نمایشگر لپ‌تاپ گیمینگ Stealth 15 A13V ام‌اس‌آی

بررسی لپ‌تاپ Stealth 15 A13V ام‌اس‌آی؛ سخت‌افزار کارآمد در بدنه‌ای جمع‌وجور

شنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۱
مطالعه 19 دقیقه
آیا گرافیک RTX 4050 و پردازنده‌ی Core i7-13620H سخت‌افزار مناسبی برای لپ‌تاپ گیمینگ ۱۴۴ هرتزی Stealth 15 هستند؟
تبلیغات

لپ‌تاپ‌های سری Stealth ام‌اس‌آی به‌نوعی جزو لپ‌تاپ‌های گیمینگ پریمیوم تایوانی‌ها هستند؛ محصولاتی با سخت‌افزار قدرتمند و قیمت نسبتا مناسب که از ظاهر شکیل و کم‌وبیش مینیمالی بهره می‌برند. لپ‌تاپ ۱۵٫۶ اینچی Stealth 15 A13V با پردازنده‌ی نسل سیزدهمی اینتل و گرافیک قدرتمند سری RTX 40 انویدیا روانه‌ی بازار شده است و اکنون برای بررسی دراختیار زومیت قرار دارد.

فهرست مطالب

لپ‌تاپ گیمینگ Stealth 15 A13V هم‌اکنون با قیمت حدود ۷۰ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد؛ بنابراین مدل Katana 15 از خود MSI، یکی از رقبای مستقیم آن به‌شمار می‌رود؛ لپ‌تاپی که روی کاغذ تفاوت چندانی با Stealth 15 ندارد و تفاوت‌های آن‌ها به طراحی ظاهری محدود می‌شود؛ اما با چنین شرایطی، علت معرفی Stealth 15 در چیست؟ آیا واقعا تفاوتی میان این دو مدل وجود ندارد؟ با بررسی Stealth 15 A13V ام‌اس‌آی همراه زومیت باشید.

طراحی و کیفیت ساخت لپ‌تاپ Stealth 15 ام‌اس‌آی

لپ‌تاپ Stealth 15 ام‌اس‌آی یکی از زیباترین لپ‌تاپ‌های ۲۰۲۳ تایوانی‌ها است؛ محصولی که برخلاف Katana 15 به‌دلیل طراحی باکسی‌شکل خود احتمالا تا سال‌های سال جذابیت ظاهری خود را حفظ کند و به‌اصطلاح ظاهری Timeless را ارائه دهد.

تایوانی‌ها در طراحی Stealth 15 هدف مشخصی را دنبال می‌کنند؛ قرار دادن بهترین سخت‌افزار ممکم در قابل محصولی کامپکت و قابل‌حمل تا از این‌طریق بتوانند کاربری وسیع‌تری را تحت پوشش قرار دهند.

طراحی باکسی‌شکل بدنه، جذابیت خاصی به Stealth 15 بخشیده است

جنس بدنه‌ی لپ‌تاپ Stealth 15 ترکیبی از فلز و پلاستیک است؛ درحالی‌که محل استراحت دست، اطراف کیبورد، لبه‌های لپ‌تاپ و حاشیه‌های نمایشگر پلاستیکی هستند، قاب نمایشگر و سینی زیرین دستگاه از فلز ساخته شده‌اند.

از ویژگی‌های بنیادی یک لپ‌تاپ خوب، در وهله‌ی نخست باید از ویژگی‌هایی چون ابعاد و وزن مناسب نام برد. خوشبختانه Stealth 15 A13V با ابعاد ۲۴۷٫۹ × ۳۵۸٫۳ میلی‌متر، ضخامت ۱۹٫۹ میلی‌متری و همچنین وزن ۲٫۱ کیلوگرمی خود، بین بازه خوب تا بد، جایگاه متوسط رو به خوب را دریافت می‌کند.

ضخامت لپ‌تاپ گیمینگ Stealth 15 A13V ام‌اس‌آی

لبه‌ی سمت راست و چپ به‌پورت‌های ارتباطی اختصاص دارد و در همین قسمت دریچه‌های خروجی هوای داغ نیز وجود دارد. لپ‌‌تاپ MSI هوای خنک را از بخش زیرین دریافت کرده، سپس هوای داغ را به‌کمک همین دریچه‌ها و دریچه‌های پشتی از داخل دستگاه به بیرون هدایت می‌کند. محل قرارگیری دریچه‌ها به‌گونه‌ای است که گرمای دستگاه بدون اذیت‌کردن کاربر به بیرون هدایت می‌شود.

فُرم دریچه‌های کناری هوا شباهت زیادی به پورت USB-A دارد؛ به‌طوری که در اولین برخوردم با دستگاه، هنگام اتصال فلش USB به لپ‌تاپ، دریچه‌های هوا را با ورودی USB اشتباه گرفتم و درحال اتصال فلش به‌ آن بودم! طراحان MSI حتی عرض دهانه‌ی دریچه را نیز برابر با درگاه USB طراحی کرده‌اند که به‌نظرم باعث به‌اشتباه انداختن کاربر می‌شود.

قطعا از همان بار اولی که لپ‌تاپ را باز می‌کنید، شیفته لولای نرم و ۱۸۰ درجه‌ی Stealth 15 A13V خواهید شد؛ می‌توانید دستگاه را با یک دست باز کنید و به‌محض بازکردن، تداوم طراحی زیبا و مینیمال دستگاه را در بخش داخلی آن نیز مشاهده کنید.

لوگوی MSI در زیر نمایشگر لپ‌تاپ گیمینگ Stealth 15 A13V
وب‌کم لپ‌تاپ گیمینگ Stealth 15 A13V ام‌اس‌آی

نمایشگر Stealth 15 A13V حاشیه‌های نسبتا اندکی دارد؛ اما حاشیه‌ی عریض پایین دستگاه که ارتباط مستقیمی با نسبت نمایشگر ۱۶:۹ آن دارد، برای این بازه‌ی قیمتی و صدالبته سال ۲۰۲۳ کمی قدیمی به‌نظر می‌رسد؛ امسال اغلب شرکت‌ها به‌سراغ پنل‌های مرتفع‌ترِ ۱۶:۱۰ رفته‌اند که در نتیجه‌ی آن، حاشیه‌ی پایینی لپ‌تاپ‌ها نیز کاهش یافته است.

طراحان MSI نام STEALTH را در بدنه پنهان کرده‌اند

تضادِ زیبای میان نور پس‌زمینه‌ی سفید کیبورد و بدنه‌ی مشکی دستگاه را نمی‌توان نادیده گرفت. ردپای این زبان طراحی در قسمت بالای کیبورد نیز دیده می‌شود. درواقع طراحان MSI با پرینت حروف S T E A L T H، علاوه‌بر ایجاد حسی مرموز که با اسم دستگاه نیز هم‌خوانی دارد، به یکپارچگی طراحی نیز کمک کرده‌اند.

کیبورد لپ‌تاپ گیمینگ Stealth 15 A13V ام‌اس‌آی

برخلاف آنچه تصور می‌شود، حفره‌های بالای کیبورد ارتباطی با سیستم صوتی Stealth 15 A13V ندارند و خروجی بلندگوها در پایین دستگاه و درست در دوطرف ترک‌پد قرار گرفته‌اند. در سمت چپِ لبه‌ی جلویی دستگاه لوگوی DynAudio قرار دارد؛ شرکتی که تنظیم صدای خروجی لپ‌تاپ MSI را برعهده دارد.

لپ‌تاپ Stealth 15 A13V ام‌اس‌آی ازنظر کیفیت ساخت به‌راحتی درکنار دستگاه‌های قدرتمند و گران‌قیمتی چون Stealth GS77 قرار می‌گیرد که پیش‌تر در زومیت بررسی کردیم؛ البته دراین‌میان کاستی‌هایی وجود دارد که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

کیبورد، ترک‌پد و درگاه‌های Stealth 15 ام‌اس‌آی

تایوانی‌ها برای لپ‌تاپ گیمینگ میان‌رده‌ی خود از چیدمان کیبورد ۷۰ درصد استفاده کرده‌اند؛ به‌این معنی که از بخش NumPad خبری نیست. ام‌اس‌آی برای کاهش هرچه بیشتر طول کیبورد، دکمه‌های Page Up/Down و Insert و Delete را به‌صورت عمودی، بالای کلید جهت راست قرار داده است. ناگفته نماند که دیگر لپ‌تاپ‌های این شرکت مانند Stealth 15M نیز از چینشی مشابه استفاده می‌کنند.

با اینکه سوئیچ نرم کلیدها به تجربه بهترِ تایپ کمک می‌کند؛ اما عمق حرکتی محدود مانع از به بار نشستن این هدف می‌شود. افزون‌براین ترکیب کلیدهای fn و ctrl در ابعاد یک کلید کامل و محل قرارگرفتن کلید Shift سمت راست، به شرایط نابه‌سامان کیبورد، دامن می‌زند.

تایپ با لپ‌تاپ گیمینگ Stealth 15 A13V ام‌اس‌آی

همانند لپ‌تاپ‌های دیگری که از کیبورد ۷۰ درصد استفاده می‌کنند، کلیدهای Function با کلیدهای Fx ترکیب شده‌اند؛ اما به‌صورت پیش‌فرض برای استفاده از کلیدهای F1 تا F12 باید کلید fn را نیز نگه‌دارید؛ به‌عنوان مثال برای فشردن کلید ترکیبی Alt+F4، به‌ناچار باید fn را نیز به ترکیب اضافه کنید؛ البته با فشردن همزمان fn+Esc این مشکل حل می‌شود.

ناامیدکننده‌ترین قسمت Stealth 15 ترک‌پد آن است

ترک‌پد شرایط به‌مراتب وخیم‌تری را تجربه می‌کند و به‌هیچ‌وجه حس‌و‌حال یک ترک‌پد میان‌رده یا حتی اقتصادی را نیز منتقل نمی‌کند! سطح ترک‌پد و گوشه‌های قسمت پایین آن نیز به معنای واقعی کلمه لق می‌زند؛ به‌طوری که گاهی، حین Tap-کردن ترک‌پد، دستور موردنظرتان اجرا نمی‌شود. چنین سطحی از کیفیت ساخت را حتی در مدل‌های اقتصادی MSI نیز ندیده بودیم.

ترک‌پد لپ‌تاپ گیمینگ Stealth 15 A13V ام‌اس‌آی

خوشبختانه تاچ‌پد از درایور Precision مایکروسافت نیز پشتیبانی می‌کند؛ بدین‌معنی که کاربر امکان کنترل دستگاه ازطریق ژست‌های حرکتی شامل دو، سه و چهار انگشت را دارد. درنظر داشته باشید که درایورهای یادشده امروزه به یک استاندارد میان لپ‌تاپ‌ها تبدیل شده‌اند و وجود آن در Stealth 15 A13V اتفاق جدیدی نیست و تأثیری بر ارزش خرید دستگاه ندارد.

برخلاف تجربه ترک‌پد و کیبورد، لپ‌تاپ Stealth 15 A13V از انواع درگاه‌های مختلف در لبه‌ی سمت راست و چپ میزبانی می‌کند که شرح هریک در ادامه آمده است.

درگاه‌های سمت راست:

پورت‌های سمت راست لپ‌تاپ گیمینگ Stealth 15 A13V ام‌اس‌آی
  • یک درگاه RJ45 گیگابیت
  • یک درگاه Type-A از نوع USB3.2 Gen2
  • یک درگاه Type-C از نوع USB3.2 Gen2
  • یک جک ورودی / خروجی صدا (Combo)

درگاه‌های سمت چپ:

پورت‌های سمت چپ لپ‌تاپ گیمینگ Stealth 15 A13V ام‌اس‌آی
  • یک درگاه HDMI 2.1 با پشتیبانی از خروجی 8K @ 60Hz و 4K @ 120Hz
    • یک درگاه Type-A از نوع USB3.2 Gen2
  • یک درگاه Type-C از نوع USB3.2 Gen2 با پشتیبانی از Display Port و Power Delivery

صفحه‌نمایش و اسپیکر Stealth 15 ام‌اس‌آی

پنل ۱۵٫۶ اینچی نماینده‌ی MSI در دو وضوح 1080p و 2160p عرضه می‌شود که به‌ترتیب محتوا را با نرخ‌نوسازی ۱۴۴ و ۱۲۰ هرتز نمایش می‌دهند. به‌گفته‌ی MSI لپ‌تاپ STEALTH از پنل IPS LCD استفاده می‌کند؛ البته مدلی با پنل OLED نیز درنظر گرفته شده است که از نرخ‌نوسازی ۲۴۰ هرتز و وضوح 1440p بهره می‌برد.

مدلی که ما دراختیار داشتیم از وضوح 1080p و نرخ‌نوسازی ۱۴۴ استفاده می‌کرد؛ در این نمایشگر به‌لطف تراکم پیکسلی ۱۴۱ پیکسلی‌براینچی پنل، به‌سختی می‌توان پیکسلی را درفاصله‌ی استاندارد مشاهده کرد.

حاشیه نمایشگر لپ‌تاپ گیمینگ Stealth 15 A13V ام‌اس‌آی

با بالارفتن نرخ‌نوسازی نمایشگر، مشکل Motion Blur پیش می‌آید؛ شرکت‌های تولیدکننده‌ی نمایشگر معمولا برای حل این مشکل از OverDrive استفاده می‌کنند که متأسفانه به‌ندرت در لپ‌تاپ‌ها یافت می‌شود. درحقیقت مشکل Motion Blur ارتباط مستقیمی با سرعت به‌روزرسانی پیکسل‌ها دارد و درصورت کند بودن این فرآیند، هاله‌ای سفید در سمت مخالفِ حرکت سوژه ایجاد می‌شود.

خوشبختانه نماینده‌ی MSI درزمینه جلوگیری از نشت نور به‌خوبی عمل می‌کند و با نمایش صفحه‌ای مشکی، دراطراف نمایشگر هاله‌ی نوریِ آزاردهنده‌ای مشاهده نمی‌شود. افزون‌براین با فقدان فناوری Local Dimming، اطراف زیرنویس یا به‌طور کلی هنگام نمایش محتوایی سفید‌رنگ با پس‌زمینه‌ای تیره، مشکل لک‌نور یا Blooming نیز به‌وجود نمی‌آید.

تست نشت نور مشکی نمایشگر لپ‌تاپ گیمینگ Stealth 15 A13V ام‌اس‌آی

یکی دیگر از نقاط مثبت نمایشگر Stealth 15 A13V زاویه‌ی دید آن است؛ به‌طوری‌که حداقل تا زاویه‌ی ۷۰ الی ۸۰ درجه، تغییری در رنگ یا کنتراست محتوا ایجاد نمی‌شود؛ اما ضعف در پوشش فضاهای رنگی، نمایشگر دستگاه برای استفاده‌های تخصصی را به‌کلی زیرسوال می‌برد.

نمایشگر Stealth 15 کاربران حرفه‌ای را ناامید خواهد کرد

درواقع نمایشگر نماینده‌ی MSI حتی توان پوشش کامل فضای رنگی sRGB را نیز ندارد و تنها ۶۳٫۶ درصد آن را پوشش می‌دهد. رنگ‌های غیردقیق و تمایل پنل به نمایش سردترِ رنگ‌ها نیز از دیگر مشکلات پنل به‌شمار می‌روند. حالا حداکثر روشنایی ۱۹۱ نیت را نیز به مجموعه مشکلات اضافه کنید.

عملکرد صفحه‌نمایش Stealth 15 A13V دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ / آزمایش

تصویر سفید

تصویر مشکی

نسبت کنتراست

AdobeRGB

sRGB

DCI-P3

حداکثر روشنایی

حداقل روشنایی

میانگین روشنایی

Native

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

Stealth 15 A13V

۱۹۱

۹٫۸۲

۱٫۱۸

۱۶۱٫۸

--

--

۶۳٫۶

۶٫۳

--

--

Katana 15

۱۷۰

--

۱٫۱

۱۵۴٫۵

--

--

۶۴٫۵

۴٫۲

۴۷٫۷

--

Strix G16

۲۰۲٫۲

۹٫۷۷

۱٫۱

۱۸۳٫۸

--

--

۱۰۰

۲٫۳

--

--

Legion 5 Pro

۴۴۱٫۷

۳٫۸۱

۰٫۵

۸۸۳٫۴

--

--

۹۹٫۶

۱٫۸

۷۵٫۷

--

زفیروس G14 2022

۳۳۵ نیت

۱۷ نیت

۳٫۲۸ نیت

۱۰۲

۹۰ درصد

--

۱۲۵

--

۱۰۰ درصد

۳٫۳

مک بوک پرو M1 Max

۴۵۵٫۲۵ نیت

(۱۴۹۷ نیت HDR)

۰

۰

۸۵

--

۱۲۱٫۶

--

۹۷٫۳

۲٫۵

زفیروس M16 2022

۴۷۷ نیت

۲۴٫۷ نیت

۵٫۶۶ نیت

۸۴

۷۶٫۵

۴٫۳

۹۹٫۷

۲٫۶

۷۷٫۸

۳٫۶

استلث GS77

۳۰۴ نیت

۱۶ نیت

--

--

۸۹٫۸

۳٫۹

۱۰۰

۳٫۵

۹۹٫۶

۲٫۵

اچ‌پی اسپکتر ۱۶ اینچی ۲۰۲۲

۴۴۶٫۵ نیت

۲۶ نیت

۰

۹۶٫۵

۲٫۴

۱۵۰٫۸

۵٫۱

۱۱۱٫۳

۲٫۳

مک‌بوک ایر ۲۰۲۲

۴۴۷ نیت

۰٫۱ نیت

۰٫۶۵ نیت

۶۹۳

۷۳٫۵

--

۹۹٫۸

۲٫۵

۷۷٫۵

--

مک‌بوک پرو ۲۰۲۰

۴۳۶ نیت

۰

۰٫۵۵ نیت

۸۵۵

۷۶٫۴

--

۹۹٫۹

۲٫۳

۷۸٫۳

--

*تمامی اعداد ذکرشده در جدول بالا در آزمایشگاه زومیت حاصل شده است.

با درنظر گرفتن رنگ‌های غیردقیق و همچنین روشنایی پایین نمایشگر، نمی‌توان لپ‌تاپ Stealth 15 A13V را برای طراحان گرافیک و تدوین‌گرها مناسب دانست و با کمی تخفیف، آن را برای مقاصد سرگرمی اعم از گیمینگ، تماشای فیلم و وب‌گردی، توصیه کرد.

لیبل مشخصات لپ‌تاپ گیمینگ Stealth 15 A13V ام‌اس‌آی
لیبل انویدیا و اینتل روی بدنه لپ‌تاپ گیمینگ Stealth 15 A13V ام‌اس‌آی

در طرفین تاچ‌پد دو بلندگوی ۲ واتی قرار گرفته‌اند که وظیفه‌ی تنظیم صدای آن به شرکت دانمارکی Dynaudio سپرده شده است. حجم صدای بلندگوها رضایت‌بخش نیست و هنگام تماشای فیلم نیز ناامیدتان می‌کند. ازاین‌رو وجود یک بلندگوی جانبی دستگاه هنگام اجرای بازی، پخش موسیقی یا تماشای فیلم به‌شدت احساس می‌شود.

عملکرد و عمر باتری Stealth 15 ام‌اس‌آی

ام‌اس‌آی لپ‌تاپ خود را با پردازنده‌های نسل سیزدهمی Core i7 اینتل به‌فروش می‌رساند. مدلی که در دست ما بود قدرت خود را از پردازنده‌ی Core i7-13620H تأمین می‌کرد؛ تراشه‌ای ۱۰ هسته‌ای با پشتیبانی از ۱۶ ترد که از ۲۴ مگابایت کش هوشمند اینتل موسوم به Smart Cache پشتیبانی می‌کند و جزو پردازنده‌های پایین‌رده‌ی سری H اینتل به‌شمار می‌آید.

لپ‌تاپ Stealth 15 A13V از گرافیک RTX 4050 مجهز به ۶ گیگابایت رم GDDR6 برای پردازش‌های گرافیکی استفاده می‌کند. هم CPU، هم GPU هر دو از حداکثر توان مصرفی ۱۱۵ واتی پشتیبانی می‌کنند؛ اما تمامی این موارد به تصمیم شرکت سازنده و قدرت سیستم خنک‌کننده بازمی‌گردد و باوجود شارژر ۲۸۰ واتی به‌همراه دستگاه، احتمالا یکی از دو پردازنده یا هردوی آن‌ها موفق به رسیدن به عدد یادشده نشوند.

گیمینگ با لپ‌تاپ گیمینگ Stealth 15 A13V ام‌اس‌آی

روی کاغذ پردازنده‌ی گرافیکی RTX 4050 قدرتی معادل ۹ ترافلاپس (FP32) دارد که در مقام مقایسه، ۱٫۲ ترافلاپس از پلی‌استیشن ۵ کمتر است؛ ازاین‌رو می‌توان انتظار داشت که حداقل در بخش گیمینگ، با دستگاهی قدرتمند، در حد و اندازه کنسول‌های نسل نهمی طرف باشیم.

روی مادربورد دو اسلات رم با پشتیبانی حداکثر ۳۲ گیگابایت درنظر گرفته شده است؛ بنابراین به‌راحتی می‌توانید ظرفیت رم را تا ۶۴ گیگابایت افزایش دهید. رم‌ها از نوع DDR5 هستند و نرخ تبادل داده‌ی آن‌ها به ۵۲۰۰ مگاترنسفربرثانیه می‌رسد.

با اعداد و ارقام اعلام‌شده احتمالا می‌توانید حدس بزنید که با لپ‌تاپِ گیمینگِ قدرتمندی طرف هستیم که هیچ‌چیز برای دستیابی به عملکردی پایدار و قابل‌قبول درزمینه گیمینگ کم ندارد! اما تمامی موارد گفته شده درحد اعداد و ارقام هستند و در عملکرد روزانه ممکن است نتایج متفاوتی حاصل شود؛ از این رو به‌سراغ بررسی عملکرد دستگاه می‌رویم.

عملکرد Stealth 15 ام‌اس‌آی در بنچمارک‌ها

حافظه‌ی ذخیره‌سازی درنظر گرفته شده برای لپ‌تاپ Stealth 15 A13V ازنوع M.2 NVMe و ازطریق درگاه PCIe Gen4 به مادربورد متصل می‌شود و یک درگاه اضافی نیز روی بورد برای افزودن ظرفیت بیشتر توسط کاربر درنظر گرفته شده است.

دکمه پاور لپ‌تاپ گیمینگ Stealth 15 A13V ام‌اس‌آی

حافظه‌ای حتی سریع‌تر از مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی M1 Max اپل!

مدلی که ما دراختیار داشتیم به فضای ذخیره‌سازی یک ترابایتی مجهز شده بود و سرعت خواندن ترتیبی آن به عدد خیره‌کننده‌ی ۷ گیگابایت‌برثانیه می‌رسید! با نگاهی به جدول زیر متوجه می‌شوید که نماینده‌ی MSI با کنار زدن رقبایی چون مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی M1 Max و Legion 5 Pro و حتی زفیروس M16 2022، بهترین عملکرد را درمیان لپ‌تاپ‌هایی که تاکنون بررسی کرده‌ایم، به‌نمایش می‌گذارد.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی Stealth 15 A13V

مدل‌ها/عملکرد

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

Stealth 15 A13V

۱ ترابایت

۶۷۴۱٫۲

۴۸۳۷٫۳

Katana 15

۱ ترابایت

۴۶۸۲٫۷

۳۴۴۳٫۸

ROG Strix G16

۵۱۲ گیگابایت SSD

۴۳۳۵٫۳

۱۸۲۰٫۳

Legion 5 Pro

یک ترابایت SSD

۶۶۴۳٫۹۵

۲۱۹۷٫۳۸

مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی M1 Max

۵۱۲ گیگابایت SSD

۴۴۱۳٫۴۴

۴۲۵۹٫۸۴

زفیروس G14 2022

یک ترابایت SSD

۳۶۱۷٫۴۷

۲۸۳۱٫۸۵

اچ‌پی اسپکتر x360 16

یک ترابایت SSD

۶۳۸۸٫۶۹

۴۹۰۸٫۴۴

ایسوس Flow Z13

یک ترابایت SSD

۲۹۰۷٫۶۹

۱۵۱۵٫۸۱

زفیروس M16 2022

یک ترابایت SSD

۶۶۳۰٫۷۶

۵۰۱۴٫۶۷

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

درزمینه‌ی نرخ نوشتن ترتیبی نیز نماینده‌ی MSI با سرعت ۴٫۸ گیگابایت‌برثانیه، با فاصله‌ای اندک، پس از لپ‌تاپ‌های اچ‌پی اسپکتر x360 16 و زفیروس M16 2022 قرار می‌گیرد.

تایپ‌کردن با لپ‌تاپ گیمینگ Stealth 15 A13V ام‌اس‌آی

عملکرد پردازنده‌ی Core i7-13620H تفاوت چندانی با Katana 15 مجهز به پردازنده‌ی مشابه ندارد و تقریبا تمامی بنچمارک‌های اجراشده درزمینه CPU، مانند Cinebench R23 یا Geekbench عملکردی نسبتا مشابه را بازتاب می‌کنند و تفاوت‌ها به حدود ۱۰ درصد محدود می‌شوند.

عملکرد Stealth 15 A13V در بنچمارک‌ها هنگام اتصال به برق

لپ‌تاپ/بنچمارک

مشخصات فنی

وب‌گردی

عملکرد در گرافیک

عملکرد CPU در رندر

توان محاسباتی CPU

توان محاسباتی GPU

3Dark

CineBench R23

GeekBench 5

GeekBench 5

Speedometer 2.0

TimeSpy

Single

Multi

Single

Multi

OpenCL

DirectX 12

iGPU

dGPU

Stealth 15 A13V

Core i7-13620H

RTX 4050

۲۳۶

۸۶۳۹

۱۸۱۵

۱۶۲۷۹

۱۷۸۷

۱۱۱۱۳

۱۴۸۸۰

۸۷۱۴۳

Katana 15

Core i7-13620H

RTX 4060

۲۲۹

۱۰۲۷۸

۱۶۵۵

۱۶۰۱۷

۱۶۶۵

۱۱۲۹۵

--

۹۸۵۶۰

ROG Strix G16

Core i7-13650HX

RTX 4060

۳۳۶

۱۰۸۷۷

۱۸۹۲

۲۰۸۰۷

۱۸۴۴

۱۴۱۱۶

۱۶۳۸

۱۰۱۳۵۹

Legion 5 Pro

Core i7-12700H

RTX 3060

۲۳۷

۹۲۸۳

۱۷۷۲

۱۷۹۲۲

۱۷۲۷

۱۳۶۹۷

۱۶۳۸

۱۰۱۳۵۹

زفیروس G14 2022

Ryzen 9 6900HS

RX 6800S

۲۳۳

۹۰۷۵

۱۵۳۶

۱۴۲۱۸

۱۵۵۹

۱۰۲۰۸

۳۳۵۲۳

۸۶۷۲۷

مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی ۲۰۲۱

M1 Max

24Core GPU

۳۰۰

--

۱۵۴۹

۱۲۵۰۸

۱۷۷۹

۱۲۷۶۶

۵۰۹۶۳

--

زفیروس M16 2022

Core i9 12900H

RTX 3070 Ti

۲۵۶

۱۰۴۰۱

۱۹۱۴

۱۹۹۴۳

۱۸۸۵

۱۱۷۲۷

--

۱۲۴۴۵۸

استلث GS77

Core i9 12900H

RTX 3070 Ti

۳۱۱

۱۰۲۸۶

۱۸۵۸

۱۸۳۰۴

۱۸۱۰

۱۴۰۴۱

۲۰۵۷۴

۱۱۵۱۳۵

اچ‌پی اسپکتر ۱۶ اینچی ۲۰۲۲

Core i7 1260P

Arc A370M

۱۸۷

۳۴۵۶

۱۷۵۳

۱۰۶۸۶

۱۷۲۲

۸۳۰۷

۱۶۰۰۱

۳۰۴۳۱

مک‌بوک ایر ۲۰۲۲

M2

8Core GPU

۴۰۵

--

۱۵۷۷

۸۴۷۶

۱۹۱۵

۸۹۴۲

۲۳۶۲۹

--

مک‌بوک پرو ۲۰۲۰

M1

8Core GPU

۲۰۹

--

۱۵۱۲

۷۷۷۸

۱۷۲۹

۷۶۷۰

۱۹۱۹۴

--

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

درزمینه‌ی گرافیک، باتوجه به اینکه RTX 4050 به‌طور واضح، عملکردی ضعیف‌تر از RTX 4060 در Katana 15 دارد، امتیاز آن در بنچمارک 3DMark نیز با کاهشی ۱۶ درصدی همراه شده است.

عملکرد Stealth 15 ام‌اس‌آی در نرم‌افزارهای حرفه‌ای

در نرم‌افزارهای حرفه‌ای، Stealth 15 A13V عملکرد بسیار خوبی را ازخود به‌جای می‌گذارد و تقریبا در نیمی از آزمون‌ها، بهترین عملکرد را نسبت به Katana 15 و ROG Strix G16 ثبت می‌کند. به‌عنوان نمونه در آزمون فتوشاپ و پریمیر پرو، به‌ترتیب با فاصله‌ای ۹ و ۳۷ درصدی، بهتر از ROG Strix G16 ظاهر می‌شود؛ درحالی‌که Katana 15 باوجود بهره‌مندی از تراشه مشابه، توان شکست Stealth 15 را ندارد.

نمودار عملکرد لپ‌تاپ Stealth 15 A13V ام‌اس‌آی در بنچمارک فتوشاپ
نمودار عملکرد لپ‌تاپ Stealth 15 A13V ام‌اس‌آی در بنچمارک پریمیر

در آزمون MATLAB، لپ‌تاپ MSI باوجود گذر از برادر خود، در شکست رقیب تایوانی خود ناکام می‌ماند و با فاصله‌ای ۱۷ درصدی، رقابت را واگذار می‌کند.

نمودار عملکرد لپ‌تاپ Stealth 15 A13V ام‌اس‌آی در بنچمارک MATLAB

موفقیت‌های پیشین در آزمون Blender که عملکرد تراشه‌ی گرافیکی تاثیر مستقیمی در نتایج آن دارد، تکرار نمی‌شود و Stealth 15 به‌ترتیب با فاصله‌ای ۱۸ و ۱۹ درصدی، بعد از Katana 15 و ROG Strix G16، در مقام سوم قرار می‌گیرد؛ هرچند که پیشتر و در بخش بنچمارک‌ها نیز اشاره کرده بودیم که در نتایج افتی ۱۶ درصدی درمقایسه با تراشه گرافیکی RTX 4060 دیده می‌شود.

نمودار عملکرد لپ‌تاپ Stealth 15 A13V ام‌اس‌آی در بنچمارک Blender

عملکرد Stealth 15 A13V ام‌اس‌آی در بازی‌ها

لپ‌تاپ Stealth 15، عملکرد چشمگیری را در اجرای بازی‌های روز به‌نمایش می‌گذارد و اگر درحال تجربه‌ی عنوانی با پشتیبانی از DLSS Frame Generation یا به‌اصلاح DLSS 3 باشید نیز می‌توانید عملکرد به‌مراتب خیره‌کننده‌تر را از دستگاه شاهد باشید.

کاربر درحال کار با لپ‌تاپ گیمینگ Stealth 15 A13V ام‌اس‌آی

Cyberpunk 2077 را با نرخ ۱۱۲ فریم‌برثانیه تجربه کنید!

به‌عنوان نمونه بازی Cyberpunk 2077 بدون نصب پچ DLSS 3، در بهترین حالت به ۴۵ فریم‌برثانیه دست پیدا می‌کند؛ اما با فعال شدن DLSS 3 می‌توانید به نرخ بالاتر از ۱۰۰ فریم‌برثانیه دست پیدا کنید. درواقع تنها در این حالت می‌توان از نمایشگر ۱۴۴ هرتزی دستگاه حداکثر استفاده را کرد.

عملکرد Stealth 15 A13V در بازی‌ها

بازی/عملکرد

تنظیمات گرافیکی

نرخ فریم میانگین متصل به‌برق

نرخ فریم میانگین متکی به‌باتری

Cyberpunk 2077

Ultra Ray Tracing

DLSS Auto

۴۴٫۵ فریم‌برثانیه

--

Quality Ray Tracing

DLSS 3

۶۸ فریم‌برثانیه

۳۹٫۵ فریم‌برثانیه

Ultra Graphics

Ray Tracing Off

DLSS 3

۱۱۲ فریم‌برثانیه

۲۹٫۶ فریم‌برثانیه

(DLSS 3 Off)

Forza Horizon 5

Extreme

۵۸ فریم‌برثانیه

۲۹ فریم‌برثانیه

Red Dead Redemption 2

Extreme

۶۵ فریم‌برثانیه

۲۹ فریم‌برثانیه

*تمامی بازی‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در عناوین باکیفیت‌ترِ دیگر همچون Forza Horizon 5 و Red Dead Redemption، لپ‌تاپ Stealth 15 با تکیه به گرافیک RTX 4050 و تراشه Core i7-13620H به‌ترتیب به نرخ ۵۸ و ۶۵ فریم‌برثانیه دست پیدا می‌کند.

تفاوت عملکرد در حالت متصل به برق و با باتری

اعداد گفته‌‌شده تنها تا زمانی صدق می‌کند که درحال استفاده از دستگاه به‌صورت متصل به‌برق باشید. با جداکردن شارژر لپ‌تاپ Stealth 15 برای حفظ عمر باتری، عملکرد را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد که به‌معنی اجرای بازی‌های Forza Horizon 5 و Red Dead Redemption با نرخ ۲۹ فریم‌برثانیه خواهد بود.

در چنین شرایطی در بازی Cyberpunk 2077 نیز درصورت فعال‌بودن فناوری DLSS 3 درنهایت می‌توانید به نرخ ۴۰ فریم‌برثانیه دست پیدا کنید.

عملکرد لپ‌تاپ Stealth 15 A13V در حالت متصل به برق و با باتری

وضعیت لپ‌تاپ

۳۰ دقیقه پردازش سنگین با CPU

بنچمارک TimeSpy

امتیاز اولیه

امتیاز نهایی

امتیاز

متصل به برق

۱۶۲۷۹

۱۵۳۷۴

۸۶۳۹

با باتری

۱۰۹۶۹

۱۰۶۷۸

۴۲۳۹

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

افت عملکرد تنها به اجرای بازی‌ها محدود نمی‌شود و هنگام اجرای بنچمارک‌هایی نظیر Cinebench R23 و TimeSpy که به‌ترتیب به عملکرد CPU و GPU اختصاص دارند هم تفاوتی ۳۳ و ۵۱ درصدی مشاهده می‌شود.

عمر باتری Stealth 15 ام‌اس‌آی

درشرایطی که هنگام قطع شارژر، عملکرد CPU و GPU با افتی ۳۰ تا ۵۰ درصدی مواجه می‌شوند، به‌راحتی می‌توان متوجه ظرفیت محدود باتری و مصرف بالای سخت‌افزار دستگاه شد. به‌بیان دیگر باوجود ظرفیت ۵۳٫۵ وات‌ساعتیِ باتری، همچنان نمی‌توان روی کارکرد طولانی‌مدتِ لپ‌تاپ حساب باز کرد.

تماشای فیلم با لپ‌تاپ گیمینگ Stealth 15 A13V ام‌اس‌آی

در آزمون پخش ویدیوی 720p که در روشنایی ۲۰۰ نیت انجام می‌شود که با وجود حداکثر روشنایی ۱۹۱ نیت نمایشگر، به‌اجبار آزمون را در این سطح از روشنایی انجام دادیم. لپ‌تاپ Stealth 15 با قطع تمامی ارتباطات بی‌سیم و در شرایط گفته شده موفق شد تا ویدیوی مذکور را به‌طور مستمر تا ۴ ساعت پخش کند.

عمر باتری Stealth 15 A13V دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ/آزمایش

پروفایل عملکردی

سخت‌افزار

نمایشگر

ظرفیت باتری

پخش آفلاین ویدئو

کاربری روزمره

پردازنده و گرافیک

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

وات‌ساعت

720p Video

PCMark 10

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

Stealth 15 A13V

Extra Performance

Core i7-13620H

RTX 4050

۱۵٫۶ اینچ

۱۴۴ هرتز

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۵۳٫۵

۴:۰۶

۲:۵۳

Katana 15

Performance

Core i7-13620H

RTX 4060

۱۵٫۶ اینچ

۱۴۴ هرتز

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۵۳٫۵

۱:۱۰

۳:۳۱

ROG STRIX G16

Performance

Core i7-13650HX

RTX 4060

۱۶ اینچ

۱۶۵ هرتز

۱۲۰۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۹۰

۱۱:۲۲

۱:۴۷

Legion 5 Pro

Silent

Core i7-12700H

RTX 3060

۱۶ اینچ

۱۶۵ هرتز

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۸۰

۱:۵۵

۲:۴۰

زفیروس G14 2022

Performance Mode

Ryzen 9 6900HS

RX 6800S

۱۴ اینچ و ۱۲۰ هرتز

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۷۶

۵:۵۰

۴:۰۳

مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی ۲۰۲۱

--

M1 Max

24Core GPU

۱۴٫۲ اینچ و ۱۲۰ هرتز

۱۹۶۴ × ۳۰۲۴ پیکسل

۷۰

۱۸:۱۴

--

زفیروس M16 2022

Performance Mode

Core i9 12900H

RTX 3070Ti

۱۶ اینچ و ۱۶۵ هرتز

۱۲۰۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۹۰

۹:۱۴

۷:۲۰

استلث GS77

Balanced

Core i9 12900H

RTX 3070Ti

۱۷٫۳ اینچ و ۲۴۰ هرتز

۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۹۹٫۹

۸:۰۶

۷:۰۴

اچ‌پی اسپکتر ۱۶ اینچی ۲۰۲۲

Best Performance

Core i7 1260P

Arc A370M

۱۶ اینچ و ۶۰ هرتز

۲۴۰۰ × ۳۸۴۰ پیکسل

۸۳

۸:۲۰

۹:۳۰

مک‌بوک ایر ۲۰۲۲

--

M2

8Core GPU

۱۳٫۶ اینچ و ۶۰ هرتز

۱۶۶۴ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۲٫۶

۱۴:۱۱

--

مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی ۲۰۲۰

--

M1

8Core GPU

۱۳٫۳ اینچ و ۶۰ هرتز

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۸٫۲

۱۶:۴۷

--

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

بااینکه پخش ۴ ساعته ویدیوی 720p اتفاقی مطلوب به‌شمار نمی‌رود؛ اما همچنان عملکردی به‌مراتب بهتر از Legion 5 Pro و ROG STRIX G16 تلقی می‌شود و نماینده‌ی MSI خود را در حد و اندازه‌های زفیروس G14 2022 ایسوس معرفی می‌کند؛ درحالی که رقیب تایوانی از ۳۰ درصد حجم باتری بیشتری استفاده می‌کند.

عملکرد سیستم خنک‌کننده Stealth 15 ام‌اس‌آی

سیستم خنک‌کننده‌ی لپ‌تاپ Stealth 15 به‌خوبی از پسِ کنترل دمای لپ‌تاپ برمی‌آید و با وجود اینکه در استفاده‌های سنگین دمای لپ‌تاپ حتی به ۹۸ درجه نیز می‌رسد، اما همچنان خبری از افت عملکرد نیست و پردازنده‌ها همواره در شرایط ثابتی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

برای بررسی عملکرد بنچمارک CPU-محور Cinebench R23 را ۳۰ دقیقه به‌صورت مداوم اجرا کردیم. طبق نتایج به‌دست‌آمده از این آزمون، هسته‌های قدرتمند Core i7-13620H هنگام اتصال به‌برق (Plugged)، پس از بوست اولیه با فرکانس ۴٫۵ تا ۴٫۷ گیگاهرتز، ادامه فعالیت خود را در همسایگی فرکانس ۴ گیگاهرتز و به‌صورت کاملا پایدار ادامه می‌دهد.

پنل پشتی لپ‌تاپ گیمینگ Stealth 15 A13V ام‌اس‌آی

با قطع شارژر (UnPlugged)، فرکانس هسته‌های قدرتمند بااینکه در ابتدای شروع پروسه همانند حالت Plugged رفتار می‌کنند؛ اما پس از آن با کاهشی ۲۷ درصدی نسبت به این حالت، فرکانس خود را روی ۲٫۸ تا ۲٫۹ گیگاهرتز تنظیم می‌کنند.

نمودار عملکرد فرکانس هسته‌های لپ‌تاپ Stealth 15 A13V ام‌اس‌آی

شرایطی مشابه و کاملا پایدار در توان مصرفی CPU نیز دیده می‌شود. به‌دلیل افزایش فرکانس در ابتدای شروعِ پردازش، مصرف انرژیِ تراشه تا نزدیک به ۱۲۰ وات افزایش پیدا می‌کند؛ اما سریعا و پس از مدت کوتاهی به ۸۰ وات می‌رسد و با نوسانی ۱۲ درصدی، به‌فعالیت خود ادامه می‌دهد.

رنگ سبز در نمودار زیر نشانگر توان مصرفی پردازنده در شرایط UnPlugged است؛ همانطور که مشاهده می‌کنید، توان‌مصرفی تراشه از همان ابتدای کار از ۴۰ وات تجاوز نمی‌کند و تا پایان فرآیند پردازش نیز با نوسانی اندک شرایط خود را حفظ می‌کند. به‌بیان دیگر در شرایط UnPlugged تا ۵۰ درصد برق محدودتری به تراشه تزریق می‌شود.

نمودار عملکرد توان مصرفی لپ‌تاپ Stealth 15 A13V ام‌اس‌آی

دمای امن بلوک پردازنده در محصولات اینتل برابر با ۱۰۰ درجه است و رسیدن دمای پردازنده‌ی Stealth 15 به نزدیکی این عدد کمی نگران‌کننده به‌نظر می‌رسد. درحقیقت در برخی مواقع دما تا ۹۷ درجه نیز پیش‌روی می‌کند که درصورت بالا بودن دمای محیط، احتمالا سبب کاهش عملکرد تراشه شود.

وب‌گردی با لپ‌تاپ گیمینگ Stealth 15 A13V ام‌اس‌آی

چنین درمایی را درحالت UnPlugged تجربه نخواهید کرد؛ جایی که در بدترین حالت دمای پردازنده بین ۶۰ تا ۷۰ درجه نوسان می‌کند که نتیجه‌ای به‌مراتب بهتر و معقولانه‌تر به‌شمار می‌رود.

نمودار عملکرد سیستم خنک‌کننده لپ‌تاپ Stealth 15 A13V ام‌اس‌آی

فرکانس هسته‌های پردازنده‌ی گرافیکی برخلاف پردازنده‌ی مرکزی، در حالت UnPlugged شرایط پایداری را تجربه نمی‌کنند و فرکانس آن‌ها پس از افتی ۵۰ درصدی، در بازه‌ی یک تا ۱٫۵ گیگاهرتز به‌فعالیت خود ادامه می‌دهند. خوشبختانه با اتصال شارژر شاهد چنین شرایطی نیستیم و فرکانس هسته‌ها با پایداری بالایی روی ۲٫۵ گیگاهرتز تنظیم می‌شوند.

نمودار عملکرد فرکانس پردازنده گرافیکی لپ‌تاپ Stealth 15 A13V ام‌اس‌آی

درحالی که CPU دستگاه هنگام قطع برق مستقیم، با افت ۵۰ درصدی توان مصرفی مواجه می‌شد، تراشه‌ی گرافیکی پا را حتی از این هم فراتر می‌گذارد و با رساندن توان مصرفی ۹۰ واتی دستگاه درحالت Plugged به ۲۵ وات در حالت UnPlugged، با افت خیره‌کننده‌ی ۷۲ درصدی مواجه می‌شود.

نمودار عملکرد توان مصرفی گرافیک لپ‌تاپ Stealth 15 A13V ام‌اس‌آی

دقت کنید که با وجود افت ۷۲ درصدی توان مصرفی، عملکرد تراشه گرافیکی طبق آنچه گفته شد معادل ۵۰ درصد است.

نمودار عملکرد دمای گرافیک لپ‌تاپ Stealth 15 A13V ام‌اس‌آی

دمای تراشه‌ی گرافیکی، همانند پردازنده‌ی مرکزی شرایطی بحرانی را تحمل می‌کند و با اینکه خبری از افت عملکرد نیست؛ اما پیشنهاد می‌کنیم با شرایط حاکم، حتما به فکر خرید کول‌پد باشید. نکته‌ی دیگر اینکه افتی برابر با توان مصرفی دستگاه را در دمای پردازنده مشاهده نمی‌کنیم.

جمع‌بندی و مقایسه Stealth 15 ام‌اس‌آی با رقبا

لپ‌تاپ گیمینگ MSI درحال حاضر در پیکربندی Core i7-13620H و گرافیک RTX 4050 به‌همراه ۱۶ گیگابایت رم و یک ترابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی SSD، در بازه‌ی قیمتی ۷۰ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد که لپ‌تاپ‌هایی نظیر Legion 5 Pro لنوو و TUF Gaming F17 ایسوس در آن حضور دارند.

پنل پشتی لپ‌تاپ گیمینگ Stealth 15 A13V ام‌اس‌آی

درمقام مقایسه، مدل‌های ذکر شده از نمایشگر بزرگ‌تر و باکیفیت‌تری استفاده می‌کنند و بهره‌مندی از گرافیک قدرتمند RTX 3060 و RTX 3070، به‌همراه پردازنده‌های کارآمد نسل دوازدهمی، آن‌ها را به رقیبی قدرتمند برای Stealth 15 تبدیل می‌کند که در برخی سناریوها توان شکست لپ‌تاپ ۲۰۲۳ ام‌اس‌آی را نیز دارند.

جایی که قدرت، قیمت و بدنه جمع‌و‌جور گِرد هم می‌آیند

اما از آن‌سو که هدف اصلی MSI در روند ساخت Stealth 15، ارائه بهترین قدرت در ابعادی کامپکت و قابل حمل است، با سبک‌سنگین کردن نقاط مثبت و منفی می‌توان به جمع‌بندی مهمی دست پیدا کرد. به‌عنوان نمونه استفاده نماینده MSI از سخت‌افزاری به‌روزتر می‌تواند برتری قابل‌توجهی درمقایسه با رقیبان باشد.

علاوه‌براین تایوانی‌ها موفق شده‌اند تا ایده‌ی قدرت بالای لپ‌تاپ در عینِ قابل‌حمل بودنِ آن به‌مرحله اجرا برسانند که نمود آن را می‌توان در عملکرد فوق‌العاده دستگاه در نرم‌افزارهای فتوشاپ و پریمیر پرو درمقایسه با رقبا مشاهده کرد؛ رقبایی که بعضاً فاصله‌ای ۱۰ میلیون تومانی با نماینده MSI دارند.

ناگفته نمایند که پشتیبانی از DLSS 3 برای لپ‌تاپی گیمینگ آن‌هم با این قدرت سخت‌افزاری، امری حیاتی به‌شمار می‌رود که می‌تواند سبب رقم زدن تجربه‌ی گیمینگی به‌مراتب بهتر از رقبا بشود؛ البته دقت کنید که درحال‌حاضر بازی‌های محدودی از DLSS3 پشتیبانی می‌کنند و از همین تعداد محدود نیز، عناوین محدودتری با قابلیت Frame Generation سازگاری دارند.

نقاط قوت

  • گرافیک RTX 4050 با حافظه‌ی ۶ گیگابایتی
  • حافظه‌ی ذخیره‌سازی پرسرعت
  • تراشه نسل سیزدهمی اینتل
  • طراحی جذاب و مینیمال

نقاط ضعف

  • پوشش رنگی محدود نمایشگر
  • روشنایی پایین نمایشگر
  • عمر باتری غیرقابل اتکا
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات