بررسی پوکو M3

دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 23 دقیقه
گوشی پوکو ام ۳ از جمله گوشی‌های ارزان‌ قیمتی است که از ویژگی‌های جالب توجهی همچون باتری ۶۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد.
تبلیغات

گوشی‌های ارزان‌قیمت حتماً نباید سخت‌افزار ضعیفی داشته باشند یا از ویژگی خاصی برخوردار نباشند. بازار گوشی‌های ارزان‌قیمت هم همچون بازار گوشی‌های میان‌رده و رده‌بالا داغ است و محصولات متعددی برای این بازار ساخته می‌شود. برای خرید گوشی‌ های ارزان‌قیمت هم با کلی گزینه مواجه می‌شوید که نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارند. پوکو ام ۳ (Poco M3) یکی از همین گزینه‌ها به‌حساب می‌آید. اگر به‌دنبال گوشی اقتصادی با باتری غول‌آسا هستید، قطعاً پوکو ام ۳ یکی از نخستین گزینه‌های شما خواهد بود.

توجه داشته باشید که پوکو ام ۳ چیزی را ارائه نمی‌کند که از سری پوکو انتظار دارید. مثلاً این گوشی را نمی‌شود با پوکو اف ۲ پرو، که یک محصول تقریباً پرچم‌دار به حساب می‌آید، مقایسه کرد. گوشی‌های سری پوکو قرار بود محصولات رده بالایی باشند که با قیمت اقتصادی‌تری دراختیار کاربران قرار می‌گیرند، اما به نظر می‌رسد شیائومی استراتژی خانواده‌ی پوکو را تغییر داده است. گوشی پوکو M3 در بهترین حالت یک محصول اقتصادی به حساب می‌آید که یکسری ویژگی‌های‌ گوشی‌های میان‌رده را در بطن خود دارد.

گوشی هوشمند پوکو M3 از سوی فروشگاه اینترنتی تکنولایف برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است.

طراحی و کیفیت ساخت پوکو M3

گوشی‌های سری پوکو طراحی منحصربه‌فردی دارند. چینی‌ها همواره در تلاش هستند تا گوشی‌های خانواده‌ی پوکو حداقل از نظر ظاهری برای مخاطب جذاب باشند و گوشی پوگو ام ۳ هم از این قاعده مستثنی نیست. پوکو ام ۳ گوشی ارزان قیمتی به حساب می‌آید، اما ظاهر بی‌کیفیتی ندارد و می‌تواند انتظارات کاربران را نسبتاً برآورده کند. درحالی‌که امروزه بسیاری از شرکت‌ها سعی می‌کنند به بدنه‌ی پلاستیکی گوشی‌های اقتصادیشان ظاهری شبیه به شیشه ببخشند، قاب پشتی پوکو ام ۳ به دلیل بافت خاصش حس‌وحالی شبیه به چرم به کاربران منتقل می‌کند. پلاستیک به‌کار‌رفته در بدنه‌ی پوکو M3 کیفیت مناسبی دارد؛ اما اثر انگشت را به خود جذب می‌کند.

طراحی پشت گوشی پوکو ام ۳ شیائومی و ماژول دوربین

با اولین نگاه به پوکو ام ۳ متوجه صفحه‌نمایشی بزرگ با بریدگی قطره‌ای خواهید شد که ۸۳.۴ درصد از نمای جلویی گوشی را دراختیار دارد. صفحه‌نمایش حاشیه‌های نسبتاً باریک دارد؛ اما محصولات دیگری در بازار وجود دارند که حاشیه‌های بسیار باریک‌تری را پیش روی کاربر قرار می‌دهند. از صفحه‌نمایش پوکو ام ۳ پوشش گوریلا گلس ۳ محافظت می‌شود که اندکی مقاومت صفحه‌نمایش دربرابر خط و خش و ضربه را افزایش می‌دهد.

صفحه نمایش گوشی پوکو ام ۳ شیائومی

فضای زیادی از نیمه‌ی بالایی قاب پلاستیکی پشت گوشی به ماژول دوربین اختصاص دارد که با جنس پلاستیکی براق و شکل مستطیلی‌اش، به‌سرعت نظر مخاطب را به خود جلب می‌کند. ماژول دوربین که روی آن کلمه‌ی POCO هم دیده می‌شود، میزبانی سه دوربین و فلش LED را به‌عهده دارد. صفحه‌ی براق پشت پوکو ام 3 در تمامی نسخه‌ها به‌رنگ مشکی است و فرم کلی گوشی را به شخصیت‌های بازی Among Us شبیه می‌سازد.

طراحی پشت گوشی پوکو ام ۳ شیائومی

پوکو M3 با ابعاد ۱۶۲٫۳ در ۷۷٫۳ در ۹٫۶ میلی‌متر و وزن ۱۹۸ گرمی‌اش به هیچ‌وجه گوشی کوچک و سبکی نیست؛ با به‌دست گرفتن گوشی متوجه وزن زیاد و ابعاد بزرگ آن خواهید شد. وزن زیاد گوشی هم به دلیل استفاده از باتری بزرگ‌است. برای استفاده از پوکو ام ۳ قطعاً به کمک هر دو دست نیاز خواهید داشت؛ چراکه براثر بزرگی ابعاد گوشی، انگشت شست به‌تمام سطح نمایشگر دسترسی ندارد.

روی لبه‌ی سمت راست پوکو ام ۳ دکمه‌های تنظیم صدا و پاور به‌چشم می‌خورند. دکمه‌ی پاور با حسگر تشخیص اثر انگشت ادغام شده و عملکرد بسیار خوب و سریعی در شناسایی اثر انگشت و گشودن قفل گوشی دارد.

ماژول دوربین پشت گوشی پوکو ام ۳ شیائومی
حاشیه پایین صفحه نمایش گوشی پوکو ام ۳ شیائومی
جک هدفون و دریچه اسپیکر دوم گوشی پوکو ام ۳ شیائومی
پورت شارژ و اسپیکر اصلی گوشی پوکو ام ۳ شیائومی

لبه‌ی سمت چپ پوکو M3 تنها از درگاه دو سیم‌کارت و کارت حافظه میزبانی می‌کند. روی لبه‌ی پایینی پورت USB 2.0 Type-C، بلندگو و میکروفن قرار گرفته‌اند و روی لبه‌ی بالا هم میکروفن، جک ۳٫۵ میلی‌متری خروجی صدا، یک بلندگوی دیگر و ماژول مادون قرمز را مشاهده می‌کنید. پشتیبانی از بلندگوهای استریو یکی از مزیت‌های پوکو ام ۳ به‌شمار می‌رود.

نمایشگر و اسپیکر پوکو M3

پوکو ام ۳ از صفحه‌نمایش ۶٫۵۳ اینچی با وضوح ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل و نسبت تصویر ۱۹.۵:۹ بهره می‌برد و تراکم پیکسلی مناسب ۳۹۵ پیکسل‌براینچ را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد. این صفحه‌نمایش از پنل IPS LCD استفاده می‌کند و براساس ادعای چینی‌ها روشنایی‌اش به ۴۰۰ نیت می‌رسد؛ اما آیا واقعاً چنین است؟

پخش فیلم با گوشی پوکو ام ۳ شیائومی

براساس آزمایش‌های زومیت، حداکثر روشنایی نمایشگر پوکو M3 به عدد نه‌چندان چشم‌گیر ۲۱۰ نیت می‌رسد؛ بنابراین استفاده از دستگاه زیر تابش مستقیم آفتاب چالش‌برانگیز خواهد بود. خوشبختانه حداقل روشنایی دستگاه معادل ۱.۰۷ نیت است که باعث می‌شود در محیط تاریک نیز بدون آنکه فشار زیادی به چشم کاربر وارد شود، از گوشی خود استفاده کند. روشنایی ۱٫۸ نیتی رنگ مشکی نیز نشان از کنتراست Native نه‌چندان جالب ۱۱۶ نمایشگر دارد.

در منوی تنظیمات نمایشگر ۳ پروفایل رنگی Auto، Saturated و Standard به‌چشم می‌خورد که از بین آن‌ها دو مورد نخست گرایش شدیدی به رنگ آبی دارد. براساس بررسی‌ها پوکو M3 فضای رنگی DCI P3 را در هیچ‌یک از پروفایل‌ها پوشش نمی‌دهد؛ اما در حالت Standard فضای رنگی sRGB را به‌صورت کامل و با خطای میانگین بسیار عالی ۱٫۶ پوشش می‌دهد. در این حالت دمای رنگ‌ها به حالت متعادل می‌رسد؛ اما روشنایی نمایشگر به ۱۹۰ نیت کاهش می‌یابد.

عملکرد نمایشگر پوکو ام ۳ دربرابر رقبا

محصول ٫ پارامترها

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی دستی

حداکثر روشنایی خودکار

نسبت کنتراست Native

خطای رنگی میانگین

سفید

مشکی

سفید

مشکی

سفید

حالت پیش‌فرض

دقیق‌ترین حالت

پوکو ام ۳

۱٫۰۷

۱٫۸

۲۱۰

۱٫۷۵

۲۱۱

۱۱۶

۴٫۲

۱٫۶ (Standard)

هواوی Y7a

۱٫۰۸

۱٫۷۸

۲۸۷٫۱

۱٫۷۱

۲۸۶٫۴

۱۶۱

۲٫۷

۲٫۷ (Normal)

گلکسی A12

۲٫۶۵

۲٫۰

۲۶۰

۲٫۰

۲۹۵

۱۴۷٫۵

۴٫۲

۴٫۲

گلکسی A11

۱۵٫۲

۲٫۵۳

۳۵۲

۲٫۷۳

۴۳۲

۱۵۸

۵٫۹

۵٫۹

گلکسی A21s

۵٫۷

۵/۴

۴۹۸

۵٫۵

۵۹۲

۱۰۸

۷٫۶

۷٫۶

ردمی نوت ۹ اس

۰٫۷

۳٫۷۵

۳۳۳

۵٫۲

۴۸۰

۹۶

۵

۲٫۲ (Standard)

ردمی نوت ۹

۱

۴٫۱۵

۳۶۰

۴٫۴۲

۴۸۲

۹۵

۶٫۶

۴٫۷ (Saturated)

ردمی نوت ۸

۱

۴٫۷

۴۷۰

۶

۶۱۳

۱۰۲

۵٫۹

۱٫۸ (Standard)

* زومیت تمامی نتایج جدول بالا را با ابزاری مخصوص به‌‌‌دست آورده است.

پوکو M3 بلندگوهای استریو دارد که در زمان تماشای ویدئو و بازی کردن بدون هدفون تجربه نسبتاً خوبی برای شما خلق می‌کنند. توان بلندگوها برای پخش موسیقی بد نیست، اما زمانی‌که حجم صدا را به بالاترین میزان خود می‌رسانید، صداها کمی با نویز همراه می‌شوند و شفافیت خود را از دست می‌دهند. بلندگوها بیس مناسبی دارند و فرکانس‌های میانی را نیز با کیفیت خوبی پخش می‌کنند. در کل عملکردسس بلندگوهای این گوشی ارزان‌قیمت راضی کننده بود.

نرم‌افزار و رابط کاربری پوکو M3

گوشی پوکو ام ۳ با اندروید ۱۰ و رابط کاربری MIUI 12 به‌فروش می‌رسد و فعلاً هم خبری از اندروید ۱۱ و رابط کاربری MIUI 12.5 برای آن نیست. سیستم عامل و رابط کاربری در زمانی‌که از گوشی استفاده سنگینی نکنید، عملکرد مناسبی دارد و کندی یا لگ چندانی را در آن تجربه نخواهید کرد؛ اما در مواردی همچون عکاسی مداوم، شاهد کاهش سرعت گوشی و حتی لگ‌های چند ثانیه‌ای خواهید بود.

حاشیه های دورتادور صفحه نمایش گوشی پوکو ام ۳ شیائومی

رابط کاربری MIUI 12 ویژگی‌های بسیار زیادی در حوزه‌ی حریم شخصی و امنیت پیش روی مخاطب قرار می‌دهد و از ظاهر جذاب با انیمیشن‌های چشم‌نوازی بهره می‌برد. برای آشنایی بیشتر با این رابط کاربری بد نیست بررسی MIUI 12 را در زومیت مطالعه کنید. صفحه‌ی هوم گوشی به‌صورت پیش‌فرض اپلیکیشن‌ها، فولدرها و ویجت‌های مختلفی را در بر دارد که شاید برخی کاربران را سردرگم کند.

تعداد اپلیکیشن‌های پیش‌فرض گوشی بسیار زیاد است و مواردی همچون لینکدین، فیسبوک و نتفلیکس را دربرمی‌گیرد. تعدادی از این اپلیکیشن‌ها و حتی برخی از اپلیکیشن‌های گوگل مانند درایو و فوتوز را می‌توان از روی گوشی حذف کرد. اپلیکیشن‌هایی مانند گوگل مپس، یوتیوب و یکسری اپلیکیشن‌های پیش‌فرض شیائومی مانند ShareMe، Screen Recode و Security را هم نمی‌توان از روی گوشی حذف کرد و تنها امکان غیرفعال کردن آن‌ها را خواهید داشت.

یکی از ویژگی‌های جالب MIUI 12 داشتن اپ دراور جدیدی است که اپلیکیشن‌ها را به‌صورت خودکار دسته‌بندی می‌کند. این دسته‌بندی‌ها مواردی همچون Communication، Entertainment، Photography، Tools، New و Busines را شامل می‌شوند؛ البته کاربر می‌تواند دسته‌بندی‌ها را غیرفعال کند.

فهرست اپ های گوشی پوکو ام ۳ شیائومی

حسگر تشخیص اثرانگشت که روی لبه‌ی سمت راست گوشی قرار گرفته است، سرعت خوبی دارد و در کمترین زمان ممکن قفل را باز می‌کند. قفل گوشی را می‌توان با تشخیص چهره به کمک دوربین سلفی با سرعت مناسبی باز کرد؛ اما دقت و امنیت آن چندان بالا نیست. قابلیت تشخیص چهره‌ی گوشی، کاربر را با ماسک روی صورت هم شناسایی می‌کند.

سرعت کارکرد گوشی خیلی سریع نیست، اما کاربر را در شرایط معمولی همراه می‌کند. هنگام اجرای برخی اپلیکیشن‌ها و جابه‌جایی بین چند اپلیکیشن شاهد کاهش سرعت گوشی و به‌وجود آمدن لگ‌ خواهید شد. این کاهش سرعت پس از خارج شدن از بازی‌های نسبتاً سنگین بیشتر به چشم می‌آید.

سخت‌افزار و عملکرد پوکو M3

گوشی پوکو ام ۳ از تراشه‌ی ۱۱ نانومتری اسنپدراگون ۶۶۲ بهره می‌گیرد که از ترکیب چهار هسته‌ی ۲ گیگاهرتزی Kryo 260 Gold و چهار هسته‌ی ۱.۸ گیگاهرتزی Kryo 260 Silver به‌عنوان CPU و از ماژول Adreno 610 به‌عنوان GPU استفاده می‌کند. هسته‌های Kryo 260 Gold و Kryo 260 Silver به‌ترتیب برپایه‌ی هسته‌های قدیمیِ Cortex-A73 و Cortex-A53 تولید شده‌اند.

اجرای بازی موبایل روی گوشی پوکو ام ۳ شیائومی

پوکو ام ۳ در چهار نسخه‌ی ۴ | ۶۴، ۴ | ۱۲۸، ۶ | ۶۴ و ۶ | ۱۲۸ گیگابایتی به‌فروش می‌رسد که رم آن از نوع LPDDR4x است و از حافظه‌های قدیمی UFS 2.2 بهره می‌گیرد، از سوی دیگر امکان ارتقا حافظه ازطریق درگاه کارت حافظه هم وجود دارد. ما نسخه‌ی مجهز به ۴ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی پوکو ام ۳ را برای بررسی دراختیار داشتیم. در این نسخه جابه‌جایی بین چند اپلیکیشن عادی مثل پلی‌استور، گالری و منوی تنظیمات هرچند با اندکی طمأنینه؛ اما بدون مشکل انجام می‌شود.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی پوکو ام ۳ دربرابر رقبا

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

پوکو ام ۳

۴۹۷٫۳۲

۱۷۶٫۴۶

۱۳۱٫۴۳

۸۶٫۳۴

هواوی Y7a

۳۰۶٫۸۶

۱۸۵٫۹۱

۵۰٫۴۳

۶۰٫۶۱

گلکسی A12

۲۶۶٫۸۵

۲۰۹٫۴۶

۶۶٫۱۹

۳۹٫۳۶

گلکسی A11

۲۹۲٫۵۹

۱۱۵٫۵۴

۷۳٫۱۴

۶۶٫۷۳

گلکسی A21s

۳۱۴٫۵۸

۲۱۸٫۷۹

۱۰۹٫۵۴

۸۱٫۴

ردمی نوت ۹ اس

۴۸۶٫۶۳

۱۷۵٫۳۹

۱۲۷٫۱۵

۱۱۳٫۶

ردمی نوت ۹

۳۰۳٫۹۳

۲۴۰٫۸۱

۶۳٫۵۹

۱۳۴٫۴۱

ردمی نوت ۸

۳۰۲٫۴۷

۲۳۷٫۸۱

۵۹٫۷۳

۱۱۴٫۲۳

* زومیت تمامی نتایج جدول بالا را با ابزاری مخصوص به‌دست آورده است.

پوکو می‌گوید گوشی Poco M3 با تراشه‌ی اسنپدراگون ۶۶۲، حافظه‌ی UFS 2.2 و رم LPDDR4x فراتر از انتظار کاربر عمل می‌کند؛ اما آیا واقعاً چنین است؟ برای یافتن پاسخ، ابتدا بنچمارک‌های زومیت را روی پوکو ام ۳ اجرا کردیم.

عملکرد پوکو ام ۳ دربرابر رقبا

نام و کارایی بنچمارک / محصول

AnTutu 8

PCMark

Speedometer 2.0

3DMark

GeekBench 5

GFXBench

عملکرد کلی

مرورگر

پردازنده‌ی مرکزی و گرافیکی

پردازنده‌ی گرافیکی

پردازنده‌ی مرکزی

شبیه‌ساز بازی (نرخ فریم)

Sling Shot Extreme

OpenGL/Metal

Wild Life

Vulkan/Metal

Single Core

Multi Core

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Car Chase

Onscreen/1080p

1440p

1440p

OpenGL

Vulkan

Metal

OpenGL

Metal

پوکو ام ۳

۱۸۰۷۶۰

۶۰۲۳

۲۸٫۵

۱۱۹۶

۳۶۷

۳۱۷

۱۴۰۶

۴٫۵

۲٫۹

۴٫۴

۲٫۸

--

۶٫۴

۷٫۲

--

هواوی Y7a

۱۶۰۹۹۱

۶۵۲۰

۲۵٫۹۵

۱۱۳۶

۵۵۹

۳۰۰

۱۳۲۹

۴٫۵

۲٫۹

۳٫۹

۲٫۶

--

۷٫۱

۸٫۳

--

گلکسی A12

۱۱۳۹۲۶

۵۰۳۰

۱۳٫۹

۳۳۸

Failed

۱۶۸

۹۷۶

۴٫۷

۱٫۵

۳٫۸

۱٫۲

--

۵٫۱

۳٫۳

--

گلکسی A11

۹۰۹۸۹

۴۷۲۰

--

۴۹۰

--

۱۲۷

۴۸۸

--

--

--

۶٫۶

۳٫۴

--

گلکسی A21s

۱۲۹۵۶۱

۵۵۲۹

۱۵

۹۱۴

--

۱۵۳

۱۰۴۰

--

--

--

۱۰

۵٫۹

--

ردمی نوت ۹ اس

۲۵۳۶۳۲

۷۸۹۹

--

۲۶۳۳

--

۵۶۹

۱۶۹۱

--

۱۶

۱۸

--

۱۶

۱۸

--

ردمی نوت ۹

۱۸۶۶۶۲

۸۶۹۳

۲۹٫۹

۱۴۰۳

--

۳۴۴

۱۱۶۵

--

--

--

۸٫۶

۹٫۷

--

ردمی نوت ۸

۱۶۵۶۱۹

۶۷۱۹

--

۱۱۲۴

--

۳۱۳

۱۳۸۹

--

Failed

--

۶٫۲

۷٫۰

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

اگر دو گوشی ردمی نوت ۹ و ردمی نوت ۹ اس را کنار بگذاریم، پوکو M3 از تمام محصولات هم‌قیمت، عملکرد بهتری را به‌نمایش می‌گذارد. پوکو ام ۳ برای کارهای معمولی و روزانه مناسب خواهد بود؛ اما برای اجرای اپلیکیشن‌های سنگین و بازی‌های سه‌بعدی جدید مناسب نیست؛ البته براساس بررسی‌های ما، می‌توانید بازی‌هایی مانند PUBG یا Call of Duty Mobile را با پایین‌ترین تنظیمات گرافیکی و افت فریم گهگاه بازی کنید.

عملکرد پوکو ام ۳ به‌عنوان محصولی که جزو گوشی‌های اقتصادی قرار می‌گیرد، بد نیست و اگر به فکر بازی کردن روی گوشی نباشید و نخواهید کارهای سنگین انجام دهید به نسبت زیادی انتظارات را برآورده می‌کند.

باتری پوکو M3

با ظرفیت ۶۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی، احتمالاً شارژدهی عالی یکی از کلیدی‌ترین ویژگی‌های گوشی پوکو ام ۳ باشد. شرکت سازنده ۱۷ ساعت پخش فیلم، ۱۹۶ ساعت پخش موسیقی، ۴۰ ساعت مکالمه یا ۵۸۳ ساعت حالت آماده‌به‌کار را برای ام ۳ ادعا می‌کند. پوکو می‌گوید باتری ام ۳ با ۱۰۰۰ بار شارژ می‌تواند تا ۲٫۵ سال بدون افت چشمگیری در عملکرد، عمر کند.

بخش محصولات زومیت روی گوشی پوکو ام ۳ شیائومی

پوکو ام ۳ از شارژ سریع ۱۸ وات پشتیبانی می‌کند و به‌صورت پیش‌فرض با شارژر ۲۲٫۵ واتی به‌فروش می‌رسد. ۲۵ درصد ظرفیت باتری در مدت نزدیک به ۳۰ دقیقه شارژ می‌شود؛ اما برای شارژ کامل ظرفیت باتری هم باید نزدیک به ۳ ساعت صبر کنید؛ اما ازآنجاکه با باتری حجیمی سروکار داریم، شارژ ۲۵ درصد ظرفیت باتری در مدت زمان ۳۰ دقیقه هم می‌تواند مدت زمان زیادی گوشی را روشن نگه دارد.

برای آزمایش عملکرد باتری گوشی را روی حالت پرواز (قطع کلیه‌ی اتصالات بی‌سیم) گذاشتیم، میزان نور صفحه‌نمایش را هم روی ۲۰۰ نیت قرار دادیم، سپس با قطع صدای اسپیکر ویدئوی معیار زومیت با وضوح HD را به‌صورت مداوم تا اتمام شارژ باتری پخش کردیم. پوکو ام ۳ در شرایط یادشده ۱۶ ساعت و ۷ دقیقه ویدئو پخش کرد که مدت‌زمان مناسبی است و پوکو ام ۳ را در ردیف بهترین‌های بازار قرار می‌دهد.

شارژدهی باتری پوکو ام ۳ دربرابر رقبا

محصول ٫ آزمایش

نمایشگر

باتری

ویدئو

PCMark

Work 2.0

ابعاد و رزولوشن

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

پوکو ام ۳

۶٫۵۳ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۶۰۰۰

۱۶:۰۷

۱۱:۲۴

هواوی Y7a

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۲:۲۸

۱۰:۳۳

گلکسی A12

۶٫۵ اینچ

۱۵۶۰ در ۷۲۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۶:۴۸

۱۰:۵۹

گلکسی A11

۶٫۴ اینچ

۱۵۶۰ در ۷۲۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۵:۲۷

۱۱:۴۸

گلکسی A21s

۶٫۵ اینچ

۱۶۰۰ در ۷۲۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۸:۴۶

۱۶:۲۹

ردمی نوت ۹ اس

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۲۰

۱۵:۴۲

۱۱:۵۳

ردمی نوت ۹

۶٫۵۳ اینچ

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۲۰

۱۶:۳۵

۸:۴۱

ردمی نوت ۸

۶٫۳ اینچ

۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۶:۲۳

۱۱:۰۲

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

برای ارزیابی شارژدهی گوشی در کاربری‌های روزمره، بنچمارک طولانی PCMark را اجرا کردیم، براساس نتایج این بنچمارک، در این نوع کاربری شامل ویرایش عکس یا فیلم، ویرایش متن و وب‌گردی، صفحه‌نمایش گوشی با روشنایی ۲۰۰ نیت به‌مدت ۱۱ ساعت و ۲۴ دقیقه روشن می‌ماند که نشان می‌دهد پوکو ام ۳ می‌تواند حتی بیش از ۲ روز نیز شارژدهی داشته باشد.

دوربین پوکو M3

برخلاف ظاهری که ماژول دوربین‌های پشت برای گوشی‌ پوکو ام ۳ ایجاد کرده، دوربین سه‌گانه‌ی این گوشی عملکرد و کیفیت شگفت‌انگیزی ندارد و کارکرد آن‌ها بسیار معمولی است. دوربین اصلی پوکو ام ۳ از حسگر ۴۸ مگاپیکسلی استفاده می‌کند و در کنار آن دو دوربین ۲ مگاپیکسلی برای عکس‌های ماکرو و برای تشخیص عمق در عکس‌های پرتره دیده می‌شود. در کنار ماژول‌های دوربین، فلش LED را هم مشاهده می‌کنید.

گوشی پوکو ام ۳ شیائومی حین عکاسی

حسگر ۴۸ مگاپیکسلی و 1/2.0 اینچی دوربین اصلی از فیلتر رنگی Quad Bayer استفاده می‌کند، از فوکوس خودکار تشخیص فاز بهره می‌برد و درمقابل لنز واید با F/1.8 بدون لرزش‌گیر اپتیکال قرار دارد. دو دوربین ۲ مگاپیکسلی ماکرو و عمق‌سنج نیز از لنزی با دیافراگم F/2.4 بهره می‌برند. پوکو ام ۳ برای ثبت عکس‌های سلفی نیز به حسگر بسیار کوچک ۸ مگاپیکسلی و 1/4.0 اینچی با لنز F/2.1 اتکا دارد.

اگر با گوشی‌های قبلی شیائومی کار کرده باشید، قطعاً با نرم‌افزار دوربین پوکو ام ۳ هم آشنا خواهید بود. در منوی اصلی گزینه‌‌هایی مانند عکاسی حرفه‌ای، فیلم‌برداری، عکاسی معمولی و عکاسی پرتره دسترسی خواهید داشت. با مراجعه به قسمت More هم حالت‌های عکاسی در شب، عکاسی با وضوح ۴۸ مگاپیکسلی، عکاسی پانوراما، ویدئوی اسلوموشن، تایم‌لپس، اسکن مدارک و ضبط ویدئوهای کوتاه مشاهده می‌کنید.

نرم افزار دوربین گوشی پوکو ام ۳ شیائومی

در حالت عکاسی حرفه‌ای امکان گرفتن عکس‌های RAW را خواهید داشت و می‌توانید تراز سفیدی، فوکوس، سرعت شاتر، میزان نوردهی و سطح ISO را مشخص کنید. از سوی دیگر پوکو ام ۳ امکان فیلم‌برداری با دوربین ماکرو را نیز دراختیار کاربر قرار می‌دهد.

باتوجه به بهره‌گیری دوربین اصلی از فیلتر رنگی Quad Bayer، عکس‌ها براثر تجمیع ۲×۲ پیکسل‌ها به‌صورت پیش‌فرض با وضوح ۱۲ مگاپیکسل ثبت می‌شوند. در روزهای آفتابی با نور کافی، عکس‌ها درخشندگی و جزئیات مناسبی دارند و گستره‌ی دینامیکی ‌آن‌ها هم متوسط است؛ البته بسته به شرایط نور محیط رنگ‌ها برخی مواقع کمی گرم‌تر و در برخی مواقع کمی سردرتر از سوژه‌ی اصلی به نظر می‌رسد؛ اما این موضوع چندان اذیت کننده نیست.

گالری عکس‌های دوربین اصلی در طول روز

نمونه عکس با دوربین اصلی پوکو ام ۳ در طول روز ساختمان خیابان جردن
نمونه عکس با دوربین اصلی پوکو ام ۳ در طول روز گل
نمونه عکس با دوربین اصلی پوکو ام ۳ در طول روز درخت پارک آب و آتش
نمونه عکس با دوربین اصلی پوکو ام ۳ در طول روز گیاه روی میز
نمونه عکس با دوربین اصلی پوکو ام ۳ در طول روز ساختمان خیابان ولیعصر
نمونه عکس با دوربین اصلی پوکو ام ۳ در طول روز فضای سبز پارک آب و آتش
نمونه عکس با دوربین اصلی پوکو ام ۳ در طول روز درخت سبز پارک آب و آتش
نمونه عکس با دوربین اصلی پوکو ام ۳ در طول روز از گیاه

گوشی پوکو ام ۳ عکاسی با کمک هوش مصنوعی را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد که با لمس گزینه AI در رابط کاربری دوربین فعال می‌شود. هوش مصنوعی متوجه می‌شود که در حال عکاسی از چه محیطی هستید و می‌تواند کمی رنگ‌ها را تغییر دهد؛ البته در بیشتر مواقع هوش مصنوعی رنگ‌ها را اغراق شده نشان می‌دهد و میزان کنتراست را هم به‌شدت بالا می‌برد. پیشنهاد می‌کنیم که در زمان عکاسی از هوش مصنوعی استفاده نکنید.

عملکرد دوربین در محیط‌های تاریک اصلاً خوب نیست. عکس‌ها نویز زیادی دارند و میزان جزییات در آن‌ها بسیار پایین می‌آید، رنگ‌ها خوب ثبت نمی‌شوند و اکثر عکس‌ها هم تار می‌شوند. این موضوع را در زمان فیلم‌برداری و حتی گرفتن عکس‌های سلفی هم مشاهده خواهید کرد.

گالری عکس‌های دوربین اصلی در شب

نمونه عکس با دوربین اصلی پوکو ام ۳ در شب عکاسی از برگ
نمونه عکس با دوربین اصلی پوکو ام ۳ در شب عکاسی از درخت
نمونه عکس با دوربین اصلی پوکو ام ۳ در شب عکاسی پارک

حسگر ۲ مگاپیکسلی عمق‌سنج در کنار حسگر ۴۸ مگاپیکسلی، زمانی فعال می‌شود که می‌خواهید عکس پرتره تهیه کنید؛ اما اگر جلوی حسگر تشخیص عمق را هم بگیرید، گوشی توانایی ثبت تصاویر پرتره را دارد و تفاوت چندانی نیز در کیفیت عکس‌ها به‌وجود نمی‌آید؛ برهمین اساس وجود حسگر تشخیص عمق زیر سؤال می‌رود.

گالری عکس‌های پرتره

نمونه عکس پرتره با پوکو ام ۳ فرهنگ
نمونه عکس پرتره با پوکو ام ۳ فرهنگ کامران
نمونه عکس پرتره با پوکو ام ۳ بوته
نمونه عکس پرتره با پوکو ام ۳ درخت

عملکرد دوربین در ثبت عکس‌های پرتره چندان بد نیست و حالت محوی نسبتاً طبیعی و مناسبی به آیتم‌های پشت سوژه اصلی می‌بخشد. جزئیات عکس‌های پرتره نیز مناسب ارزیابی می‌شود.

حسگر ماکرو ۲ مگاپیکسلی هم برای عکاسی از فاصله نزدیک استفاده خواهد شد؛ اما عملکرد شگفت‌انگیزی ندارد. فقدان فوکوس خودکار و وضوح پایین حسگر در نهایت به ثبت عکس‌هایی با جزئیات اندک و نویز زیاد می‌انجامد.

گالری عکس‌های ماکرو

نمونه عکس ماکرو با پوکو ام ۳ برگ
نمونه عکس ماکرو با پوکو ام ۳ گل
نمونه عکس ماکرو با پوکو ام ۳ گیاه
نمونه عکس ماکرو با پوکو ام ۳ قرمز

دوربین سلفی پوکو ام ۳ به شرط وجود نور کافی، عکس‌های نسبتاً با کیفیتی ثبت می‌کند. دقت رنگ‌ها و کنتراست عکس‌ها قابل قبول است؛ اما کمی نویز در تصاویر دیده می‌شود. با دوربین سلفی می‌توانید عکس‌های پرتره هم ثبت کنید که عملکرد دوربین در این قسمت هم رضایت بخش است؛ البته دوربین سلفی علاقه‌ی خاصی به بهبود کیفیت پوست صورت دارد و به همین دلیل عکس‌های سلفی تکی یا گروهی گاهی بسیار صاف از آب درمی‌آیند.

گالری عکس‌های سلفی

نمونه عکس سلفی با گوشی پوکو ام ۳ حسین
نمونه عکس سلفی با گوشی پوکو ام ۳ مجید شب
نمونه عکس سلفی با گوشی پوکو ام ۳ مجید روز
نمونه عکس سلفی با گوشی پوکو ام ۳ مهرداد

پوکو M3 توانایی فیلم‌برداری با وضوح Full HD و نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه را دارد و وضوح و گستره‌ی دینامیکی ویدئوها برای محصولی با برچسب قیمت گوشی پوکو ام ۳ مناسب ارزیابی می‌شود.

جمع‌بندی

پوکو ام ۳ در یکی از رقابتی‌ترین بازه‌های قیمتی بازار کشور به‌فروش می‌رسد؛ اما بازهم می‌تواند در بسیاری از زمینه‌ها نیاز کاربر را مرتفع سازد. نمایش رنگ‌های بسیار دقیق (در پروفایل رنگی غیر پیش‌فرض)، اسپیکرهای استریو، عملکرد رضایت‌بخش دوربین اصلی در طول روز و شارژدهی بسیار خوب باتری جزو کلیدی‌ترین نقاط قوت گوشی هوشمند Poco M3 به‌حساب می‌آید.

گوشی پوکو ام ۳ شیائومی حین عکاسی سلفی

بررسی‌های مرتبط:بررسی ردمی نوت ۱۰ شیائومی

گوشی اقتصادی پوکو در زمینه‌ی عملکرد بسیاری رقبای چینی و کره‌ای‌ خود را از پیش رو برمی‌دارد؛ اما برای کسانی که به‌ بازی‌های موبایل علاقه دارند و تمایل دارند محصولی را از این بازه‌ی قیمتی خریداری کنند، انتخاب مناسبی نخواهد بود؛ چراکه ردمی نوت ۹ و ردمی نوت ۹ اس، دو برادر دیگر پوکو ام ۳ از برند شیائومی، با اندکی قیمت گران‌تر می‌توانند تجربه‌ی بازی بهتری را به‌ارمغان آورند.

گوشی هوشمند پوکو M3 از سوی فروشگاه اینترنتی تکنولایف برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت گوشی شیائومی، قیمت گوشی سامسونگ، قیمت گوشی هواوی و دیگر برندها و مقایسه آن‌‌ها با یکدیگر از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

بررسی ویدئویی Poco M3

تماشا در یوتیوب | تماشا در IGTV

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی پوکو ام ۳ چیست؟ آیا می‌توان آن را نماینده‌ی شایسته‌ی شیائومی در بازار گوشی‌های اقتصادی دانست؟

نکات مثبت

  • دقت رنگ بسیار خوب نمایشگر
  • عملکرد رضایت‌بخش دوربین اصلی
  • تراشه‌ی قوی‌تر از اغلب رقبا
  • شارژدهی و سرعت شارژ رضایت‌بخش
  • اسپیکرهای استریو
  • طراحی جالب و منحصربه‌فرد

نکات منفی

  • روشنایی و کنتراست نمایشگر پایین‌تر از رقبا
  • دوربین‌ ماکرو نه‌چندان کارآمد
  • فقدان دوربین اولتراواید
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات