر نیز وجود حاشیه‌های نازک‌تر برای مدل‌های پرو را تأیید می‌کند.

مشخصات و اندازه نمایشگر آیفون ۱۵

پخش فیلم با آیفون ۱۴ پرو

نمایشگر

به گفته مارک گورمن، امسال هیچ تغییری در اندازه نمایشگر مدل‌های غیر پرو ایجاد نخواهد شد. این یعنی آیفون ۱۵ از نمایشگر ۶.۱ اینچی و آیفون ۱۵ پلاس از نمایشگر ۶.۷ اینچی بهره خواهند برد.

جالب اینکه ابعاد فیزیکی نمایشگرهای پرو یکسان خواهد بود؛ اما خود نمایشگرها فضای قابل نمایش بیشتری خواهند داشت. گفته می‌شود اپل با استفاده از تکنیک جدید حاشیه‌ها را کاهش داده است.

علاوه‌بر این، صفحه‌نمایش مدل پرو مکس ۲۵۰۰ نیت روشنایی دارد. طرف منفی قضیه این است که اپل شاید به نرخ نوسازی ۶۰ هرتز خود برای مدل‌های غیر پرو پایبند باشد. مدل‌های Pro تقریباً به طور قطع دارای نمایشگرهایی با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز خواهند بود.

تراشه جدید Bionic

ناگفته نماند که اپل تراشه‌ی کاملا جدیدی عرضه خواهد کرد و ظاهرا A17 Bionic مورد انتظار، اولین تراشه‌ی ساخته شده براساس فرآیند جدید ۳ نانومتری TSMC خواهد بود.

مارک گورمن در تاریخ ۳۰ جولای ادعا کرد که آیفون ۱۵ و مدل پلاس همچنان از تراشه A16 Bionic استفاده خواهند کرد؛ در حالی‌که مدل‌های پرو از تراشه‌ی ۳ نانومتری استفاده خواهند کرد که به‌طرز قابل توجهی قدرتمندتر است. گفته می‌شود تراشه A17 هسته GPU اضافی و حداکثر سرعت کلاک ۳٫۷۰ گیگاهرتز خواهد داشت.

در گزارش بعدی، گورمن ادعا کرد که عملکرد A17 Bionic چندان چشمگیر نخواهد بود؛ اما راندمان انرژی بسیار چشمگیری خواهد داشت.

رم، حافظه ذخیره‌سازی و باتری در مدل‌های آیفون ۱۵

گزارشی از شرکت تحقیقاتی TrendForce ادعا می‌کند که اپل ظرفیت و مشخصات رم را در سری آیفون ۱۵ افزایش خواهد داد و قبل از گزارش مذکور، این شرکت ادعا کرد که آیفون ۱۵ پرو شاید قابلیت ارتقای رم به ۸ گیگابایت را برای مطابقت با تراشه جدیدش داشته باشد.

این افزایش رم ممکن است در مدل استاندارد و پلاس به کار برده نشود؛ اما این دستگاه‌ها حداقل شاید به رم LPDDR5 ارتقا پیدا کنند. تاکنون، تمام شایعات به این موضوع اشاره دارند که سری آیفون ۱۵ دارای حافظه ذخیره‌سازی مشابه سال گذشته است. یعنی:

  • آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس: حافظه‌های ذخیره‌سازی ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی
  • آیفون ۱۵ پرو و ۱۵ پرو مکس: حافظه‌های ذخیره‌سازی ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی و نسخه ۱ ترابایتی

به‌نظر می‌رسد نشریه چینی IT Home به نقل از منبعی از داخل فاکسکان، اطلاعاتی در مورد ظرفیت باتری هر چهار مدل به دست آورده است. به گفته این منبع، آیفون ۱۵ ظرفیت باتری ۳،۸۷۷ میلی‌آمپر‌ساعت، آیفون ۱۵ پلاس ظرفیت باتری ۴،۹۱۲ میلی‌آمپر‌ساعت، آیفون ۱۵ پرو ظرفیت باتری ۳،۶۵۰ میلی‌آمپر‌ساعت و آیفون ۱۵ پرو مکس ظرفیت باتری ۴،۸۵۲ میلی‌آمپر‌ساعت خواهند داشت. البته ظاهرا چندی بعد این شایعه رد شد؛ بنابراین صحت آن را نمی‌توان تأیید کرد.

شایعه دیگری مربوط به باتری نشان می‌دهد که اپل شاید به سراغ باتری انباشته در آیفون 15 برود. هر سلول باتری انباشته از تکنیکی به‌ نام Lamination استفاده می‌کند. در این تکنولوژی عناصر و جداکننده‌ها به‌جای رول‌شدن، در لایه‌های زیگزاگی تا می‌شوند. از آنجا که روش مذکور باعث صرفه‌جویی در فضای بسته‌بندی سلول باتری می‌شود، می‌توان مواد فعال بیشتری در آن قرار داد و در نتیجه ظرفیت کلی باتری افزایش خواهد یافت. تکنیک لمینیشن به باتری انباشته اجازه می‌دهد چگالی انرژی بالاتری درمقایسه‌با باتری‌های معمولی داشته باشد؛ علاوه‌براین گرمای تولیدشده به‌جای متمرکزشدن در یک ناحیه، به‌طور یکنواخت در سرتاسر سلول توزیع می‌شود و در نتیجه طول‌عمر باتری افزایش می‌یابد.

گفته می‌شود اپل درحال بررسی شارژ سیمی ۴۰ وات و ۲۰ وات ازطریق مگ‌سیف است؛ اما نمی‌دانیم آیا غول فناوری اهل کوپرتینو این ویژگی را در سری آیفون ۱۵ ارائه خواهد داد یا خیر. درحال‌حاضر آیفون ۱۴ پرو مکس می‌تواند حداکثر با سرعت ۲۹ وات شارژ شود؛ اما سرعت شارژ این گوشی ازطریق مگ‌سیف به ۱۵ وات می‌رسد. توجه داشته باشید که صحت این اطلاعات تأیید نشده است. همچنین رسانه 9to5Mac می‌گوید که برخی از مدل‌ها شاید سرعت شارژ ۳۵ وات داشته باشند.

(Ultra-wideband (UWB

پیش‌بینی می‌شود مدل‌های آیفون ۱۵ شامل فناوری نسل بعدی Ultra Wideband باشند که با هدست Vision Pro ادغام خواهد شد. طبق گزارش‌ها، تراشه جدید از فرآیند تولید ۱۶ نانومتری به ۷ ارتقا خواهد یافت. این تغییر امکان بهبود عملکرد یا کاهش مصرف انرژی را فراهم خواهد کرد.

دوربین آیفون ۱۵

نرم افزار دوربین آیفون ۱۴ پرو

اپل هر سال با دوربین گوشی‌های هوشمندش، چه با بهبود سخت افزار و چه با بهبود نرم‌افزار، توجه همه علاقه‌مندان را جذب می‌کند. در سال ۲۰۲۳، ما منتظر جدیدترین و بزرگ‌ترین حسگر تصویربرداری سونی برای افزایش عملکرد دوربین اصلی، احتمالا برای مدل‌های پرو هستیم. طراحی جدید حسگر طوری است که نور بیشتری را برای بهبود عملکرد دوربین در نور کم جذب می‌کند.

براساس تصاویر فاش شده، به نظر می رسد اپل از همان چینش دوربین دوگانه برای قسمت پشت آیفون ۱۵ استفاده می کند. دوربین سوم احتمالا برای مدل‌های پرو به کار برده می‌شود. از طرفی دیگر، دوربین‌های آیفون ۱۵ پرو نیز ظاهرا ضخیم‌تر از قبل خواهند بود که نشان‌دهنده‌ی ارتقا به حسگرهای بزرگ‌تر است.

مینگ چی کو معتقد است آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس از دوربین ۴۸ مگاپیکسلی استفاده خواهند کرد؛ فناوری که اپل در آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس به‌کار برد؛ اما همچنان ظاهرا حسگر کوچک‌تری خواهند داشت.

مورد دیگری که در بهبود تصاویر ثبت‌شده نقش دارد، اسکنر LiDAR بهبودیافته است. براساس اطلاعات منتشرشده از سوی MacRumors، سونی اکثر قطعات اسکنر جدید LiDAR را برای آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس تأمین خواهد کرد. درنهایت باید منتظر بهبود چشمگیر دوربین باشیم.

نکته‌ی جالب‌تر اینکه، اپل بالاخره شاید لنز پریسکوپ با قابلیت زوم اپتیکال 5x یا 6x را انتخاب کند، اگرچه این قابلیت شاید منحصر به آیفون ۱۵ پرو مکس باشد.

دوربین‌های با زوم اپتیکال چند سالی است که پرچم‌داران اندرویدی رده‌بالا را به خود جلب کرده‌اند؛بنابراین می‌تواند بزرگ‌ترین ارتقای دوربین آیفون باشد.

مارک گورمن تأکید کرد که باید انتظار چندین ارتقا دوربین آیفون ۱۵ را داشته باشیم، از جمله توانایی دستیابی به طیف گسترده‌تری از زوم اپتیکال در بزرگ‌ترین مدل. به‌نظر می‌رسد این موضوع ادعای لنز پریسکوپ را منعکس می‌کند.

اطلاعات و ویژگی‌های دیگر آیفون ۱۵

هوم اسکرین آیفون ۱۴ اپل

یکی از موارد جدیدی که قرار است به آیفون ۱۵ اضافه شود، «دکمه اکشن» نام دارد. هنوز مشخص نیست که از این دکمه برای چه کاری استفاده خواهد شد؛ اما اپل به طور تصادفی قابلیت‌های آن را فاش کرد. در چهارمین بتای iOS 17، قطعه‌کدی وجود داشت که نشان می‌داد این دکمه می‌تواند چندین عملکرد مانند اجرای Shortcuts، حالت سایلنت (Silent Mode)، دسترسی سریع به دوربین، چراغ قوه، یادداشت‌های صوتی و... داشته باشد.

در مورد هوش مصنوعی اپل، گورمن جزئیات مربوط به یک مربی مجازی مبتنی‌بر هوش مصنوعی به نام کوارتز (Quartz) را فاش کرد. گورمن می‌گوید که کوارتز در اصل مربی‌ای خواهد بود که در آیفون و اپل واچ شما به کار برده خواهد شد. گورمن ادعا می‌کند که این ویژگی سال آینده عرضه می‌شود.

گمانه‌زنی‌ها درباره‌ی هوش مصنوعی زمانی بیشتر شد که دن ایوز، تحلیلگر اپل مدعی شد که اپلیکیشن Health اپل پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه هوش مصنوعی خواهد داشت.

در گزارش دیگری، ایوز گفت که این اپلیکیشن قادر خواهد بود تمرین‌های فرد و برنامه‌های غذایی را تنظیم کند و همه چیز از خواب تا تنفس را با داده‌های بهتری ردیابی کند. این کار با نظارت بر حرکت، برنامه ورزشی و مصرف غذا انجام می‌شود. این تحلیلگر همچنین گفت که اپل با تحلیل گفتار و پیام‌های متنی، هوش مصنوعی را برای سنجش وضعیت روحی شما توسعه خواهد داد.

شواهد حاکی از آن است که Wi-Fi 6E شاید فقط برای آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس استفاده شود. پیش از این شنیده‌ها حاکی از آن بود که Wi-Fi 6E در راه است؛ اما انتظار می‌رفت که در تمام مدل‌ها از راه برسد.

اپل از مودم 5G کوالکام برای گوشی‌های آیفون ۲۰۲۳ استفاده خواهد کرد؛ همان‌کاری که از زمان معرفی آیفون‌های 5G انجام داده است. شایعاتی وجود داشت که نشان می‌داد اپل شاید تا سال ۲۰۲۳ از مودم‌های ساخت خودش استفاده کند، اما این فناوری تا سال ۲۰۲۴ آماده نخواهد شد.

بدین‌ترتیب، تمام مدل‌های آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پرو از همان مودم کوالکام استفاده خواهند کرد که احتمالا X70 است. مودم X70 کوالکام هوش مصنوعی بهبودیافته‌ای را برای سرعت پردازش سریع‌تر، محدوده پوشش بهتر، سیگنال بهبودیافته، تاخیر کم‌تر و تا ۶۰ درصد بهبود بهره‌وری انرژی ارائه می‌دهد.

از دیگر شایعات می‌توان به ضبط ویدیو 8K و بهبود عمر باتری تا ۴ ساعت برای گران‌ترین مدل اشاره کرد. علاوه‌بر شایعات افزایش عمر باتری، گفته می‌شود بهبود بهره‌وری انرژی در تراشه A17 Bionic احتمالا به کاهش ۳۵ درصدی مصرف انرژی منجر می‌شود.

لوازم جانبی آیفون ۱۵

هنوز جزئیات زیادی مربوط به لوازم جانبی آیفون ۱۵ دردسترس نیست؛ اما شنیده‌ها و شایعات به ما این تصور را می‌دهند که قرار است منتظر چه چیزی باشیم.

قاب

آیفون ۱۵ مانند هر گوشی هوشمند دیگری قاب‌های مختلفی خواهد داشت. بااین‌حال، یکی از افشاگران با نام کاربری DuanRui می‌گوید که اپل قاب چرمی برای آیفون ۱۵ عرضه نخواهد کرد. از طرفی دیگر، اپل هیچ نشانه‌ای مبنی بر توقف استفاده این قاب نمایش نداده است؛ چراکه این شرکت در حال فروش چندین قاب چرمی برای آیفون ۱۴ است و چندین بند چرمی برای اپل واچ دارد.

شارژ بی سیم Qi2

براساس شایعات، آیفون 15 از استاندارد شارژ بی‌سیم Qi2 پشتیبانی می‌کند. علاوه‌بر این، به‌نظر می‌رسد که این شارژرها قادر به شارژ با توان ۱۵ وات خواهند بود. این همان سرعتی است که شارژرهای مگ سیف اپل با آن شارژ می‌شوند.

قیمت آیفون ۱۵

کار  کردن با گوشی آیفون ۱۴ پرو اپل

طبق شایعات، قیمت آیفون 15 و آیفون 15 پلاس به ترتیب از ۷۹۹ دلار و ۸۹۹ دلار شروع خواهد شد. همچنین به گفته مارک گورمن، اپل شاید قیمت گوشی آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس را افزایش دهد. افزایش قیمت گوشی آیفون ۱۵ توسط تحلیلگری به نام جف پو نیز مطرح شده است. او می‌گوید که اپل شاید قیمت آیفون ۱۵ پرو را از ۱۰۹۹ دلار شروع کند که از ۹۹۹ دلار آیفون ۱۴ پرو بیشتر است.

اگر این پیش‌بینی‌ها صحت داشته باشد، قیمت آیفون ۱۵ پرو مکس ۱۲۸ گیگابایت از ۱۱۹۹ دلار شروع خواهد شد. براساس گزارش دیجی تایمز، آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس هر کدام ۱۰۰ دلار گران‌تر از نسل پیشین خود خواهند بود؛ اما TrendForce معتقد است اپل تنها قیمت آیفون ۱۵ پرو مکس را افزایش خواهد داد و مدل پرو همان قیمت ۹۹۹ دلار را خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات