بررسی جی پلاس Q10

چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 17 دقیقه
گوشی Q10 یکی از نخستین گوشی‌های هوشمند برند جی پلاس است که از مدتی پیش وارد بازار ایران شده و امکانات مناسبی را در قالب گوشی ارزان‌قیمت ارائه می‌دهد. با زومیت در بررسی جی پلاس Q10 همراه شوید.
تبلیغات

تقریبا دو سال پیش، برند جی پلاس وارد بازار ایران شد؛ برندی که شروع فعالیت خود را در ایران با فروش تلویزیون و لوازم خانگی آغاز و به‌مرور زمان محصولات دیگری مانند مانیتور، لوازم جانبی کامپیوتر و گوشی‌های هوشمند را وارد بازار ایران کرد. حضور جی پلاس در بازار گوشی‌های موبایل با دو مدل اقتصادی Q10 و T10 آغاز شد. این بار در زومیت می‌خواهیم مدل برتر، یعنی جی پلاس Q10 را بررسی کنیم؛ گوشی هوشمندی که تلاش می‌کند با حداقل هزینه، امکانات و قابلیت‌های مناسبی ارائه دهد.

گوشی‌های موبایل جزئی جدانشدنی از زندگی امروزمان محسوب می‌شوند و حتی درحالی‌که قیمت گوشی به‌شکلی نجومی افزایش یافته است، بازهم نمی‌توان دور آن‌ها را کاملا خط کشید. گوشی‌هایی مثل جی پلاس Q10 کمک می‌کند تا کسانی که می‌خواهند با کمترین هزینه برای خود یا فرزندشان گوشی هوشمند به‌روز و مناسبی تهیه کنند، انتخاب‌های متنوعی داشته باشند.

روی کاغذ، گوشی جی پلاس Q10 با وجود قیمت ارزان، امکاناتی مثل نمایشگر ۶٫۲۶ اینچی IPS با طراحی مدرن و بریدگی قطره‌ای و حسگر تشخیص اثرانگشت و اندروید ۹ را ارائه می‌دهد که به‌نظر برای مدلی در این قیمت، امکانات مناسبی محسوب می‌شود. حال باید دید که آیا این قابلیت‌ها فقط روی کاغذ جذاب هستند یا در واقعیت هم عملکرد خوبی دارند. با زومیت در بررسی جی پلاس Q10 همراه شوید.

جعبه‌گشایی

یکی از بخش‌های جالب و پروپیمان جی پلاس Q10 را محتویات جعبه آن می‌دانیم. روی پلمب جعبه، برچسب ضمانت‌نامه‌ی گلدیران قرار دارد و اطلاعات مربوط به آن نوشته شده است و باید هنگام بازکردن پلمب گوشی مراقب باشید که از بین نرود. داخل جعبه پیش از هرچیز با خود گوشی جی پلاس Q10 روبه‌رو می‌شوید. درکنار گوشی، شارژر دیواری ۷٫۵ واتی و کابل USB 2.0 Type-C و هندزفری قرار دارند. درباره‌ی هندزفری گوشی باید بدانید که کیفیت رضایت‌بخشی ندارد و صرفا برای برقرار تماس مناسب است؛ بنابراین، اگر می‌خواهید با گوشی‌تان زیاد موسیقی گوش دهید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما به فکر خرید هندزفری یا هدفون باکیفیت باشید.

پس از گوشی کیو ۱۰ و لوازم جانبی آن، نویب به دفترچه‌ی راهنمای خیلی کوچک گوشی می‌رسد که البته فقط به زبان انگلیسی نوشته شده است. درکنار دفترچه‌ی راهنما، قاب محافظ ژله‌ای و یک محافظ نمایشگر هم قرار دارد که پیشنهاد می‌کنیم از هر دو استفاده کنید. دو دستمال مرطوب و خشک هم برای راحتی نصب محافظ صفحه‌نمایش وجود دارد.

طراحی و کیفیت ساخت

باتوجه‌به قیمت جی پلاس Q10، انتظار خاصی از کیفیت ساخت آن نداشتیم؛ چراکه مواداولیه جزو بخش‌های تأثیرگذار در قیمت نهایی گوشی‌های موبایل است؛ بنابراین، معمولا سازندگان گوشی‌های موبایل قید استفاده از فلزات و شیشه‌های باکیفیت را برای مدل‌های پایین‌رده می‌زنند.

پشت گوشی جی پلاس کیو ۱۰ Gplus Q10 حین عکاسی

کل بدنه‌ی Q10 از پلاستیک ساخته شده که جلو و عقب آن را دو لایه‌ی شیشه محاصره کرده است. شرکت سازنده توضیحی درباره‌ی جنس شیشه‌ها نمی‌دهد و به‌نظر نمی‌آید که از مدل‌های نشکن و ضدخش گوریلا گلس باشد؛ بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم که حتما از محافظ نمایشگر و قاب شفاف موجود در داخل جعبه‌ی گوشی استفاده کنید.

بدنه‌ی گوشی به‌ویژه اسکلت تمام پلاستیکی گوشی کیفیت مناسبی دارد. با اینکه با وزنی نزدیک به ۱۸۰ گرم، جزو گوشی‌های سنگین بازار محسوب می‌شود، این سنگینی و چگالی زیاد پلاستیک بدنه، کیفیت بدنه گوشی را افزایش داده است. برخلاف اکثر گوشی‌های پلاستیکی، اگر قسمت مختلف بدنه را فشار بدهید، نشانه‌ای از فرورفتگی نخواهید دید.

صفحه نمایش و رابط کاربری جی پلاس کیو ۱۰ Gplus Q10

دو لایه شیشه دو طرف گوشی به‌صورت بی‌نقص و یکپارچه به بدنه‌ی پلاستیکی وصل نشده‌اند. محل اتصال شیشه به پلاستیک کاملا محسوس است و اگر دستتان رو روی لبه‌های کناری گوشی بکشید، می‌توانید تیز بودن کناره‌های شیشه را حس کنید. شاید از دستگاهی در این بازه‌ی قیمتی، انتظار بدنه‌ای یکپارچه و یک‌دست نداشتیم؛ ولی جی پلاس می‌توانست کار مونتاژ را دقیق‌تر انجام دهد.

جی پلاس کیو ۱۰ Gplus Q10 حین برقراری تماس

بخش زیادی از فضای جلویی گوشی دراختیار نمایشگر عریض ۶٫۲۶ اینچی قرار دارد. فقط در بالا و وسط آن، بریدگی قطره‌ای‌شکلی به‌چشم می‌خورد که از دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی دستگاه میزبانی می‌کند. حاشیه‌های دورتادور نمایشگر نسبتا باریک هستند و فقط پایین نمایشگر حاشیه‌ی زیادی دارد. اگرچه فریم دستگاه از پلاستیک ساخته شده است، سازنده شیارهایی روی لبه‌های فریم ایجاد کرده که نوارهای پلاستیکی تقویت آنتن روی فریم‌ فلزی گوشی‌های گران‌قیمت را به‌خاطر می‌آورد.

در پشت گوشی دو دوربین به‌صورت عمودی در بالا و چپ قاب شیشه‌ای قرار دارند. قاب پشت گوشی الگویی عمودی دارد که ظاهری زیبا را با شکست نور ایجاد می‌کند؛ درست مشابه گوشی‌های آنر و هواوی. حسگر اثرانگشت جی پلاس Q10 هم روی قاب پشتی قرار دارد. حسگر تشخیص اثرانگشت با اینکه مشکلی از بابت تشخیص‌دادن انگشتان دستمان نداشت، سرعت تشخیص آن کم است و تقریبا یک تا دو ثانیه طول می‌کشد که انگشت دستتان شناسایی و محیط نرم‌افزاری گوشی نمایان شود. در نظر داشته باشید که قاب پشت گوشی استعداد زیادی برای نشان‌دادن اثرانگشت و چربی دست و اگر حوصله‌ی تمیزکردن آن را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که از قاب ژله‌ای مات موجود در جعبه Q10 استفاده کنید.

حسگر اثر انگشت و دوربین پشت جی پلاس کیو ۱۰ Gplus Q10
لوگوی جی پلاس روی گوشی جی پلاس کیو ۱۰ Gplus Q10
حاشیه صفحه نمایش گوشی جی پلاس کیو ۱۰ Gplus Q10
حاشیه صفحه نمایش و ناچ دوربین سلفی جی پلاس کیو ۱۰ Gplus Q10

روی لبه‌ی بالایی، جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری و روی لبه‌ی پایینی درگاه USB نوع C در میان محفظه‌ی بلندگو قرار دارد. البته این دستگاه فقط یک بلندگو دارد و محفظه‌ی سمت چپی تزیینی است. روی لبه‌های چپ و راست هم کلیدهای پاور و کم و زیاد کردن صدا و شکاف کارت حافظه قرار دارد. نکته‌ی منفی این است که خطوط مربوط به آنتن‌دهی هم روی لبه‌های کناری قرار دارند؛ این در حالی است که قاب این گوشی کاملا پلاستیکی است و به این خطوط برای بهبود آنتن‌دهی گوشی نیازی نیست.

نمایشگر و اسپیکر

ما در زومیت همواره انتظار خود را از نمایشگرهای گوشی‌های اقتصادی و ارزان پایین آورده‌ایم؛ اما آیا کیو ۱۰ حداقل‌های لازم را برای رقابت دارد؟ سازنده از پنل ۶٫۲۶ اینچی +HD با رزولوشن ۱۵۲۰ در ۷۲۰ پیکسل بهره می‌گیرد که برای محصولی در قیمتی اقتصادی معقول است؛ تراکم ۲۶۹ پیکسلی در حالت کلی برای مشاهده‌ی تصاویر و متون ایدئال نیست و مات‌بودن تصاویر را حس خواهید کرد؛ اما در این بازه‌ی قیمتی با رقبا نیز تجربه‌ی بهتری به‌دست نخواهید آورد.

در آزمایش روشنایی، کیو ۱۰ با رسیدن به ۴۱۱ و ۳۹۴ نیت در الگوهای ۱۰۰ و ۵۰ درصد سفید چیزی از رقبا کم ندارد و نسبتا موفق عمل می‌کند. کمتر‌بودن روشنایی و سردتر‌بودن در بخش پایینی و نزدیک و لبه‌ی پایین نمایشگر نظر ما را در طول بررسی به خود جلب کرد. آزمایش روشنایی برای این منطقه و آزمایش رنگ نیز این موضوع را تأیید کرد که امیدواریم در آینده کنترل کیفیت دقیق‌تری را شاهد باشیم.

جی پلاس کیو ۱۰ Gplus Q10 حین پخش فیلم

رنگ مشکی در نمایشگر جی‌ پلاس Q10 عمق چندانی ندارد و با تولید روشنایی میانگین ۴٫۶ نیتی در میانه‌ی جدول قرار می‌گیرد. روشنایی حداقل ۱۳٫۸ نیتی نیز بسیار بیشتر از استاندارهای ما در این بخش است. روشنایی حداقل کمتر از سه نیت ایدئال و ترکیب آن با حالت شب برای استفاده در محیط‌های کاملا تاریک مناسب ارزیابی می‌شود. حسگر نور دستگاه عملکرد موفقی دارد و به‌سرعت به تغییر نور محیط واکنش نشان می‌دهد و فعال‌بودن آن نزدیک به ۳۰ نیت روشنایی حداکثر در حالت غیر‌خودکار را بهبود می‌دهد.

همانند دیگر گوشی‌های ارزان، از تنظیمات تغییر حالت رنگ در کیو ۱۰ خبری نیست. سردی رنگ‌ها هم با چشم و هم در آزمایش‌ها با دمای رنگ ۸،۴۸۲ کلوین و هم مشاهده‌ی نمودار تعادل رنگ‌ها مشخص است. خطای رنگ در مرکز نمایشگر تقریبا ۵٫۹ اندازه‌گیری شد که برای فضای sRGB پذیرفتنی نیست و امیدواریم جی پلاس در آینده به کالیبراسیون نمایشگرهایش هرچند ارزان‌قیمت بیشتر توجه کند.

مطابق انتظار، اسپیکر تک‌کاناله‌ی جی پلاس کیو ۱۰ در لبه‌ی پایینی گوشی نه در زمینه‌ی بلندی، نه شفافیت و نه رسایی صدا عملکرد مناسبی ندارد؛ بنابراین تنها نقطه‌ی قوت دستگاه در زمینه‌ی صوتی را می‌توان وجود جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون دانست.

نرم‌افزار و رابط کاربری

همان‌طورکه در ابتدا گفتیم، جی پلاس Q10 به‌صورت پیش‌فرض از اندروید ۹ استفاده می‌کند. در زمان نگارش بررسی، به‌روزرسانی اندروید ۱۰ منتشر نشد و جی پلاس هم صحبتی درباره‌ی انتشار این به‌روزرسانی نکرده است. البته ازنظر بسته‌های امنیتی، جی پلاس Q10 وضعیت کم‌و‌بیش راضی‌کننده‌ای دارد و از به‌روزرسانی مارس ۲۰۲۰ بهره می‌برد که به ۶ ماه پیش بازمی‌گردد.

رابط کاربری شباهت زیادی به رابط کاربری اندروید خالص دارد. وقتی وارد منو اپلیکیشن‌ها می‌شوید، با تعداد انگشت‌شماری اپلیکیشن مواجه می‌شوید که همه‌ی آن‌ها هم جزو اپلیکیشن‌های پیش‌فرض گوگل هستند و جی پلاس هیچ اپ اضافه‌ای روی گوشی ندارد. البته اگر وارد بخش تنظیمات گوشی شوید، منویی اضافه با نام DuraSpeed را می‌بینید که داخلش فقط یک گزینه برای خاموش و روشن کردن این قابلیت وجود دارد. DuraSpeed اپلیکیشن‌هایی را می‌بندد که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند تا سرعت دستگاه افزایش پیدا کند.

صفحه نمایش و رابط کاربری گوشی جی پلاس کیو ۱۰ Gplus Q10

خبر خوشحال‌کننده اینکه تمام سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های گوگل به‌صورت پیش‌فرض روی این گوشی وجود دارند و از بابت نصب اپلیکیشن‌های مختلف ازجمله اپلیکیشن‌های ایرانی جای نگرانی نیست. در نظر داشته باشید که جی پلاس Q10 فقط با حافظه‌ی ۳۲ گیگابایتی در بازار عرضه می‌شود که از این ۳۲ گیگابایت، کمتر از ۲۵ گیگابایت در‌اختیارتان قرار دارد؛ بنابراین، اگر قرار است در گوشی خود آرشیو موسیقی و آهنگ نگه دارید، حتما کارت حافظه‌ میکرو SD تهیه کنید.

هنگام کار با جی پلاس Q10 با ایراد‌های نرم‌افزاری هم روبه‌رو شدیم که برای نمونه می‌توانیم به بحث Dark Mode اشاره کنیم. با اینکه در بخش تنظیمات این گوشی گزینه‌ای برای مشکی‌کردن رابط کاربری یا همان Dark Mode وجود دارد، با انتخاب آن هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد و بخش Parental Control در منو Digital Wellbeing نیز پیغام خطا می‌دهد. البته این ایراد‌ها چندان جدی نیستند که روی خرید یا نخریدن گوشی تأثیر بگذارند و احتمالا با یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری رفع خواهند شد؛ البته به‌شرطی که جی پلاس برای گوشی‌های خود به‌روزرسانی در نظر داشته باشد.

دوربین

مطابق انتظار، جی پلاس کیو 10 در زمینه‌ی عکاسی و فیلم‌برداری حرف خاصی برای گفتن ندارد. این گوشی اقتصادی برای ثبت عکس به دوربین دوگانه‌ای اتکا دارد که از ماژول ۱۳ مگاپیکسلی به‌همراه لنز واید با دیافراگم بسیار تنگِ f/3.0 و ماژول تشخیص عمق ۲ مگاپیکسلی تشکیل شده است. از بین دو ماژول یادشده، حسگر ۲ مگاپیکسلی برای کمک تفکیک سوژه از پس‌زمینه استفاده می‌شود و کارایی دیگری ندارد. کیو ۱۰ برای عکاسی سلفی نیز به دوربین ۵ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 متکی است. 

گالری عکس‌های نمونه‌ی دوربین جی پلاس Q10

نمونه عکس دوربین اصلی جی پلاس Q10 - فواره پارک صبا خیابان جردن
نمونه عکس دوربین اصلی جی پلاس Q10 - منظره تهران
نمونه عکس دوربین اصلی جی پلاس Q10 - بن بست آناهیتا خیابان جردن
نمونه عکس دوربین اصلی جی پلاس Q10 -  ساختمان های خیابان جردن
نمونه عکس دوربین اصلی جی پلاس Q10 - ساختمان های خیابان جردن
نمونه عکس دوربین اصلی جی پلاس Q10 - گیاه دفتر زومیت
نمونه عکس دوربین اصلی جی پلاس Q10 - زمین بازی کودک پارک صبا خیابان جردن
نمونه عکس دوربین اصلی جی پلاس Q10 - در و پنجره چوبی پارک صبا خیابان جردن

عکس‌های نمونه‌ی جی پلاس کیو ۱۰ در روشنایی روز

نمونه عکس دوربین اصلی جی پلاس Q10 - چراغ در تاریکی
نمونه عکس دوربین اصلی جی پلاس Q10 - گل زیر نور مصنوعی
نمونه عکس دوربین اصلی جی پلاس Q10 - گیاه در تاریکی
نمونه عکس دوربین اصلی جی پلاس Q10 - گل زیر نور مصنوعی

عکس‌های نمونه‌ی جی پلاس کیو ۱۰ در تاریکی

نرم‌افزار دوربین جی پلاس کیو ۱۰ ظاهر بسیار ساده‌ای دارد و قابلیت‌های محدودی دراختیار کاربر می‌گذارد. فیلم‌برداری با وضوح حداکثر 1080p، عکاسی خودکار، پرتره و فیلترهای زیباسازی تنها ویژگی‌های دردسترس هستند و از قابلیت‌هایی همچون حالت Night یا بزرگ‌نمایی اپتیکال بهره‌مند نیست. مطابق انتظار، عکس‌های ثبت‌شده چه در طول روز، چه تاریکی شب، رضایت‌بخش نیستند و نویز بسیار زیاد و جزئیات اندک و گستره‌ی دینامیکی بسیار محدود از ویژگی‌های مشترک عکس‌ها در طول روز هستند. وضعیت با تاریک‌ترشدن محیط روبه‌ وخامت می‌گذارد؛ به‌طوری که حتی عملکرد فوکوس خودکار نیز مختل می‌شود.

گالری عکس‌های سلفی و حالت پرتره‌ی جی پلاس Q10

نمونه عکس حالت پرتره جی پلاس Q10 - گیاه دفتر زومیت
نمونه عکس حالت پرتره جی پلاس Q10 - گل دفتر زومیت
نمونه عکس حالت پرتره جی پلاس Q10 - فرهنگ حشمتی دفتر زومیت
نمونه عکس سلفی جی پلاس Q10 - امین صدقی دفتر زومیت

در حالت پرتره‌ی جی پلاس Q10، دوربین دوم نقش مشخصی ایفا نمی‌کند؛ چراکه با یا بدون این دوربین، نتایج به‌دست‌آمده بسیار ناامیدکننده هستند. به‌نظر می‌رسد کیو ۱۰ الگوریتمی برای تشخیص سوژه و تفکیک آن از پس‌زمینه ندارد؛ چراکه گاهی بخشی از چهره‌ی سوژه نیز همراه‌با پس‌زمینه محو می‌شود! گوشی اقتصادی جی پلاس درزمینه‌ی عکاسی سلفی نیز حرف چندانی برای گفتن ندارد و عکس‌هایی با نویز زیاد و جزئیات اندک به‌جای می‌گذارد.

بازدهی و عملکرد

گلدیران پردازنده‌ی به‌کاررفته در گوشی هوشمند جی پلاس Q10 را Helio A22 ساخت شرکت مدیاتک عنوان می‌کند؛ اما بررسی‌های زومیت نشان می‌دهد که گوشی اقتصادی جی پلاس از پردازنده‌ی Helio A20 قدرت می‌گیرد. دو پردازنده‌ی Helio A20 و Helio A22 با شماره‌مدل مشابه MT6761 تولید می‌شوند؛ اما تفاوت‌های اصلی آن‌ها به فرکانس CPU و نوع GPU بازمی‌گردد، پردازنده‌ی A22 از ۲۰۰ مگاهرتز فرکانس بیشتر و واحد پردازش گرافیکی به‌روز‌ترِ PowerVR GE8320 بهره می‌برد.

Helio A20 با لیتوگرافی ۱۲ نانومتری تولید می‌شود و از چهار هسته‌ی پردازشی کم‌مصرف Cortex A53 با فرکانس ۱،۸۰۰ مگاهرتز به‌عنوان CPU بهره می‌گیرد و برای پردازش‌های گرافیکی نیز به GPU با فرکانس حداکثر ۵۵۰ مگاهرتزیِ PowerVR GE8300 ساخته‌ی شرکت Imagination Technologies اتکا دارد. مدیاتک می‌گوید پردازنده‌ی اقتصادی‌اش درمقایسه‌با نسخه‌ی قبلی ۲۷ درصد در پردازش‌های CPU‌محور و ۱۲۳ درصد در بازی‌ها بهتر عمل می‌کند.

جی پلاس کیو ۱۰ Gplus Q10 حین اجرای بازی

پردازنده‌ی پایین‌رده‌ی Helio A20 از نمایشگرهایی با وضوح بالغ‌بر ۱۶۰۰ در ۷۲۰ پیکسل پشتیبانی و امکان فیلم‌برداری یا پخش ویدئوی 1080p با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه به‌ترتیب با کُدک‌های H.264 برای فیلم‌برداری یا H.264, H.265 / HEVC برای پخش فیلم را فراهم می‌کند و با رم‌های LPDDR3 یا LPDDR4x تا سقف ۴ گیگابایت به‌همراه حافظه‌های ذخیره‌سازی eMMC 5.1 سازگار است. پشتیبانی از شبکه‌های Wi-Fi 5 و بلوتوث نسخه‌ی ۵ و اتصال LTE Cat. 4/6 ازجمله‌ی قابلیت‌های دیگر Helio A20 به‌شمار می‌آیند.

جی پلاس Q10 درکنار پردازنده‌ی Helio A20 از ۳ گیگابایت رم LPDDR3 و ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی eMMC 5.1 با پشتیبانی از کارت حافظه‌‌ی microSD بهره می‌برد؛ بنابراین چه ازنظر عملکرد چندوظیفگی و چه سرعت اجرای اپ‌ها، نمی‌توان انتظار عملکرد چشمگیری از گوشی اقتصادی گلدیران داشت.

عملکرد حافظه‌ ذخیره‌ سازی ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

جی پلاس Q10

۲۷۵٫۷۲

۷۶٫۳۷

۳۸٫۸۸

۱۳٫۹۲

ردمی نوت ۹

۳۰۳٫۹۳

۲۴۰٫۸۱

۶۳٫۵۹

۱۳۴٫۴۱

ردمی نوت ۸

۳۰۲٫۴۷

۲۳۷٫۸۱

۵۹٫۷۳

۱۱۴٫۲۳

ردمی نوت ۸ پرو

۵۲۵٫۲۱

۱۹۵٫۹۷

۱۴۹٫۳۵

۱۷۲٫۴۳

آنر 9A

۲۷۸٫۲۱

۱۶۱٫۷۳

۵۵٫۶۸

۱۹٫۹۵

هواوی Y9s

۸۱۶٫۹۴

۱۹۳٫۲۳

۱۴۲٫۸۳

۱۵۳٫۸۵

هواوی Y7p

۲۹۰٫‌۶۵

۲۰۹٫۵۹

۴۸٫۸۱

۴۴٫۹۳

آنر 9X

۸۱۴٫۳۹

۱۹۵٫۴

۱۵۳٫۰۹

۱۵۶٫۴۹

سامسونگ گلکسی M30

۲۸۰٫۳۵

۱۰۱٫۴۶

۶۴٫۸۹

۶۱٫۲

سامسونگ گلکسی M20

۳۰۹٫۹۷

۱۴۳٫۶

۶۷٫۷۷

۴۵٫۴۷

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

جی پلاس کیو ۱۰ نیز مانند ردمی نوت ۹ از حافظه‌ی ذخیره‌سازی eMMC 5.1 بهره می‌گیرد؛ اما ۷۰ درصد در آزمون نوشتن ترتیبی و ۹۰ درصد در آزمون نوشتن تصادفی ضعیف‌تر از ردمی نوت ۹ عمل می‌کند. کیو ۱۰ درزمینه‌ی خواندن داده نیز عملکرد ضعیف‌تری دارد؛ موضوعی که به‌صورت مستقیم روی سرعت اجرای اپ‌ها تأثیر بسیار منفی به‌جای می‌گذارد.

برای ارزیابی عملکرد جی پلاس کیو 10 بنچمارک‌های زومیت را اجرا می‌کنیم. GeekBench عملکرد تک و چندهسته‌ای CPU و بنچمارک‌های 3DMark و GFXBench عملکرد پردازنده در رندر محتوای گرافیکی و دو بنچمارک AnTutu و PCMark کارایی کلی گوشی در استفاده‌های روزمره را ارزیابی می‌کنند. متأسفانه با وجود تلاش‌های مکرر ما، جی پلاس کیو ۱۰ نتوانست با دیتابیس گیک‌بنچ برای اجرای بنچمارک ارتباط برقرار کند. 

عملکرد آنر 9A دربرابر رقبا

محصول / بنچمارک

AnTutu 8

3DMark

PCMark

Work 2.0

GeekBench 5

GFXBench

IceStorm

Unlimited

Sling Shot Extreme 

Overall / Web Browsing 

Single / Multi

Aztec Ruins Vulkan

Manhattan 3.1 

Car Chase

T-Rex

Unlimited

(Onscreen / Offscreen (FPS

جی پلاس کیو 10

۷۳۶۰۱

۷۳۵۴

۲۳۰

۴۵۶۶

۴۸۷۵

Failed

Not Supported

۷٫۰

۳٫۶

۲٫۹

۱٫۷

۱۸

۱۲

ردمی نوت ۹

۱۸۶۶۶۲

۲۴۴۶۷

۱۴۰۳

۸۶۹۳

۸۰۵۷

۳۴۴

۱۱۶۵

۷

۷٫۸

۱۴

۱۶

۸٫۶

۹٫۷

۴۰

۴۴

ردمی نوت ۸

۱۶۵۶۱۹

۲۳۷۸۱

۱۱۲۴

۶۷۱۹

۶۵۸۳

۳۱۳

۱۳۸۹

Failed

۱۲

۱۳

۶٫۲

۷٫۰

۳۳

۳۶

ردمی نوت ۸ پرو

۲۸۱۴۶۷

۳۴۰۹۰

۲۰۳۸

۱۰۲۰۲

۹۵۵۷

۴۹۸

۱۶۴۰

۱۳

۱۳

۱۶

۱۹

۱۱

۱۱

۴۵

۵۲

آنر 9A 

(Perf. mode)

۹۸۷۵۰

۱۲۷۷۵

۸۱۷

۵۲۰۳

۵۰۰۱

Not Installed

۵٫۶

۳٫۱

۱۲

۷٫۲

۵

۳٫۴

۲۷

۲۱

هواوی Y7p

۱۶۵۵۴۷

۲۱۹۸۳

۹۹۰

۷۳۱۳

۷۲۸۴

۳۳۳

۱۳۴۷

۹٫۸

۵٫۶

۲۹

۱۴

۱۵

۷٫۷

۵۳

۳۹

گلکسی M30

--

۱۳۲۲۸

۵۸۴

۵۱۴۲

۵۳۳۵

--

۴/۳

۴/۸

۴/۳

۴/۹

۷

۷/۹

۲۲

۲۵

گلکسی M20

--

۱۳۲۴۸

۵۸۱

۵۱۲۰

۵۳۴۰

--

۲/۳

۲/۶

۲/۴

۲/۶

۳/۸

۴/۳

۱۲

۱۴

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

جی پلاس Q10 با پردازنده‌ی Helio A20 نمایش ناامیدکننده‌ای در آزمایش‌های زومیت داشت. این گوشی هوشمند به‌ویژه درزمینه‌ی پردازش گرافیکی از محصولاتی با برچسب قیمتی مشابه یا حتی ارزان‌تر، نظیر گلکسی M20 و گلکسی M30، حدود ۶۰ درصد در آزمون‌های گرافیکی ضعیف‌تر عمل می‌کند؛ البته کیو ۱۰ در استفاده‌های روزمره نظیر وب‌گردی تجربه‌ی چندان آزاردهنده‌ای ندارد. به این موضوع می‌توان از اختلاف اندک امتیاز گوشی جی پلاس با گلکسی M30 در آزمون PCMark پی برد.

باتری

جی پلاس کیو ۱۰ برای تأمین انرژی موردنیازش به باتری نسبتا حجیم ۳،۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی اتکا دارد؛ بدین‌ترتیب، باتوجه‌به وضوح HD نمایشگر و پردازنده‌ی کم‌مصرف دستگاه، احتمالا محصول اقتصادی گلدیران در زمینه‌ی شارژدهی عملکرد رضایت‌بخشی خواهد داشت. ناگفته نماند کیو ۱۰ پلاس به‌صورت پیش‌فرض با شارژر ۷٫۵ واتی دراختیار کاربر قرار می‌گیرد.

رابط کاربری دوربین جی پلاس کیو ۱۰ Gplus Q10

برای ارزیابی مدت‌ شارژدهی جی پلاس کیو ۱۰، ابتدا آزمایش پخش فیلم را اجرا می‌کنیم؛ بدین‌ترتیب که پس از غیرفعال‌سازی تمامی اتصالات بی‌سیم و صدای اسپیکر، روشنایی نمایشگر را روی ۲۰۰ نیت قرار می‌دهیم و ویدئو معیار زومیت با وضوح HD را به‌صورت مداوم پخش می‌کنیم. گوشی پایین‌رده‌ی گلدیران در آزمون پخش فیلم، ۱۰ ساعت و ۵ دقیقه دوام می‌آورد که باتوجه‌به استانداردهای سال ۲۰۲۰، عملکرد ضعیفی محسوب می‌شود. 

محصول ٫ آزمایش

نمایشگر

باتری

ویدئو

GFXBench

Manhattan 3.1

PCMark

Work 2.0

ابعاد و رزولوشن

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

طول‌عمر باتری

(دقیقه)

عملکرد طولانی‌مدت

(فریم)

درصد افت عملکرد

دمای بیشینه

(درجه‌ی سلسیوس)

دقیقه:ساعت

جی پلاس کیو ۱۰

۶٫۲۶ اینچ

۱۵۲۰ × ۷۲۰ پیکسل

۳۵۰۰

۱۰:۰۵

۴۴۲٫۷

۴۲۳٫۶

۱٫۲

۳۶

۷:۲۰

ردمی نوت ۹

۶٫۵۳ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۲۰

۱۶:۳۵

۴۳۱٫۷

۸۲۰٫۴

۷∼

۳۸٫۲∼

۸:۴۱

ردمی نوت ۸

۶٫۳ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۶:۲۳

۳۷۸٫۰

۶۸۹٫۵

۲٫۵

۳۷٫۵

۱۱:۰۲

ردمی نوت ۸ پرو

۶٫۵۳ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۱۴:۰۳

۴۳۱٫۰

۱۰۲۵

۳۶٫۹

۴۱٫۲۵

۸:۱۱

آنر 9A

۶٫۳ اینچ

۱۶۰۰ × ۷۲۰ پیکسل

۵۰۰۰

--

۵۹۲/۶

Perf. mode

۷۳۲/۷

Perf. mode

۰∼

Perf. mode

۴۰∼

Perf. mode

۱۳:۱۲

Perf. mode

۱۵:۲۵

۷۷۳/۲

۶۶۷/۳

۰∼

۳۷/۵∼

۱۳:۲۸

موتورولا وان هایپر

۶٫۵ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۳:۳۲

۳۸۰٫۱

۹۱۷٫۳

۰٫۹۴

۴۳

۱۰:۰۳

هواوی Y7p

۶٫۳۹ اینچ

۱۵۶۰ × ۷۲۰ پیکسل

۴۰۰۰

--

۵۸۸٫۷

Perf. mode

۱۰۰۳

Perf. mode

۴۲∼

Perf. mode

۴۸∼

Perf. mode

--

۱۹:۲۰

۷۵۷٫۱

۱۰۰۲

۴۱∼

۵۰

۱۱:۵۳

آنر 9X

۶٫۵۹ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

--

۳۰۲.۳

Perf. mode

۷۶۹.۷

Perf. mode

۰٫۵∼

Perf. mode

۴۴

Perf. mode

--

۱۱:۳۱

۴۶۶٫۵

۶۵۲٫۵

۱۶٫۷

۴۱

۹:۱۱

هواوی Y9s

۶٫۵۹ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

--

۲۹۵٫۱

Perf. mode

۷۳۹٫۳

Perf. mode

۰٫۹∼

Perf. mode

۴۲

Perf. mode

--

۱۰:۴۷

۴۳۵٫۷

۶۲۴٫۱

۱۷∼

۴۰

۸:۴۸

گلکسی M30

۶٫۴ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۰

۲۳۴

۸۵۷٫۶

--

--

۱۳:۵۳

گلکسی M20

۶٫۳ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۴:۲۰

۲۳۸

۸۴۳٫۲

--

--

۱۱:۰۰

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

بنچمارک PCMark با شبیه‌سازی کاربری‌هایی همچون وب‌گردی و ویرایش عکس یا ویدئو، نقش ابزار استاندارد زومیت برای سنجش مدت‌زمان روشن‌ماندن نمایشگر (Screen on Time) با روشنایی ۲۰۰ نیت را برعهده دارد. جی پلاس Q10 در بنچمارک PCMark مدت‌زمان ۷ ساعت و ۲۰ دقیقه را ثبت کرد؛ بنابراین با کاربری‌های روزمره، احتمالا گوشی اقتصادی گلدیران تا یک روز کاربر را همراهی می‌کند.

آزمایش باتری GFXBench در ۳۰ مرحله، سطح پایداری عملکرد و شارژدهی گوشی‌های هوشمند حین اجرای بازی‌های 1080p را می‌سنجد. جی پلاس Q10 با ثبت مدت‌زمان ۴۴۲٫۷ دقیقه و حداکثر دمای ۳۶ درجه‌ی سلسیوس و افت عملکرد ۱٫۲ درصدی امیدوارکننده ظاهر می‌شود؛ اما نباید غافل شد که این گوشی هوشمند ازنظر حداقل تعداد فریم‌های رندرشده حدود ۵۰ درصد از دستگاه‌هایی نظیر گلکسی M20 یا ردمی نوت ۹ ضعیف‌تر عمل می‌کند.

جمع‌بندی 

برند جی پلاس با تولید مدل‌های Q10 و T10 به بازارهای گوشی‌های هوشمند هم ورود کرد. در بازارهای دیگر مثل لوازم خانگی و لوازم جانبی کامپیوتر، جی پلاس با محصولاتی میان‌رده کار خود را شروع کرد که تجربه‌ی کم‌وبیش راضی‌کننده‌ای را با قیمتی مناسب ارائه می‌دهند؛ اما در بخش گوشی‌های موبایل به‌سمت مدل‌های پایین‌رده با حداقل قیمت و حداقل امکانات رفت.

صفحه دیتابیس زومیت روی گوشی جی پلاس کیو ۱۰ Gplus Q10

اگر قصد خرید جی پلاس Q10 به‌عنوان بهترین گوشی حال حاضر جی پلاس را دارید، باید این موضوع را در نظر داشته باشید که کیو ۱۰ تقریبا از همه‌نظر گوشی پایین‌رده با کمترین امکانات ممکن است؛ چه ازنظر کیفیت نمایشگر که سردی غیرطبیعی رنگ‌ها چشمانتان را آزار خواهند داد، چه دوربینی که جزئیات خیلی کمی را ثبت می‌کند، چه دوربین دومی که عملا کاربردی ندارد و چه عملکرد ناامیدکننده‌ی پردازنده. درمقابل، باتری نسبتا قدرتمند و لوازم جانبی کامل داخل جعبه و از همه مهم‌تر، گارانتی معتبر را می‌توانیم از مهم‌ترین مزیت‌های Q10 بدانیم.

جی پلاس Q10 را وقتی می‌توانیم پیشنهاد کنیم که قیمت مهم‌ترین عامل برایتان محسوب می‌شود و می‌توانید به قابلیت‌های محدود و عملکرد ضعیف آن کنار بیایید.

نکات مثبت

  • رابط کاربری نزدیک به اندروید خالص
  • جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون

نکات منفی

  • پردازنده‌ی ناکارآمد
  • عملکرد ضعیف دوربین
  • کیفیت ساخت نه‌چندان مطلوب
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات