مودم اختصاصی 5G اپل تا سال ۲۰۲۵ معرفی نمی‌شود

پنج‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹
مطالعه 4 دقیقه
باتوجه به اختلافات بین اینتل و اپل و همچنین توافق اخیر کوالکام و کوپرتینویی‌ها، انتظار می‌رود معرفی مودم اختصاصی اپل به سال ۲۰۲۵ موکول شود.
تبلیغات

طی چند سل گذشته، اپل و کوالکام تنش‌های شدیدی را تجربه کردند و درنهایت دوشرکت به دعوای حقوقی بلندمدت پایان دادند. باتوجه‌به توافق اپل و کوالکام و تنش‌های شدید بین اینتل و کوپرتینویی‌ها، به‌نظر می‌رسد نباید تا سال ۲۰۲۵ منتظر مودم اختصاصی اپل باشیم.  

آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که تنش‌هایی بین دو شرکت اپل و اینتل درجریان است. البته به‌نظر می‌رسد که این مشکلات جدید نیستند و به پیش از مسائل اخیر مربوط‌به مودم 5G باز می‌گردند. منبعی آگاه ولی ناشناس در گفتگویی با The Information اعلام کرد که جانی سروجی، مدیر بخش سخت‌افزار اپل نسبت به ارتباط کوپرتینویی‌ها با اینتل اظهار ناامیدی کرده است.

5G
اوایل سال ۲۰۱۷، اپل خط تولید گوشی آیفون جدیدش را برای عرضه‌ در سال بعد آماده می‌کرد. اما براساس اعلام دو نفر که از این ارتباطات اطلاع داشتند، مودم اینتل با شماره‌ی ۷۵۶۰ عملکرد درستی روی گوشی‌های آیفون جدید نداشتند. این اولین‌بار بود که اپل به‌صورت انحصاری از مودم‌های اینتل به‌جای استفاده از مودم‌های کوالکام، در گوشی‌های آیفون استفاده می‌کرد. تاکنون، اینتل چهار مرتبه مودم‌ خود را به‌روزرسانی کرده است تا بتواند عملکردی در رقابت با مودم‌های کوالکام ارائه دهد. اما مسایلی همچون عدم توجه به زمان‌های برنامه‌ریزی شده و مشکلات فنی تراشه‌ها، باعث نگرانی مدیران اپل شد.

در جلسه‌ی بررسی این مشکلات، جانی سروجی به‌صراحت به مدیران اینتل اعلام کرد که تاکنون چنین وضعیتی در اپل رخ نداده است. به‌نظر می‌رسد اختلافات اپل و اینتل جدید نیست و به زمانی قبل از شرایط فعلی برمی‌گردد. جیم مک گرگور، تحلیلگر و یکی از همکاران Tirias Research معتقد است: «اختلافات اپل و اینتل جدید نیست و مدت‌ها است در جریان است.»

دقیقا پس از آنکه اختلافات اپل و کوالکام حل‌وفصل شد و دو شرکت وارد توافقات جدیدی شدند، امکان دسترسی کوپرتینویی‌ها به مودم 5G فراهم شد. هم‌زمان، خبری مبتنی بر واگذاری بخش تولید مودم موبایل اینتل منتشر شد. اواخر فروردین‌ماه گفته شد که با توافق اپل و کوالکام، اینتل از بازار تراشه‌ 5G خارج می‌شود. وال‌استریت ژورنال پیش‌تر اعلام کرده بود که اپل قصد خرید مودم 5G اینتل را دارد ولی توافقات کوالکام و کوپرتینویی‌ها معادلات را تغییر داد. اینتل اظهارنظر روشنی در مورد رویکرد اپل مطرح نکرد ولی به‌صورت کلی اعلام کرد که شرکت‌های دیگری در بازار حضور دارند که تمایل به تأمین مودم 5G از اینتل دارند.

اینتل

سخنگوی اینتل در مورد رابطه‌ی شرکت با اپل توضیحات بیشتری ارائه نکرده است. اما صحبت‌ها حاکی از آن است که شرکت‌های دیگری برای تأمین مودم مورد نیاز خود وارد مذاکره با اینتل شده‌اند. اینتل در بیانیه‌ای اعلام کرد:

اینتل با فناوری روز دنیا پیش می‌رود و می‌تواند مودم 5G مورد نیاز شرکت‌ها را تأمین کند. تعداد کمی از شرکت‌ها دارای چنین تخصصی هستند. به‌همین دلیل بسیاری از شرکت‌ها تمایل دارند در این حوزه با ما وارد مذاکره شوند. گزینه‌های مختلفی وجود دارد که به کار ما ارزش و اعتبار می‌دهد.

پیش‌تر گفته شده بود که اپل طراحی مودم‌های اختصاصی خود را آغاز کرده است. پیش از آخرین دادگاه اپل و کوالکام، به‌نظر می‌رسید کوپرتینویی‌ها به‌شدت علاقه‌مند هستند تا مودم اختصاصی خود را هرچه سریع‌تر توسعه دهند. اما با توافق دو شرکت، به‌نظر می‌رسد اپل دیگر تعجیل و شتاب پیشین را در توسعه‌ی مودم اختصاصی ندارد. باتوجه به اینکه کوالکام مودم مورد نیاز اپل را تأمین خواهد کرد، به‌نظر می‌رسد تا سال ۲۰۲۵ شاهد معرفی مودم اختصاصی اپل نخواهیم بود. 

کوالکام
در عین حال، اپل مدت‌ها است تلاش می‌کند تا وابستگی خود را از شرکت‌های خارجی برای تأمین قطعات اصلی دستگاه‌های خود به حداقل برساند. به‌همین دلیل انتظار می‌رود قرارداد کوپرتینویی‌ها و کوالکام موقت و تنها برای چند سال درنظر گرفته شود. بی‌شک اپل در حال توسعه‌ی مودم اختصاصی خودش است و با تیم متخصصی این موضوع را دنبال می‌کند. اما به‌نظر نمی‌رسد کوپرتینویی‌ها بتوانند تا سال ۲۰۲۵ مودم اختصاصی خود را معرفی کنند.

مسائل بین اپل و اینتل محدود به تأمین مودم نیست. آخرین گزارش‌ها حاکی از آن است که اپل کمبود پردازنده‌های اینتل را مقصر کاهش فروش مک می‌داند

به‌نظر می‌رسد روابط دو شرکت اپل و اینتل تحت تنش‌های شدیدی قرار دارد. در گزارش فصل اول اپل، تیم‌کوک کمبود پردازند‌ه‌های اینتل را مسئول کاهش فروش سیستم‌های مک اعلام کرد. اینتل تنها تأمین‌کننده‌ی پردازنده‌های مک است. استیو جابز، مدیرعامل اپل در سال ۲۰۰۵ میلادی اعلام کرد که در پی عملکرد ناموفق پردازنده‌های PowerPC که توسط موتورولا و آی‌بی‌ام توسعه‌ یافته‌اند، اپل از پردازنده‌های اینتل برای تأمین نیاز خود استفاده می‌کند.

انتظار می‌رود اپل برای تأمین پردازنده‌های مورد نیاز سیستم‌های مک خیلی زود به سمت تأمین‌کننده‌ی دیگری به‌جز اینتل متمایل شود. مینگ چی کو، تحلیلگر معروف اپل، پیش‌بینی کرده است که طی سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱، اپل چنین رویکردی را در پیش خواهد گرفت. بلومبرگ نیز معتقد است سال آینده‌ی میلادی چنین تغییری را در روال تأمین پردازنده‌ی اپل شاهد خواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات