هرآنچه از سری پیکسل 8، پرچم‌داران ۲۰۲۳ گوگل می‌دانیم و آنچه می‌خواهیم ببینیم

پنج‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
گوشی پیکسل ۷ پرو در کنار جعبه
تاکنون شایعات و اخبار زیادی درباره سری پیکسل ۸، پرچم‌داران جدید گوگل، منتشر شده است. در این مطلب، هرآنچه از این محصول می‌دانیم، برایتان بازگو می‌کنیم.
تبلیغات

به‌روزرسانی، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲: این مقاله با اطلاعات مربوط به حسگر دوربین خانواده پیکسل ۸ و جزئیات مربوط به قیمت به‌روزرسانی شده است.

سری پیکسل ۷ گوگل در اکتبر ۲۰۲۲ سروصدای زیادی به‌پا کرد؛ چراکه این گوشی‌ها عملکرد رضایت‌بخشی از خود نشان دادند و قابلیت‌های نرم‌افزاری روان و دوربین‌های قدرتمندی داشتند. حالا که این گوشی‌ها چندین ماه است در بازار حضور دارند و خود را در میان بهترین گوشی‌های اندرویدی تثبیت کرده‌اند، کنجکاویم تا ببینیم گوگل چگونه می‌خواهد با سری پیکسل ۸ آن‌ها را بهبود ببخشد. در این مطلب زومیت، تمام شایعات منتشرشده درباره‌ی پیکسل ۸ را بیان و در‌عین‌حال، انتظاراتمان از این گوشی‌ها را بازگو می‌کنیم.

آیا سری پیکسل ۸ گوگل وجود خواهد داشت؟

لاک اسکرین پیکسل ۷ پرو

گوگل از زمان عرضه‌ی اولین پیکسل در سال ۲۰۱۶، هر‌سال یک یا دو پیکسل پرچم‌دار روانه‌ی بازار می‌کند؛ بنابراین، احتمال عرضه‌ی خانواده‌ی پیکسل ۸ در سال ۲۰۲۳ بسیار زیاد است. وب‌سایت معتبر آلمانی WinFuture پیش‌تر در نوامبر ۲۰۲۲ تأیید کرده بود که پیکسل ۸ و پیکسل ۸ پرو در راه هستند و به‌ترتیب با کدنام‌های Shiba و Husky شناخته می‌شوند.

تاریخ معرفی پیکسل ۸ چه زمانی خواهد بود؟

تماس با پیکسل ۷ پرو

گوشی‌های نسل قبلی پیکسل در تاریخ‌های زیر معرفی شدند:

سری پیکسل ۷

سری پیکسل ۶

پیکسل ۵

۶ اکتبر ۲۰۲۲ (۱۴ مهر ۱۴۰۱)

۱۹ اکتبر ۲۰۲۱ (۲۷ مهر ۱۴۰۰)

۳۰ سپتامبر ۲۰۲۰ (۹ مهر ۱۳۹۹)

گوگل معمولاً گوشی‌های پرچم‌دارش را در ماه اکتبر هر‌سال رونمایی می‌کند و دو گوشی پیکسل ۷ و پیکسل ۶ نیز در این ماه معرفی شدند. این شرکت فقط پیکسل ۵ را در ۳۰ سپتامبر معرفی کرد؛ اما این استثنا بود. بدین‌ترتیب، پیش‌بینی می‌شود تاریخ معرفی پیکسل ۸ سپتامبر یا اکتبر ۲۰۲۳ باشد. حال سری پیکسل ۸ چه ویژگی‌ها و مشخصاتی خواهد داشت؟

تراشه‌ی Tensor نسل جدید

tensor G2 | تنسور G2

رسانه‌ی WinFuture برای اولین‌بار گزارش داد که سری پیکسل ۸ از نسل بعدی تراشه‌ی Tensor با نام رمز «Zuma» بهره خواهد برد. چندی بعد، این موضوع با برنامه‌ی زمانی فاش‌شده‌ی پیکسل گوگل تأیید شد.

درباره‌ی مشخصات و قابلیت‌های Tensor G3 حرفی به‌میان نیامده است؛ اما امیدواریم گوگل به هسته‌های CPU مدرن‌تر روی بیاورد؛ چرا‌که Tensor G2 هنوز چند نسل از جدیدترین هسته‌های ARM عقب است. در ماه فوریه، شواهدی به‌دست آمد که نشان می‌داد گوگل شاید واقعاً این مسیر را طی کند و هسته‌های مدرن‌تری را در آن جای دهد.

در اولین پیش‌نمایش اندروید ۱۴ برای توسعه‌دهندگان، میشال رحمان قابلیتی به نام Advanced Memory Protection را کشف کرد. این ویژگی از بروز خطا در مدیریت حافظه در زبان‌های برنامه‌نویسی بومی مانند Memory Tagging Extension (MTE) در CPUهای ARMV9 جلوگیری می‌کند.

در بررسی‌های مختلف گفته شده است که پیکسل ۷ گرمای زیادی تولید می‌کند. انتظار می‌رود در تراشه‌ی جدید شاهد چنین مشکلی نباشیم و خنک‌تر باشد. افزون‌براین، رسانه‌ی Winfuture به ۸ گیگابایت رم برای پیکسل ۸ معمولی و ۱۲ گیگابایت رم برای مدل پرو نیز اشاره کرده است که با سری پیکسل ۷ همخوانی دارد.

انتظار می‌رود سری پیکسل ۸ تراشه‌ی تنسور G3 داشته باشد

همچنین، رسانه ‌ی Winfuture ادعا می‌کند که رزولوشن صفحه‌نمایش پیکسل هشت ۲۲۶۸ در ۱۰۸۰ پیکسل و رزولوشن صفحه‌نمایش پیکسل هشت پرو ۲۸۲۲ در ۱۳۴۴ خواهد بود. رزولوشن دوم درمقایسه‌با پنل‌های 1440p پیکسل ۶ پرو و پیکسل ۷ اندکی کمتر است.

گزارشی نشان داد که سری پیکسل 8 احتمالا به قابلیت جدیدی برای رفع ویدیوهای تارشده مجهز می‌شود. این ویژگی مانند عدم تاری عکس در پیکسل ۷، به افزایش کیفیت عکس‌های تارشده در ویدیوها کمک می‌کند.

گفته می‌شود که در قابلیت Night Sight (عکاسی در نور یک و شب) می‌توان با ترکیب عکس‌های گرفته‌شده توسط دوربین اصلی و تله فوتو کیفیت تصویر را بهبود داد.

پیکسل ۸ معمولی احتمالاً باتری ۴۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی یا حجیم‌تر خواهد داشت؛ درحالی‌که پیکسل ۸ پرو شاید باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی را حفظ کند. درباره‌ی سرعت شارژ نیز امیدواریم شاهد کاهش چشمگیر مدت‌زمان انتظار برای شارژ کامل این گوشی‌ها باشیم.

دوربین‌ها

عکاسی با پیکسل ۷ پرو

گوگل دو نسل است که از سیستم‌های دوربین مشابهی استفاده می‌کند. تنها تغییر سخت‌افزاری واقعی تجهیز پیکسل ۷ پرو به دوربین تله‌فوتو ۴۸ مگاپیکسلی با زوم ۵ برابری به‌جای زوم ۴ برابری است؛ وگرنه همچنان همان دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی Isocell GN1 را در این‌جا دارید.

این موضوع می‌تواند در سال ۲۰۲۳ تغییر کند؛ زیرا کوبا ووجیچوفسکی، افشاگر نام‌آشنا، فاش کرد که سری پیکسل ۸ شاید از فناوری HDR چشمگیری پشتیبانی کند. دوربین اصلی Isocell GN1 که در خانواده‌های Pixel 6 و Pixel 7 استفاده شده است، از این فناوری پشتیبانی نمی‌کند؛ اما حسگر جدیدتر Isocell GN2 از آن پشتیبانی می‌کند. بنابراین، به‌نظر می‌رسد که گوشی‌های جدید گوگل از حسگر اصلی قوی‌تری بهره خواهند برد.

همچنین، باید به این نکته اشاره کنیم که پشتیبانی از فناوری HDR چشمگیر می‌تواند چند مزیت را نیز درمقایسه‌با پیکسل‌های فعلی به‌همراه داشته باشد. این مزایا عکس‌های HDR سریع‌تر و کارآمدتر به‌همراه جزئیات بیشتر و رنگ‌های غنی‌تر هستند.

احتمال صحت ادعای Isocell GN2 افشاگر معروف، Ice Universe وجود دارد. این افشاگر در شبکه‌ی اجتماعی‌اش گفت که پیکسل ۸ پرو احتمالا از حسگر GN2 نیز استفاده می‌کند. استفاده از حسگر ISOCELL GN2 در پیکسل ۸ پرو باعث خواهد شد این گوشی نسبت‌ به گلکسی S23 اولترا سامسونگ برتری داشته باشد.

افزون‌براین، تاریخ به ما می‌گوید که در پیکسل ۸ شاهد دو دوربین پشتی (اصلی و فوق‌عریض) و سه دوربین پشتی در مدل پرو (اصلی و فوق‌عریض و پریسکوپی) خواهیم بود. به‌هرحال باید منتظر ماند و دید که آیا پرچم‌دار بعدی گوگل می‌تواند باز‌هم درزمره‌‌ی بهترین گوشی‌های مناسب عکاسی قرار بگیرد یا خیر.

طراحی

نمای سه رخ پشت و جلو پیکسل ۸ پرو رندر فاش شده

گوگل با سری پیکسل ۶، ظاهر پیکسل‌ها را به‌کلی دگرگون کرد. این شرکت با سری پیکسل ۷ تنها این طراحی را اصلاح کرد و به‌نظر می‌رسد می‌توانیم شاهد تکرارهای مشابهی برای سری پیکسل ۸ باشیم. اولین رندرهای فاش‌شده از پیکسل ۸ پرو در مارس ۲۰۲۳ منتشر شد که طراحی آشنای آن را نشان می‌‌دهد.

نمایشگر و پنل پشتی پیکسل ۸ پرو رندر فاش شده

در این‌جا تغییرات ظریفی وجود دارد و حاشیه‌های نمایشگر بسیار نازک‌تر به‌نظر می‌رسند. صفحه‌نمایش نیز مسطح شده است که آن را به اولین صفحه‌نمایش مسطح برای گوشی‌های پرچم‌دار گوگل تبدیل می‌کند.

طبق رندر، ماژول دوربین عقب طراحی کمی جدید دارد و هر سه دوربین برخلاف طرح کپسولی و دایره‌ای در پیکسل ۷ پرو، همه‌باهم در یک قسمت کپسولی‌شکل شیشه‌ای قرار گرفته‌اند. همچنین، به‌نظر می‌رسد حسگر اضافی‌ای زیر فلاش دوربین وجود داشته باشد؛ اگرچه کار این حسگر فعلاً مشخص نیست‌. به‌هرحال، علاوه‌بر نکات گفته‌شده تغییرات زیادی را شاهد نیستیم. حتی ابعاد کلی گوشی ۱۶۲٫۶ در ۷۶٫۵ در ۸٫۷ میلی‌متر با ابعاد پیکسل ۷ پرو ۱۶۲٫۹ در ۷۶٫۶ در ۸٫۹ میلی‌متر تفاوت چندانی ندارد.

نمای کناری پیکسل ۸ پرو رندر فاش شده

مدت کوتاهی پس از فاش‌شدن رندرهای پیکسل ۸ پرو، رندرهایی از پیکسل ۸ معمولی نیز فاش شد. براساس رندرها، به‌نظر می‌رسد که پیکسل ۸ تغییرات طراحی پیکسل ۸ پرو را به خود نمی‌بینید. در واقع به‌نظر می‌رسد که گوگل تصمیم گرفته طراحی پیکسل ۸ تقریبا شبیه‌به پیکسل ۷ باشد.

پیکسل ۸ گوگل رندر فاش شده مدل سفید نمای پشت و جلو
نمایشگر و پنل پشتی پیکسل ۸ گوگل رندر فاش شده
پیکسل ۸ گوگل رندر فاش شده از نمای کناری

در همین زمینه، اطلاعات به‌دست‌آمده از منبعی مطمئن می‌گوید که پیکسل ۸ در‌واقع از‌نظر نمایشگر و اندازه‌ی کلی، کوچک‌تر از پیکسل ۷ خواهد بود. گفته می‌شود ابعاد پیکسل ۸ گوگل ۱۵۰٫۵ در ۷۰٫۸ در ۸٫۹ میلی‌متر است که کاهش قابل توجهی نسبت به پیکسل ۷ با ابعاد ۱۵۵٫۶ در ۷۳٫۲ در ۸٫۷ میلی‌متر خواهد داشت.

قیمت پیکسل ۸ و پیکسل ۸ پرو چه‌قدر خواهد بود؟

نسل‌های قبلی گوشی پیکسل با قیمت‌های زیر عرضه شدند:

قیمت پیکسل ۷ و پیکسل ۷ پرو

قیمت پیکسل ۶ و پیکسل ۶ پرو

قیمت پیکسل ۵

۵۹۹ دلار و ۸۹۹ دلار

۵۹۹ دلار و ۸۹۹ دلار

۶۹۹ دلار

پیکسل ۶ که با قیمت ۵۹۹ دلار عرضه شد، سروصدای زیادی به‌پا کرد و همچنان همین برچسب قیمت برای پیکسل ۷ ارائه می‌شود. درهمین‌حال، پیکسل ۶ پرو و پیکسل ۷ پرو هر دو با قیمت ۸۹۹ دلار وارد بازار شدند که در مقایسه‌با سایر پرچم‌داران پریمیوم بازار، فروش خوبی داشتند.

ما هنوز اطلاعاتی درباره‌ی قیمت پیکسل ۸ و پیکسل ۸ پرو نداریم؛ اما امیدواریم گوگل همان قیمت‌گذاری گوشی‌های قبلی را حفظ کند. باوجوداین، باتوجه به تورم، اقتصاد و سایر عوامل، از افزایش اندک قیمت تعجب نخواهیم کرد.

یکی از نشانه‌های احتمالی قیمت‌گذاری بالاتر این است که گفته می‌شود پیکسل 7a برچسب قیمت ۴۹۹ دلاری خواهد داشت؛ این درحالی است که پیکسل 6a با قیمت ۴۵۰ فروخته می‌شود. این قیمت ۴۹۹ دلاری، ۱۰۰ دلار با قیمت عرضه پیکسل 7 فاصله دارد؛ بنابراین حدس می زنیم که افزایش قیمت پیکسل ۸ نیز در راه باشد.

سری پیکسل ۸: آنچه می‌خواهیم ببینیم

شارژ سیمی سریع‌تر

مصرف باتری پیکسل ۷ پرو

یکی از نکات ناامیدکننده‌ درباره‌ی پیکسل ۷، زمان آهسته‌ی شارژ سیمی است. سرعت شارژ این گوشی‌ها بین ۲۰ تا ۲۳ وات است که در‌نتیجه شارژ کامل آن ۹۰ دقیقه طول می‌کشد. این میزان درمقایسه‌با حتی میان‌رده‌ها و گوشی‌های پایین‌رده برندهای دیگر بسیار کُند است.

ما واقعاً می‌خواهیم گوشی آینده‌ی گوگل را با سرعت شارژ سریع‌تر ببینیم. البته به‌دنبال شارژ ۸۰ وات و سریع‌تر نیستیم؛ اما حتی سرعت ۳۰ وات یا ۴۰ وات نیز باعث کاهش زمان شارژ خواهد شد.

تغییر‌نکردن قیمت

قیمت پیکسل ۷ و پیکسل ۷ پرو

دو نسل اخیر پیکسل‌ها همان برچسب قیمت، یعنی ۵۹۹ دلار برای مدل معمولی و ۸۹۹ دلار برای مدل پرو را حفظ کرده‌اند. در زمان نگارش این مقاله، پیکسل ۷ مجهز به ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی با قیمت حدود ۳۸ میلیون تومان و پیکسل ۷ پرو مجهز به ۱۲ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی به قیمت حدود ۴۹ میلیون تومان در بازار ایران عرضه می‌شوند.

پیکسل ۸ و پیکسل ۸ پرو احتمالاً این روند قیمت‌گذاری را در سال ۲۰۲۳ ادامه می‌دهند. همچنین، امیدواریم گوگل فقط در صورتی افزایش قیمت اندکی (مثلاً ۲۰ تا ۵۰ دلار) را اِعمال کند که واقعاً مجبور به افزایش قیمت گوشی باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات