اخبار زنده ؛ سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰

سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۷
مطالعه 12 دقیقه
به گفته‌ی دانشمندان، مواد رادیواکتیو فعال در بخشی غیرقابل‌دسترس در چرنوبیل انباشته شده‌اند و اگر اقدامی صورت نگیرد ممکن است انفجاری در سطح فاجعه‌ی ۱۹۸۶ بار دیگر رخ دهد.
تبلیغات

اخبار زنده زومیت را در امروز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ اینجا بخوانید. اگر می‌خواهید زودتر از همه از جدیدترین اخبار حوزه‌های تکنولوژی، علمی و خودرو مطلع شوید، این صفحه را دنبال کنید.

۲۱:۴۲

آپدیت ماه مه ۲۰۲۱ ویندوز ۱۰ رسما منتشر شد

آپدیت ماه مه ویندوز 10

بعد از ماه‌ها تست و بررسی آپدیت ماه مه ۲۰۲۱ ویندوز ۱۰ توسط مایکروسافت و اینسایدرها، مایکروسافت لحظاتی پیش این آپدیت را به‌صورت رسمی در دسترس قرار داد. 

آپدیت ماه مه ۲۰۲۱ ویندوز ۱۰ را می‌توانید از بخش ویندوز آپدیت دریافت کنید یا به‌صورت مسقیم از لینک زیر ویندوز خود را به آخرین نسخه به‌روزرسانی کنید.

دانلود آپدیت ماه مه ۲۰۲۱ ویندوز ۱۰  از سایت مایکروسافت

۲۱:۴۰

حالت جدید گوگل مپس برای نمایش مسیرهای اقتصادی به منظور کاهش مصرف سوخت معرفی شد.#GoogleIO pic.twitter.com/5gvalwnzv5— Zoomit | زومیت (@TheZoomit) May 18, 2021

۲۰:۲۱

بی‌ام‌و X7 داهلر با قدرت ۶۳۰ اسب‌بخار معرفی شد

بی ام و X7 داهلر نمای بغل

مهندسان شرکت تیونینگ داهلر، قدرت بزرگ‌ترین شاسی‌بلند بی‌ام‌و را به ۶۳۰ اسب‌بخار رسانده‌اند. بی‌ام‌و X7 داهلر نهایت سرعت ۳۳۰ کیلومتربرساعت و تیراژ تولید محدود به ۵۰۰ دستگاه دارد.

منبع

۲۰:۱۸

آنر پلی ۵ همراه‌با تراشه‌ی دایمنسیتی 800U معرفی شد

گوشی انر پلی 5 نمای جلو و عقب و دوربین ها

از ویژگی‌های محصول میان‌رده‌ی برند مستقل آنر می‌توان به صفحه‌نمایشی ۶/۵۳ اینچی، پنل OLED با رزولوشن +FHD و شارژ ۶۶ وات اشاره کرد. نسخه‌ی پایه‌ی آنر پلی ۵ با قیمتی معادل ۳۲۶ دلار روانه‌ی بازار چین می‌شود.

منبع

۱۸:۴۷

 رویداد I/O  گوگل تا ۲ ساعت دیگر شروع خواهد شد

کنفرانس گوگل برای معرفی نسخه جدید اندروید و ویر او اس تا ۲ ساعت دیگر شروع خواهد شد.

تایمر کنفرانس گوگل

مقاله مرتبط: هر آنچه از کنفرانس Google I/O 2021 انتظار داریم

منبع

۱۸:۴۲

نسل جدید از سوپربایک یاماها R7 معرفی شد

 سوپربایک یاماها

مدل ۲۰۲۲ از یاماها YZF-R7 مجهز به پیشرانه 700 سی سی با قدرت 80 اسب‌بخار و گشتاور 67 نیوتن‌متر است.

منبع

۱۸:۰۰

مدل جدید از پیشرانه ۱۲ سیلندر فراری به‌زودی معرفی می‌شود

فراری به‌عنوان مشهورترین سازنده خودروهای سوپراسپرت، تولید پیشرانه‌های ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی را ادامه خواهد داد. جدیدترین محصول این برند، هنوز رونمایی نشده است اما شرکت سازنده ادعا می‌کند، V12 بعدی بیش از ۸۳۰ اسب‌بخار قدرت خواهد داشت.

منبع

۱۷:۴۲

مک بوک پرو با طراحی جدید تابستان امسال معرفی خواهد شد

حمل لپ تاپ مک بوک پرو M1

طبق گزارش بلومبرگ، اپل در حال آماده شدن برای معرفی مک بوک پرو با طراحی جدید در تابستان امسال است، براساس این گزارش مک بوک پرو جدید از پردازنده ۱۰ هسته‌ای استفاده خواهد کرد و از ۶۴ گیگابایت رم بهره می‌برد. به توجه به استفاده از ۶۴ گیگابایت رم در مک بوک پرو جدید جای شکی در مورد استفاده از پردازنده اپل M2 در این لپ‌تاپ باقی نمی‌ماند.

منبع

۱۶:۰۸

نماینده مجلس: مجلس به‌دنبال بستن صرافی‌های مجازی رمزارز نیست

به‌گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، نمایندگان از بانک مرکزی انتظار ساماندهی حوزه رمزارزها را داشتند درحالی‌که بانک مرکزی توقف فعالیت مراکز تبادل رمزارز را در دستور کار قرار داد؛ وی اضافه کرد بستن درگاه‌های صرافی‌های داخلی، اساسا در دستورکار نمایندگان مجلس نیست.

متن کامل خبر: رئیس بانک مرکزی تلاش برای مسدودکردن درگاه‌های پرداخت صرافی‌های رمزارز را رد کرد

۱۶:۰۲

شایعه: باتری 4500 میلی‌آمپرساعتی گلکسی S21 FE را ال جی تأمین می‌کند

اخبار مختلفی درباره‌ی گلکسی اس ۲۱ اف ای شنیده می‌شود. اگر گزارشی که رسانه‌های کره‌ای اعلام کردند درست باشد، احتمال دارد ساخت باتری نسخه‌ی فن ادیشن گلکسی اس ۲۱ را ال‌جی برعهده بگیرد.

منبع

۱۵:۰۸

لنوو لژیون ۲ پرو با ۱۸ گیگابایت حافظه‌ی رم ۳۰ اردیبهشت معرفی می‌شود

از ویژگی‌های سخت‌افزاری لنوو لژیون ۲ پرو می‌توان به تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۸۸، صفحه‌نمایشی با نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزی و حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۵۱۲ گیگابایتی اشاره کرد.

منبع

۱۵:۰۷

گلکسی A22 نسخه 4G سامسونگ در بنچمارک گیک‌بنچ رویت شد

بنچمارک منتسب به گلکسی A22 نسخه 4G

محصول جدید سامسونگ توانسته در آزمون تک‌هسته‌ای به امتیاز ۲۹۳ و در آزمون چندهسته‌ای نیز به امتیاز ۱،۲۴۷ دست یابد. گفتنی است که گلکسی A22 نسخه 4G سامسونگ توانسته تاییدیه‌ی سازمان FCC برای عرضه در بازار ایالات متحده را نیز به دست آورد.

منبع

۱۵:۰۵

آنر مدل‌های جدید از لپ‌تاپ‌های مجیک بوک ۱۴ و ۱۵ را با پردازنده‌های نسل یازدهمی اینتل معرفی کرد

آنر مجیک‌بوک ۱۴ اینچی ۲۰۲۱

نسخه‌ی پایه‌ی مجیک بوک ۱۴ با برخورداری از پردازنده‌ی i5-1135G7 از قیمت ۸۵۰ یورو و مدل دارای پردازنده‌ی i7-1165G7 از قیمت ۱،۲۰۰ یورو شروع می‌شود. آنر برای مدل پایه‌ی مجیک بوک ۱۵ نیز با پردازنده‌ی i5-1135G7 قیمت ۹۵۰ یورو را در نظر گرفته است.

منبع

۱۴:۰۰

🔹تیم Fairlight موفق شد بازی #Daysgone را برای پی‌سی کرک کند. این بازی که در ابتدا برای پلی استیشن عرضه شده بود، امروز از طریق استیم برای پی‌سی عرضه شد.🎮 @myzoomg 🎥 pic.twitter.com/BsNCZyBLSN— Zoomg | زومجی (@myzoomg) May 18, 2021

۱۱:۵۴

ریلمی Narzo 30 با تراشه‌ی هلیو G95 و صفحه‌نمایش 90 هرتز معرفی شد

پوستر تبلیغاتی باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپری ریلمی Narzo 30

ریلمی نارزو ۳۰، از صفحه‌نمایش ۶٫۵ اینچی FullHD+ با نرخ نوسازی ۹۰ هرتز و حداکثر روشنایی ۵۸۰ نیت بهره می‌برد. در پنل جلو دوربین سلفی‌ به‌صورت حفره در گوشه‌ی سمت چپ بالا قرار گرفته است که از حسگر ۱۶ مگاپیکسلی سونی IMX471 استفاده می‌کند. پنل پشتی نیز از مجموعه دوربین سه‌گانه شامل دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسل، دوربین ۲ مگاپیکسل پرتره و دوربین ۲ مگاپیکسل ماکرو تشکیل شده است. ناگفته نماند وظیفه‌ی تأمین انرژی نارزو ۳۰ را یک باتری لیتیوم‌یونی با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپر‌ساعت برعهده دارد.

منبع

۱۱:۵۳

دانشمندان هسته‌ای از احتمال وقوع فاجعه‌‌ای دیگر در چرنوبیل خبر می‌دهند

سریال چرنوبیل / Chernobyl

به گفته‌ی دانشمندان، مواد رادیواکتیو فعال در بخشی غیرقابل‌دسترس در چرنوبیل انباشته شده‌اند و اگر اقدامی صورت نگیرد ممکن است انفجاری در سطح فاجعه‌ی ۱۹۸۶ بار دیگر رخ دهد.

مقاله‌های مرتبط را می‌توانید از لینک‌های زیر مرور کنید:

منبع

۱۱:۰۵

پتنت جدید شیائومی از طراحی گوشی به‌صورت مدولار خبر می‌دهد

پتنت شیائومی در رابطه با گوشی‌های مدولار

پتنت جدید نشان می‌دهد که شیائومی احتمالا روی گوشی هومشمندی کار می‌کند که با استفاده از یک سیستم کشویی به سه قسمت و شکاف مجزا تقسیم می‌شود و هر ماژول قسمتی از گوشی را درخود جای می‌دهد.

منبع

۱۰:۵۶

اپل در حال توسعه‌ی هدفون کاملا بی‌سیم بیتس استودیو باز پرو با طراحی کاملا جدید است

هدفون بیتس استودیو بادز پرو

تصاویر افشاشده در کد منبع آخرین نسخه‌ی بتا iOS و tvOS حاکی از آن است که اپل در حال کار روی هدفون‌های کاملا بی‌سیم جدیدی تحت برند بیتس با طراحی کاملا جدید است. اعتقاد بر این است که این محصول می‌تواند استودیو بادز پرو نام‌گذاری شود و با توجه به تصاویر منتشرشده، به‌نظر می‌رسد این محصول مانند هدفون‌های بی‌سیم سایر شرکت‌ها همچون سامسونگ یا گوگل، از زبان طراحی گِرد و بسیار کوچک بهره می‌گیرد. افزون‌براین، تصاویر مذکور نشان می‌دهد که استودیو بادز در گزینه‌های رنگی سفید، سیاه و قرمز دردسترس قرار خواهند گرفت.

متن کامل خبر: اپل در حال توسعه هدفون بیتس استودیو بادز پرو با طراحی کاملا جدید است

منبع

۱۰:۲۸

سامسونگ ویدئویی از نمایشگر تاشو سه‌گانه، تبلت تاشو و دوربین زیر نمایشگر منتشر کرد

به‌تازگی سامسونگ ویدئویی منتشر کرده است که برخی از این نوآوری‌های جدیدش را به نمایش می‌گذارد. محصولات مذکور نگاهی مهیج به آینده‌ی این غول کره‌ای است.

منبع

۱۰:۰۲

به‌روزرسانی جدید گلکسی نوت 10 منتشر شد

دارندگان گلکسی نوت ۱۰ و گلکسی نوت ۱۰ پلاس می‌توانند جدید‌ترین به‌روزرسانی را با نسخه‌ی فرم‌ور N97xxXXU7FUE3 دریافت کنند. به‌روزرسانی مذکور در اروپا عرضه شده و به‌زودی در سایر مناطق منتشر خواهد شد. تغییرات این آپدیت شامل بهبود عملکرد دوربین واشتراک‌گذاری سریع (Quick Share) است و پَج امنیتی می ۲۰۲۱ (اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۰) را به‌همراه دارد.

مقاله مرتبط: انتشار اندروید 11 برای گلکسی A12 و گلکسی A02s آغاز شد

منبع

۹:۵۰

۵۰ میلیارد پرنده در جهان وجود دارند؛ ۶ پرنده به‌ازای هر انسان

زیباترین تصویر پرندگان

محققان با استفاده از یک میلیارد داده دیتابیس eBird که توسط ۶۰۰ هزار دانشمند آماتور طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ جمع‌آوری شده، تخمین می‌زنند حدود ۵۰ میلیارد پرنده در جهان وجود داشته باشد. این یعنی به‌ازای هر انسان، ۶ پرنده روی کره‌ی زمین زندگی می‌کند.

مقاله‌های مرتبط را می‌توانید در لینک‌های زیر مرور کنید:

منبع

۹:۳۷

تیزر توییتری گوگل به نسخه‌ی جدید Wear OS اشاره دارد

درحالی‌که انتظار می‌رود امروز در رویداد I/O گوگل از محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جدیدی رونمایی شود، گوگل در تیزری به ساعت برگزاری کنفرانس خبری و معرفی نسخه‌ی جدید Wear OS اشاره کرده است.

The time has come for #GoogleIO. Join us tomorrow for a look at what’s new on Wear OS. pic.twitter.com/ylGiIevTc4— Wear OS by Google (@WearOSbyGoogle) May 17, 2021

منبع

۹:۱۰

اپل احتمالا عرضه‌ی آیپد پرو ۲۰۲۱ را به‌دلیل مشکلات در تأمین نمایشگر mini LED به تأخیر می‌اندازد

پوستر آیپد پرو مینی LED

گفته می‌شود شرکای تولیدی اپل در تأمین اجزای اصلی آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی که اخیرا معرفی شده است، با مشکل روبه‌رو هستند و احتمالا ساکنین کوپرتینو عرضه تبلت پرچم‌دار خود را به ماه جولای (خرداد) موکول خواهند کرد. چندی پیش، اپل در رویداد موسوم به اسپرنگ لودد از پیشرفته‌ترین آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچی مجهز به نمایشگر Liquid Retina XDR رونمایی کرد. حال طبق جدیدترین گزارش‌ها، تولید و تأمین نمایشگرهای مجهز به نور پس‌زمینه mini LED، با مشکلات متعددی مواجه شده است.

بلومبرگ با استناد به منابع آگاه به این موضوع، اذعان دارد که شرکای اپل می‌کوشند تا نمایشگر پیچیده ۱۲٫۹ اینچی را در مقادیر انبوه تولید کنند؛ اما چالش‌های لجستیکی سبب شده که این روند با تأخیر مواجه شود. گفتنی است برخلاف صفحه‌های LCD سنتی، Liquid Retina XDR برای دستیابی به نسبت کنتراست بسیار بالا، ۱۰ هزار نور پس‌زمینه مینی LED را در ۲۵۰۰ منطقه کم‌نور و مستعد گروه‌بندی می‌کند.

متن کامل خبر: اپل احتمالا عرضه آیپد پرو ۲۰۲۱ را به تأخیر می‌اندازد

منبع

۹:۰۹

وزیر ارتباطات: از سال ۹۶ که وزیر شدم، به‌جای توسعه باید با مقاومت‌های حوزه قانون‌گذاری دست‌وپنجه نرم می‌کردم

وزیر ارتباطات با حضور در روم کلاب‌هاوس به‌مناسبت روز ارتباطات گفت:

بسیاری از فعالان حوزه فناوری اکنون از تصمیماتی که در حوزه رمزارزها اتخاذ می‌شود، شوکه هستند. دغدغه‌ها جدی و تصمیم‌ها شوکه‌کننده است. از ابتدای سال ۹۶ که من وزیر ارتباطات شدم، با چالش‌های این‌چنینی مواجه بودیم و وقت بسیار زیادی از ما گرفت؛ به‌جای اینکه ما درگیر توسعه باشیم مجبور شدیم انرژی‌مان را برای مقابله با این مقاومت‌ها صرف کنیم.

۸:۰۴

fox برای تبلیغ برنامه‌ی تلویزیونی جدید که توسط سازندگان ریک و مورتی ساخته است، استودیو NFT می‌سازد

با استناد به گزارش‌های منتشرشد، فاکس اینترتیمنت در حال ساخت استودیوی جدیدی به نام Blockchian Creative Labs است تا براساس فیلم‌ها و سریال‌هایش توکن NFT بسازد.

مقاله مرتبط: توکن غیر قابل معاوضه (NFT) چیست و چگونه می‌توان آن را خرید

منبع

۷:۳۰

روزشمار؛ یک‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸ می ۲۰۲۱

  • وزارت دادگستری ایالات متحده پرونده قضایی ضد انحصاری را علیه مایکروسافت تشکیل داد: در ۱۸ می ۱۹۹۸، وزارت دادگستری ایالات متحده و دادستان‌های کل بیست ایالت به‌علاوه ناحیه کلمبیا، یک دادخواست ضد انحصاری علیه مایکروسافت تشکیل دادند. کانون توجه این پرونده به ادغام مایکروسافت در مرورگر وب اینترنت اکسپلورر (Internet Explorer) در سیستم‌عامل ویندوز ۹۸ معطوف بود. این محاکمه به یکی از مشهورترین رویدادهای تاریخ فناوری تبدیل شد که در نهایت به توافق بین DOJ و Microsoft انجامید. گفتنی است محدودیت‌های اعمال‌شده علیه مایکروسافت به‌تازگی در ماه می ۲۰۱۱، دقیقا ۱۳ سال پس از طرح این شکایت، پایان یافت.
  • اکران انیمیشن شرِک: چنین روزی در سال ۲۰۰۱، انیمیشن کمدی شرِک با گویندگی مایک مایرز، ادی مورفی، کامرون دیاز و... در سراسر ایالات متحده آمریکا اکران شد. شرک در ادامه تبدیل به اولین برنده جایزه اسکار بهترین فیلم - انیمیشن شد.
  • فروان کوه آتشفشانی سنت هلن: کوه سنت هلن که یکی از قدرتمندترین و مطمئنا فاجعه‌بارترین آتشفشان تاریخ آمریکا بود، صبح روز ۱۸ می ۱۹۸۰ منفجر و منجر به کشته شدن ۵۷ نفر و تخریب مناطق اطراف آن شد. این فوران ناشی از سه‌ماه افزایش فعالیت‌های آتشفشانی بود. زمین لرزه‌ها و ماگما که به سطح آتشفشان رسیده و یک برآمدگی بزرگ در کنار کوه ایجاد کرده بودند. در ۱۸ می، یک زمین‌لرزه باعث ریزش این برجستگی شد و متعاقب آن، بزرگ‌ترین رانش زمین ثبت‌شده تاکنون به ثبت رسید. همچنین، یک ستون فوران، ۸۰ هزار فوت به آسمان سرازیر شد. جریان پیکلاکلاستیک از آتشفشان به سرعت بسیار عظیم ۶۷۰ مایل در ساعت (1080 کیلومتر در ساعت) رسید و احتمالا دیوار صوتی را نیز از بین برد.

۷:۲۰

اخبار روز گذشته را می‌توانید از اینجا مرور کنید

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات