اندروید ۱۳ روی گوشی پیکسل ۷ پرو

بررسی اندروید ۱۳ در پیکسل ۷ پرو؛ هوش مصنوعی به‌سبک گوگل

یک‌شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
مطالعه 17 دقیقه
گوگل با ترکیب پیکسل ۷ پرو و اندروید ۱۳، برگ برنده‌ای را به بازار عرضه کرد که در نوع خود بی‌رقیب است.
تبلیغات

رابط کاربری گوشی‌های سری پیکسل همیشه جزو نقاط قوت این گوشی‌ها محسوب می‌شود و گوگل هم در طول سال‌ها تمام تلاش خود را کرده است تا کمبود‌های سخت‌افزاری را با ترفندهای نرم‌افزاری، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی جبران کند.

اندروید ۱۳ در تاریخ آگوست ۲۰۲۲ معرفی شد و برخلاف اندروید ۱۲ قبل از آن، با تغییراتی محدود همراه بود. گوگل در این نسخه از سیستم‌عامل، بیشتر تمرکز خود را روی رفع مشکلات قبلی گذاشته و تنها به ارائه‌‌ی چند قابلیت محدود برای بهبود کیفیت زندگی کاربرانش بسنده کرده است.

فهرست مطالب

پیکسل ۷ و پیکسل ۷ پرو، جدیدترین گوشی‌های گوگل علاوه‌بر‌ بهره‌مندی از سخت‌‌افزار قدرتمند، به قوی‌ترین مجموعه نرم‌افزار گوگل هم مجهز هستند و این ترکیبِ برنده، رابط کاربری روان و بی‌نظیری را برای این گوشی‌ها به ارمغان آورده است.

پیش‌تر در بررسی پیکسل ۷ پرو، تجربه‌مان از پرچم‌دار گوگل را با شما به‌اشتراک گذاشتیم، حال در ادامه با زومیت همراه باشید تا با بهترین قابلیت‌های اندروید ۱۳ در پیکسل ۷ پرو آشنا شوید.

بررسی ویدیویی اندروید ۱۳

لطفا با تماشای ویدیو در یوتیوب، از کانال زومیت حمایت کنید.

تبدیل همزمان صدا به متن

اول از همه، از قابلیت لایو ترنسکریپشن نام می‌بریم که امکان تبدیل هم‌زمان پیام‌های صوتی، صدای ویدیو یا حتی صحبت‌های مخاطب هنگام تماس را فراهم‌ می‌کند؛ برای مثال، فرض کنید که پیامی صوتی دریافت کردید و شما هم امکان شنیدن آن را ندارید، برای اطلاع از محتوای ویس کافی است تا صدای دستگاه را به کمک دکمه‌های کنار گوشی کم کرده، روی آیکون شبیه به نوشته‌ای که زیر اسلایدر کنترل حجم ظاهر می‌شود، کلیک کنید و سپس ویس را پخش کنید تا گوگل محتوای ویس را به صورت متن روی صفحه نمایش دهد.

لایو ترنسکریپشن ۲
لایپ ترنسکریپشن ۱

قابلیت لایو ترنسکریپشن برای تماس‌ها هم دقیقا همین عملکرد را ارائه می‌دهد؛ اگر در زمان برقراری تماس، صدای گوشی را کم کنید، گوگل صدای مخاطب را به نوشته تبدیل می‌کند و در ادامه هم شما می‌توانید با نوشتن متنی به عنوان جواب، از گوگل بخواهید تا متن شما را با صدایی ربات‌مانند برای مخاطب بخواند. ذکر دو نکته اهمیت دارد: یکی اینکه می‌توان از میان چندین صدای موجود برای لایو ترنسکریپشن، هر صدایی که دوست دارید، انتخاب کنید، دوم اینکه متاسفانه این قابلیت هنوز برای زبان فارسی فعال نیست!

قابلیت لایو کپشن پیکسل ۱
قابلیت لایو کپشن پیکسل ۲

پیکسل ۷ پرو می‌تواند به‌مدد موتور TPU هوشمند خود بدون اتصال به اینترنت، فایل‌های صوتی شما را به متن تبدیل کند یا برای ویدیوهایتان زیرنویس اضافه کند.

کپی و ذخیره متن یا عکس از قسمت Overview

قابلیت جالب بعدی، امکان کپی قسمتی از متن یا ذخیره‌ی عکسی در فهرست برنامه‌های در حال اجرا در پس‌زمینه است. برای استفاده از این قابلیت کافی است تا انگشت خود را از قسمت وسط و پایین صفحه به بالا بکشید تا فهرست تمام برنامه‌های در حال اجرا در پس‌زمینه را مشاهده کنید.

برنامه‌های در حال اجرا
جدا کردن عکس از برنامه‌های در حال اجرا
کپی کردن متن از برنامه‌های در حال اجرا

در این حالت، هر جا متنی مشاهده کردید که قسمتی از آن را لازم داشتید، می‌توانید آن را انتخاب و سپس کپی کنید؛ یا اگر در همین فهرست عکسی بود که می‌خواستید ذخیره کنید، کافی است تا روی آیکون عکسی که در صفحه ظاهر می‌شود کلیلک کرد و عکس را در گالری ذخیره کنید.

چرخش هوشمند صفحه‌نمایش

قابلیت چرخش خودکار صفحه‌نمایش پیکسل ۷ پرو پیشرفته‌تر از گذشته است. پرچم‌دار گوگل به‌لطف هوش مصنوعی جهت صورت شما را تشخیص می‌دهد و تنها زمانی صفحه گوشی را می‌چرخاند که لازم باشد.

فیس آنلاک پیشرفته

دیگر می‌توانید با خیال راحت چرخش خودکار را فعال کنید و نگران چرخیدن خودکار صفحه‌ی گوشی وقتی در تخت مشغول کار با گوشی هستید، نباشید.

شخصی‌سازی تم و صفحه‌ی اصلی

رابط کاربری پیکسل ۲
رابط کاربری پیکسل ۱
رابط کاربری پیکسل ۳

در صفحه‌ی اصلی پیکسل ۷ پرو، قسمتی در پایین صفحه‌نمایش وجود دارد که می‌توان آن را با اپلیکیشن‌های دلخواه یا پرکابرد خود، پُر کرد. برای این کار، می‌توانید برنامه‌ی دلخواه خود را لمس کرده و آن‌ را تا بخش پایینی صفحه‌ی اصلی بکشید و رها کنید یا اینکه صفحه‌نمایش را لمس کرده و از منو، Home Settings را انتخاب و از بخش Suggestions دو گزینه‌ی موجود را فعال کنید تا پرکاربردترین اپلیکیشن‌های خود را در همان قسمت، کنار بقیه‌ی برنامه‌های منتخب خود، مشاهده کنید. دقت داشته باشید که در این قسمت تنها می‌توان پنج برنامه را قرار داد.

هوم ستینگز
انتخاب پیشنهادات
فعال کردن داک

علاوه‌براین، در همین بخش Home Settings امکان شخصی‌سازی زیادی هم برای کاربر فراهم شده و شما می‌توانید از میان تم تیره یا روشن و تم‌های رنگی متناسب با والپیپر، آیکون‌ها، پالت‌های رنگی دلخواه خود را انتخاب کنید. در اندروید ۱۳ زبان طراحی Material You برای برنامه‌هایی غیر از برنامه‌های رسمی گوگل هم اعمال شده و می‌توان به جای چهار رنگ، از بین ۱۶ پالت رنگی انتخاب کرد.

برنامه‌ی پخش‌ موسیقی بزرگ‌تر

در اندروید ۱۲، مدیا پلیر یا همان اپلیکیشن پخش موسیقی که هنگام پخش در Quick Settings نمایش داده می‌شود، طراحی باریکی داشت و شما تنها به دکمه‌های تغییر موسیقی و پخش و توقف پخش دسترسی داشتید.

مدیا پلیر بزرگتر

گوگل در کنار بهبود‌های اعمال شده در اندروید ۱۳، پیکسل ۷ پرو را به طور پیش‌فرض با مدیا پلیری بزرگ‌تر در بخش Quick Setting عرضه می‌کند؛ تاحدی که حتی فضای کمتری برای نوتیفیکیشن‌ها باقی می‌ماند.

بهبود مجوز‌ها، حریم خصوصی و امنیت کاربر

جدیدترین نسخه‌ی سیستم‌عامل گوگل در پیکسل ۷ پرو با بهبودهایی برای مجوزدهی به برنامه‌ها و رعایت حریم خصوصی بیشتر همراه است. به این معنی هر برنامه‌ای در اندروید ۱۳، درست بعد از نصب یا پس از آن در تنظیمات حریم خصوصی‌اش، قبل از ارسال نوتیفیکیشن از شما کسب اجازه می‌کند.

نوتیفیکیشن تیمز

یک نکته بسیار مهم در رابطه با به‌روز‌رسانی امنیتی اندروید ۱۳: به غیر از پیکسل ۷ و پیکسل ۷ پرو که به طور پیش‌فرض با اندروید ۱۳ راهی بازار می‌شوند، پیکسل ۶، پیکسل ۶ پرو و پیکسل ۶a را نمی‌توان پس از به‌روز‌رسانی به اندروید ۱۳، دومرتبه به نسخه‌ی قدیمی‌تر اندروید ۱۲ برگرداند.

تغییر زبان هر برنامه به صورت جداگانه

در پیکسل ۷ پرو شما می توانید زبانِ هر برنامه را به صورت جداگانه تغییر دهید، این امکان برای کاربرانی که زبان مادری‌تان انگلیسی نیست، قابلیتی بسیار کاربردی و مهم است.

انتخاب زبان برای هر برنامه
انتخاب از میان زبان‌ها
انتخاب ایران
زبان فارسی ساعت

لازم به ذکر است که تمام برنامه‌ها از این امکان بهره نمی‌برند و تعداد زبان‌هایی هم که برای این قابلیت ارائه شده‌اند، هنوز محدود است؛ البته به احتمال زیاد این قابلیت در ماه‌های آینده با پشتیبانی از زبان‌های بیشتری، برای طف گسترده‌تری از برنامه‌ها ارائه می‌شود.

ثبت خروپف یا سرفه

digital and wellbeing
sleep tracker

گوگل در اندروید ۱۳ به فکر سلامت شما هم بوده و اگر از بخش تنظیمات پیکسل ۷ پرو به قسمت Digital Wellbeing و Sleep Mode بروید؛ متوجه می‌شوید که گوگل می‌تواند در زمان خواب، کیفیت خواب شما را ردیابی کرده و آمار خروپف‌ها و سرفه‌های شما را ثبت کند.

تشخیص موسیقی

این قابلیت در گوشی‌های قبلی نیز موجود بود؛ اما اشاره‌ی مجدد به آن خالی از لطف نیست. پیکسل ۷ پرو با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند نام آهنگ و خواننده‌ی موسیقی پخش‌شدن در اطرافتان را تشخیص داده و لینک موسیقی را در پلتفرم‌های مختلف مانند یوتیوب یا اسپاتیفای نمایش دهد.

sound and vibration
now playing
adaptive sound

برای استفاده از این قابلیت، از بخش Sound & Vibration، گزینه‌ی Now Playing را انتخاب کنید. پس از فعال کردنِ این قابلیت، گوشی پیکسلِ شما دیگر به صداهای اطراف گوشی داده و اگر موسیقی در حال پخش باشد، آن را تشخیص می‌دهد و سابقه‌ی موسیقی‌ها را هم نگه می‌دارد.

تغییر خودکار صدا و نوع پخش

در همین بخش Sound & Vibration، اگر گزینه‌ی Adaptive Sound را فعال کنید، گوشی پیکسل به طور هوشمند صدایی را که از گوشی پخش می‌شود، بسته به محیطی که در آن قرار دارید، تنظیم می‌کند تا بهترین تجربه‌ی شنیداری را داشته باشید.

مصرف و شارژ هوشمند باتری

نتظیمات باتری
اداپتیو شارژ

در بخش تنظیمات باتری گوشی پیکسل ۷ پرو، دو قابلیت شارژ تطبیق‌پذیر (آداپتیو) و باتری تطبیق‌پذیر وجود دارد که با فعال کردن آن‌ها، هم در زمان شارژ و هم در زمان مصرف، باتری به شکلی هوشمندانه‌ای مدیریت می‌شود و جلوی استفاده‌ی بیش از حد از باتریِ برنامه‌های پس‌زمینه را می‌گیرد.

ویرایش حرفه‌ای عکس‌

پیکسل ۷ پرو به ابزار‌های متنوع و حرفه‌ای برای ویرایش عکس‌ها مجهز است. برای استفاده از این مجموعه ابزار کافی است تا از نوار ابزار زیر عکس‌ها در گالری، ویرایش را انتخاب کنید. قابلیت Unblur هوشمندانه تشخیص می‌دهد که کدام قسمت از تار است و تاری همان بخش را از بین می‌برد.

قابلیت Unblur پیکسل ۱
قابلیت Unblur پیکسل ۲

قابلیت Portrait Blur‌ می‌تواند افکت تاری را به عکس‌های پرتره اضافه یا شدت آن را کم و زیاد کند. این قابلیت حتی می‌تواند تاری را بین فورگراند و بکگراند جابجا کند. اضافه کردن منبع نور به تصاویر پرتره هم یکی دیگر از ابزارهای ویرایش عکس در بخش گالری پیکسل ۷ پرو است.

ابزار ویرایش عکس
پاک کن جادویی

به کمک این قابلیت ابتدا میزان نور دلخواه خود را انتخاب کرده و سپس با جابجا کردن دایره‌ای که نشان‌دهنده‌ی منبع نور است، مسیر نوردهی را تغییر دهید. پاک کن جادویی گوگل هم که همچنان جزو این مجموعه ابزار است و به کمک آن می‌توان، قسمت‌های ناخواسته موجود در عکس‌ها را به شکلی پاک کرد که انگار از ابتدا در عکس وجود نداشته‌اند.

دستورات سریع

در پیکسل ۷ پرو اگر در بخش تنظیمات، عبارت Quick phrases را جستجو کنید، پنجره‌ای باز می‌شود که در آن می‌توانید استفاده از دستورات سریعی را برای مدیریت تماس‌ها یا آلارم گوشی، فعال کنید.

دستورات سریع

پس از آن دیگر نیاز نیست تا هر بار برای رد تماس یا توقف آلارم عبارت هی گوگل! را تکرار کنید؛ تنها کافی است عبارت‌های معرفی‌شده را به‌ کار ببرید تا گوشی موقع پخش آلارم یا تماس دریافتی واکنش نشان دهد و دستورات سریع شما را اجرا کند. دقت کنید که در این حالت، گوشی پیکسل شما تنها به همان عبارت‌های مشخص شده واکنش نشان می‌دهد.

کنترل گوشی با صدا

شما می‌توانید کل عملکرد گوشی پیکسل خود را تنها به کمک صدا کنترل کنید. برای استفاده از این قابلیت لازم است تا از قسمت Accessibility گزینه‌ی Voice Access را فعال کنید تا میان‌بر در پنل نوتیفیکیشن‌ها اضافه شود.

Accessibility
voice commands
active voice play and pause

پس از آن هربار که روی این شورتکات ضربه بزنید، تا زمانی که دوباره آن را غیرفعال کنید، گوگل سرتاپا گوش است و تمام دستورات صوتی شما را اجرا می‌کند، البته به زبانِ انگلیسی!

ژست‌های حرکتی

رابط کاربری پیکسل ۷ پرو، چندین ژست حرکتی هم در اختیار شما می‌گذارد. برای مثال اگر در برنامه‌ی دوربین، گوشی را تکان دهید، دوربین اصلی به سلفی و برعکس عوض می‌شود. برای اطلاع از ژست‌های حرکتی این گوشی از بخش تنظیمات گوشی به قسمت سیستم بروید و از تب Gestures، گزینه‌های مختلف را مشاهده کنید.

gestures
choosing gestures

در همین بخش اگر Quick tap to start action را فعال کنید، می‌توانید انتخاب کنید که با دوبار ضربه زدن به پشت گوشی، پیکسل ۷ پرو چه واکنشی نشان دهد. برای مثال موسیقی در حال پخش را متوقف کند یا فلش‌لایت را روشن یا خاموش کند یا نوتیفیکیشن‌ها را روی صفحه نمایش دهد.

فناوری Double Charging

پیکسل ۷ پرو به قابلیتی به نام Double Charging مجهز است؛ این قابلیت امکان شارژ دستگاه‌هایی که از فناوری شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند را هنگامی که خودِ گوشی به شارژ است، فراهم می‌کند.

قابلیت دابل شارژ

اگر از قسمت Quick Settings، گزینه‌ی به‌اشتراک‌گذاری باتری (Battery Share) را انتخاب کنید، زمانی که گوشی پیکسل خود را به شارژ می‌زنید هم می‌توانید دستگاهی دیگر را روی قاب پشتی گوشی قرار داده تا پیکسل ۷، آن دستگاه را هم شارژ کند.

مدیریت برنامه‌های اجرا شده در پس‌زمینه

برنامه‌های در حال اجرا

یکی دیگر از قابلیت‌های جذاب اندروید ۱۳، امکان رصد برنامه‌هایی است که در پس‌زمینه فعال هستند. این اپلیکیشن‌ها را می‌توانید در قسمت پایینی صفحه‌نمایش در Quick Settings مشاهده کنید و هرکدام را که لازم نداشتید، ببندید تا مصرف باتری گوشی کمتر شود.

نکات مثبت

  • شخصی‌سازی بیشتر زبان طراحی Material You
  • تغییرات زیادی در مدیریت نوتیفیکیشن
  • بهبود حریم خصوصی برای دسترسی دادن به برنامه‌ها
  • انتخاب زبانی جداگانه برای هر برنامه
  • ترجمه‌ی همزمان صدا به متن

نکات نه‌چندان مثبت

  • تغییرات کمتر در مقایسه با نسخه‌های قبلی
  • محدودیت برای استفاده از برخی قابلیت‌ها
  • ابعاد بزرگ مدیا‌پلیر جدید!

شما درباره‌ی قابلیت‌های اندروید ۱۳ در گوشی‌های پیکسل جدید چه دیدگاهی دارید؟ کدام قابلیت برای شما جذاب‌تر است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات