مقایسه گلکسی s23 اولترا با آیفون ۱۴ پرو مکس و پیکسل ۷ پرو

نبرد پرچم‌داران؛ گلکسی S23 اولترا، پیکسل ۷ پرو یا آیفون ۱۴ پرو مکس؟

جمعه ۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
مطالعه 21 دقیقه
فکر می‌کنید در رقابت نفس‌گیر گلکسی S23 اولترا، پیکسل ۷ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس، برنده کدام است؟
تبلیغات

سرانجام با عرضه‌ی گلکسی S23 اولترا در ۱۷ فوریه‌ی ۲۰۲۳ (۲۸ بهمن ۱۴۰۱)، نبرد بین گوشی‌های پرچم‌دار بازار به بالاترین حد از هیجان خود رسیده است. ما در این مطلب، پرچم‌دار قدرتمند سامسونگ را در برابر آیفون ۱۴ پرو مکس و پیکسل ۷ پرو قرار دادیم تا با مقایسه‌ی این سه گوشی پریمیوم، عملکرد هر کدام را در زمینه‌های مختلف، از طراحی و سخت‌افزار گرفته تا دوربین و عمر باتری، نشان دهیم. شما فکر می‌کنید برنده‌ی رقابت بین پرچم‌داران سامسونگ، اپل و گوگل کدام است؟

ویدیوی مقایسه عملکرد گلکسی S23 اولترا و آیفون ۱۴ پرو مکس

با تماشای ویدیو در یوتیوب زومیت، ما را در تولید ویدیوهای ارزشمندتر حمایت کنید.

طراحی

هر یک از سه گوشی پرچم‌دار طراحی منحصربه‌فرد و چشمگیری دارند؛ به‌طوری که از فاصله‌ی دور هم می‌توان تشخیص داد که شخص از گوشی آیفون، گلکسی یا پیکسل استفاده می‌کند.

بررسی گلکسی S23 اولترا؛ استاندارد پرچم‌داران ۲۰۲۳ با الفبای سامسونگ
بررسی گلکسی S23 اولترا؛ استاندارد پرچم‌داران ۲۰۲۳ با الفبای سامسونگ
مطالعه '48

بارزترین ویژگی گلکسی S23 اولترا در بحث طراحی، حذف برآمدگی یکپارچه‌ی دوربین با فریم و قرار گرفتن دوربین‌ها به‌صورت مستقل از هم و جزیره‌ای روی سطح گوشی است؛ ویژگی‌ای که البته از طراحی نسل قبل گرفته شده و حالا فقط برآمدگی دوربین‌ها کمتر شده است. از نظر من، طراحی ماژول دوربین گلکسی S23، نوآورانه، جسورانه و چشم‌نواز است؛ اما احتمالا برای افراد مبتلا به ترایپوفوبیا، آزاردهنده باشد.

گلکسی اس ۲۳ اولترا / Galaxy S23 Ultra سامسونگ در کنار S22 اولترا از نمای پشت

از آن سو، کلیدی‌ترین ویژگی‌ ظاهری آیفون ۱۴ پرو مکس، تبدیل هوشمندانه و زیرکانه‌ی بریدگی نمایشگر (ناچ) به Dynamic Island است که راهکار جدیدی برای تعامل با گوشی پیش‌ روی کاربران می‌گذارد. رابط Dynamic Island که درواقع از دو حفره‌ی مجزا برای میزبانی دوربین سلفی و تجهیزات سیستم Face ID تشکیل شده، بسته به اپلیکیشنی که اجرا می‌کنید، رفتار متفاوتی نشان می‌دهد. البته شاید پافشاری اپل به استفاده از پورت ۱۰ ساله‌ی لایتنینگ به‌جای پذیرش USB-C هم بخشی از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد این گوشی لوکس باشد!

iOS 16 در آیفون ۱۴ پرو مکس

پیکسل ۷ پرو نیز که از همان طراحی نسل پیش وام می‌گیرد، با آن حرف G و نوار آلومینیومی عریض روی پنل پشتی دستگاه که روی آن ماژول‌های دوربین به‌شکل حرف «i» جا خوش کرده‌اند، از گوشی‌های دیگر متمایز می‌شود و ظاهر بسیار مدرن و جذابی دارد که البته شاید با سلیقه‌ی برخی از کاربران، همخوانی نداشته باشد.

طراحی پشت پیکسل ۷ پرو

در بحث کیفیت ساخت نیز خیالتان از بابت هر سه جمع باشد؛ اپل، سامسونگ و گوگل در ساخت گوشی‌های پرچمدار خود کم نمی‌گذارند و تمام قطعات بسیار دقیق روی هم سوار شده‌اند و ساختار بسیار محکمی را به‌وجود آورده‌اند. بهره‌مندی از گواهی IP68 در هر سه گوشی نیز به این معنی است که در برابر ذرات گردوغبار و فشار آب در عمق ۱٫۵ متری تا ۳۰ دقیقه مقاوم هستند.

اگر هم لق خوردن گوشی روی میز برایتان فاکتور مهمی برای تصمیم‌گیری است، باید گفت در بررسی‌های ما، پیکسل ۷ پرو به‌خاطر طراحی متقارن برآمدگی پشت گوشی، بالاترین امتیاز را می‌گیرد، درحالی‌که مجموعه‌ی دوربین پشتی بزرگ‌ و قطور آیفون ۱۴ پرو مکس باعث لق‌خوردن شدید گوشی هنگام استفاده روی سطح میز می‌شود. متاسفانه گلکسی S23 اولترا نیز در بررسی ما امتیاز خوبی در این زمینه به دست نیاورد و میزان لق خوردن آن روی میز نسبت به نسل گذشته، بیشتر شده بود؛ هرچندکماکان به پای آیفون ۱۴ پرو نمی‌رسد. البته می‌توانید مشکل لق خوردن S23 اولترا را با کاورهای خاصی حل کنید.

پیکسل ۷ پرو؛ برنده رقابت سبُک‌ترین و خوش‌دست‌ترین گوشی

اما در بحث اندازه و وزن؛ اگر دنبال سبُک‌ترین پرچم‌دار هستید، پیکسل ۷ پرو با وزن ۲۱۲ گرم، حدود ۹ درصد از گلکسی S23 اولترا و حدود ۱۲ درصد از آیفون ۱۴ پرو مکس سبک‌تر است. گلکسی S23 اولترا همچنین با ابعاد ۱۶۳٫۴ در ۷۸٫۱ در ۸٫۹ میلی‌متر، از دو رقیب خود بزرگ‌تر و قطورتر است، اما حس لبه‌های آن در دست مثل نسل قبل، دیگر آزاردهنده نیست.

اگر نظر مهرداد که هر سه گوشی را بررسی کرده بپرسید، پیکسل ۷ پرو از دو رقیب دیگر، خوش‌دست‌تر ظاهر شده است. اما تا خودتان گوشی را از نزدیک در دست نگیرید، نمی‌توانید درباره‌ی این مورد قضاوت دقیقی داشته باشید. البته تغییرات ظاهری بسیار جزیی گلکسی S23 اولترا ازجمله کاهش انحنای کناره‌های نمایشگر و تخت‌کردن لبه‌های چپ و راست فریم در میزان خوش‌دست بودن گوشی اندکی بهبود ایجاد کرده و از دفعات لمس تصادفی نمایشگر با کف دست نیز کاسته شده است.

از نظر رنگ، گلکسی S23 اولترا با چهار رنگ مشکی، سبز، کرمی و یاسی متنوع‌تر از رقیبان خود ظاهر شده است. درحالی‌که پیکسل ۷ پرو در سه رنگ خاکستری، سفید و سبز به‌فروش می‌رسد، آیفون ۱۴ پرو مکس را تنها می‌توان در دو رنگ بنفش تیره و مشکی تهیه کرد.

نمایشگر

صفحه‌نمایش هر سه پرچم‌دار، با بهره‌مندی از پنل OLED، تراکم پیکسلی حدود ۵۰۰ پیکسل‌براینچ، نرخ نوسازی متغیر بین ۱۰ تا ۱۲۰ هرتز، قابلیت «صفحه‌نمایش همواره-‌روشن»، روشنایی چشمگیر و عملکرد عالی در پوشش رنگ‌ها، فوق‌العاده است و در موارد بسیار انگشت‌شماری رو در روی هم قرار می‌گیرند.

پخش فیلم با آیفون ۱۴ پرو

روشن‌تر و دقیق‌تر از صفحه‌نمایش آیفون ۱۴ پرو مکس پیدا نخواهید کرد

برای مثال، در بررسی‌های ما، حداکثر روشنایی پنل آیفون هنگام پخش ویدئوی HDR10 به عدد فوق‌العاده‌ی ۲۰۴۹ نیتی رسید که تابه‌حال هیچ محصولی نتوانسته به پای آن برسد. این‌درحالی است که پیکسل ۷ پرو در تست مشابه، به روشنایی ۱۴۱۹ نیت و گلکسی اس ۲۳ اولترا به روشنایی ۱۹۶۳ نیت رسید تا نمایشگر آیفون ۱۴ پرو مکس کماکان در بحث روشنایی، دست بالاتر را بین رقبا داشته باشد.

دقت رنگ صفحه‌نمایش آیفون در پوشش رنگ‌های sRGB از پیکسل ۷ پرو ۲۰ درصد و از S23 هم ۲۷ درصد بیشتر است و کلاً در این زمینه‌، هنوز هیچ گوشی‌ای به‌اندازه‌ی آیفون ۱۴ پرو مکس، دقیق نبوده است.

نمایشگر پیکسل ۷ پرو

البته اس ۲۳ اولترا محدوده‌‌ رنگی وسیع DCI P3 را کاملاً پوشش می‌دهد‌ (هرچند با خطای ۳٫۰)، اما پوشش‌دهی پیکسل ۷ پرو، ۸۷ درصد است. درحالی‌که امکان سنجش سطح پوشش و دقت تولید رنگ‌های DCI P3 در پرچم‌دار اپل ممکن نیست، این گوشی از ویدئوهای HDR پشتیبانی می‌کند که از پیش‌نیازهایش، پوشش DCI P3 است. با این اوصاف، می‌توان گفت در بحث نمایشگر، پیروزی با آیفون است؛ هرچند تأکید می‌کنم که اختلاف‌ها خیلی به‌چشم نمی‌آید و نباید نمایشگر، دلیل اصلی ترجیح آیفون به پیکسل و گلکسی باشد.

گلکسی اس ۲۳ اولترا / Galaxy S23 Ultra در دست

سخت‌افزار و اجرای بازی

ابتدا اجازه دهید کمی حوصله‌تان را با مشخصات فنی این سه گوشی پرچم‌دار سر ببریم؛ البته اگر علاقه‌ای به این بحث ندارید، می‌توانید از آن رد شوید و یک‌راست سراغ توصیف عملکرد گوشی‌ها در پردازش‌های سنگین و اجرای بازی‌ها بروید.

آیفون ۱۴ پرو مکس از تراشه‌ A16 Bionic با ترکیب ۲ هسته‌ی پرقدرت و ۴ هسته‌ی کم‌مصرف به‌عنوان CPU و گرافیک ۵ هسته‌ای قدرت می‌گیرد. این تراشه برمبنای فرایند ساخت ۴ نانومتری TSMC تولید می‌شود و ۱۶ میلیارد ترانزیستور دارد. این گوشی همچنین در چهار نسخه با حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت به‌همراه مدل یک ترابایتی به‌فروش می‌رسد و هر چهار نسخه از ۶ گیگابایت DRAM استفاده می‌کنند.

طراحی پشت آیفون ۱۴ پرو

از آن سو، گلکسی اس ۲۳ اولترا با نسخه‌ی اورکلاک‌شده‌ی Snapdragon 8 Gen 2 عرضه می‌شود که از یک هسته اصلی، چهار هسته‌ی قدرتمند و سه هسته‌ی کم‌مصرف همراه با پردازنده گرافیکی بسیار قدرتمند Adreno 740 بهره می‌برد. این تراشه نیز همانند A16 Bionic با فرایند ساخت ۴ نانومتری TSMC تولید می‌شود و ۱۶ میلیارد ترانزیستور دارد. این نسخه در مقایسه‌با نسخه‌ی عادی، هسته‌ی پرقدرت را با ۱۶۰ مگاهرتز و پردازنده‌ی گرافیکی را با ۳۹ مگاهرتز فرکانس بالاتر به‌کار می‌گیرد. گلکسی اس ۲۳ اولترا در چهار نسخه‌ی ۸ | ۲۵۶، ۱۲ | ۲۵۶، ۱۲ | ۵۱۲ و ۱۲ | ۱۰۲۴ گیگابایت با رم LPDDR5X و حافظه‌ی ذخیره‌سازی پرسرعت و جدید UFS 4.0 به‌فروش می‌رسد. توجه داشته باشید که مانند نسل قبلی، از درگاه کارت حافظه‌ی microSD خبری نیست و در در مدل موردبررسی ما، حدود ۶۰ گیگابایت از فضای ذخیره‌سازی در اختیار سیستم‌عامل بود.

مقایسه دوربین گلکسی اس ۲۳ اولترا / Galaxy S23 Ultra سامسونگ و اس ۲۲ اولترا

می‌دانم قرار بود در این بخش، حرف‌های حوصله‌سربر بزنیم، اما لازم می‌دانم بگویم این اولین‌بار است که تراشه‌ی کوالکام پشتیبانی سخت‌افزاری از قابلیت ری‌تریسینگ را به گوشی هوشمند می‌آورد و چون پردازنده‌‌های کوالکام در تعداد بیشتری از گوشی‌ها استفاده می‌شوند، توسعه‌دهندگان به ساخت بازی‌های موبایلی مبتنی‌بر رهگیری پرتو ترغیب خواهند شد. خوره‌های سخت‌افزار می‌توانند جزییات بیشتر درباره‌ی پیشرفته‌ترین تراشه دنیای اندروید را در مطلب نگاهی عمیق به Snapdragon 8 Gen 2 کوالکام بخوانند.

و اما پیکسل ۷ پرو که دومین نسل از تراشه‌ی اختصاصی گوگل موسوم به Tensor G2 را در دل خود دارد؛ از تراشه‌ای با ترکیب غیرمرسوم ۴ + ۲ + ۲ شامل دو هسته‌ی پرقدرت، دو هسته‌ی میانی و چهار هسته‌ی کم‌مصرف و پردازنده‌ی گرافیکی Mali G710 MP07 بهره می‌برد. عجیب آنکه Tensor G2 برخلاف تراشه‌های رقیب، چهار نانومتری نیست و با لیتوگرافی ۵ نانومتری سامسونگ تولید می‌شود. از تعداد ترانزیستورهای آن هم اطلاعی در دست نیست. پیکسل ۷ پرو همچنین در پنج مدل ۱۲۸ | ۸، ۲۵۶ | ۸، ۱۲۸ | ۱۲، ۲۵۶ | ۱۲ و ۵۱۲ | ۱۲ گیگابایت با رم LPDDR5 و حافظه‌ی ذخیره‌سازی پرسرعت UFS 3.1 به‌فروش می‌رسد.

برآمدگی دوربین پشتی پیکسل ۷ پرو

خب، برویم سراغ مقایسه‌ی عملکرد این سه گوشی پرچم‌دار؛ گلکسی S23 اولترا در پردازش‌های گرافیکی با اختلاف چشمگیر ۶۸ درصدی آیفون ۱۴ پرو را از پیش رو برمی‌دارد؛ اما در پردازش‌های چند هسته‌ای با اختلافی ۷ درصدی از رقیب جا می‌ماند. متأسفانه، تراشه Tensor G2 پیکسل پرو ۷ در بین رقبا اوضاع خوبی ندارد و با اختلاف وحشتناک ۱۶۹ درصدی در پردازش گرافیکی و ۵۲ درصد در پردازش‌های چند هسته‌ای از S23 جا می‌ماند.

قدرت تراشه Snapdragon 8 Gen 2 در پردازش‌های گرافیکی همه را بهت‌زده کرده!

پیشرفت CPU در پردازش‌های تک‌هسته‌ای به‌اندازه‌ی پردازش‌های چندهسته‌ای خیره‌کننده نیست؛ در این زمینه گلکسی اس ۲۳ اولترا با اختلاف ۱۷ درصدی از آیفون ۱۴ پرو جا می‌ماند و پیکسل ۷ پرو نیز ۳۳ درصد ضعیف‌تر از S23 اولترا عمل می‌کند.

در بحث وبگردی نیز آیفون ۱۴ پرو مکس با اختلاف ۶۵ درصدی، S23 اولترا را جا می‌گذارد. این اختلاف درمقایسه با پیکسل ۷ پرو به ۴ برابر می‌رسد!

تراشه Tensor G2 پیکسل ۷ پرو در بین رقبا چنگی به دل نمی‌زند

از سوی دیگر، پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمند Adreno 740 در دل گلکسی اس ۲۳ اولترا با محدودیت عملکرد در پردازش‌های محاسباتی رو‌به‌رو است و با اختلاف ۳۹ درصدی ضعیف‌تر از آیفون ۱۴ پرو ظاهر شد. این در حالی است که پیکسل ۷ پرو در پردازش‌های محاسباتی با اختلاف ۷۰ درصدی از رقیب اپلی جا می‌ماند.

نمودار پایداری عملکرد گلکسی اس ۲۳ اولترا

در تست استرس ۲۰ دقیقه‌ای زومیت که تراشه‌ی گوشی تحت فشار سنگینی قرار می‌گیرد و بدنه داغ می‌شود، آیفون ۱۴ پرو مکس با افت بین ۱۶ تا ۲۳ درصد، پایدارترین عملکرد را از خود نشان داد و بعد از آن، پرچم‌دار جدید سامسونگ با افت حدود ۳۰ درصدی قرار داشت که نسبت‌به نسل قبل، ۳۰ درصد بهبود داشت.

اجرای بازی در گلکسی اس ۲۳ اولترا / Galaxy S23 Ultra

امتیاز عملکرد پیکسل ۷ پرو حتی از S22 اولترا هم پایین‌تر بود. تراشه‌ی Tensor G2 نیز مانند سایر تراشه‌های ۴ و ۵ نانومتری ساخت سامسونگ، استعداد بالایی در افت عملکرد و داغ‌شدن دارد؛ به‌طوری‌که هنگام اجرای بازی‌های سنگین، هنگام شارژ شدن یا حتی دانلود فایل‌های حجیم، داغ‌شدن بدنه‌ی پیکسل ۷ پرو را حس خواهید کرد.

عملکرد پرچمداران بازار در اجرای بازی Genshin Impact
نرخ فریم بازی سنگین Genshin Impact در گلکسی S23 اولترا، آیفون ۱۴ پرو مکس و پیکسل ۷ پرو

درکل، اگر می‌خواهید صبح تا شب با گوشی‌تان بازی‌های سنگینی مثل Genshin Impact بازی کنید، جدیدترین پرچم‌داران اپل و سامسونگ انتخاب‌های قابل‌اطمینانی هستند و به شما اجازه می‌دهند با بالاترین تنظیمات گرافیکی و بدون افت فریم محسوس، به اجرای بازی موردعلاقه‌تان مشغول شوید؛ اما در این مورد، انتظار زیادی از پیکسل ۷ پرو نداشته باشید. در بررسی ما، پرچم‌دار گوگل، Genshin Impact را با نرخ میانی ۳۳ فریم‌برثانیه اجرا کرد؛ البته در اجرای بازی‌های سبک عملکرد رضایت‌بخشی دارد و اگر بازی موردعلاقه‌تان Call of Duty است، مشکلی برایتان پیش نخواهد آمد.

باتری

در مورد عمر باتری اگر بخواهیم صرفاً به میزان ظرفیت اکتفا کنیم، آیفون ۱۴ پرو مکس با باتری ۴۳۲۳ میلی‌آمپرساعت به هر دو رقیب اندرویدی با باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی می‌بازد. اما نتایج بررسی‌های ما نشان می‌دهد که مصرف باتری در آیفون ۱۴ پرو مکس به‌حدی بهینه است که می‌تواند ۳۱ ساعت و ۳۰ دقیقه ویدئوی معیار زومیت را پخش کند، درحالی‌که باتری پیکسل ۷ پرو با ظرفیت بیشتر، تنها ۱۹ ساعت و ۱۰ دقیقه دوام آورد.

مصرف باتری پیکسل ۷ پرو

ظرفیت باتری گلکسی S23 اولترا نیز ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعت اعلام شده، اما طوری هه‌جا صحبت از عملکرد فراتر از انتظار باتری این گوشی به‌خاطر افزایش بهینگی تراشه‌ی Snapdragon 8 Gen 2 بود که ما هم احتمال می‌دادیم بهتر از آیفون ۱۴ پرو مکس ظاهر شود؛ اما در بررسی ما، گلکسی اس ۲۳ اولترا توانست ۲۴ ساعت و ۱۰ دقیقه ویدیو پخش کند که حدود ۷ ساعت از رقیب اپلی، کمتر بود.

آیفون ۱۴ پرو مکس؛ بیشترین عمر باتری بین رقبا

متاسفانه، درمورد آیفون ۱۴ پرو مکس کماکان خبری از پورت شارژ USB-C یا فناوری شارژ چند-۱۰ واتی نیست. این گوشی را می‌توان با شارژرهای سیمی مبتنی‌بر USB Power Delivery با توان بالغ‌بر ۲۰ وات، شارژر بی‌سیم MagSafe با توان ۱۵ وات یا پد شارژ Qi با توان ۷٫۵ وات شارژ کرد.

پیکسل ۷ پرو با پشتیبانی از فناوری شارژ سریع USB Power Delivery 3.0 و شارژ بی‌سیم، با حداکثر توان ۲۳ وات شارژ می‌شود. گلکسی S23 اولترا نیز در بهترین حالت از شارژ سیمی ۴۵ وات با پشتیبانی از فناوری شارژ سریع Power Delivery 3.0 و شارژ بی‌سیم ۱۵ وات پشتیبانی می‌کند.

دوربین

برای مقایسه دوربین‌ها، پیش از آنکه وارد بحث‌های حوصله‌سربر شویم، لازم است بگویم که هر سه گوشی برای عکاسی فوق‌العاده هستند و احتمالا تمام انتظاراتی را که از دوربین یک گوشی پرچم‌دار و گران‌قیمت دارید، برآورده کنند (امتیاز دوربین در وب‌سایت dxomark برای S23 اولترا، ۱۴ پرو مکس و پیکسل ۷ پرو به‌ترتیب: ۱۴۰ و ۱۴۶ و ۱۴۷ از ۱۴۹). درضمن، ماژول هر سه گوشی نیز از ترکیب مشابه دوربین واید (اصلی)، اولتراواید و تله‌فوتو استفاده می‌کند. بااین‌حال، تفاوت‌هایی در اندازه‌ی حسگر و پردازش‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی دوربین این گوشی‌ها وجود دارد که در ادامه کمی درباره‌یشان صحبت می‌کنم، اما مشخصات کامل دوربین‌ها را حتما در بررسی‌های زومیت بخوانید.

عکاسی از گل با آیفون ۱۴ پرو مکس اپل

آیفون ۱۴ پرو مکس از همان ترکیب آشنای سه‌گانه با ماژول‌های واید ۴۸ مگاپیکسل، اولتراواید ۱۲ مگاپیکسل و تله‌فوتو ۱۲ مگاپیکسل با بزرگ‌نمایی اپتیکال ۳ برابری به‌همراه ماژول عمق‌سنجی ToF و دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسل بهره می‌برد. جالب است بدانید اپل با تأخیری چندساله از رقبا سرانجام وارد مسیر دوربین‌های چند دَه مگاپیکسلی شد. هرچند عکس نهایی این دوربین ۴۸ مگاپیکسل با وضوح ۱۲ مگاپیکسل و پیکسل‌های بزرگی به‌ابعاد ۲٫۴۴ میکرومتر ثبت می‌شود. اما اگر تنظیمات عکاسی RAW را فعال کرده باشید، می‌توانید با وضوح کامل ۴۸ مگاپیکسلی، عکس‌های حجیمی ثبت کنید. از حالت بزرگ‌نمایی دو برابری دوربین این گوشی می‌توان هنگام عکاسی پرتره نیز استفاده کرد.

عکاسی با پیکسل ۷ پرو

درمقابل، پیکسل ۷ پرو از ترکیب سه‌گانه دوربین واید ۵۰ مگاپیکسل، اولتراواید ۱۲ مگاپیکسل و تله‌فوتو ۴۸ مگاپیکسل همراه با دوربین سلفی ۱۰٫۸ مگاپیکسل استفاده می‌کند. دوربین تله‌فوتوی این گوشی زوم اپتیکال ۵ برابری نسبت به دوربین اصلی را ارائه می‌دهد. درضمن، پیکسل ۷ پرو همواره عکس‌های ۱۲٫۵ مگاپیکسلی می‌گیرد و از حالتی برای عکاسی با وضوح بومی ۵۰ مگاپیکسلی خبری نیست. درضمن، از حالت بزرگ‌نمایی ۵ برابری هنگام عکاسی پرتره نمی‌توان استفاده کرد.

رابط کاربری دوربین گلکسی اس ۲۳ اولترا / Galaxy S23 Ultra

و درنهایت، گلکسی S23 اولترا با یک دوربین بیشتر و بزرگ‌ترین حسگر دوربین اصلی ظاهر شده تا دست‌کم در رقابت تعداد و اندازه‌ی دوربین، پیروز میدان باشد. این گوشی از ترکیب دوربین اصلی ۲۰۰ مگاپیکسلی، دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی و دو دوربین ۱۰ مگاپیکسلی تله‌فوتو با بزرگ‌نمایی اپتیکال ۳ و ۱۰ برابری به‌عنوان مجموعه‌ی دوربین چهارگانه‌اش استفاده می‌کند. جالب آنکه دوربین سلفی ۴۰ مگاپیکسلی نسل قبل حالا جایش را به دوربین ۱۲ مگاپیکسلی داده؛ هرچند سامسونگ می‌گوید این عقب‌گرد تأثیری بر عملکرد دوربین سلفی نخواهد داشت، چرا‌که این دوربین حالا به قابلیت Super HDR با فوکوس خودکار مجهز شده و کیفیت عکس و ویدیو را تا حد زیادی ارتقا می‌دهد.

با این مشخصات و به‌ویژه وقتی اندازه‌ی حسگر ۲۰۰ مگاپیکسلی دوربین واید گلکسی S23 اولترا را در نظر بگیریم، به نظر می‌آید در بحث عکاسی، پرچم‌دار قدرتمند سامسونگ یک‌سروگردن از رقبا جلوتر باشد؛ اما تجربه‌ی عکاسی با گوشی‌های هوشمند نشان داده که بازی مگاپیکسل‌ها در کیفیت تصاویر ثبت شده نقش کمر‌نگ‌تری از پردازش‌های هوش مصنوعی دارد و تا خودتان با گوشی در شرایط مختلف عکس نگیرید، نمی‌توانید صرفاً با اعداد و ارقام درباره‌ی عملکرد دوربین‌ها قضاوت کنید.

در بررسی‌های زومیت از عملکرد دوربین‌ها، دیدیم که پیکسل ۷ پرو در نور طبیعی روز، تصاویری با رنگ‌های زنده و شفاف، جزئیات زیاد، کنتراست بالا و گستره‌ی دینامیکی بسیار وسیع ثبت می‌کند. در عکاسی در شب باز هم شاهد کنتراست بالا و رنگ‌های زنده در عکس‌ها هستیم. بزرگ‌نمایی ۱۰ برابری دوربین تله‌فوتو نیز عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و وضوح و جزئیات آن از عکس ثبت‌شده با دوربین تله‌فوتوی ۱۰ برابری اس ۲۲ اولترا بیشتر است. پیکسل ۷ پرو عکس‌های پرتره‌ی بسیار جذابی را ثبت می‌کند، اما عکاسی ماکرو آن چندان رضایت‌بخش نیست.

برش عکس پیکسل ۷ پرو در تاریکی
عکس ۵ برابری پیکسل ۷ پرو ۱
عکس ماکرو پیکسل ۷ پرو
عکس دوربین اصلی پیکسل ۷ پرو ۳
عکس دوربین اصلی پیکسل ۷ پرو ۷
عکس دوربین اصلی پیکسل ۷ پرو در تاریکی ۱

گالری عکس‌های پیکسل ۷ پرو؛ برای دیدن عکس‌های بیشتر همراه‌با توضیحات به بررسی رجوع کنید

آیفون ۱۴ پرو مکس در مقایسه با رقبا عملکرد اندک ضعیف‌تری در در زمینه‌ی HDR و بازیابی جزئیات از سایه‌روشن تصویر دارد، اما دوربین اصلی رنگ‌های واقع‌گرایانه‌تری را ثبت می‌کند و هنگام عکاسی از سوژه‌های دور، جزئیات بهتری ثبت شده و کنترل بهتری روی نویز مشاهده می‌شود. عکس‌های اولتراواید این گوشی نیز پرجزئیات‌ و کم‌نویز هستند. آیفون اجازه می‌دهد با هر دو دوربین واید و تله‌فوتو عکس پرتره بگیرید. عکاسی پرتره آیفون عالی است، به‌طوری‌که سوژه از پس‌زمینه تفکیک می‌شود، جزئیات چهره‌ زیاد و بافت پوست طبیعی‌ به نظر می‌رسد. آیفون ۱۴ پرو مکس در محیط کم‌نور، بیشترین جزئیات را از تصویر بیرون می‌کشد و بهتر از پیکسل ۷ پرو روی سوژه فوکوس می‌کند.

در عکاسی با زوم اپتیکال ۵ برابری، عملکرد آیفون در ثبت جزئیات اندکی از پیکسل ۷ پرو ضعیف‌تر بود و نویز بیشتری داشت. به‌همین ترتیب، در زوم ۱۰ برابری نیز شاهد عملکرد بهتر پیکسل ۷ پرو از آیفون ۱۴ بودیم. در عکاسی پرتره، برتری آیفون خود را در ثبت‌ رنگ‌های واقعی و جزییات بیشتر نشان می‌دهد و بعد از آن، S23 اولترا قرار دارد.

پیشنهاد می‌کنم برای بررسی دقیق‌تر عملکرد دوربین آیفون ۱۴ پرو مکس و پیکسل ۷ پرو، به مقاله‌ی مقایسه دوربین بهترین پرچم‌دارهای بازار نگاهی بیندازید.

آیفون ۱۴ پرو مکس / hdr
آیفون ۱۴ پرو مکس / عکاسی با دوربین اصلی از سوژه دور
آیفون ۱۴ پرو مکس / ماکرو
آیفون ۱۴ پرو مکس / واید
عکس آیفون ۱۴ پرو در تاریکی
عکس اچ‌دی‌آر آیفون ۱۴ پرو

گالری عکس‌های آیفون ۱۴ پرو مکس؛ برای دیدن عکس‌های بیشتر همراه‌با توضیحات به بررسی رجوع کنید

در شرایط نوری ایده‌آل، تفاوت چندانی بین عکس‌های دوربین اصلی گلکسی اس ۲۳ اولترا با مدل پیشین پیدا نخواهید کرد، مگر در این حد که حالا عکس‌ها اندکی گرم‌تر و به واقعیت نزدیک‌تر هستند و کنترل نویز کمی بهتر شده است. اما در مقایسه با رقبا، دوربین اصلی پیکسل ۷ پرو کنترل نویز بهتری از آیفون ۱۴ پرو مکس و S23 اولترا دارد و جزئیات بیشتری را از تاریکی بیرون می‌کشد.

اما جایی که دوربین اصلی S23 اولترا واقعا خودنمایی می‌کند، عکاسی در تاریکی است که شاهد نویز کمتر و جزییات بیشتر در عکس‌ها هستیم. حالت ۲۰۰ مگاپیکسل دوربین اصلی نیز عکس‌هایی با حجم ۵۰-۶۰ مگابایت و در نور ایده‌ال، با جزییات فوق‌العاده‌ای ثبت می‌کند و در مقایسه با حالت ۱۰۸ مگاپیکسل اس ۲۲ اولترا، عکس‌ها پرجزئیات‌تر و شفاف‌تر هستنند.

عکس نمونه دوربین اصلی گلکسی اس ۲۳ اولترا ۲
عکس نمونه ماکرو گلکسی اس ۲۳ اولترا ۳
عکس دوربین اصلی گلکسی اس ۲۳ اولترا در تاریکی ۱
عکس پرتره با دوربین اصلی گلکسی اس ۲۳ اولترا
عکس اولتراواید گلکسی اس ۲۳ اولترا
عکس ۲۰۰ مگاپیکسلی گلکسی اس ۲۳ اولترا با مقیاس ۵۰ درصد

گالری عکس‌های S23 اولترا؛ برای دیدن عکس‌های بیشتر همراه‌با توضیحات به بررسی رجوع کنید

دوربین اولتراواید S23 در نور ایده‌آل، رنگ‌های اشباع‌شده‌تری از رقبا ثبت می‌کند و در رنگ پوست و کنتراست کلی عکس‌های پرتره و سلفی، به‌مراتب بهتر از نسل قبل ظاهر شده، اما همچنان کمی از آیفون و پیکسل جا می‌ماند. در کل، تجربه‌ی ما از عکاسی با S23 اولترا پایین‌تر از حد انتظارمان بود، اما شکی نیست که این گوشی چه در روشنایی روز، چه در تاریکی شب، عکس‌های فوق‌العاده‌ای را ثبت می‌کند.

جمع‌بندی: گلکسی S23 اولترا، پیکسل ۷ پرو یا آیفون ۱۴ پرو مکس؟

درنهایت، هر سه گوشی آیفون ۱۴ پرو مکس، گلکسی S23 اولترا و پیکسل ۷ پرو کیفیت ساختی درخور لوکس‌ترین پرچم‌داران بازار ارائه می‌دهند و بحث طراحی نیز کاملا سلیقه‌ای است. هرچند اگر سبُک بودن و خوش‌دست بودن گوشی برایتان مهم است، پیکسل ۷ پرو بین ۷ تا ۱۱ درصد از رقیبان خود سبُک‌تر است.

اما اگر اولویت‌ اصلی‌تان برای خرید گران‌قیمت‌ترین گوشی‌ بازار، اجرای بازی‌های سنگین است، آیفون ۱۴ پرو مکس و گلکسی S23 اولترا به‌لطف پردازنده‌های قدرتمند و پایداری عملکرد رضایت‌بخش، بهترین انتخاب هستند. پیکسل ۷ پرو از پس بازی‌های سبُک برمی‌آید، اما وقتی گوشی تحت فشار باشد، به‌شدت داغ می‌کند و با افت عملکرد محسوسی رو‌به‌رو می‌شود.

درصورتی‌که می‌خواهید برای تجربه‌ی بهترین پرچم‌دارهای بازار، کمتر هزینه کنید، پیکسل ۷ پرو با برچسب قیمتی ۹۰۰ دلار گزینه‌ی مطلوبی است، چراکه ۳۰۰ دلار از دو گوشی رقیب ارزان‌تر است.

اگر هم دنبال رابط کاربری نرم، یک‌دست و فوق‌العاده لذت‌بخش در دنیای اندرویدها هستید، باز هم پیکسل ۷ پرو با ارائه‌ی اندروید خالص، تجربه‌ی کم‌نظیری را در اختیار شما قرار خواهد داد. البته iOS 16 آیفون و اندروید 13 همراه‌ با رابط کاربری One UI 5.1 گلکسی S23 نیز یکی از روان‌ترین و رضایت‌بخش‌ترین تجربه‌های رابط کاربری را ارائه می‌دهند. هرچند این را هم در نظر بگیرید که گوشی گوگل یک سال کمتر از گوشی‌ های سامسونگ، پشتیبانی نرم‌افزاری دریافت می‌کند و آیفون با پشتیبانی نرم‌افزاری ۶ تا ۷ ساله، برای افرادی که می‌خواهند چندین سال از گوشی خود استفاده کنند، انتخاب معقولانه‌تری است.

اگر عکاسی با گوشی برایتان از همه چیز مهم‌تر است، مطمئناً با هر سه گوشی تجربه‌ی لذت‌بخشی هنگام عکاسی خواهید داشت و تفاوت‌‌ها فاحش نیست؛ هرچند اگر نظر ما را بپرسید، بین پیکسل ۷ پرو، S23 اولترا و آیفون ۱۴ پرو مکس، انتخاب ما پیکسل ۷ پرو است؛ با اینکه احساس می‌کردم S23 اولترا با مشخصات چشمگیر دوربین و پردازنده‌ی قدرتمند، کاملا معادله‌ی بازی را در زمینه‌ی عکاسی به نفع خودش تغییر دهد، اما بهبود عملکرد دوربین این گوشی نسبت‌به نسل قبل چندان به چشم نمی‌آید و پیکسل ۷ پرو به‌طرز غافل‌گیرانه‌ای رقیبان را کنار می‌زند.

در آخر لازم است بگویم این مقایسه در شرایط خلأ انجام شده و مشکل کماکان پابرجای رجیستری آیفون ۱۴، ممنوعیت وارادات و قیمت نجومی که خرید این گوشی را در شرایط کنونی چالش‌برانگیز می‌کند، در نظر گرفته نشده است. شما کدام پرچم‌دار را ترجیح می‌دهید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات