بررسی صاایران ویرا V5

دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 16 دقیقه
نخستین گوشی هوشمند صاایران با دوربین سه‌گانه، حافظه‌ی ۳۲ گیگابایتی، اندروید ۹ و قیمتی رقابتی به بازار کشورمان پا گذاشته است. با بررسی صاایران ویرا V5 همراه زومیت شوید.
تبلیغات

چند سالی می‌شود که نام «گوشی هوشمند ایرانی» را بیش‌ازپیش می‌شنویم که نتیجه‌ی تلاش شرکت‌های ایرانی برای حضور پررنگ‌تر در بازار گوشی‌های هوشمند است؛ تلاشی که تا زمان بلوغ شرکت‌ها، به بازار گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی محدود خواهد بود. در این میان صاایران، یکی از باسابقه‌ترین شرکت‌های فعال در صنایع الکترونیک، با معرفی ویرا V5 قصد دارد نقش پررنگ‌تری در بازار گوشی‌های هوشمند داشته باشد.

گوشی ویرا V5 صاایران حین استفاده به صورت افقی

گوشی هوشمند ویرا V5 با برند صاایران به‌فروش می‌رسد؛ اما تولید آن در چین و توزیع آن در ایران، به ایرانسل محول شده است. هرچند که صاایران نیز بر ایرانی بودن گوشی هوشمندش اصرار نمی‌کند و با درج جمله‌ی Made in China در بسته‌بندی محصول، برخورد شفافی با موضوع دارد. توجه کنید که صاایران ویرا V5 در بازار چین با نام Ulefone Note 7P شناخته می‌شود.

به گفته‌ی ستار هاشمی، معاون وزیر ارتباطات، ازآن‌جا که امکان تولید صفر تا صد گوشی هوشمند در ایران وجود ندارد، صاایران ویرا V5 در قالب یک گوشی کامل و بسته‌بندی‌شده از چین خریداری شده است. ایرانسل ویرا V5 را هم‌اکنون به‌صورت آزمایشی و تنها در شهر تهران با قیمت ۲ میلیون ۹۵۰ هزار تومان به‌فروش می‌رساند و همراه گوشی یک سیم‌کارت دائمی ایرانسل با ویژگی‌های زیر ارائه می‌دهد:

  • ۱۰۰۰ دقیقه مکالمه‌ی رایگان ایرانسلی ۳۰ روزه
  • شش ماه مکالمه‌ی نیم‌بها با تمام خط‌های داخلی کشور
  • ۵۹ گیگابایت اینترنت رایگان شامل ۴ گیگابایت اینترنت ۷ روزه (هر ماه تا ۶ ماه)، ۵ گیگابایت اینترنت (قابل فعال‌سازی از ماه دوم)، ۳۰ گیگابایت اینترنت یک ماهه

بررسی ویدیویی ویرا V5

تماشا در یوتیوب | تماشا در IGTV

آیا گوشی هوشمند ویرا V5، می‌تواند عموم نیازهای ابتدایی کاربر ایرانی را مرتفع سازد؟ برای پاسخ به این سؤال در ادامه با بررسی گوشی اقتصادی صاایران ویرا V5 همراه زومیت باشید.

طراحی و کیفیت ساخت گوشی صاایران ویرا V5

برچسب قیمتی ویرا V5 از همان ابتدا انتظارمان از کیفیت ساخت را پایین می‌آورد؛ بدنه‌ی پلاستیکی با پوشش براق، دو مشخصه‌ی ظاهری اصلی گوشی در این بخش به‌شمار می‌روند؛ به همین سبب گوشی اقتصادی صاایران به‌سرعت اثرانگشت و کثیفی را به خود جذب می‌کند. وزن ۱۷۸ گرمی و ضخامت حدود ۱۰ میلی‌متری ویرا V5 معقول است و خمیدگی کناره‌های دستگاه، به قرارگیری بهترِ آن در دست کمک می‌کند.

طراحی پشت گوشی ویرا V5 صاایران

قاب پشتی دستگاه تا پنل جلویی پیش‌روی می‌کند و فریم دستگاه را دربرمی‌گیرد که گوشه‌ی آن شیاری برای باز کردن همین قاب به‌چشم می‌خورد. در کمال تعجب امکان تعویض باتری فراهم نیست و قرار دادن یک سیم‌کارت نانو در درگاه سمت چپ، یک سیم‌کارت میکرو و کارت حافظه در درگاه سمت راست، تنها دلیل برای باز کردن قاب پشتی است. ترجیح می‌دادیم لبه‌های کناری گوشی میزبان درگاه سیم‌کارت و کارت حافظه باشند تا به باز کردن قاب پشتی و رویارویی با خطرهایی نظیر شکستگی یا گم‌شدن آن نیازی نباشد.

گوشی ویرا V5 صاایران و پنل پشتی

در پنل پشتی، ماژول دوربین سه‌گانه‌ی مربعی شکل با بیرون‌زدگی ناچیز و حسگر اثرانگشت به‌چشم می‌خورد که در بازگشایی دستگاه دقت و سرعت رضایت‌بخشی دارد. در بخش پایینی قاب پشتی، کنار لوگوی ویرا، دریچه‌ی اسپیکر به‌چشم می‌خورد. قرار دادن اسپیکر در پنل پشتی اقدام غیرمعقولی به‌شمار می‌آید؛ چراکه دست کاربر به‌راحتی روی آن را می‌پوشاند و حجم صدای خروجی را کاهش می‌دهد.

در لبه‌های کناری ویرا V5 اتفاقی فراتراز سایر رقبا رخ نمی‌دهد؛ لبه‌ی سمت راست از کلیدهای پاور و تنظیم صدا، لبه‌ی بالایی از جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون و لبه‌ی پایینی از میکروفون و درگاه شارژ microUSB میزبانی می‌کنند.

ماژول دوربین پشتی گوشی ویرا V5 صاایران
لبه پایین گوشی ویرا V5 صاایران
بریدگی نمایشگر گوشی ویرا V5 صاایران
لوگو ویرا روی گوشی ویرا V5 صاایران

در نمای جلویی صاایران ویرا V5 نمایشگری ۶٫۱ اینچی با نسبت تصویر ۱۹:۹ را می‌توان دید که حاشیه‌هایی نسبتاً قطوری (به‌ویژه حاشیه‌ی پایینی) آن را احاطه کرده‌اند و دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی نیز درون بریدگی قطره‌ای موجود در لبه‌ی بالایی نمایشگر قرار گرفته است.

نمایشگر و اسپیکر گوشی صاایران ویرا V5

برچسب قیمتی گوشی‌های اقتصادی، تولیدکنندگان را به استفاده از پنل LCD محدود می‌کند؛ در هیمن راستا ویرا V5 نیز در بخش نمایشگر از پنل IPS LCD با قطر ۶٫۱ اینچ، نسبت تصویر ۱۹:۹، وضوح ۶۰۰×۱۲۸۰ پیکسل و تراکم ۲۳۲ پیکسل‌براینچ برای نمایش محتوا بهره می‌گیرد.

طراحی جلو گوشی ویرا V5 صاایران

در لبه‌های نمایشگر (به‌ویژه لبه‌ی بالایی) تیرگی‌هایی مشاهده می‌شود؛ اما به‌دلیل برچسب قیمتی ویرا V5 نمی‌توانیم چندان خرده‌ای به آن بگیریم. حداقل روشنایی ۱۰٫۳۵ نیتی نمایشگر در حالت دستی از میزان ایده‌ئال ما فاصله‌ی زیادی دارد؛ به‌همین‌دلیل نمی‌توان ویرا V5 را گوشی مناسبی برای استفاده در محیط‌های تاریک دانست. حداکثر روشنایی ۲۵۹٫۶ نیتی و روشنایی ۱٫۴۷ نیتی رنگ مشکی در نمایشگر V5 را در بهترین حالت می‌توانیم متوسط و درحد رقبا ارزیابی کنیم.

مطابق انتظار گوشی هوشمند صاایران امکان تغییر پروفایل رنگی را دراختیار کاربر نمی‌گذارد. ویرا V5 در نمایش رنگ‌های طیف سبز و زرد، خارج از فضای رنگی sRGB قرار می‌گیرد. تمایل رنگ‌ها به سردی توسط چشم غیرمصلح قابل مشاهده و ملموس است و ثبت نتیجه‌ی ۸٬۵۵۲ کلوین در آزمایش دمای رنگی زومیت نیز مهر تأییدی بر بیش‌ازحد سرد بودن رنگ‌ها در نمایشگر این گوشی محسوب می‌شود؛ از طرفی خطای میانگین ۶٫۱ آن را نیز نمی‌توان چندان مطلوب دانست.

حین آزمایش نمایشگر ویرا V5، متوجه واکنش کند و نه‌چندان دقیق حسگر نور شدیم که از ناتوانی آن در تغییر میزان نور نمایشگر در شرایط محیطی مختلف خبر می‌دهد. ضعف حسگر نور به‌قدری شدید بود که موفق‌به سنجیدن حداکثر روشنایی خودکار نمایشگر نشدیم؛ چراکه در بهترین حالت، حسگر نور میزان نور نمایشگر را حداکثر تا ۸۰٪ افزایش می‌داد و در مدت‌زمان آزمایش زومیت، هیچ‌گاه به روشنایی خودکار ۱۰۰٪ نرسید.

عملکرد نمایشگر ویرا V5 دربرابر رقبا

محصول ٫ پارامترها

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی دستی

حداکثر روشنایی خودکار

نسبت کنتراست Native

خطای رنگی میانگین

سفید

مشکی

سفید

مشکی

سفید

حالت پیش‌فرض

دقیق‌ترین حالت

صاایران ویرا V5

۱۰٫۳۵

۱٫۴۷

۲۵۹٫۶

Failed

Failed

۱۷۶٫۵

۶٫۱

۶٫۱

پوکو ام ۳

۱٫۰۷

۱٫۸

۲۱۰

۱٫۷۵

۲۱۱

۱۱۶

۴٫۲

۱٫۶ (Standard)

هواوی Y7a

۱٫۰۸

۱٫۷۸

۲۸۷٫۱

۱٫۷۱

۲۸۶٫۴

۱۶۱

۲٫۷

۲٫۷ (Normal)

گلکسی A12

۲٫۶۵

۲٫۰

۲۶۰

۲٫۰

۲۹۵

۱۴۷٫۵

۴٫۲

۴٫۲

گلکسی A11

۱۵٫۲

۲٫۵۳

۳۵۲

۲٫۷۳

۴۳۲

۱۵۸

۵٫۹

۵٫۹

گلکسی A21s

۵٫۷

۵/۴

۴۹۸

۵٫۵

۵۹۲

۱۰۸

۷٫۶

۷٫۶

ردمی نوت ۹ اس

۰٫۷

۳٫۷۵

۳۳۳

۵٫۲

۴۸۰

۹۶

۵

۲٫۲ (Standard)

ردمی نوت ۹

۱

۴٫۱۵

۳۶۰

۴٫۴۲

۴۸۲

۹۵

۶٫۶

۴٫۷ (Saturated)

ردمی نوت ۸

۱

۴٫۷

۴۷۰

۶

۶۱۳

۱۰۲

۵٫۹

۱٫۸ (Standard)

* زومیت تمامی نتایج جدول بالا را با ابزاری مخصوص به‌‌‌دست آورده است.

حساسیت کم نمایشگر به لمس کاربر نیز از دیگر چالش‌هایی بود که حین بررسی با آن مواجه شدیم که منجر به اجرا نشدن برخی فرمان‌های لمسی و واکنش کند در برخی دیگر می‌شود.

اسپیکر تک‌کاناله‌ی ویرا V5، در حجم، کیفیت و تفکیک صدا عملکرد رضایت‌بخشی ندارد و در انتقال تجربه‌ی خوب ناموفق است؛ اما با توجه به برچسب قیمتی گوشی، نمی‌توان فراترازاین نتیجه را از آن انتظار داشت.

نرم‌افزار و رابط کاربری گوشی صاایران ویرا V5

ویرا V5 به‌صورت پیش‌فرض از سیستم‌عامل قدیمی اندروید ۹ در بخش نرم‌افزار بهره می‌گیرد که رابط کاربری بدون نامی روی آن سوار است.

رابط کاربری ویرا V5 را نمی‌توان غنی دانست؛ اما کار کردن با آن دشوار نیست. پس از راه‌اندازی اولیه‌ی دستگاه، با نرم‌افزارهای پیش‌فرضی روبه‌رو خواهید شد که بخشی از آن‌ها را نرم‌افزارهای گوگل، بخشی را (نظیر اپلیکیشن ضبط‌صدا، یادداشت‌ها، ماشین‌حساب، مخاطبان و ساعت) اپلیکیشن‌های اختصاصی رابط کاربری و بخشی از آن‌ها را اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های ایرانسل (ایرانسل من، پیشواز هوشمند، چارخونه، دانا ایرانسل و لنز ایرانسل) دربرمی‌گیرند.

گوشی ویرا V5 صاایران در دست

ویرا V5 امکان بازگشایی قفل گوشی با تشخیص چهره را نیز دراختیار کاربر می‌گذارد که این فرایند کاملاً به‌صورت نرم‌افزاری و به‌کمک دوربین سلفی صورت می‌گیرد؛ بنابراین طبیعی است که انتظار چندانی از باب امنیت آن نداشته باشیم.

پیش‌تر رابط کاربری به‌کار رفته در ویرا V5 را در شاهین ۲ جی‌ال‌ایکس نیز دیده بودیم؛ بنابراین نمی‌توانیم رابط کاربری مورد بحث را رابط کاربری اختصاصی شرکت سازنده بنامیم. در مجموع ویرا V5‌ در این بخش خالی از ضعف نیست و از حیث سرعت، امکانات و طراحی زیبا با رابط کاربری اندروید خالص و رابط کاربری اختصاصی شرکت‌های مطرح قابل قیاس نیست.

بازدهی و عملکرد گوشی صاایران ویرا V5

گوشی‌های اقتصادی با هدف رفع نیازهای ابتدایی کاربر درازای دریافت هزینه‌ای معقول تولید می‌شوند و نمی‌توان از آن‌ها انتظار زیادی در بازدهی و عملکرد داشت که گوشی ویرا V5 صاایران نیز در فهرست همین گوشی‌ها قرار می‌گیرد.

گوشی ویرا V5 صاایران حین اجرای بازی

شرکت سازنده‌ی ویرا V5 ادعا می‌کند که تراشه‌ی مدیاتک هلیو A22 بار پردازشی گوشی را به‌دوش می‌کشد؛ اما براساس بررسی‌های زومیت، در گوشی هوشمند موردبحث تراشه‌ی ۱۲ نانومتری مدیاتک هلیو A20 به‌کار رفته است که چهار هسته‌ی ۱٫۸ گیگاهرتزی Cortex-A53 و واحد گرافیکی PowerVR GE8300 را در بطن خود دارد. ناگفته نماند که این تراشه برای اتصال به دیتا به مودم LTE Cat.4/6 با پشتبانی از سرعت دانلود و آپلود ۱۵۰ و ۵۰ مگابیت‌برثانیه اتکا دارد.

پردازنده‌ی هلیو A20 ویرا V5 توسط ۳ گیگابایت LPDDR3 همراهی می‌شود که همین مشخصات موجب کاهش انتظار از سرعت اجرای اپلیکیشن‌ها و چندوظیفگی در ویرا V5 می‌شود؛ همچنین شرکت سازنده، ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی eMMC 5.1 برای این دستگاه درنظر گرفته است که به‌وسیله‌ی کارت حافظه‌ی microSD تا ۱۲۸ گیگابایت قابلیت ارتقا دارد.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی ویرا V5 دربرابر رقبا

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

صاایران ویرا V5

۲۶۹٫۸۷

۱۴۰٫۰۴

۶۱٫۵۶

۱۶٫۲۸

جی‌پلاس Q10

۲۷۵٫۷۲

۷۶٫۳۷

۳۸٫۸۸

۱۳٫۹۲

پوکو ام ۳

۴۹۷٫۳۲

۱۷۶٫۴۶

۱۳۱٫۴۳

۸۶٫۳۴

هواوی Y7a

۳۰۶٫۸۶

۱۸۵٫۹۱

۵۰٫۴۳

۶۰٫۶۱

گلکسی A12

۲۶۶٫۸۵

۲۰۹٫۴۶

۶۶٫۱۹

۳۹٫۳۶

گلکسی A11

۲۹۲٫۵۹

۱۱۵٫۵۴

۷۳٫۱۴

۶۶٫۷۳

گلکسی A21s

۳۱۴٫۵۸

۲۱۸٫۷۹

۱۰۹٫۵۴

۸۱٫۴

ردمی نوت ۹ اس

۴۸۶٫۶۳

۱۷۵٫۳۹

۱۲۷٫۱۵

۱۱۳٫۶

ردمی نوت ۹

۳۰۳٫۹۳

۲۴۰٫۸۱

۶۳٫۵۹

۱۳۴٫۴۱

ردمی نوت ۸

۳۰۲٫۴۷

۲۳۷٫۸۱

۵۹٫۷۳

۱۱۴٫۲۳

* زومیت تمامی نتایج جدول بالا را با ابزاری مخصوص به‌دست آورده است.

برای ارزیابی عملکرد ویرا V5 به اجرای آزمایش‌های زومیت روی آوردیم. متأسفانه ویرا V5 به‌دلیل ناتوانی در برقراری ارتباط با دیتابیس گیک‌بنچ، در اجرای این آزمایش ناتوان بود و به‌دلیل عدم پشتیبانی از API‌ گرافیکی Vulkan نیز، نتوانستیم بخشی از آزمایش‌های GFXBench را نیز اجرا کنیم.

عملکرد ویرا V5 دربرابر رقبا

نام و کارایی بنچمارک / محصول

AnTutu 8

PCMark

Speedometer 2.0

3DMark

GeekBench 5

GFXBench

عملکرد کلی

مرورگر

پردازنده‌ی مرکزی و گرافیکی

پردازنده‌ی گرافیکی

پردازنده‌ی مرکزی

شبیه‌ساز بازی (نرخ فریم)

Sling Shot Extreme

OpenGL/Metal

Wild Life

Vulkan/Metal

Single Core

Multi Core

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Car Chase

Onscreen/1080p

1440p

1440p

OpenGL

Vulkan

Metal

OpenGL

Metal

صاایران ویرا V5

۷۷۰۸۷

۴۷۷۵

۱۰٫۸

۲۵۵

Failed

Failed

۳٫‍۱

۰٫۷۲

Failed

--

۳٫۵

۱٫۷

--

جی‌پلاس Q10

۷۳۶۰۱

۴۵۶۶

--

۲۳۰

--

Failed

--

Not Supported

--

۲٫۹

۱٫۷

--

پوکو ام ۳

۱۸۰۷۶۰

۶۰۲۳

۲۸٫۵

۱۱۹۶

۳۶۷

۳۱۷

۱۴۰۶

۴٫۵

۲٫۹

۴٫۴

۲٫۸

--

۶٫۴

۷٫۲

--

هواوی Y7a

۱۶۰۹۹۱

۶۵۲۰

۲۵٫۹۵

۱۱۳۶

۵۵۹

۳۰۰

۱۳۲۹

۴٫۵

۲٫۹

۳٫۹

۲٫۶

--

۷٫۱

۸٫۳

--

گلکسی A12

۱۱۳۹۲۶

۵۰۳۰

۱۳٫۹

۳۳۸

Failed

۱۶۸

۹۷۶

۴٫۷

۱٫۵

۳٫۸

۱٫۲

--

۵٫۱

۳٫۳

--

گلکسی A11

۹۰۹۸۹

۴۷۲۰

--

۴۹۰

--

۱۲۷

۴۸۸

--

--

--

۶٫۶

۳٫۴

--

گلکسی A21s

۱۲۹۵۶۱

۵۵۲۹

۱۵

۹۱۴

--

۱۵۳

۱۰۴۰

--

--

--

۱۰

۵٫۹

--

ردمی نوت ۹ اس

۲۵۳۶۳۲

۷۸۹۹

--

۲۶۳۳

--

۵۶۹

۱۶۹۱

--

۱۶

۱۸

--

۱۶

۱۸

--

ردمی نوت ۹

۱۸۶۶۶۲

۸۶۹۳

۲۹٫۹

۱۴۰۳

--

۳۴۴

۱۱۶۵

--

--

--

۸٫۶

۹٫۷

--

ردمی نوت ۸

۱۶۵۶۱۹

۶۷۱۹

--

۱۱۲۴

--

۳۱۳

۱۳۸۹

--

Failed

--

۶٫۲

۷٫۰

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

متأسفانه همان‌طور که انتظار داشتیم، ویرا V5 عملکرد خوبی از خود به‌نمایش نمی‌گذارد؛ اما اگر استفاده‌ی شما به استفاده‌های روزمره‌ای نظیر وب‌گردی، برقراری تماس، ارسال و دریافت پیام و اجرای اپلیکیشن‌های سبک محدود می‌شود، ویرا V5 می‌تواند نیازهای شما را تا حدودی مرتفع سازد.

باتری گوشی صاایران ویرا V5

صاایران ویرا V5 برای تأمین انرژی مورد نیازش از باتری ۳۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی بهره می‌گیرد که کاربر می‌تواند بدون فناوری شارژ سریع و به کمک آداپتور ۵ واتی داخل جعبه نسبت به شارژ این باتری نه‌چندان حجیم اقدام کند.

گوشی ویرا V5 صاایران حین پخش ویدئو

قطع اتصالات بی‌سیم دستگاه (حالت هواپیما) و پس از آن پخش ویدئوی معیار زومیت با وضوح HD در روشنایی ۲۰۰ نیت نمایشگر، نخستین آزمایشی است که برای ارزیابی شارژدهی ویرا V5 به‌سراغ آن می‌رویم؛ برای شبیه‌سازی فعالیت‌های روزمره‌ی کاربر از مدت‌زمان روشن‌ماندن نمایشگر در روشنایی ۲۰۰ نیت نیز به بنچمارک PCMark روی آوردیم.

شارژدهی باتری ویرا V5 دربرابر رقبا

محصول ٫ آزمایش

نمایشگر

باتری

ویدئو

PCMark

Work 2.0

ابعاد و رزولوشن

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

صاایران ویرا V5

۶٫۱ اینچ

۱۲۸۰ × ۷۲۰ پیکسل

۳۵۰۰

۵:۰۸

۵:۱۶

جی‌پلاس Q10

۶٫۲۶ اینچ

۱۵۲۰ × ۷۲۰ پیکسل

۳۵۰۰

۱۰:۰۵

۷:۲۰

پوکو ام ۳

۶٫۵۳ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۶۰۰۰

۱۶:۰۷

۱۱:۲۴

هواوی Y7a

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۲:۲۸

۱۰:۳۳

گلکسی A12

۶٫۵ اینچ

۱۵۶۰ در ۷۲۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۶:۴۸

۱۰:۵۹

گلکسی A11

۶٫۴ اینچ

۱۵۶۰ در ۷۲۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۵:۲۷

۱۱:۴۸

گلکسی A21s

۶٫۵ اینچ

۱۶۰۰ در ۷۲۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۸:۴۶

۱۶:۲۹

ردمی نوت ۹ اس

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۲۰

۱۵:۴۲

۱۱:۵۳

ردمی نوت ۹

۶٫۵۳ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۲۰

۱۶:۳۵

۸:۴۱

ردمی نوت ۸

۶٫۳ اینچ

۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۶:۲۳

۱۱:۰۲

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

نخستین گوشی هوشمند صاایران در آزمایش‌های مربوط به شارژدهی گوشی عملکرد امیدواردکننده‌ای نداشت. ۵ ساعت و ۷ دقیقه پخش ویدئو و ثبت نتیجه‌ی ۵ ساعت و ۱۶ دقیقه در بنچمارک PCMark‌، از کافی نبودن ظرفیت باتری حتی برای یک‌روز استفاده‌ی روزمره خبر می‌دهند. حتی گوشی هوشمند چی‌پلاس Q10 با ظرفیت باتری مشابه، عملکرد بهتری در مقایسه‌با ویرا V5 در آزمایش‌های زومیت از خود به‌نمایش گذاشت.

جالب است که براساس بررسی‌های زومیت، کاربر برای شارژ صفر تا صد باتری نه‌چندان حجیم ویرا V5 با آداپتور ۵ واتی درون جعبه، به چیزی حدود ۲۱۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

دوربین گوشی صاایران ویرا V5

ویرا V5 از ترکیب سه‌گانه‌ی دوربین برای ثبت تصاویر و ویدئوها استفاده می‌کند که در کمال تعجب ایرانسل صرفاً به یکی از آن‌ها (دوربین اصلی) در مشخصات گوشی اکتفا کرده است؛ گویی کاربر از همین ابتدا، نباید انتظاری از دو دوربین دیگر داشته باشد.

ایرانسل و شرکت سازنده‌ی ویرا V5، هیچ‌کدام به مشخصات کامل ماژول دوربین این گوشی اقتصادی نپرداخته‌اند و دوربین اصلی گوشی، تنها بخش از ماژول دوربین است که اطلاعات کافی از آن داریم.

گوشی ویرا V5 صاایران حین عکاسی

محیط کاربری نرم‌افزار دوربین را می‌توان در یک کلام گنگ دانست؛ در نوار پایینی محیط کاربری نرم‌افزار دوربین، حالت‌های تصویربرداری گوناگون شامل حالت Photo، UHD، HDR، Night، Beauty، Pro و Video مشاهده می‌شود که در ادامه بیشتر به یکایک آن‌ها می‌پردازیم. در نوار بالایی تنظیمات دوربین، منوی حالت‌های نرم‌افزاری مختلف، فعال/غیرفعال‌سازی هوش مصنوعی، فلش LED و حالت پرتره (فقط در حالت Photo) قرار گرفته است.

دوربین اصلی ویرا V5‌ صاایران را یک حسگر ۸ مگاپیکسلی با لنز f/1.8 و امکان فوکوس خودکار تشکیل می‌دهد که وظیفه‌ی ثبت تصویر در اکثر حالت‌ها به این دوربین محول شده است. حسگر موردبحث ابعادی برابر با 1/1.93 اینچ دارد و ابعاد هر پیکسل آن به ۲٫۱۲ میکرومتر می‌رسد.

گالری عکس‌های دوربین اصلی در روشنایی روز و تاریکی شب

نمونه عکس دوربین اصلی صاایران ویرا V5 در روشنایی روز - ساختمان‌های بلوار نلسون ماندلا
نمونه عکس دوربین اصلی صاایران ویرا V5 در روشنایی روز - خیابان ولیعصر
نمونه عکس دوربین اصلی صاایران ویرا V5 در روشنایی روز - ساختمان درحال ساخت
نمونه عکس دوربین اصلی صاایران ویرا V5 در روشنایی روز - آسمان و درخت‌های کاج در جردن
نمونه عکس دوربین اصلی صاایران ویرا V5 در روشنایی روز - گیاه‌های بیرون‌زده از نرده‌های ساختمان
نمونه عکس دوربین اصلی صاایران ویرا V5 در روشنایی روز - سمبل هلال احمر
نمونه عکس دوربین اصلی گوشی صاایران ویرا V5 در تاریکی شب - بلوک‌های شهرک اکباتان
نمونه عکس دوربین اصلی گوشی صاایران ویرا V5 در تاریکی شب - بلوار نلسون ماندلا

باوجوداینکه ما با توجه به برچسب قیمتی ویرا V5، انتظار چندانی از دوربین این گوشی اقتصادی نداشتم، متأسفانه دوربین اصلی ویرا V5 عملکرد مأیوس‌کننده‌ای از خود به‌نمایش گذاشت و تصاویر آن را می‌توان به‌طور خلاصه در جزئیات اندک، نویز فراوان و گستره‌ی دینامیکی بسیار محدود تعریف کرد.

مطابق انتظار تصاویری که دوربین اصلی در تاریکی شب ثبت می‌کند وضعیت بدتری از تصاویر روز دارند؛ جزئیات بسیار کم و نویزهای بسیار زیاد دو مشخصه‌ی اصلی تصاویر شب به‌شمار می‌روند؛ از طرفی حالت Night در جبران ضعف‌های تصاویر شب ناتوان است.

مقایسه‌ی UHD و Photo و HDR

نمونه عکس ثبت شده توسط دوربین اصلی صاایران ویرا V5 در حالت HDR
HDR
نمونه عکس ثبت شده توسط دوربین اصلی صاایران ویرا V5 در حالت UHD
UHD
نمونه عکس ثبت شده توسط دوربین اصلی صاایران ویرا V5 در حالت Photo
Photo

برای مشاهده‌ی عکس‌ها در ابعاد واقعی، روی آن‌ها کلیک کنید.

ویرا V5 در حالت UHD، تصاویر ۳۲ مگاپیکسلی ثبت می‌کند که به‌خودی‌خود تعجب برانگیز است؛ چراکه خبری از حسگر ۳۲ مگاپیکسلی نیست و تمام تصاویر در این حالت با همان حسگر ۸ مگاپیکسلی ثبت و آپ‌اسکیل می‌شوند. نرم‌افزار در حالت UHD، با کمتر کردن نویز تصاویر، سطح جزئیات را نیز اندکی کاهش می‌دهد؛ اما از منظر گستره‌ی دینامیکی نمی‌توان چندان تفاوتی بین تصاویر دو حالت UHD و Photo‌ مشاهده کرد.

تصاویری که کاربر در حالت HDR ثبت می‌کند، اندکی گستره‌ی دینامیکی وسیع‌تری دارند؛ اما از حیث جزئیات و سطح نویز با تصاویر حالت Photo تفاوتی مشاهده نمی‌شود.

ازآن‌جایی که عموم گوشی‌های هوشمند اقتصادی از دو دوربین دو مگاپیکسلی ماکرو و عمق‌سنج بهره می‌برند، انتظار می‌رود که یکی از حسگرهای دو مگاپیکسلی ویرا V5 نیز حسگر عمق‌سنجی برای بهبود فرایند جداسازی سوژه از پس‌زمینه در تصاویر پرتره باشد؛ اما به‌نظر می‌رسد که این‌طور نیست.

گالری عکس‌های پرتره و سلفی

نمونه عکس ثبت شده با دوربین سلفی گوشی صاایران ویرا V5 - مهرداد عیسی‌لو و فرهنگ حشمتی
نمونه عکس سلفی پرتره صاایران ویرا V5 - محمدامین صدقی
نمونه عکس پرتره گوشی صاایران ویرا V5 - مجید نوردوست
نمونه عکس پرتره گوشی صاایران ویرا V5 - کاوه رخشنده

نگاهی به نمونه‌ی تصاویر پرتره، شما را به‌خوبی برای پذیرفتن ضعف ویرا V5 در جداسازی سوژه از پس‌زمینه قانع می‌کند؛ از طرفی این گوشی اقتصادی صاایران در تشخیص سوژه نیز ناتوان است و حتی اگر چهره‌ی سوژه‌ی انسانی شما به‌طور کامل مشخص نباشد (ماسک زده باشد) دوربین اصلی تصویر را بدون اعمال افکت بوکه ثبت می‌کند. به‌همین‌دلیل تصور می‌کنیم از حسگر عمق‌سنج در ویرا V5‌ خبری نیست.

تاکنون به دو حسگر از ماژول دوربین سه‌گانه‌ی ویرا V5 اشاره کرده‌ایم. با توجه به بیشتر گوشی‌های اقتصادی که تاکنون در زومیت دیده‌ایم، حدس می‌زدیم که حسگر دو مگاپیکسلی آخر، برای ثبت تصاویر ماکرو است؛ اما متأسفانه با وجود تلاش‌های مکرر ما، ویرا V5 در هیچ شرایطی موفق‌به ثبت تصویر ماکرو نشد؛ بنابراین تصور می‌کنیم در این گوشی، با دو حسگری مواجه هستیم که نه‌تنها کارآمد نیستند، بلکه به‌کلی کار نمی‌کنند.

عملکرد دوربین سلفی نیز دست‌کمی از تصاویر سایر دوربین‌ها ندارد. جزئیات سطح بسیار کم هستند، نویز در تمامی بخش‌های تصاویر مشاهده می‌شود و گستره‌ی دینامیکی عکس‌ها بسیار محدود است؛ از طرفی استفاده از حالت پرتره در تصاویر دوربین سلفی، ضمن تفکیک نه‌چندان رضایت‌بخش سوژه از پس‌زمینه، موجب کاهش جزئیات در بخش هایلایت تصاویر می‌شود.

جمع‌بندی

گوشی‌های اقتصادی برای رفع نیاز‌های ابتدایی کاربر تولید و عرضه می‌شوند و برای کاربری‌های فراترازاین عملکرد ضعیف و نه‌چندان امیدوارکننده‌ای به‌نمایش می‌گذارند. صاایران ویرا V5 در تمامی بخش‌ها ضعف‌های گوناگونی دارد؛ اما برچسب قیمتی آن، می‌تواند چشم برخی کاربران را به‌روی ضعف‌های اشاره‌شده ببندد.

زومیت روی گوشی ویرا V5 صاایران

مطمئناً ویرا V5 در جایگاه یک گوشی هوشمند اقتصادی، نمی‌تواند برای کسانی مناسب باشد که از گوشی هوشمندشان انتظار طراحی و کیفیت ساخت عالی، نرم‌افزار به‌روز و رابط کاربری بهینه با جلوه‌ی بصری جذاب، ثبت تصاویر خوب، عملکرد و بازدهی رضایت‌بخش برای اجرای بازی‌ها و استفاده‌های سنگین و شارژدهی و سرعت شارژ بالا را دارند.

اگر به گوشی هوشمندی نیاز دارید که بتوانید وظایف محل کار را از زندگی شخصی تفکیک کنید یا از آن به‌عنوان گوشی دوم برای برخی وظایف سبک استفاده کنید، ویرا V5 می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای شما باشد.

نکات مثبت

  • برچسب قیمتی پایین
  • امکان استفاده‌ی هم‌زمان دو سیم‌کارت و کارت حافظه
  • جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون (!)

نکات منفی

  • کیفیت ساخت پایین
  • عملکرد پردازشی ضعیف
  • دوربین‌های ناکارآمد
  • حداقل روشنایی بسیار زیاد نمایشگر
  • شارژدهی و سرعت شارژ پایین
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات