آیفون 15 اپل برخلاف شایعات احتمالاً با مودم 5G کوالکام عرضه می‌شود

چهارشنبه ۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
یک تحلیلگر شناخته‌شده می‌گوید روند تولید مودم 5G اپل مطابق انتظار پیش نمی‌رود و این شرکت احتمالاً در سال آینده نیز مجبور به استفاده از مودم کوالکام در گوشی آیفون 15 می‌شود.
تبلیغات

مینگ‌چی کو، تحلیلگر خوش‌سابقه، روز گذشته در توییتر گفت با پرس‌و‌جو از منابعش در زنجیره‌ی تأمین اپل متوجه شده این شرکت هنوز نتوانسته است مودم 5G اختصاصی تولید کند و به همین دلیل گوشی‌های سری آیفون 15 در سال ۲۰۲۳ نیز همچنان با مودم غیر اختصاصی به دست مشتریان می‌رسند.

براساس آنچه 9to5Mac می‌نویسد، به‌دلیل «تأخیر آشکار در تولید مودم اختصاصی»، اپل باری دیگر در سال ۲۰۲۳ سراغ استفاده از مودم 5G ساخت کوالکام می‌رود. مدیران کوالکام پیش‌تر به سرمایه‌گذاران این شرکت هشدار داده بودند که انتظار دارند تا سال ۲۰۲۳ حداکثر ۸۰ درصد از سهم خود در محصولات اپل را از دست بدهند، چون این شرکت کوپرتینویی تصمیم گرفته با اتکا بر دانش مهندسانش مودم اختصاصی بسازد.

گزارش‌های دیگری که تاریخ انتشارشان به اوایل سال ۲۰۲۲ برمی‌گردد ادعا می‌کردند برنامه‌های اپل مطابق انتظار پیش می‌رود و این شرکت در سال ۲۰۲۳ مودم اختصاصی وارد گوشی‌هایش می‌کند. ممکن است هردو این گزارش‌ها تا حدی حقیقت داشته باشند. در واقع احتمال دارد اپل در ابتدا مودم اختصاصی‌اش را در محصولی مثل آیپد استفاده کند و پس از انجام آزمون‌و‌خطا سراغ استفاده از مودم اختصاصی در آیفون برود.

هدف نهایی اپل ساخت مودمی کاملاً اختصاصی برای گوشی آیفون است. اپل احتمالاً می‌تواند مودم خود را با عملکرد بهتر و مصرف انرژی کمتر نسبت‌ به مودم شرکت‌هایی مثل کوالکام بسازد. ساخت مودم اختصاصی حاشیه‌ی سود اپل را نیز افزایش می‌دهد، چون این شرکت دیگر مجبور به خرید مودم نخواهد بود (البته احتمالاً روند پرداخت هزینه‌ی پتنت به کوالکام همچنان ادامه خواهد داشت).

اعضای تیم تراشه‌ساز اپل نزدیک‌به پنج سال است روی مودم اختصاصی کار می‌کنند. روند تولید مودم اختصاصی در سال ۲۰۱۹ با تصاحب واحد مودم اینتل به ارزش یک میلیارد دلار تسریع شد.

اپل و کوالکام نزدیک بود بر سر حق مالکیت پتنت جنگ حقوقی همه‌جانبه‌ای علیه هم به راه بیندازند، اما دو شرکت در روز اول دادگاه به توافق رسیدند.

اپل همچنان مجبور به ادامه‌ی همکاری با کوالکام بود، چون اینتل نمی‌توانست مودم 5G در حجم مدنظر اپل برای آیفون ۱۲ تولید کند. توافق‌نامه‌ی امضاشده بین اپل و کوالکام در سال ۲۰۱۹ شامل قراردادی ۶ ساله است. این قرارداد بندی دارد که به موجب آن می‌تواند دو سال دیگر هم تمدید شود. این یعنی اپل تا سال ۲۰۲۷ زمان دارد تا مودمی اختصاصی بسازد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات