از سرفیس پرو مجهز به اسنپدراگون ایکس الیت چه انتظاراتی داریم؟

سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
پشت لپ تاپ سرفیس پرو 9 مایکروسافت / Microsoft Surface Pro 9
لپ‌تاپ سرفیس پرو ۱۰ با پردازنده‌ی ایکس الیت و تغییرات سخت‌افزاری دیگر عرضه خواهد شد.
تبلیغات

احتمالاً در جشن ۱۰ سالگی لپ تاپ مایکروسافت سرفیس پرو، شاهد تغییرات جذابی در ظاهر دستگاه و پردازنده و ویژگی‌های نرم‌افزاری درمقایسه‌با سرفیس پرو ۹ خواهیم بود.

سرفیس پرو ۱۰ در رویدادی که اواخر شهریور برگزار شد، حضور نداشت و به‌جای آن، سرفیس لپ‌ تاپ استودیو ۲ و سرفیس لپ تاپ گو ۳ معرفی شدند. همچنین، به سرفیس گو ۴ برای مشتریان تجاری اشاره شد.

طبق نوشته‌ی ویندوز سنترال، لپ‌تاپ سرفیس پرو ۱۰ با برگزاری مراسم دیگری در پنجشنبه‌ی این هفته رونمایی می‌شود و احتمالاً سرفیس لپ‌تاپ ۶ نیز همراه آن معرفی خواهد شد.

پردازنده؛ زمان قدرت‌نمایی اسنپدراگون ایکس الیت است

لپ‌تاپ‌های سرفیس در نسل‌های مختلف از پردازنده‌ی کوالکام و پردازنده اینتل و پردازنده AMD استفاده کرده‌اند؛ اما گفته می‌شود که لپ‌تاپ سرفیس پرو ۱۰ کاملاً به‌سمت پردازنده‌ی اینتل و کوالکام می‌رود. مدل مصرفی دستگاه صرفاً پردازنده‌ی اسنپدراگون ایکس الیت خواهد داشت و قرار است مدل تجاری از پردازنده‌ی اینتل Core Ultra استفاده کند.

سرفیس پرو ۱۰ در دو مدل با پردازنده‌ی اینتل و کوالکام عرضه می‌شود

کوالکام با تراشه‌ی اسنپدراگون ایکس الیت نه‌تنها رقبایی مانند اینتل و AMD را به مبارزه طلبیده است؛ بلکه ادعا می‌کند که پردازنده‌اش ۲۱ درصد سریع‌تر از تراشه‌ی M3 اپل عمل می‌کند. این تراشه‌ درزمینه‌ی بهره‌وری مصرف انرژی عملکرد درخشانی دارد.

اسنپدراگون ایکس الیت که آبان امسال معرفی شد، با لیتوگرافی چهار نانومتری TSMC ساخته شده است و ۱۲ هسته‌ی پرقدرت اوراین را در دل خود دارد. این هسته‌ها در سه کلاستر دسته‌بندی شده‌اند و فرکانس عملکرد چندهسته‌ای ۳٫۸ گیگاهرتز و تک‌هسته‌ای یا دو‌هسته‌ای ۴٫۳ گیگاهرتز را به‌نمایش گذاشته‌اند.

سرفیس پرو ۹ روی میز با قلم

کوالکام در مراسم رونمایی اسنپدراگون ایکس الیت وعده داده بود که این پردازنده یک‌سوم توان مصرفی رقبای هم‌سطح خود را با عملکرد یکسان ارائه می‌دهد و خواهد توانست پردازنده‌های ۱۴ هسته‌ای نسل ۱۳ اینتل را با ۶۰ درصد اختلاف پشت‌سر بگذارد.

اسنپدراگون ایکس الیت به گرافیک مجتمع سری Adreno GPU خود کوالکام مجهز است و توان محاسباتی آن به ۴٫۶ ترافلاپس می‌رسد که می‌تواند از وضوح 4K و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و استاندارد HDR10 پشتیبانی کند. گرافیک داخلی ایکس الیت می‌تواند در توان مصرفی یکسان، بین ۸۰ تا ۲۰۰ درصد بهتر از رقبا عمل کند.

اسنپدراگون ایکس الیت قدرت پردازش هوش مصنوعی خیره‌کننده‌ای دارد

ازنظر پردازش هوش مصنوعی نیز، ایکس الیت حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. در آزمون تبدیل متن به عکس GIMP که بین دو لپ‌تاپ مجهز به اسنپدراگون ایکس الیت و Core Ultra 7 اینتل انجام شده‌ بود، ایکس الیت توانست ۱۰ برابر سریع‌تر از رقیب خود عکس تولید کند.

اسنپدراگون ایکس الیت درمقابل پردازنده‌‌ی M2 و حتی M3 اپل نیز پرقدرت ظاهر شده است و نتایج آزمون‌های بنچمارک نشان داده‌اند که لپ‌تاپ مجهز به X Elite موفق شد که امتیازهای بیشتری درمقایسه‌با مک بوک پرو ۱۳ اینچ M2 به‌دست بیاورد.

سرفیس پرو ۹

علاوه‌بر ردموندی‌ها، تولیدکنندگان دیگر نیز به‌ فکر استفاده از تراشه‌های کوالکام برای ساخت لپ‌تاپ‌های ویندوزی مبتنی بر آرم هستند. اگر مایکروسافت بتواند پشتیبانی نرم‌افزاری از این معماری را بهبود بخشد، می‌تواند نقطه‌ی عطفی در آینده‌ی لپ‌تاپ‌ها ایجاد کند.

تغییرات ظاهری

آخرین به‌روزرسانی طراحی سری سرفیس پرو در سرفیس پرو ۸ انجام شد که حاصل آن، حاشیه‌های باریک‌تر و اسلاتی جدید برای نگه‌داری و شارژ Slim Pen و نمایشگر با نرخ نوسازی بیشتر بود. سرفیس پرو ۹ نیز همین طراحی را ادامه داد.

به‌گفته‌ی ویندوز سنترال، صفحه‌نمایش سرفیس پرو ۱۰ احتمالاً گوشه‌های گرد شبیه به سرفیس لپ‌تاپ استودیو با پنل اولد و نرخ نوسازی تا ۱۲۰ هرتز و پشتیبانی از استاندارد HDR خواهد داشت.

پیش‌از‌این، گفته شده بود که خالق ویندوز قصد دارد برای کاهش قیمت لپ تاپ در کانفیگ‌های پایه، نسخه‌ی کوچک‌تری از سرفیس پرو با صفحه‌نمایش ۱۱ اینچی تولید کند. اکنون شایعات حاکی است که به‌جای کوچک‌کردن ابعاد، ممکن است مدلی با وضوح کمتر ارائه شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات