طراحی پشت آیفون ۱۴

بررسی آیفون ۱۴؛ تکرار مکررات [با بررسی ویدیویی]

چهارشنبه ۲ آذر ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۹
مطالعه 24 دقیقه
مدل پایه‌ی آیفون کمترین تغییرات را نسبت به گذشته تجربه می‌کند و کار سختی در ترغیب کاربران به ارتقا از آیفون ۱۲ و آیفون ۱۳ در پیش دارد؛ با بررسی آیفون ۱۴ همراه زومیت باشید.
تبلیغات

امسال مدل پایه‌ی آیفون‌های جدید کمترین پیشرفت را درمقایسه‌با نسل گذشته تجربه می‌کند؛ نه صفحه‌نمایش سریع‌تر شده، نه دوربین تله‌فوتو اضافه شده، نه ظرفیت باتری تغییری کرده و نه زبان طراحی کوچک‌ترین تغییری کرده است؛ از سوی دیگر، از تراشه‌ی جدید نیز خبری نیست.

تغییرات اندک آیفون ۱۴ این سؤال را در ذهن کاربر پیش می‌آورد که آیا گوشی جدید ارزش خرید دارد؟ اگر کاربر گوشی آیفون ۱۳ یا حتی آیفون ۱۲ باشید، یافتن پاسخ، دشوارتر نیز خواهد بود. از شما دعوت می‌کنیم تا برای پی‌بردن به حقیقت، بررسی آیفون ۱۴ در زومیت را از دست ندهید.

آیفون ۱۴ از سوی فروشگاه ته‌لنجی برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است.

بررسی ویدیویی آیفون ۱۴

تماشا در یوتیوب

طراحی و کیفیت ساخت آیفون ۱۴

طراحی آیفون ۱۴، جدای از رنگ‌های جدید، کاملاً مشابه طراحی نسل گذشته است. فریم آلومینیومی، محل قرارگیری دکمه‌ها، بلندگوی استریو، درگاه لایتنینگ و حتی صفحه‌نمایش، همگی در مقایسه با آیفون ۱۳ بدون تغییر باقی مانده‌اند، تا جایی که اگر دو گوشی را بدون اطلاع از مشخصات سخت‌افزاری‌شان، کنار هم قرار دهیم، تشخیص آیفون ۱۴ از آیفون ۱۳ بسیار مشکل خواهد بود.

پشت آیفون ۱۴ سفید

درواقع تنها تغییر ظاهری و مهم آیفون ۱۴ در مقایسه با آیفون ۱۳ را می‌توان حذف شیار سیم‌کارت در نسخه‌‌هایی از این محصول دانست که در ایالات متحده به فروش می‌رسند. آیفون ۱۴ مانند نسل گذشته فریمی آلومینیومی دارد و طراحی داخلی قطعات آن به نحوی است که تعمیرکاران می‌توانند به‌راحتی و بدون لیزر پنل شیشه‌ای پشت دستگاه را تعویض کنند.

حاشیه‌های آیفون ۱۴ اپل

در لبه‌ی سمت راست فریم گوشی، دکمه پاور یا لاک کردن و در سمت چپ دکمه‌های کنترل صدا و اسلایدر اعلانات قرار دارند. در لبه‌ی پایینی فریم نیز اسپیکرها و درگاه لایتنینگ برای شارژ و انتقال داده قرار داده شده‌اند.

هوم اسکرین آیفون ۱۴ اپل

خطوط آنتن آیفون‌هایی که در بازارهای خارج از ایالات متحده به فروش می‌رسند، در لبه‌های فریم دیده می‌شوند و درگاه سیم‌کارت فیزیکی هم کمی پایین‌تر از دکمه‌های کنترل صدا قرار گرفته است.

در قسمت بالایی نمایشگر آیفون ۱۴، بریدگی مخصوص اپل دیده می‌شود که میزبان برخی حسگرهای فیس آیدی و دوربین سلفی است و ابعادی مشابه بریدگی نسل گذشته دارد.

ناچ آیفون ۱۴ اپل

آیفون ۱۴ با ۱۷۲ گرم وزن، در مقایسه با نسل قبلی ۲ گرم سبک‌تر است و با ابعادی برابر ۶٫۱ اینچ، کاربر می‌تواند با کمترین چالش با یک دست به تمامی بخش‌های صفحه‌نمایش یا کلیدهای فیزیکی دستگاه دسترسی پیدا کند و بدون خستگی، کاربری رضایت‌بخشی را تجربه کند.

ارزان‌ترین عضو از خانواده‌ی آیفون ۱۴ به لطف پنل شیشه‌ای پشت گوشی، می‌تواند به وسیله‌ی MagSafe اپل از قابلیت شارژ بی‌سیم بهره‌مند شود، از سوی دیگر پوشش براق پنل باعث می‌شود تا همیشه به دستمال میکروفایبری برای پاک کردن رد چربی و اثر انگشت جامانده روی شیشه‌ی آن نیاز داشته باشید. این موضوع روی لوگوی اپل، حتی بیشتر به چشم می‌‌آید. در قسمت بالا و چپ پنل پشتی، ماژول دوربین دوگانه با چینشی مورب به‌چشم می‌خورد که لنزهای آن اندکی برآمده هستند.

صفحه نمایش آیفون ۱۴

آیفون ۱۴ مانند نسل گذشته،‌ دربرابر گرد و غبار مقاوم است، از استاندارد IP68 پشتیبانی می‌کند و تا ۳۰ دقیقه در عمق ۶ متری زیر آب دوام می‌‌آورد. کوپرتینونشین‌ها آیفون‌ ۱۴ را در ۵ رنگ مشکی (Midnight)، کرِم (Starlight)، آبی کم‌رنگ (Blue)، بنفش کم‌رنگ (Purple) و قرمز (RED) به فروش می‌رسانند که زومیت نسخه‌ی کرم آن را برای بررسی دراختیار داشت.

صفحه‌نمایش و اسپیکر آیفون ۱۴

آیفون ۱۴ همچون نسل گذشته از نمایشگر‌ ۶٫۱ اینچی OLED با نام تجاری Super Retina XDR استفاده می‌کند. این نمایشگر با وضوح ۲۵۳۲ × ۱۱۷۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۴۶۰ و ۴۷۶ پیکسل‌براینچ، شفافیت و وضوح فوق‌العاده بالایی را برای تصاویر و متون به‌ارمغان می‌آورد؛ به‌طوری که تفکیک پیکسل‌ها با چشمان غیرمسلح تقریباً ناممکن است.

کار با آی او اس روی آیفون ۱۴ اپل

اپل طبق سیاست همیشگی و در ادامه‌ی تلاش برای هرچه عمیق‌تر کردن شکاف بین نسخه‌های معمولی با پرو، آیفون ۱۴ را با فناوری ProMotion همراه نکرده است؛ درنتیجه، نرخ نوسازی نمایشگر همواره روی عدد ثابت ۶۰ هرتز باقی می‌ماند. به‌لطف سیستم‌عامل بهینه‌ی iOS، مشکلی در کاربری روزانه و جابه‌جایی بین اپلیکیشن‌ها بروز نمی‌دهد، اما چنانچه پیش‌تر از دستگاهی با نمایشگر سریع استفاده کرده باشید، بی‌شک متوجه تفاوت محسوسی در نرمی و روانی تجربه‌ی کاربری خواهید شد. به‌علاوه، براثر فقدان نرخ نوسازی متغیر، در آیفون ۱۴ از قابلیت «صفحه‌نمایش همواره روشن» نیز خبری نیست.

خساست اپل در عرضه‌ی گوشی ۸۰۰ دلاری با نمایشگر ۶۰ هرتزی واقعاً ناامید‌کننده است؛ چراکه از مدت‌ها پیش در این بازه قیمتی و حتی ارزان‌تر، تقریباً تمام رقبا به نمایشگرهای ۱۲۰ هرتزی مجهز شده‌اند.

عملکرد نمایشگر آیفون ۱۴ دربرابر رقبا

محصول ٫ پارامترها

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی دستی

حداکثر روشنایی خودکار

نسبت کنتراست Native

خطای رنگ میانگین

سفید

مشکی

سفید

مشکی

سفید

حالت پیش‌فرض

دقیق‌ترین حالت

آیفون ۱۴

۱/۹۵

۰

۹۴۶

۰

۱۲۷۵ (HDR)

۱/۰ (فضای sRGB)

۱/۰ (فضای sRGB)

آیفون ۱۴ پرو مکس

۲/۱۶

۰

۱۳۸۸

۰

۲۰۴۹ (HDR)

۰٫۸ (فضای sRGB)

۰٫۸ (فضای sRGB)

آیفون ۱۳ پرو مکس

۲/۰۷

۰

۱۰۶۵

۰

۱۴۴۹ (HDR)

۱٫۱ (فضای sRGB)

۱٫۱ (فضای sRGB)

آیفون ۱۳

۲/۰۵

۰

۹۹۹

۰

۱۳۷۹ (HDR)

۱٫۵ (فضای sRGB)

۱٫۵ (فضای sRGB)

گلکسی S22 اولترا

۲٫۵

۰

۰

۱۶۸۲

۳٫۲ (Vivid)

۱٫۷ (Natural)

گلکسی S22

۲

۰

۱۰۵۸

۶۲۸٫۵

۰

۱۲۱۵

۴٫۵ (Vivid)

۲ (Natural)

شیائومی ۱۲ پرو

۲٫۰

۰

۵۸۲

۰

۱۳۷۷

۳٫۶ (Vivid)

۱٫۰ (Original)

پیکسل ۶ پرو

۲/۱

۰

۶۰۲

۰

۱۱۳۷

۲٫۴ (Adaptive)

۱٫۳ (Natural)

*تمامی نتایج به ‌دست‌آمده حاصل آزمایش‌های زومیت در شرایط یکسان آزمایشگاهی است.

اپل روشنایی بیشینه‌ی پایدار آیفون ۱۴ را ۸۰۰ نیت و روشنایی بیشینه‌ی آن هنگام پخش محتوای HDR را ۱۲۰۰ نیت عنوان می‌کند. صفحه‌نمایش آیفون ۱۴ مشابه نسخه پرو از ویدئوهای HDR با استانداردهای HDR10 و Dolby Vision پشتیبانی می‌کند و به‌گفته‌ی اپل فضای رنگی DCI P3 را نیز به‌صورت کامل پوشش می‌دهد. برای بررسی ادعای اپل، سراغ تست‌های مرسوم زومیت رفتیم.

از آنجاکه در آیفون برخلاف گوشی‌های اندرویدی، امکان تغییر دستی فضای رنگی دردسترس نیست و سوئیچ بین فضای رنگی sRGB و DCI P3 به‌صورت خودکار صورت می‌گیرد، ما در در زومیت امکان سنجش سطح پوشش و دقت تولید رنگ‌های DCI P3 در پرچم‌دار اپل را نداشتیم و ناگزیریم ادعای اپل مبنی بر پوشش کامل این فضا را بپذریم.

در آزمایش‌های ما برای سنجش پوشش فضای رنگی sRGB، آیفون ۱۴ به نتایج بسیار درخشانی دست پیدا کرد. صفحه‌نمایش آیفون ۱۴ فضای رنگی sRGB را با دقتی کم‌نظیر و دمای بسیار نزدیک به وضعیت متعادل (۶۵۰۰ کلوین) پوشش می‌دهد؛ درنتیجه رنگ‌ها هیچ تمایلی به سردی یا گرمی از خود نشان نمی‌دهند.

پخش ویدیو با آیفون ۱۴

در بررسی بیشینه روشنایی نمایشگر، آیفون ۱۴ حین نمایش محتوای SDR در حالت خودکار (زیر نور آفتاب) و دستی به‌ترتیب به ۹۷۹ و ۹۴۶ نیت رسید که برای خوانایی متون زیر تابش مستقیم آفتاب، بسیار مطلوب است؛ اما هنگام پخش محتوای HDR10، به روشنایی ۱۲۷۵ نیت رسیدیم که تقریباً با گلکسی S22 برابری می‌کند. آیفون ۱۴ با حداقل روشنایی ۱٫۹۵ نیت در تاریکی نیز باعث خستگی چشم‌ها نخواهد شد.

آیفون ۱۴ همانند آیفون ۱۳ و ۱۲ از ترکیب یک اسپیکر در لبه‌ی پایین و یک اسپیکر مکالمه‌ در بریدگی نمایشگر به‌عنوان اسپیکرهای استریو با قابلیت پخش صدای فراگیر استفاده می‌کند. کیفیت و بلندی صدای آیفون ۱۴ تفاوت چشم‌گیری با نسل‌های قبل ندارد، اما کماکان بین گوشی‌های رقیب، یکی از بهترین عملکردها را در حجم و شفافیت صدای تولیدی و بازتولید فرکانس‌های مختلف نشان می‌دهد؛ به‌طوری که پوشش بیس آیفون ۱۴ از بسیاری از رقبا از جمله گلکسی S22 بهتر است.

عملکرد، تجربه بازی و عمر باتری آیفون ۱۴

اپل سال گذشته تمام خانواده‌ی آیفون ۱۳ را به تراشه‌ی پرقدرت A15 Bionic مجهز کرده بود؛ با این تفاوت که تراشه‌ی به‌کاررفته در نسخه‌ی پرو از گرافیک ۵ هسته و نسخه‌ عادی از ماژول ۴ هسته‌ای استفاده می‌کردند. تراشه‌ی A15 Bionic که مبتنی‌بر مجموعه‌ی دستورالعمل‌های ARMv8 شرکت آرم و تولید آن برعهده‌ی شرکت TSMC با فناوری ساخت ۵ نانومتری بود، در دل خود از ۱۵ میلیارد ترانزیستور میزبانی می‌کرد که ۲۷ درصد بیشتر از تعداد ترانزیستورهای به‌کاررفته در A14 Bionic بود.

بازی با آیفون ۱۴ اپل

حال، کوپرتینونشین‌ها در اقدامی دیگر برای پررنگ‌تر کردن مرز بین مدل‌های پرو و عادی آیفون، تراشه‌ی A15 Bionic با گرافیک ۵ هسته‌ای را به آیفون ۱۴ و ۱۴ پلاس آورده‌اند؛ درحالی‌که مدل پرو را به تراشه‌ی A16 Bionic برمبنای فرایند ساخت ۴ نانومتری TSMC و بهبود ناچیز ۶ درصدی در تعداد ترانزیستورها مجهز کرده‌اند که با ترکیب ۲ هسته‌ی پرقدرت و ۴ هسته‌ی کم‌مصرف به‌عنوان CPU و گرافیک ۵ هسته‌ای، ساختاری مشابه A15 دارد.

A15 Bionic در آیفون ۱۴ از ترکیب ۲ هسته‌ی پرقدرت Avalanche با فرکانس ۳٫۲۳ گیگاهرتز و ۴ هسته‌ی کم‌مصرف Blizzard با فرکانس ۲٫۰ گیگاهرتز به‌عنوان CPU استفاده می‌کند و از ماژول ۵ هسته‌ای اختصاصی اپل به‌عنوان GPU بهره می‌برد. موتور پردازش عصبی ۱۶ هسته‌ای به‌کاررفته در تراشه‌ی A15 Bionic می‌تواند در هر ثانیه ۱۵٫۸ تریلیون عملیات محاسباتی انجام دهد. برای مقایسه، A16 با بهبود ناچیز ۷٫۵ درصدی، اکنون قابلیت انجام ۱۷ تریلیون عملیات‌برثانیه را دارد.

کار کردن با گوشی آیفون ۱۴ سفید اپل

به گفته‌ی مهندسان اپل، کش سیستمی تراشه A15 که همه‌ی ماژول‌های تراشه از آن استفاده می‌کنند، ۳۲ مگابایت است؛ درحالیکه کش سیستمی تراشه‌ی A16، از ۳۲ مگابایت به ۲۴ مگابایت کاهش یافته است. از سوی دیگر، بررسی AnandTech نشان می‌دهد که حافظه‌ی L2 اشتراکی دردسترس برای هسته‌های پرقدرت، ۱۲ مگابایت و برای هسته‌های کم‌مصرف، ۴ مگابایت است. ظرفیت حافظه‌های پرسرعت کش نسبت به A14 با ۳۳ درصد افزایش روبه‌رو بوده که این موضوع انتقال داده بین CPU و حافظه را بهبود می‌دهد و بر عملکرد کلی دستگاه اثر مثبت می‌گذارد.

آیفون ۱۴ از رم ۶ گیگابایتی LPDDR4X-4266 بهره می‌برد و مانند نسل قبلی، قابلیت اتصال 5G، شبکه‌های بی‌سیم Wi-Fi 6 به‌همراه Bluetooth 5.3 را دراختیار کاربر می‌گذارد. آیفون ۱۴ در مدل‌های ۱‍۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی به‌فروش می‌رسد. ما نسخه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی آیفون ۱۴ را برای بررسی دراختیار داشتیم که براساس نتایج نرم‌افزار JazzDiskBench‌، به سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی بسیار عالی ۱۶۵۷ و ۱۳۰۲ مگابایت‌برثانیه دست می‌یابد که نسبت به نسل قبلی، به‌ترتیب ۳۵ درصد و ۳۴ درصد افزایش داشته است.

عملکرد حافظه‌ ذخیره‌سازی آیفون ۱۴ دربرابر نسل قبل

مدل‌ها ٫ عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

آیفون ۱۴

۱۶۵۷

۱۳۰۲

آیفون ۱۳

۱۰۷۱

۸۵۶

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

باتوجه به یکسان بودن تراشه‌ها، آیفون ۱۴ در پردازش‌های تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای، تقریباً مشابه نسل گذشته عمل می‌کند و در مقایسه با تراشه جدید به‌کاررفته در نسخه‌های پرو، به‌ترتیب با حدود ۹ درصد و ۱۷ درصد کاهش سرعت روبه‌رو است.

در مقام مقایسه با دستگاه‌های اندرویدی، آیفون ۱۴ باوجود بهره‌مندی از تراشه نسل گذشته، کماکان در پردازش‌های تک‌هسته‌ای و چند‌هسته‌ای به‌‌ترتیب از نسخه اسنپدراگون گلکسی S22 اولترا حدود ۲۸ درصد و ۲۳ درصد و از گوشی شیائومی ۱۲ پرو با تراشه‌ی Snapdragon 8 Gen 1 حدود ۲۸ درصد و ۲۰ درصد سریع‌تر است.

در بحث تجربه‌ی وب‌گردی نیز آیفون ۱۴ به‌لطف پهنای باند بسیار زیاد DRAM و عملکرد تک‌هسته‌‌ای فوق‌العاده‌، حدود ۳ برابر از گلکسی S22 اولترا و حدود ۴ برابر سریع‌تر از شیائومی ۱۲ پرو عمل می‌کند.

عملکرد آیفون ۱۴ دربرابر رقبا

نام و کارایی بنچمارک / محصول

مدل تراشه

PCMark

Speedometer 2.0

GeekBench 5

GFXBench

عملکرد کلی

مرورگر

پردازنده‌ی گرافیکی

پردازنده‌ی مرکزی

شبیه‌ساز بازی (نرخ فریم)

Vulkan/Metal

Single Core

Multi Core

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Car Chase

Onscreen/1080p

OpenGL

Vulkan

Metal

OpenGL

Metal

آیفون ۱۴

A15

5CoreGPU

--

۳۴۳

۱۲۷۲۶

۱۷۲۹

۴۶۲۸

--

--

۵۸٫۳

۳۹٫۰

--

۵۹٫۹

۱۰۵٫۶

آیفون ۱۴ پرو مکس

(ProMotion)

A16

--

۳۸۶

۱۵۲۰۸

۱۸۸۷

۵۴۱۳

--

--

۵۴٫۵

۴۱٫۶

--

۵۹٫۹

۱۰۹٫۸

آیفون ۱۳ پرو مکس

(ProMotion)

A15

--

۲۴۷

۱۴۳۲۶

۱۷۴۵

۴۸۱۳

--

--

۵۴٫۷

۴۱٫۴

--

۵۹٫۹

۱۱۴٫۸

آیفون ۱۳

A15

4CoreGPU

--

۲۴۳

۱۰۷۸۵

۱۷۳۹

۴۶۰۶

--

--

۵۱٫۸

۴۱٫۲

--

۵۹٫۹

۱۰۲٫۳

گلکسی S22 اولترا

(Adaptive

1080p)

Snapdragon 8 Gen 1

۱۴۲۴۱

۱۱۹

۵۸۳۵

۱۲۳۹

۳۵۵۱

۵۸

۳۸

۶۱

۴۳

--

۸۱

۹۲

--

گلکسی S22

(Adaptive)

Snapdragon 8 Gen 1

۱۱۸۴۹

۶۰٫۸۱

۷۶۶۶

۱۱۵۵

۳۵۲۱

۳۹

۲۴

۳۹

۲۵

--

۵۲

۵۴

--

شیائومی ۱۲ پرو

(Dynamic

1080p)

Snapdragon 8 Gen 1

۱۲۸۴۱

۷۹٫۶

۶۵۱۲

۱۲۴۶

۳۷۱۸

۵۷

۳۸

۵۸

۴۱

--

۷۷

۸۹

--

پیکسل ۶ پرو

(۱۲۰ هرتز)

Google Tensor

۱۱۳۹۶

۱۰۶

۷۲۲۳

۹۶۹

۲۶۱۴

۲۴

۲۵

۲۳

۲۳

--

۳۴

۵۶

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در پردازش‌های گرافیکی، شاهد کم‌رنگ‌تر شدن شکاف میان آیفون و گوشی‌های مجهز به تراشه‌ی اسنپدراگون هستیم. واحد پردازش گرافیکی آیفون ۱۴ در محاسبات عمومی مانند مواردی همچون پیاده‌سازی الگوریتم HDR، تا ۱۱۸ درصد بهتر از گلکسی اس ۲۲ اولترا عمل می‌کند؛ اما در بازی‌ها، اس ۲۲ اولترا تا ۱۴ درصد عملکرد بهتری از آیفون ۱۴ از خود نشان می‌دهد.

برای ارزیابی پایداری عملکرد آیفون ۱۴ در استفاده‌های سنگین و مداوم، بنچمارک 3DMark Wild Life را ۲۰ دقیقه به‌صورت پیوسته روی این گوشی، آیفون ۱۴ پرو مکس، آیفون ۱۳ پرو مکس و گلکسی S22 اولترا اجرا کردیم. در جریان این تست که تراشه‌ی گوشی تحت فشار سنگینی قرار می‌گیرد و بدنه داغ می‌شود، آیفون ۱۴ تا ۲۲٫۶ درصد، آیفون ۱۴ پرو مکس تا ۱۸ درصد و آیفون ۱۳ پرو مکس تا حدود ۲۸ درصد افت عملکرد داشت؛ درحالی‌که نسخه‌ی اسنپدارگون گلکسی اس ۲۲ اولترا حدود ۵۰ درصد افت عملکرد تجربه کرد. آیفون ۱۴ به‌لطف بهبود سیستم خنک‌کننده، عملکرد به‌مراتب پایدارتری از آیفون ۱۳ پرو به‌نمایش گذاشت.

آزمون پایداری عملکرد آیفون ۱۴

آیفون ۱۴ عملکرد بسیار مطلوبی در اجرای بازی‌ها دارد. بازی سنگین Genshin Impact که هر گوشی پرچم‌داری را به‌شدت به‌چالش می‌کشد، روی آیفون ۱۴ با بالاترین تنظیمات گرافیکی، تجربه‌ی روانی ارائه داد و در ده دقیقه تست، بدون افت محسوس نرخ فریم، روی ۵۵ فریم‌برثانیه در نوسان بود و بدنه به‌طرز غیرقابل‌تحملی داغ نشد؛‌ درحالی‌که نسخه‌ی اسنپدراگون گلکسی اس ۲۲ اولترا، در همین شرایط به نرخ میانگین ۴۵ فریم‌برثانیه دست می‌یابد و دستگاه به‌شدت داغ می‌شود.

وب‌گردی با آیفون ۱۴ اپل

پاشنه‌ی آشیل آیفون ۱۴ علاوه‌بر نمایشگر ۶۰ هرتزی، عمر باتری آن را نیز شامل می‌شود. در شرایط آزمایشگاهی زومیت با روشنایی ۲۰۰ نیتی نمایشگر، حالت پرواز و قطع صدای اسپیکر، آیفون ۱۴ توانست ۱۸ ساعت و ۴۷ دقیقه ویدئوی معیار زومیت با وضوح 720P را پخش کند. بدین‌ترتیب شارژدهی آیفون ۱۴ هنگام پخش ویدیو باوجود افزایش جزئی ظرفیت باتری، حدود یک ساعت کمتر از نسل گذشته است؛ آیفون جدید با یک تا ۲ ساعت شارژدهی کمتر، در جایگاهی پایین‌تر از گلکسی اس ۲۲ اولترا قرار می‌گیرد.

عملکرد باتری آیفون ۱۴ دربرابر رقبا

محصول ٫ آزمایش

نمایشگر

باتری

زمان لازم برای شارژ

پخش ویدئو

PCMark

ابعاد و رزولوشن

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

آیفون ۱۴

۶٫۱ اینچ

۲۵۳۲ × ۱۱۷۰ پیکسل

۳۲۷۹

۱:۳۸

با شارژر ۳۰ واتی

۱۸:۴۷

--

آیفون ۱۴ پرو مکس

(ProMotion)

۶٫۷ اینچ

۲۷۹۶ × ۱۲۹۰ پیکسل

۴۳۲۳

۱:۴۹

با شارژر ۲۰ واتی

۳۱:۳۰

--

آیفون ۱۳ پرو مکس

(ProMotion)

۶٫۷ اینچ

۲۷۷۸ × ۱۲۸۴ پیکسل

۴۳۵۲

۱:۴۵

با شارژر ۲۰ واتی

۳۵:۱۷

--

آیفون ۱۳

۶٫۱ اینچ

۲۵۳۲ × ۱۱۷۰ پیکسل

۳۲۴۰

۱:۴۵

با شارژر ۲۰ واتی

۱۹:۳۶

--

گلکسی S22 اولترا

(Adaptive

1080p)

۶٫۸ اینچ

۳۰۸۸ × ۱۴۴۰ پیکسل

۵۰۰۰

N/A

۲۰:۴۳

۱۰:۴۹

گلکسی S22

(Adaptive)

۶٫۱ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۷۰۰

۱:۰۳

۲۰

۸:۳۱

شیائومی ۱۲ پرو

(Dynamic

1080p)

۶٫۷۳ اینچ

۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۴۶۰۰

۰۰:۱۸

با شارژر ۱۲۰ واتی

۳۱:۲۲

۷:۴۴

پیکسل ۶ پرو

(۱۲۰ هرتز)

۶٫۷۱ اینچ

۳۱۲۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۵۰۰۰

--

۱۹:۴۴

۸:۵۶

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

به‌گفته‌ی اپل،‌‌ آیفون ۱۴ را می‌توان با شارژرهای سیمی مبتنی‌بر USB Power Delivery با توان بالغ‌بر ۲۰ وات، شارژر بی‌سیم MagSafe با توان ۱۵ وات یا پد شارژ Qi با توان ۷٫۵ وات شارژ کرد؛ البته مانند نسل قبلی، امسال هم نه خبری از پورت شارژ USB-C است، نه پشتیبانی از فناوری شارژ چند-۱۰ واتی و نه آداپتوری درون جعبه‌. ما با شارژر ۳۰ واتی که دراختیار داشتیم، به نتایج ۵۴ درصد در ۳۰ دقیقه و ۱۰۰ درصد در ۱ ساعت و ۳۸ دقیقه رسیدیم که بهبود جزئی نسبت به سرعت شارژ شدن نسل قبلی از خود نشان داد.

نرم افزار و تجربه کاربری ۱۴

آیفون ۱۴ به‌صورتپیش‌فرض با نسخه‌ی ۱۶ سیستم‌عامل iOS به‌بازار عرضه می‌شود. اپل با iOS 16 روی بازطراحی کامل لاک اسکرین و امکان شخصی‌سازی گسترده تمرکز دارد؛ با این‌حالقابلیت‌های جذاب دیگری مانند جدا کردن سوژه از پس‌زمینه سروصدای زیادی در این نسخه به پا کرده است.

آنچه آیفون ۱۴ را در بخش نرم‌افزار از نسل گذشته متمایز می‌کند، اضافه‌شدن دو قابلیت تشخیص تصادفات رانندگی و برقراری اتصال ماهواره‌ای برای اعلام وضعیت اضطراریاست.متاسفانه به‌دلیل ثابت بودن نرخ نوسازی نمایشگر، در آیفون ۱۴از قابلیت صفحه‌نمایش همیشه روشن (AOD) خبری. برای آشنایی بیشتر با قابلیت‌های رابط کاربری آیفون‌های ۱۴ توصیه می‌کنیم مقاله بررسی iOS 16 به قلم مرجان شیخی را مطالعه کنید.

دوربین آیفون ۱۴

پرچم‌دار ارزان‌قیمت‌تر اپل در مجموع به دو دوربین ۱۲ مگاپیکسلی واید و اولترا واید در پشت و یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی در جلو مجهز است که کیفیت خروجی قابل‌قبولی ارائه می‌دهند. در ادامه با جزئیات هریک از دوربین‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

عکاسی با آیفون ۱۴

مشخصات دوربین اصلی آیفون ۱۴ با نمونه‌ی به‌کاررفته در دوربین اصلی آیفون ۱۳ پرو برابری می‌کند؛ حسگر ۱۲ مگاپیکسلی دوربین واید با پیکسل‌های ۱٫۹ میکرومتری، ۲۵ درصد بزرگ‌تر از حسگر آیفون ۱۳ است و از لنزی با دیافراگم گشوده‌ترِ f/1.5 بهره می‌برد؛ به‌طوری که براساس ادعای اپل با ۴۹ درصد جذب نور بیشتر، تا ۲٫۵ برابر بهتر از گذشته در تاریکی عکس می‌گیرد.

ابعاد بزرگِ حسگر در آیفون ۱۴ باعث می‌شود تا عمق میدان دوربین اصلی در مقایسه با نسل قبلی کاهش پیدا کند و هنگام عکاسی از سوژه‌های نزدیک، بوکه‌‌ای طبیعی پیرامون سوژه دیده شود.

دوربین

مشخصات

قابلیت‌ها

اصلی واید

حسگر ۱۲ مگاپیکسلی با پیکسل‌های ۱٫۹ میکرومتری

دیافراگم با گشودگی f/1.5

فوکوس خودکار دوال پیکسل

سنسور-شیفت اپتیکال

اولتراواید

حسگر ۱۲ مگاپیکسلی با میدان دید ۱۲۰ درجه

دیافراگم با گشودگی f/2.4

ماکرو با بزرگنمایی سه‌ برابری

فوکوس خودکار

سلفی

حسگر ۱۲ مگاپیکسلی

دیافراگم با گشودگی f/1.9

فوکوس خودکار

تثبیت‌کننده‌ی تصویر

اپل در طراحی دوربین اصلی از دو فناوری سنسور-شیفت (خنثی‌سازی لرزش تصویر با حرکت حسگر به‌جای لنز) و فوکوس خودکار دوال پیکسل بهره گرفته است. در فناوری سنسور شیفت، سنسور دوربین در چهار جهت افقی و هر بار به اندازه‌ی یک پیکسل حرکت می‌کند؛ پس از هر بار حرکت سنسور، یک عکس گرفته می‌شود و با ترکیب این تصاویر، خروجی نهایی را با چهار برابر جزئیات بیشتر ثبت می‌کند.

فوکوس خودکار دوال پیکسل افزونه‌ای بر فوکوس خودکار تشخیص فاز (Phase Detection) یا PDAF است که از هر پیکسل در حسگر دوربین برای فوکوس تشخیص فاز استفاده می‌کند؛ بنابراین، تشخیص و محاسبه‌ی تفاوت‌ فازها و فوکوس‌کردن با سرعت بیشتری انجام می‌شود و دقت بیشتری در مقایسه با فوکوس تشخیص فاز عادی دارد.

دوربین آیفون ۱۴ مدل سفید اپل

دوربین اولتراواید آیفون ۱۴ هم مانند نسل قبل به حسگر ۱۲ مگاپیکسلی با با لنز f/2.4 و میدان دید ۱۲۰ درجه بهره می‌برد و به‌لطف حالت Night جدید، در محیط کم‌نور و در تاریکی تا ۲ برابر عکس‌های بهتری ثبت می‌کند. این دوربین، برخلاف دوربین اصلی به جای مدل‌های پرو، از آیفون ۱۳ گرفته شده و از قابلیت فوکوس خودکار و امکان عکاسی ماکرو محروم است.

دوربین سلفی آیفون ۱۴ مانند نسل قبلی از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کند؛ اما دیافراگم لنز گشوده‌تر از آیفون ۱۳ و برابر با f/1.9 بوده و مجموعه‌ی دوربین به فوکوس خودکار و تثبیت‌کننده‌ی تصویر مجهز است؛ ناگفته نماند که آیفون‌های سری ۱۴، اولین خانواده از آیفون‌ها هستند که از قابلیت فوکوس خودکار برای دوربین سلفی استفاده می‌کنند.

نرم افزار دوربین آیفون ۱۴ اپل

اپل برای آیفون ۱۴ دوربین تله‌فوتوی اختصاصی در نظر نگرفته‌ و درنتیجه در این گوشی تنها به زوم دیجیتال دسترسی داریم؛ نبود دوربین تله‌فوتو در یک گوشی ۸۰۰ دلاری کمی ناامیدکننده‌ به نظر می‌رسد. اپل برای فیلم‌برداری با آیفون ۱۴ حالت اکشن یا Action Mode نیز تعریف کرده است که در صحنه‌های پرتحرک، لرزش دست را به بهترین حالت خنثی می‌کند.

مشابه چنین قابلیتی پیش‌تر برای گوشی‌های اندرویدی منتشر شده بود، اما با فعال‌سازی آن، کیفیت ویدیوهای ضبط شده تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کرد؛ درمقابل Action Mode ویدیو‌هایی با کیفیتی قابل قبول و مناسب ارائه می‌دهد؛ با فعال‌سازی این قابلیت‌ ویدیوها با وضوح 2.8K (با نرخ‌ فریم ۲۴، ۳۰ و ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه) یا HD (با نرخ فریم ۳۰ و ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه) ضبط می‌شوند و تا حد زیادی لرزش دست در آن‌ها قابل تشخیص نیست.

هر سه دوربین آیفون ۱۴ می‌توانند تا وضوح حداکثر 4K و نرخ ۶۰ فریم برثانیه فیلم‌برداری کنند، قابلیت اسلوموشن با وضوح HD و با نرخ فریم ۱۲۰ و ۲۴۰ فریم‌بر ثانیه دردسترس است و قابلیت Cinematic هم با وضوح HD (با نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه) و 4K ( با نرخ ۲۴ و ۳۰ فریم‌برثانیه) فیلم‌برداری می‌کند.

گستره دینامیکی، جزئیات و نویز عکس آیفون ۱۴

در روشنایی روز، عکس‌های دوربین واید آیفون ۱۴ جزئیات زیادی را همراه با کمی نویز نمایش می‌دهند؛ اما دوربین اولتراواید عملکرد خیلی مناسبی در این زمینه ندارد و با بررسی برش‌ ۱۰۰ درصدی عکس‌ها، نویز‌ زیادی را در خروجی مشاهده می‌‌کنیم.

ما دوربین آیفون ۱۴ را با دوربین آیفون ۱۲ پرومکس مقایسه کردیم و همان‌طور که در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید، پیاده‌سازی HDR در آیفون ۱۴ بهتر انجام شده، البته که نمی‌توان آن را در هیچ‌یک از دو گوشی عالی دانست.

عملکرد دوربین اصلی دو گوشی در نگاه نخست پایاپای به‌نظر می‌رسد؛ اما با بزرگ‌نمایی و ایجاد برش ۱۰۰ درصدی، می‌توان متوجه تفاوت‌هایی شد؛ آیفون ۱۴ نویز بیشتری را ثبت کرده و جزئیات کمتری را از گیاه ثبت کرده است. دوربین اولتراواید هیچ‌یک از دو گوشی، عملکرد درخشانی ندارد؛ اما در مجموع، آیفون ۱۴ عکس پرنویزتر و اندکی پرجزئیات‌تر و آیفون ۱۲ پرو مکس عکس سافت‌تری را با دوربین فوق‌عریض خود ثبت کرده‌اند.

دوربین واید

عکس HDR دوربین واید آیفون ۱۴
دوربین واید آیفون ۱۲ پرومکس
عکس HDR دوربین واید آیفون ۱۲ پرومکس
برش واقعی آیفون ۱۴ واید
عکس HDR دوربین واید آیفون ۱۴ - برش واقعی
۱۲ پرومکس برش واقعی واید
عکس HDR دوربین واید آیفون ۱۲ پرومکس - برش واقعی

دوربین اولتراواید

آیفون ۱۴ اولتراواید
عکس HDR دوربین اواتراواید آیفون ۱۴
آیفون ۱۲ پرومکس اولتراواید
عکس HDR دوربین اولتراواید آیفون ۱۲ پرومکس
اولتراواید ۱۴ برش واقعی
عکس HDR دوربین اولتراواید آیفون ۱۴ - برش واقعی
آیفون ۱۲ پرومکس اولتراواید - برش واقعی
عکس HDR دوربین اولتراواید آیفون ۱۲ پرومکس - برش واقعی

رنگ‌ها در عکس آیفون ۱۴

دوربین واید آیفون ۱۴ رنگ‌ها را زنده‌تر و با کیفیت بهتری در مقایسه با دوربین اولتراواید نمایش می‌دهد؛ درواقع گرمی رنگ‌ها در دوربین واید و تیرگی آن‌ها در دوربین اولتراواید کاملاً به چشم می‌‌آید. کیفیت نمایش رنگ دوربین واید در مقایسه با دوربین واید آیفون ۱۲ پرومکس کاملاً یکسان عمل می‌کند، اما دوربین اولتراواید ارزان‌ترین عضو از خانواده‌ی سری ۱۴، رنگ‌ها را به‌وضوح تیره‌تر از آیفون ۱۲ پرومکس ثبت می‌کند.

در تمامی عکس‌های گرفته شده با آیفون ۱۲ پرومکس هاله‌ای از رنگ زرد مشاهده می‌کنیم که گرمای بیشتری به عکس می‌بخشد، اما آیفون ۱۴ رنگ‌ها را خیلی واقعی‌تر به نمایش می‌گذارد.

دوربین واید

رنگ‌ها در دوربین واید آیفون ۱۴
رنگ‌ها در دوربین واید آیفون ۱۲ پرومکس

دوربین اولتراواید

رنگ‌ها در دوربین اولتراواید آیفون ۱۴
رنگ‌ها در دوربین اولتراواید آیفون ۱۲ پرومکس

عکاسی در تاریکی با آیفون ۱۴

اپل همواره دوربین‌های گوشی‌های آیفون را به نحوی طراحی می‌کند که حس‌وحال تاریکی شب را حفظ کرده و عکس‌ها را تا حد ممکن نزدیک به واقعیت ثبت کند؛ این موضوع برای آیفون ۱۴ هم صادق است. دوربین واید بازهم در عکاسی با نور کم از دوربین اولتراواید عملکرد بهتری دارد و سطح نویز عکس‌های آن کمتر است. درواقع دوربین اولتراواید، جزئیات را در تاریکی به خوبی دوربین واید نشان نمی‌دهد.

با قطعیت می‌توان گفت که دوربین آیفون ۱۴ در تاریکی از آیفون ۱۲ پرومکس بهتر و واقعی تر تصاویر را ثبت می‌کند و دیگر خبری از آن هاله‌ی زردرنگی که در تمام تصاویر ثبت شده با آیفون ۱۲ پرومکس دیده می‌شود، خبری نیست.

دوربین واید

عکاسی در تاریکی دوربین واید آیفون ۱۴
عکاسی در تاریکی دوربین واید آیفون ۱۲ پرومکس
عکاسی در تاریکی دوربین واید آیفون ۱۴ - برش واقعی
عکاسی در تاریکی دوربین واید آیفون ۱۲ پرومکس - برش واقعی

دوربین اولتراواید

عکاسی در تاریکی دوربین اولتراواید آیفون ۱۴
عکاسی در تاریکی دوربین اولتراواید آیفون ۱۲ پرومکس
عکاسی در تاریکی دوربین اولتراواید آیفون ۱۴ - برش واقعی
عکاسی در تاریکی دوربین اولتراواید آیفون ۱۲ پرومکس - برش واقعی

عکاسی پرتره با آیفون ۱۴

آیفون ۱۴ مانند دیگر اعضای خانواده‌ی این گوشی از حالت پرتره بهره می‌برد و می‌توان از آن برای گرفتن عکس‌های پرتره‌ی باکیفیتی استفاده کنید. تصاویر پرتره‌ی ثبت‌شده توسط دوربین آیفون ۱۴،‌ جزئیات را به زیبایی به تصویر می‌کشد و مطمئناً از نتیجه‌ی نهایی رضایت کامل خواهید داشت.

پرتره‌‌های آیفون ۱۴، در مقایسه با آیفون ۱۲ پرو مکس، (چه در نور مطلوب چه در نور کم) جزئیات را بسیار واضح‌تر نشان داده و رنگ‌ها را طبیعی‌تر نمایش می‌دهند. درکل عکاسی پرتره‌ی آیفون ۱۴ هم در نمایش جزئیات سوژه و هم در نمایش طبیعی رنگ پوست، بهتر و طبیعی‌تر از آیفون ۱۲ پرومکس عمل می‌کند و به دلیل بازتر بودن حسگر و عمق میدان کمتر، بوکه‌ی طبیعی‌تری داریم.

عکاسی پرتره در نور مطلوب

عکاسی پرتره آیفون ۱۴
عکاسی پرتره آیفون ۱۲ پرومکس

عکاسی پرتره در نور کم

عکاسی پرتره آیفون ۱۴
عکاسی پرتره آیفون ۱۲ پرومکس

عکاسی سلفی با آیفون ۱۴

دوربین سلفی آیفون ۱۴ هم مانند قابلیت پرتره‌ی آن، جزئیات را دقیق، رنگ پوست را طبیعی و تفکیک سوژه از پس‌زمینه را به خوبی نمایش می‌دهد و باز در مقایسه با آیفون ۱۲ پرومکس پیروز میدان است. عکس‌های سلفی آیفون ۱۴ در هر دو مدل معمولی و پرتره، واضح‌تر و شفاف‌تر هستند و رنگ‌ها را هم بهتر و واقعی‌تر از آیفون ۱۲ پرومکس نمایش می‌دهد.

عکاسی سلفی

عکاسی سلفی با آیفون ۱۴ - برش داده‌شده
عکاسی سلفی با آیفون ۱۲ پرومکس - برش داده‌شده

جمع‌بندی و مقایسه آیفون ۱۴ با رقبا

بدنه‌ی باکیفیت، عملکرد نرم و فوق‌العاده سریع، اسپیکرهای رسا و دوربین کارآمد؛ آیفون ۱۴ به‌معنای واقعی کلمه گوشی کم‌نقصی است؛ اما در عمل، آیفون ۱۳ و حتی آیفون ۱۲ نیز چنین هستند. ما انتظار داشتیم که اپل بالاخره مدل پایه‌ی گوشی‌هایش را از نمایشگر ۶۰ هرتز به حداقل ۹۰ هرتز ارتقا دهد یا گوشی ۸۰۰ دلاری‌اش را به دوربین تله‌فوتو مجهز کند.

آیفون ۱۴ سفید اپل روی جعبه

به‌شرطی که مسئله‌ی بغرنج رجیستری آیفون ۱۴ حل شود، خرید آیفون ۱۴ برای کسی که هم‌اکنون از آیفون ۱۱ استفاده می‌کند، تصمیم معقولی خواهد بود؛ اما افرادی که کاربر آیفون ۱۲ و به‌ویژه آیفون ۱۳ هستند، صرف‌نظر از کمی دوربین باکیفیت‌تر و یکی‌دوسال پشتیبانی نرم‌افزاری بیشتر، چیز زیادی را با خرید آیفون جدید به‌دست نخواهند آورد.

نظر شما راجع‌به گوشی آیفون ۱۴ چیست؟ آیا آن را گزینه‌ی جذابی برای خرید می‌دانید؟

* نگارش بررسی آیفون ۱۴ به‌دست مرجان شیخی و شبنم توایی انجام شده است.

نکات مثبت

  • صفحه‌نمایش HDR و بسیار دقیق
  • اسپیکرهای استریو با صدای رسا
  • بهبود چشم‌گیر پایداری عملکرد
  • پشتیبانی نرم‌افزاری عالی

نکات منفی

  • نمایشگر ۶۰ هرتزی
  • فقدان درگاه USB-C
  • سرعت شارژ کمتر از رقبا
  • عرضه بدون شارژر
  • آیفون ۱۳ (!)
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات