افت محسوس فروش لپ تاپ درنتیجه مشکلات اقتصادی و تنش‌های ژئوپلیتیکی

چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۰
مطالعه 1 دقیقه
طراحی لپ‌تاپ HP Spectre x360 16
مؤسسه‌ی ترندفورس پیش‌بینی می‌کند که فروش لپ تاپ در فصل اول سال جاری میلادی به کمترین حد در ۱۰ سال اخیر برسد.
تبلیغات

براساس جدیدترین برآوردهای مؤسسه‌ی تحقیقاتی ترندفورس، پیش‌بینی می‌شود حجم عرضه‌ی لپ تاپ در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ افت کند. با وجود پایان سال ۲۰۲۲، هنوز آمار عرضه‌ی نوت بوک در این سال تکمیل نشده است.

ظاهراً برندهای آمریکایی بازار لپ تاپ در حال اعمال تغییراتی در استراتژی‌های زنجیره‌ی تأمین خود هستند و ویتنام به‌مرورزمان به سایت تولید مهم‌تری تبدیل می‌شود.

به‌گزارش گیزموچاینا، احتمالاً حجم عرضه‌ی نوت بوک در سال ۲۰۲۲ به ۱۸۶ میلیون دستگاه می‌رسد که نشان‌دهنده‌ی افت سالانه‌ی ۲۴٫۵ درصدی است. انتظار می‌رود آمار عرضه در سال جاری میلادی ۱۷۱ میلیون دستگاه باشد؛ یعنی ۷٫۸ درصد کمتر از سال ۲۰۲۲.

افت فروش لپ تاپ در سراسر دنیا را می‌توان به عواملی مثل تنش‌های سیاسی و مشکلات اقتصادی نسبت داد که در‌نتیجه‌ی آن‌ها تقاضا برای سایر محصولات الکترونیکی مصرفی نیز کاهش یافته است.

گفته می‌شود به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و تعطیلی در چین، تولید قطعات اولیه‌ی لپ تاپ تحت‌تأثیر قرار گرفته است. در‌نتیجه‌ی این اتفاق، پیش‌بینی می‌شود فروش فصل لپ تاپ با افت ۹٫۵ درصدی در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۳ به ۳۵٫۱ میلیون دستگاه برسد. این نخستین‌بار در ۱۰ سال اخیر است که فروش لپ تاپ در فصل اول سال میلادی تا این حد کاهش می‌یابد.

جنگ تجاری آمریکا و چین باعث شدت‌گرفتن تنش‌های ژئوپلیتیکی در بسیاری از مناطق تولیدی مهم دنیا شده و برندهای فعال در بازار لوازم الکترونیکی را ترغیب کرده است که فاصله‌ی خودشان را از چین بیشتر کنند. برندهای آمریکایی در این زمینه فعالیت بیشتری کرده‌اند. ویتنام یکی از مقاصد اصلی شرکت‌های آمریکایی برای تولید محصول است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات