اپل: احتمال کاهش تولید آیپد و مک در فصل سوم ۲۰۲۱

پنج‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
تیم کوک در کنفرانس مالی اپل اعلام کرد کمبود قطعات اولیه احتمالا روی تولید آیپد و مک در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۱ اثر منفی می‌گذارد. طبق گزارشی غیررسمی، کمبود صفحه‌نمایش عامل کاهش تولید آیپد است.
تبلیغات

اپل ساعاتی پیش جدیدترین گزارش مالی خود را که به سه‌ماهه‌ی دوم سال مالی ۲۰۲۱ ارتباط دارد، منتشر و اعلام کرد که توانسته است رکوردشکنی کند. این شرکت در همین حین هشدار داد که کمبود قطعات اولیه روی دستگاه‌های خانواده‌ی آیپد و مک اثر می‌گذارد.

تیم کوک، مدیرعامل اپل، در گفت‌و‌گو با تحلیلگران در جلسه‌ی مالی اپل گفت شرکت تحت مدیریتش با محدودیت تأمین قطعه در سه‌ماهه‌ی دوم مواجه نشد؛ اما این شرایط برای سه‌ماهه‌ی سوم تغییر می‌کند. به گزارش 9to5Mac ، در نگاه اول جای تعجب دارد که اپل چگونه توانسته با وجود کمبود شدید تراشه در سطح جهان که صنایع پرتعدادی را متأثر کرده است و البته تقاضای بسیار زیاد برای آیپد و مک، قطعات اولیه را در تعداد کافی تهیه کند.

تیم کوک و لوکا مائستری، مدیر ارشد مالی اپل، توضیح دادند که کمبود قطعات در سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۲۱، در درجه‌ی اول قرار است آیپد و مک را تحت تأثیر قرار بدهد. تیم کوک گفته است «مشکلات قدیمی» بزرگ‌ترین مسئله در کمبود قطعه هستند و سخت است که اپل بخواهد از همین حالا مقدار اثرگذاری مشکلات را پیش‌بینی کند؛ چون عوامل زیادی در تأمین قطعه مؤثر هستند. اپل می‌گوید در سال گذشته‌ به‌ دلیل افزایش قرنطینه‌ی خانگی ناشی از ویروس کرونا و به‌ دنبال آن، افزایش دورکاری تقاضا برای آیپد و مک بالا رفت.

اپل تا حد زیادی توانسته است تمام تراشه‌های پنج نانومتری مورد نیاز خود را تأمین کند و به‌ نظر می‌رسد مشکل اصلی به تأمین قطعات دیگر ارتباط دارد. بن باجارین، تحلیلگر بازار، می‌گوید مشکلات قدیمی تولید تعداد زیادی از شرکت‌ها و قطعات را تحت تأثیر قرار می‌دهند. به گزارش Nikkei در ماه گذشته، دلیل کاهش تولید آیپد در فصل پیش رو ممکن است کمبود قطعات صفحه‌نمایش باشد. گفته می‌شود تأمین‌کنندگان مک‌بوک هم با مشکلی کلیدی مواجه هستند؛ فرایند نصب قطعات روی بردهای مدار.

مدیر ارشد مالی اپل به سرمایه‌گذاران گفته است محدودیت‌های زنجیره‌ی تأمین می‌تواند باعث کاهش سه تا چهار میلیارد دلاری درآمد اپل در سه‌ماهه‌ی بعدی شود. به گفته‌ی مائستری، حتی با وجود این کاهش، انتظار می‌رود درآمد اپل در سه‌ماهه‌ی بعدی با رشد سالانه‌ی «قویِ دورقمی» مواجه شود. مدیر ارشد مالی می‌گوید: «کاش موجودی آیپد و مک بیشتری داشتیم.» 

سخنان تیم کوک و لوکا مائستری در حالی مطرح می‌شود که اپل به‌زودی عرضه‌ی نسل بعدی آیپد پرو و آی مک را آغاز می‌کند. این شرکت هنوز به‌طور دقیق به جزئیات عرضه‌ی این محصولات اشاره نکرده و صرفا گفته است عرضه‌ی آن‌ها از نیمه‌ی دوم می ۲۰۲۱ (اوایل خرداد ۱۴۰۰) آغاز خواهد شد. شاید تهیه‌ی مدل جدید آیپد پرو و آی مک در هفته‌های اول کار سختی باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات