آمار فروش کامپیوترهای شخصی پس از هفت سال رشد کرد

سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
در سال‌های اخیر، آمار فروش کامپیوترهای شخصی با کاهش چشمگیری روبه‌رو بود؛ اما در سال ۲۰۱۹، روند کاهشی متوقف شد.
تبلیغات

تحلیلگران مطرح بازار نظیر IDG و گارتنر تأیید می‌کنند فروش کامپیوترهای شخصی در سال ۲۰۱۹ درمقایسه‌با سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است و این افزایش پس از هفت سال دوران رکود و کاهش فروش در بازار مشاهده شد. سهم عمده‌ای از افزایش فروش به‌‌دلیل تقاضای کاربران برای ارتقا به ویندوز ۱۰ رخ داد که با نزدیک‌شدن به پایان پشتیبانی رسمی از ویندوز ۷ بیشتر شد.

آمار گارتنر می‌گوید مجموع فروش کامپیوترهای شخصی در فصل چهارم سال ۲۰۱۹ به ۷۰/۶ میلیون دستگاه رسید که رشد ۲/۳ درصدی را درمقایسه‌با فصل چهارم سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد. مجموع فروش سالانه نیز ۲۶۱/۲ میلیون دستگاه عنوان شد که درمقایسه‌با سال ۲۰۱۸، ۰/۶ درصد افزایش یافته است.

طبق گزارش IDC، فروش کامپیوترهای شخصی در فصل چهارم سال گذشته به ۷۱/۸ میلیون دستگاه رسید و درمقایسه‌با دوره‌ی مشابه در سال ۲۰۱۸، رشد ۴/۸ درصدی را ثبت کرد. مجموع فروش سالانه در این گزارش نیز ۲۶۶/۶۹ میلیون دستگاه بیان شد که ۲/۷ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۸ بود.

مؤسسه‌های تحلیلگر گارتنر و IDC تعاریف متفاوتی از بازار کامپیوترهای شخصی دارند. داده‌های گارتنر کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ و محصولات سری اولتراموبایل مانند مایکروسافت سرفیس را پوشش می‌دهد؛ اما کروم‌بوک‌ها و آیپدها را در گزارش خود لحاظ نمی‌کند. درمقابل، IDC برای محاسبه‌ی بازار کامپیوترهای شخصی، کامپیوترهای دسکتاپ و نوت‌بوک (شامل کروم‌بوک‌ها) و ورک‌استیشن را محاسبه می‌کند؛ اما تبلت‌ها و سرورهای x86 در آمار آن‌ها لحاظ نمی‌شوند.

میکاکو کیتاگاوا، تحلیلگر ارشد گارتنر، در بیانیه‌ای درباره‌ی گزارش جدید نوشت:

بازار کامپیوترهای شخصی اولین‌بار از سال ۲۰۱۱ رشد را تجربه کرد که سهم عمده‌ای از آن به‌دلیل تقاضای فراوان برای ارتقا به ویندوز ۱۰ بود. این تقاضا به‌ویژه در آمریکا، ژاپن، اروپا، خاورمیانه و آفریقا بیشتر بود. با اتمام پشتیبانی رسمی از ویندوز ۷، پیش‌بینی می‌کنیم این روند رشد ادامه داشته باشد. کسب‌وکارهای زیادی در مناطق روبه‌رشد همچون چین و اوراسیا و آسیا‌اقیانوسیه وجود دارند که هنوز به سیستم‌عامل جدید ارتقا پیدا نکرده‌اند.
آمار فروش PC

درحال‌حاضر، حدود ۱/۲ میلیارد کامپیوتر شخصی ویندوزی در سرتاسر جهان وجود دارد و حدود یک‌میلیارد دستگاه به ویندوز ۱۰ مجهز هستند. بیشتر ۲۰۰ میلیون کامپیوتر باقی‌مانده هم از ویندوز ۷ استفاده می‌کنند. هر دو شرکت گارتنر و IDC می‌گویند ادامه‌دارشدن روند رشد بازار کامپیوترهای شخصی، تنها ازطریق نوآوری ممکن می‌شود. به‌علاوه، آن‌ها تأیید می‌کنند مشکلات زنجیره‌ی تأمین اینتل در فصل چهارم سال ۲۰۱۹ هنوز به قوت خود باقی بود و بر بازار تأثیر می‌گذارد. البته IDC می‌گوید استفاده از پردانده‌های AMD تا حدودی مشکل کمبود پردازنده را جبران کرد.

طبق گزارش‌های منتشرشده، لنوو و HP و دل هنوز به‌عنوان سه فروشنده‌ی برتر کامپیوترهای شخصی شناخته می‌شوند و درمجموع ۶۵ درصد از بازار کامپیوترهای شخصی را دراختیار دارند که درمقایسه‌با سال گذشته افزایش جزئی را نشان می‌دهد. لنوو تقریبا در همه‌ی حوزه‌های جغرافیایی محل فعالیت رشد نسبی را تجربه کرد. گارتنر می‌گوید آن‌ها در بازار آمریکا رشد ۳۰ درصدی را درمقایسه‌با سال ۲۰۱۸ ثبت کردند. HP که در رتبه‌ی دوم قرار دارد، برتری خود را در بازارهای آمریکا و EMEA (اروپا و خاورمیانه و آفریقا) و آمریکای‌لاتین حفظ کرد. دل نیز در فصل چهارم سال گذشته، بالاترین رکورد خود را برجای گذاشت که طبق بررسی تحلیلگران، سهم عمده‌ای از آن به‌خاطر رشد بازار آمریکا بود.

اپل در فصل چهارم سال گذشته، کاهش فروش ۵/۳ درصدی را درمقایسه‌با مدت مشابه در سال ۲۰۱۸ تجربه کرد وحجم فروش کل سال ۲۰۱۹ نیز درمقایسه‌با سال ۲۰۱۸، ۲/۲ درصد کمتر بود. شاید همان دلیل ارتقای کامپیوترها از ویندوز ۷ به ۱۰ نشان دهد چرا مک نتوانست در سال گذشت رشد فروش را تجربه کند. درواقع، شاید با اتمام موج ارتقا به ویندوز ۱۰ مجددا شاهد کاهش فروش کامپیوترهای شخصی باشیم؛ مگر اینکه نوآوری‌های جدیدی در این بازار متولد شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات