واردات آیفون ۱۴ ممنوع شد؛ قیمت همه گوشی‌های اپل سر به فلک کشید

چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹
مطالعه 4 دقیقه
اپ تصویر زمینه آیفون
مدل‌های مختلف آیفون در بازار موبایل کشور حداقل ۱۲ درصد گران و قیمت مدل آیفون ۱۳ پرومکس از مرز ۱۰۰ میلیون تومان گذشته است.
تبلیغات

بررسی قیمت گوشی در بازار موبایل کشور نشان از افزایش قیمت دارد که با توجه به تاثیر مستقیم نرخ ارز بر این بازار، این گران شدن قیمت‌ها عموما با افزایش نرخ دلار توجیه می‌شود. البته یک نگاه مختصر به لیست قیمت گوشی در برندهای مختلف مشخص می‌کند که این افزایش قیمت در تمام مدل‌های گوشی‌های اپل بسیار چشمگیرتر از سایر برندها است.

با توجه به این که از چهارشنبه هفته گذشته، نوزدهم بهمن ماه، تا امروز قیمت دلار از حدود ۴۴ هزار تومان به حدود ۴۶ هزار تومان رسیده و نزدیک به ۴ درصد افزایش داشته است، می‌توان گران شدن گوشی‌های موبایل را به این موضوع مربوط دانست، اما میزان افزایش قیمت در گوشی‌های آیفون به اندازه‌ای است که نمی‌توان آن را صرفا با افزایش ۴ درصدی نرخ دلار توجیه کرد.

بررسی لیست قیمت روزانه مدل‌های مختلف آیفون از اقتصادی‌ترین مدل تا گران‌قیمت‌ترین آن افزایش چند ده درصدی اکثر مدل‌ها را نشان می‌دهد. این افزایش در برخی مدل‌ها ۱۲ درصد و در مدل‌های دیگر بیش از ۵۰ درصد بوده است. در میان مدل‌های جدید آیفون حتی افزایش دو برابری در قیمت هم دیده می‌شود.

چهارشنبه هفته قبل (۱۹ بهمن)، قیمت آیفون ۱۳ پرومکس، با ظرفیت‌های مختلف حافظه، ۷۵ میلیون تومان بوده و حالا حدود ۱۰۲ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است که افزایش ۳۶ درصدی را نشان می‌دهد.

حداقل قیمت آیفون ۱۳ پرو هم که هفته پیش ۷۳ میلیون تومان بود، امروز، بیست‌وششم بهمن ماه حدود ۸۷ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است، یعنی ۱۹ درصد گران‌تر شده است.

خریداران مدل پایه آیفون ۱۳ با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت را چهارشنبه هفته گذشته با حدود ۳۵ میلیون تومان می‌توانستند بخرند اما حالا برای خرید این گوشی باید حداقل ۳۷ میلیون تومان هزینه کنند. حداکثر قیمت این مدل هم بیش از ۴۵ میلیون تومان بوده که امروز به ۵۳ میلیون تومان رسیده است.

نوزدهم بهمن ماه، آیفون ۱۳ مینی در کمترین حالت حدود ۴۳ میلیون تومان فروخته می‌شد؛ امروز اما این مدل تا بیشتر از ۵۲ میلیون تومان قیمت دارد که ۲۰ درصد افزایش قیمت را نشان می‌دهد.

این افزایش قیمت فقط برای خانواده آیفون ۱۳ اتفاق نیفتاده و مدل‌های قدیمی‌تر گوشی‌های آیفون هم در این یک هفته گران شده‌اند. برای مثال، آیفون ۱۲ پرومکس در تاریخ نوزدهم بهمن ماه، به طور میانگین ۴۳ میلیون تومان بوده اما حالا با ۲۵ درصد افزایش قیمت حدود ۵۱ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

آیفون ۱۲ پرو هم که هفته پیش حول و حوش ۴۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده بود امروز تا حدود ۶۱ میلیون تومان قیمت دارد. قیمت این مدل از گوشی‌های آیفون هم در مدت یک هفته ۵۲ درصد بالا رفته است.

خریداران آیفون ۱۲ هم چهارشنبه هفته قبل می‌توانستند با پرداخت حدود ۳۰ میلیون تومان این گوشی را بخرند اما امروز برای خرید یک آیفون ۱۲ باید بین ۳۵ تا ۳۷ میلیون تومان هزینه کنند. اینن افزایش نشان می‌دهد این مدل از گوشی‌های آیفون هم حدود ۲۰ درصد گران‌تر شده است.

اقتصادی‌ترین مدل از گوشی‌های برند اپل، یعنی آیفون SE 2020، هم از این افزایش بی‌نصیب نمانده است. این گوشی که هفته قبل حدود ۱۶ میلیون تومان قیمت داشته، حالا حول و حوش ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است؛ یعنی در یک هفته ۹ درصد گران‌تر شده است.

طبیعتا افزایش قیمت دلار یکی از عوامل تاثیرگذار بر افزایش چشمگیر قیمت گوشی‌های شرکت اپل است اما تنها دو هزار تومان بالا رفتن قیمت دلار، معادل ۴ درصد افزایش، نسبت به هفته گذشته نمی‌تواند باعث شود قیمت‌ها بیشتر از ۲۰ درصد رشد کند.

نامه‌ای که دوشنبه‎، بیست‌وچهارم بهمن ماه، منتشر شد و از ممنوع شدن واردات مسافری و پستی آیفون ۱۴ و تمام مدل‌های بعدی گوشی‌های شرکت اپل خبر می‌داد در این افزایش قیمت بی‌تاثیر نیست. حالا خانواده آیفون ۱۳ آخرین مدل از گوشی‌های این کمپانی محبوب است که در ایران واردات قانونی، به شیوه تجاری و مسافری دارد و مشکل رجیستری هم ندارد. بنابراین، علاقه‌مندان به آیفون ترجیح می‌دهند بعد از کوتاه ماندن دستشان از مدل ۱۴ دست‌کم مدل قبلی این گوشی را بخرند.

البته گران بودن خانواده آیفون ۱۳ دلیلی شده است تا خریداران حتی به مدل‌های مختلف آیفون ۱۲ هم راضی شوند. به همین دلیل، این مدل از گوشی‌های آیفون که در سال ۲۰۲۰ عرضه شده است، بعد از گذشت بیش از دو سال از حضور در بازار هنوز افزایش قیمت فراوانی را در بازار ایران تجربه می‌کنند و حتی در مقایسه با مدل‌های به‌روز برندهای دیگر هم همچنان گران‌قیمت هستند.

مهدی عبقری، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، در گفت‌وگو با ایسنا موضوع افزایش قیمت گوشی‌های آیفون را بی‌ارتباط با انتشار ابلاغیه ممنوعیت واردات مسافری و پستی آیفون دانسته و کاهش تولید را علت این موضوع اعلام کرده است: «این موضوع تاثیری بر قیمت موبایل نداشته است. اگر اخیرا قیمت سایر مدل‌های برند آیفون افزایش یافته به این دلیل است که با توجه به تولید آیفون ۱۴، تولید مدل‌های قبلی کاهش یافته، بازرگانان سخت‌تر مدل‌های قبلی را پیدا می‌کنند و منجر به افزایش قیمت شده است.»

با توجه به این که این کاهش تولید نمی‌تواند در یک هفته این میزان از افزایش قیمت را ایجاد کند و چنین نوسانی در قیمت‌ها ایجاد کند، به نظر می‌رسد این دلیل فقط می‌تواند یکی از دلایل در کنار علت‌های مهم‌تری مانند موضوع انتشار نامه ممنوعیت واردات پستی و مسافری آیفون، بالا رفتن نرخ ارز و التهاب در قیمت‌گذاری ناشی از انتشار اخبار اخیر باشد؛ اما تنها علت نیست.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات