نمایشگر ۱۶ اینچی لپ‌تاپ Legion 5 Pro لنوو از نمایی دیگر

بررسی لپ تاپ Legion 5 Pro لنوو؛ عملکرد عالی با شارژدهی ناامیدکننده

یک‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۷
مطالعه 23 دقیقه
نسل جدید یکی از محبوب‌ترین سری از لپ‌تاپ‌های گیمینگ لنوو برای بررسی اینجا است تا عملکرد آن در سناریوهای مختلف مورد آزمایش قرار داده شود.
تبلیغات

شرکت چینی لنوو سالانه لپ‌تاپ‌های مختلفی را تحت برند و سری‌های مختلف روانه بازار می‌کند که ازجمله آن‌ها می‌توان به سری محبوب ThinkPad، Yoga و IdeaPad اشاره کرد؛ اما در این‌ میان تنها یک سری با نام Legion برای گیمرها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. سری لپ‌تاپ‌های Legion لنوو شامل لپ‌تاپ‌هایی گیمینگ با قدرت فوق‌العاده می‌شوند که قطعاً هر گیمری آرزوی خرید یکی از آن‌ها را دارد.

به‌طور کلی سری لپ‌تاپ‌های Legion شامل ۲ زیر مجموعه کلی شامل Legion 5 و Legion 7 می‌شوند که هریک شامل زیرمجموعه‌های دیگری شامل مدل Pro و غیرپرو خواهد بود و در دو مدل ۱۵ و ۱۶ اینچ عرضه می‌شوند. لنوو این دسته از مدل‌ها را با پردازنده‌های اینتل و AMD عرضه می‌کند و برخی‌ از فروشنده‌ها برای ایجاد تمایز میان این دو مدل از حرف i بعد از مدل عددی ۵ (به‌صورت Legion 5i Pro) استفاده می‌کنند. البته خود Lenovo نیز در وب‌سایت خود از همین وجه‌ تمایز استفاده کرده است اما در بخش مشخصات سخت‌افزاری برای مدل اینتل تنها نام Legion 5 Pro دیده می‌شود.

حالا نسل هفتم از لپ‌تاپ‌های گیمینگ سری حرفه‌ای Legion 5 لنوو با نام همیشگی Legion 5 Pro (یا به‌طور کامل‌تر Legion 5 Pro Gen 7) راهی بازار شد و با مشخصات سخت‌افزاری چشمگیر در کنار طراحی زیبا و قیمت نه‌چندان قابل خرید (برای ما ایرانی‌ها) اینجا است. لپ‌تاپی که شاید بتوان آن را یکی از محبوب‌ترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ لنوو دانست. آنقدر محبوب که حتی با وجود تغییرات اندک در ظاهر و باطن، همچنان توجهات بسیاری را به‌خود جلب کرده و یکی از گزینه‌های خرید در این بازه قیمتی به‌شمار می‌رود.

در ادامه به‌بررسی کامل Legion 5 Pro خواهیم پرداخت و پس از بررسی‌های عمیق در زمینه گیمینگ و کاربری‌های حرفه‌ای، ارزش‌ خرید آن را در مقایسه با رقیبان محک خواهیم زد.

شما می‌توانید برای خرید لپ‌تاپ گیمینگ Legion 5 Pro یا مدل‌های دیگر، به فروشگاه آداک مراجعه کنید.

طراحی و کیفیت ساخت Legion 5 Pro

لپ‌تاپ Legion 5 Pro لنوو به‌لطف استفاده از فلز در ساختار بدنه، کیفیت ساخت بسیار بالایی دارد و هنگام استفاده از آن حس فوق‌العاده‌ای به‌ کاربر منتقل می‌شود. افزون‌براین بزرگ بودن دکمه‌های کیبورد، نمایشگر ۱۶ اینچی کم‌حاشیه آن و همچنین استفاده از نسبت صفحه ۱۶:۱۰ و در نتیجه بلندتر شدن پنل نمایشگر، حسی از قدرت را به کاربر منتقل می‌کند که نمونه آن به‌ندرت یافت می‌شود.

بدنه سطحی مات دارد و لنوو دو رنگ‌بندی سفید و خاکستری را برای آن در نظر گرفته است که پشت لولای آن تیره‌تر خواهد بود. بدین معنی که در رنگ سفید، قسمت خروجی فن‌ها خاکستری روشن و در رنگ دیگر مشکی خواهد بود.

طراحی لپ‌تاپ Legion 5 Pro لنوو از نمایی دیگر

مدل Legion 5 Pro همچنان از ابعادی مشابه نسل ششم خود بهره می‌برد؛ بدین معنی که ضخامت دستگاه در ضخیم‌ترین بخش به ۲۶٫۶ میلی‌متری و در قسمت جلو که باریک‌ترین قسمت آن محسوب می‌شود، برابر با ۱۹٫۹ میلی‌متر خواهد بود.

وزن دستگاه معادل ۲٫۴ کیلوگرم است که با احتساب شارژر ۳۰۰ واتی (!) تعبیه شده در جعبه، به ۳٫۴ کیلوگرم خواهد رسید! فاکتوری که قطعاً برای کاربرانی که مدام در حال حمل لپ‌تاپ در کوله خود هستند، موضوعی آزاردهنده خواهد بود.

لنوو برای برخی از بازارها لپ‌تاپ Legion 5 Pro را با لوگوی نورانی در پشت عرضه می‌کند که به‌نظر می‌رسد تداعی‌کننده کلاه‌خود اسپارتان‌ها باشد؛ اما در مدلی که ما در اختیار داشتیم این بخش به لوگوی Legion اختصاص یافته بود.

طراحی محصول نیز در مقایسه با نسل قبل تفاوت عمده‌ای را تجربه نکرده است؛ طرحی که خصوصاً در قسمت لولا و خروجی هوا لپ‌تاپ‌های Area 51M شرکت Alienware را در ذهن کاربر تداعی می‌کند.

لپ‌تاپ لولای بسیار نرمی دارد و به‌راحتی با یک دست باز می‌شود و خبری از مکانیزم‌های مبتکرانه (مانند لولای ارگولیفت ایسوس) نیست. البته قسمتی از راحت باز شدن لپ‌تاپ را می‌توان مدیون وزن زیاد قسمت پایینی آن بود.

نمایشگر لپ‌تاپ Legion 5 Pro لنوو از نمایی دیگر

با باز کردن درِ لپ‌تاپ نمایشگر ۱۶ اینچی با نسبت ۱۶:۱۰ آن خودنمایی می‌کند که به‌علت بهره‌مندی از پیکسل‌های افقی بیشتر، برای مقاصد حرفه‌ای مانند کارهای گرافیکی و تدوین ویدیو گزینه‌ای ایدئال‌تر به‌حساب می‌آید. لنوو در مدل‌های مختلف پنل‌هایی با وضوح 1200p و 1600p با نرخ‌نوسازی ۱۶۵ و ۲۴۰ هرتز را درنظر گرفته است و مدلِ دراختیار ما نیز از صفحه نمایشی با وضوح ۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل با نر‌خ‌نوسازی ۱۶۵ هرتز استفاده می‌کرد.

حاشیه‌های نمایشگر به‌خوبی و تا حد امکان کاهش پیدا کرده است و نسبت ۱۶:۱۰ آن نیز سبب شده تا حاشیه قسمت پایین تا حد زیادی کاهش پیدا کند. زبانه‌ی بالای نمایشگر نیز علاوه‌بر ایجاد فضایی برای باز کردن دستگاه، به قرارگیری وب‌کم 1080p آن هم کمک کرده است.

کیبورد، ترک‌پد و درگاه‌های Legion 5 Pro

برای گیمرها داشتن کیبورد کامل به‌همراه NumPad یک آرزوی همیشگی است که خوشبختانه طراحان لنوو به‌خوبی این مسئله را رعایت کرده‌اند؛ اما یک مورد حیاتی را از قلم انداخته‌اند!

به‌دنبال بزرگ‌تر شدن ترک‌پد و همچنین بیرون زدن ۴ دکمه جهت از کیبورد، طراحان مجبور شده‌اند تا کمی بیشتر ترک‌پد را به سمت چپ منتقل کنند. اتفاقی که به‌تنهایی مشکل ساز نخواهد بود اما باتوجه‌به کاربری گیمینگ دستگاه، قطعا در زمان بازی و فشردن دکمه‌های AWSD، کف دست با ترک‌پد برخورد خواهد کرد و گیمیر ناچار به غیرفعال کردن آن خواهد شد.

افزون‌براین قرارگیری دکمه ویندوز در سمت چپ نیز برای گیمرها چندان خوشایند نیست و این امکان وجود دارد که با بالا رفتن هیجان در حین بازی، کلید ویندوز به‌طور ناخواسته فشرده شده و سطح آدرنالین را از ۱۰۰ به زیر صفر برساند و خشم گیمر را برانگیخته کند.

دکمه پاور لپ‌تاپ Legion 5 Pro لنوو

البته از موارد بسیار خوب و هیجان‌انگیز می‌توانیم به قرارگیری دکمه پاور در مرکز حاشیه بالای دستگاه اشاره کنیم که حسی بسیار متفاوت‌تر از دکمه‌های پاور در طرفین دستگاه را منتقل می‌کند؛ گویی که درحال فشردن دکمه استارت یک لامبورگینی هستید! دکمه پاور همچنین از یک نشانگر LED برای نمایش وضعیت پروفایل عملکرد دستگاه بهره می‌برد.

وجود نور پس‌زمینه یخی کیبورد، ظاهر محصول را دوچندان کرده است؛ به‌طوری که بدون توجه به وضعیت روز و شب، روشنش خواهید کرد و از جلوه زیبای کیبورد لذت خواهید برد. چینی‌ها در این بخش نیز حق انتخاب را به کاربران داده‌اند و می‌توان دستگاه را با سه مدل نورپردازی آبی، سفید و RGB سفارش داد.

دکمه‌های کیبورد عمق حرکتی بالایی دارند و لنوو تمام سعی خود را برای نزدیک کردن تجربه آن به کیبوردهای مکانیکی انجام داده و تا حدودی هم در این راه موفق بوده است. میزان فرورفتگی سطح دکمه‌ها با انحنای انگشت برابری می‌کند و به‌طور کلی تجربه‌ای لذت‌بخش از تایپ را برای کاربر به‌ارمغان می‌آورد.

تایپ با کیبورد لپ‌تاپ Legion 5 Pro لنوو

ترک‌پد از سطحی شیشه‌ای برای افزایش لغزندگی و کاهش اصطکاک استفاده می‌کند و اکثر قسمت‌های آن نیز کلیک‌پذیر است؛ البته همانند قسمت عمده ترک‌پدهای ویندوزی با حرکت به‌سوی قسمت بالای ترک‌پد، میزان فشار مورد نیاز برای اعمال کلیک نیز بیشتر خواهد شد و درنهایت در نواحی انتهایی به‌طور کلی امکان کلیک وجود ندارد.

ترک‌پد از ژست‌های حرکتی مایکروسافت (Precision Touchpad) پشتیبانی می‌کند و امکان شخصی‌سازی ژست‌های مختلف دوانگشتی و سه‌انگشتی نیز وجود دارد.

پورت‌ها و خروجی هوای لپ‌تاپ Legion 5 Pro لنوو

چینش پورت‌های لپ‌تاپ Legion 5 Pro نیز به‌خوبی با هدف گیمینگ آن هم‌راستا شده است؛ خبری از پورت‌های دست‌و‌پاگیر مانند Ethernet و HDMI در طرفین دستگاه نیست و همگی به پشت دستگاه و میان دو اگزوز بزرگ آن منتقل شده‌اند.

پورت‌های اصلی قسمت پشت پورت شارژر، دو پورت USB-A 3.2 Gen 1 که یکی از آن‌ها از ویژگی Always on برای شارژ دیگر دستگاه‌ها حتی در موقع خاموش بودن پشتیبانی می‌کند، یک پورت HDMI با حداکثر خروجی 8K@60Hz، یک پورت USB-C با پشتیبانی از Power Delivery و توان خروجی ۱۳۵ وات و یک پورت Ethernet گیگابیتی را شامل می‌شود.

پورت‌های دم‌دستی‌ترِ Legion 5 Pro در سمت چپ شامل دو درگاه Type-C، یکی USB4 با پشتیبانی از Tanderbolt 4 با پهنای باند ۴۰ گیگابیت‌برثانیه و دیگری USB-C 3.2 Gen 2 با پشتیبانی از Display Port 1.4 می‌شود.

پورت‌های سمت چپ لپ‌تاپ Legion 5 Pro لنوو
پورت‌های سمت راست لپ‌تاپ Legion 5 Pro لنوو

در سمت مخالف نیز یک پورت USB Type-A به‌همراه جک کمبو هدفون و یک اسلایدر Kill Switch وب‌کم به‌چشم می‌خورد که با فعال کردن آن وب‌کم به‌کلی از مدار خارج می‌شود.

نکته بسیار حائز اهمیت درباره پورت‌ها در قسمت پشتی دستگاه این است که از لیبل‌هایی به‌سمت کاربر بهره می‌برند؛ با فرض اینکه در پشت لپ‌تاپ نشسته‌اید، به‌راحتی با خم کردن نمایشگر و نگاه به لیبل‌ها بدون نیاز به برگرداندن لپ‌تاپ یا اعمال دیگر می‌توانید محل قرارگیری هر یک را بفهمید و به‌راحتی پورت را متصل کنید.

اسلایدر Kill Switch وب‌کم در لپ‌تاپ Legion 5 Pro لنوو

به‌عنوان جمع‌بندی این بخش، مجموعه کیبورد و ترک‌پد تجربه‌ای لذت‌بخش را ایجاد می‌کند که تنها به‌دلیل قرارگیری نامناسب ترک‌پد کمی کاربر را با مشکل مواجه می‌کند. نحوه قرارگیری پورت‌ها به ایجاد میزی «خلوت‌تر» کمک و کابل‌های متصل به دستگاه را از دید کاربر پنهان می‌کنند و درنهایت باعث افزایش رضایت کاربر از محصول خریداری‌شده می‌شوند.

صفحه‌نمایش و اسپیکر Legion 5 Pro

لپ‌تاپ Legion 5 Pro از پنلی ۱۶ اینچی از نوع IPS LCD با وضوح ۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ و نرخ‌نوسازی ۱۶۵ هرتز بهره می‌برد و توان نمایش ۱۶ میلیون رنگ را نیز دارد. به‌گفته لنوو پنل مذکور توانایی پوشش ۱۰۰ درصدی دامنه رنگی sRGB را دارد و زاویه دید ۱۷۸ درجه را نیز ارائه می‌کند. حداکثر میزان روشنایی نیز در مدل Full HD برابر با ۳۰۰ نیت و در دو مدل دیگر با وضوح QHD نیز ۵۰۰ نیت اعلام شده است.

بنابراین با مشخصات گفته‌شده صفحه‌نمایش محصول گیمینگ لنوو را می‌توان یکی از نقاط قوت مهم آن دانست؛ اما بهتر است پیش از پرداختن به عملکرد آن زیر ذره‌بین زومیت، کمی به تجربه کاربری خود اشاره کنم.

حاشیه‌های نمایشگر لپ‌تاپ Legion 5 Pro لنوو

با توجه به وضوح QHD نمایشگر به‌سختی می‌توان پیکسلی را حتی در نزدیک‌ترین فاصله به نمایشگر مشاهده کرد؛ علاوه‌براین قرارگیری انیمیشن‌های ویندوز ۱۱ در کنار نرخ‌نوسازی ۱۶۵ هرتز پنل و صدالبته سخت‌افزار قدرتمند دستگاه تجربه‌ای نرم و روان را در استفاده‌های روزمره دراختیار کاربر قرار می‌دهد.

عملکرد صفحه‌نمایش Legion 5 Pro دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ / آزمایش

تصویر سفید

تصویر مشکی

نسبت کنتراست

AdobeRGB

sRGB

DCI-P3

حداکثر روشنایی

حداقل روشنایی

میانگین روشنایی

Native

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

Legion 5 Pro

۴۴۱٫۷

۳٫۸۱

۰٫۵

۸۸۳٫۴

--

--

۹۹٫۶

۱٫۸

۷۵٫۷

--

زفیروس G14 2022

۳۳۵ نیت

۱۷ نیت

۳٫۲۸ نیت

۱۰۲

۹۰ درصد

--

۱۲۵ درصد

--

۱۰۰ درصد

۳٫۳

مک بوک پرو M1 Max

۴۵۵٫۲۵ نیت

(۱۴۹۷ نیت HDR)

۰

۰

۸۵

--

۱۲۱٫۶

--

۹۷٫۳

۲٫۵

زفیروس M16 2022

۴۷۷ نیت

۲۴٫۷ نیت

۵٫۶۶ نیت

۸۴

۷۶٫۵

۴٫۳

۹۹٫۷

۲٫۶

۷۷٫۸

۳٫۶

استلث GS77

۳۰۴ نیت

۱۶ نیت

--

--

۸۹٫۸

۳٫۹

۱۰۰

۳٫۵

۹۹٫۶

۲٫۵

اچ‌پی اسپکتر ۱۶ اینچی ۲۰۲۲

۴۴۶٫۵ نیت

۲۶ نیت

۰

۹۶٫۵

۲٫۴

۱۵۰٫۸

۵٫۱

۱۱۱٫۳

۲٫۳

مک‌بوک ایر ۲۰۲۲

۴۴۷ نیت

۰٫۱ نیت

۰٫۶۵ نیت

۶۹۳

۷۳٫۵

--

۹۹٫۸

۲٫۵

۷۷٫۵

--

مک‌بوک پرو ۲۰۲۰

۴۳۶ نیت

۰

۰٫۵۵ نیت

۸۵۵

۷۶٫۴

--

۹۹٫۹

۲٫۳

۷۸٫۳

--

*تمامی اعداد ذکرشده در جدول بالا در آزمایشگاه زومیت حاصل شده است.

بررسی‌های زومیت میزان روشنایی پنل را ۱۲ درصد کمتر از عدد اعلامی از سوی لنوو اندازه‌گیری کرده که قابل چشم‌پوشی است؛ ازاین‌رو با توجه‌ به روکش مات نمایشگر، به‌راحتی می‌توان حتی در محیط‌های پرنور مانند محیط‌های خارج از خانه نیز با دستگاه کار کرد. افزون‌براین به‌دنبال روشنایی ۳ نیتی نمایشگر، Legion 5 Pro برای محیط‌های تاریک نیز گزینه مناسبی محسوب می‌شود. فاکتوری که عموماً در لپ‌تاپ‌های گیمینگ نادیده گرفته می‌شود.

عموماً در لپ‌تاپ‌ها چیزی تحت عنوان پروفایل رنگی مشاهده نمی‌شود و شرکت‌ها با کالیبره کردن رنگ‌ها، نمایشگر را در حالتی ایدئال تحویل مشتری می‌دهند. افزون‌براین مدل‌های گیمینگ به‌دلیل ماهیت کاربردشان عملکرد مناسبی در زمینه دقت رنگی ندارند اما Legion 5 Pro حتی با وجود پشتیبانی از دامنه رنگی محدودترِ sRGB، رنگ‌ها را با دقت بسیار بالایی با دمای خنثی نمایش می‌دهد.

نبود پشتیبانی از دامنه رنگی DCI-P3 به‌تنهایی می‌تواند فاکتوری منفی تلقی شود اما باتوجه به کاربری اصلی دستگاه و میزان روشنایی بالای پنل، قابل چشم‌پوشی خواهد بود.

کاربر درحال کار با لپ‌تاپ Legion 5 Pro لنوو

لنوو برای لپ‌تاپ گیمینگ خود از دو بلندگوی ۲ وات کمک گرفته است که کیفیت قابل‌قبولی را برای تماشای فیلم و اجرای بازی‌ها و عملکردی متوسط برای گوش‌ فرا دادن به موسیقی ارائه می‌کنند. صدا حجم مناسبی دارد اما کوبندگی بیس به‌اندازه کافی نیست و در حد و اندازه‌های مدل‌های هم‌رده ایسوس مانند زفیروس G14 ظاهر نمی‌شود.

عملکرد و عمر باتری Legion 5 Pro

لنوو برای Legion 5 Pro پیکربندی‌های مختلفی در نظر گرفته است که شامل پردازنده‌های اینتل و AMD می‌شود. از دنیای اینتل، تراشه‌های Core i5-12500H، Core i7-12700H و Core i9-12900H حضور دارند و از تیم قرمز نیز تراشه‌های Ryzen 5 6600H و Ryzen 7 6800H انتخاب شده‌اند.

پردازنده گرافیکی در نظر گرفته‌شده برای تمامی مدل‌ها ساخت انویدیا خواهند بود و شامل مدل‌های RTX 3060، RTX 3070 و RTX 3070 Ti می‌شوند که در کنار آن ۳۲ گیگابایت رم DDR5-4800MHz نیز در نظر گرفته شده است.

مدلی که ما دراختیار داشتیم از تراشه مرکزی Core i7-12700H و گرافیک RTX 3060 به‌همراه ۳۲ گیگابایت رم استفاده می‌کرد.

گیمینگ با لپ‌تاپ Legion 5 Pro لنوو

تراشه نسل دوازدهمی Core i7-12700H اینتل برای اولین بار همانند تراشه‌های اپل از دو کلاستر شامل هسته‌های قدرتمند و کم‌مصرف تشکیل شده است که ۶ هسته قدرتمند با فرکانس پایه ۲٫۳ گیگاهرتز و ۸ هسته کم‌مصرف ۱٫۷ گیگاهرتزی را در خود جای داده‌اند. فرکانس بوست در هسته‌ها نیز به‌ترتیب ۴٫۷ و ۳٫۵ گیگاهرتز خواهند بود و تنها هسته‌های قدرتمند (Performance Core) از فناوری Hyper Threading بهره‌مند هستند. بنابراین مجموع هسته‌های تراشه به ۲۰ عدد می‌رسد.

لازم به‌ ذکر است که تراشه یادشده از ۲۴ مگابایت حافظه کش به‌صورت مشترک در تمامی هسته‌ها استفاده می‌کند. طبق اطلاعات منتشرشده از سوی اینتل توان مصرفی پایه در تراشه Core i7-12700H معادل ۴۵ وات است که در حالت Boost به ۱۱۵ وات می‌رسد.

تراشه گرافیکی مجتمع Iris Xe اینتل در سناریوهای سبک‌تر وظیفه پردازش‌های سه‌بعدی و گرافیکی را به‌عهده دارد و خوشبختانه با وجود گزینه Mux Switch می‌توان در بازی‌ها برای دستیابی به بهترین نرخ‌فریم گرافیک متجمع را از مدار خارج و خروجی تصویر را مستقیماً به گرافیک مجزا محول کرد.

گرافیک RTX 3060 انویدیا با ۶ گیگابایت حافظه اختصاصی GDDR6 توسط سامسونگ و برپایه لیتوگرافی ۸ نانومتری (8N) توسعه یافته است. پهنای باند رم به ۳۳۶ گیگابایت بر ثانیه می‌رسد، از باس ۱۹۲ بیتی بهره می‌برد و در نهایت تراشه گرافیکی نیز شامل ۳۸۴۰ هسته CUDA می‌شود.

آداپتور ۳۰۰ واتی لپ‌تاپ Legion 5 Pro لنوو از نمایی دیگر

توان مصرفی گرافیک مجزای Legion 5 Pro به گفته لنوو در مدل RTX 3060 تا ۱۴۰ وات و در دو مدل دیگر یعنی RTX 3070 و RTX 3070 Ti تا ۱۵۰ وات افزایش پیدا می‌کند که عدد چشمگیری محسوب می‌شود؛ خصوصاً با در نظر گرفتن ضخامت دستگاه. ازاین‌رو سیستم خنک‌کننده کارآمد یکی از اصلی‌ترین نیازمندی‌های Legion 5 Pro خواهد بود.

عملکرد Legion 5 Pro در بنچمارک‌ها

بررسی عمیق سخت‌افزار را با حافظه ذخیره‌سازی M.2 SSD دستگاه آغاز می‌کنیم. جایی که لنوو از دو رابط M.2 یکی از نوع ۲۲۴۲ با پشتیبانی از PCIe Gen3 دو کاناله و حداکثر ظرفیت ۵۱۲ گیگابایت و دیگری از نوع ۲۲۸۰ با پشتیبانی از PCIe Gen3 چهار کاناله و حداکثر ظرفیت ۱ ترابایت استفاده می‌کند.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی Legion 5 Pro

مدل‌ها/عملکرد

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

Legion 5 Pro

یک ترابایت SSD

۶۶۴۳٫۹۵

۲۱۹۷٫۳۸

زفیروس G14 2022

یک ترابایت SSD

۳۶۱۷٫۴۷

۲۸۳۱٫۸۵

اچ‌پی اسپکتر x360 16

یک ترابایت SSD

۶۳۸۸٫۶۹

۴۹۰۸٫۴۴

ایسوس Flow Z13

یک ترابایت SSD

۲۹۰۷٫۶۹

۱۵۱۵٫۸۱

زفیروس M16 2022

یک ترابایت SSD

۶۶۳۰٫۷۶

۵۰۱۴٫۶۷

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

سرعت خواندن ترتیبی حافظه ذخیره‌سازی Legion 5 Pro به ۲٫۱ گیگابایت‌برثانیه می‌رسد و توانایی نوشتن ترتیبی با سرعت ۶٫۶ گیگابایت‌برثانیه را نیز دارد. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده می‌توان اطمینان داشت که حافظه به رابط M.2 2280 متصل شده است.

با اینکه سرعت نوشتن اطلاعات در لپ‌تاپ لنوو بالا است و با بهترین‌های بازار رقابت می‌کند اما سرعت خواندن تفاوتی ۵۶ درصدی با زفیروس M16 دارد؛ البته با لپ‌تاپ هم‌رده و هم‌قیمت زفیروس M14 برابری می‌کند و در زمینه نوشتن ترتیبی برتری ۸۳ درصدی در مقایسه با رقیب خود دارد.

چندوظیفگی با لپ‌تاپ Legion 5 Pro لنوو

اگر از لپ‌تاپ لیجن ۵ پرو به‌منظور وب‌گردی استفاده شود، عملکردی مشابه با زفیروس G14 با تراشه Ryzen 9 6900HS خواهد داشت اما همچنان از رقابت با مک بوک پرو ۱۴ اینچی و زفیروس M16 بازخواهند ماند.

گرافیک RTX 3060 نیز با اختلاف ناچیز ۲ درصدی نتایجی بهتر از RX 6800S در زفیروس G14 کسب می‌کند که البته تفاوت فاحشی نیست و همچنان عملکرد برابری تلقی می‌شود.

عملکرد Legion 5 Pro در بنچمارک‌ها هنگام اتصال به برق

لپ‌تاپ/بنچمارک

مشخصات فنی

وب‌گردی

عملکرد در گرافیک

عملکرد CPU در رندر

توان محاسباتی CPU

توان محاسباتی GPU

3Dark

CineBench R23

GeekBench 5

GeekBench 5

Speedometer 2.0

TimeSpy

Single

Multi

Single

Multi

OpenCL

DirectX 12

iGPU

dGPU

Legion 5 Pro

Core i7-12700H

RTX 3060

۲۳۷

۹۲۸۳

۱۷۷۲

۱۷۹۲۲

۱۷۲۷

۱۳۶۹۷

۱۶۳۸

۱۰۱۳۵۹

زفیروس G14 2022

Ryzen 9 6900HS

RX 6800S

۲۳۳

۹۰۷۵

۱۵۳۶

۱۴۲۱۸

۱۵۵۹

۱۰۲۰۸

۳۳۵۲۳

۸۶۷۲۷

مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی ۲۰۲۱

M1 Max

24Core GPU

۳۰۰

--

۱۵۴۹

۱۲۵۰۸

۱۷۷۹

۱۲۷۶۶

۵۰۹۶۳

--

زفیروس M16 2022

Core i9 12900H

RTX 3070 Ti

۲۵۶

۱۰۴۰۱

۱۹۱۴

۱۹۹۴۳

۱۸۸۵

۱۱۷۲۷

--

۱۲۴۴۵۸

استلث GS77

Core i9 12900H

RTX 3070 Ti

۳۱۱

۱۰۲۸۶

۱۸۵۸

۱۸۳۰۴

۱۸۱۰

۱۴۰۴۱

۲۰۵۷۴

۱۱۵۱۳۵

اچ‌پی اسپکتر ۱۶ اینچی ۲۰۲۲

Core i7 1260P

Arc A370M

۱۸۷

۳۴۵۶

۱۷۵۳

۱۰۶۸۶

۱۷۲۲

۸۳۰۷

۱۶۰۰۱

۳۰۴۳۱

مک‌بوک ایر ۲۰۲۲

M2

8Core GPU

۴۰۵

--

۱۵۷۷

۸۴۷۶

۱۹۱۵

۸۹۴۲

۲۳۶۲۹

--

مک‌بوک پرو ۲۰۲۰

M1

8Core GPU

۲۰۹

--

۱۵۱۲

۷۷۷۸

۱۷۲۹

۷۶۷۰

۱۹۱۹۴

--

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

اما تفاوت اصلی با زفیروس G14 در قدرت خام پردازنده مرکزی مشخص می‌شود؛ جایی که عملکرد تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای تراشه Core i7-12700H به‌ترتیب ۱۰ و ۳۴ درصد قوی‌تر از Ryzen 9 6900HS خواهد بود. اختلافی که تأثیری مستقیم در عملکرد دستگاه در استفاده‌های حرفه‌ای‌تر خواهد داشت؛ اما آیا در عمل هم چنین خواهد بود؟

کیبورد لپ‌تاپ Legion 5 Pro لنوو از نمای بالا

برای پاسخ به‌ این سؤال به‌ سراغ عملکرد لیجن ۵ پرو در اجرای نرم‌افزارهای حرفه‌ای می‌رویم. اما پیش از آن باید به این نکته اشاره کنیم که گرافیک لیجن ۵ پرو امکان اورکلاک فرکانس هسته‌ها به‌میزان ۰٫۱۵ گیگاهرتز و حافظه رم اختصاصی گرافیک به‌میزان ۰٫۳۰ گیگاهرتز را دارد اما در خروجی نهایی تفاوت چندانی ایجاد نمی‌شود.

عملکرد Legion 5 Pro در نرم‌افزارهای حرفه‌ای

نماینده لنوو در اجرای نرم‌افزار MALAB که نرم‌افزاری متکی به CPU محسوب می‌شود عملکرد بسیار خوبی از خود به‌ جا می‌گذارد؛ به‌طوری که در اجرای ۱۰۰۰ دور از آزمون ۶ مرحله‌ای متلب، حتی از لپ‌تاپ زفیروس M16 با پردازنده قدرتمند Core i9-12900H هم سریع‌تر ظاهر می‌شود.

دلیل این اتفاق را می‌توان در توان مصرفی بالاتر تراشه 12700H در لیجن ۵ پرو جست‌وجو کرد که در ادامه بیشتر به این موضوع در سناریوهای مختلف خواهیم پرداخت.

عملکرد لپ‌تاپ Legion 5 Pro در اجرای متلب
عملکرد لپ‌تاپ در نرم‌افزار متلب

عملکرد لپ‌تاپ لنوو در نرم‌افزار طراحی صنعتی SOLIDWORKS در زمینه گرافیکی قابل قبول نیست و به‌ترتیب فاصله‌ای ۲۶ و ۳۲ درصدی با لپ‌تاپ‌های زفیروس G14 و M16 ایسوس دارد؛ این در حالی‌ است که از منظر قدرت CPU، رقیبان خود را هرچند با فاصله‌ای اندک پشت‌سر می‌گذارد.

عملکرد لپ‌تاپ Legion 5 Pro در اجرای Solidworks
عملکرد لپ‌تاپ در نرم‌افزار سالیدورکس

لپ‌تاپ Legion 5 Pro در زمان اجرای نرم‌افزارهای ادوبی فتوشاپ و پریمیر نیز عملکرد قابل‌قبولی را از خود به‌نمایش می‌گذارد و در مقایسه با رقیبان خود در جایگاه میانی قرار می‌گیرد. به‌طور قطع با توجه به فاصله بسیار اندک رقبا نمی‌توان عملکرد دستگاه را بهتر یا بدتر عنوان کرد، بنابراین قدرت خروجی دستگاه در اجرای نرم‌افزار فتوشاپ را نیز مشابه دو مدل دیگر ارزیابی می‌کنیم؛ اما فاصله در نرم‌افزار پریمیر کمی بیشتر است و به‌حدود ۱۵ درصد می‌رسد.

عملکرد لپ‌تاپ Legion 5 Pro در اجرای فتوشاپ
عملکرد لپ‌تاپ در نرم‌افزار فتوشاپ
عملکرد لپ‌تاپ Legion 5 Pro در اجرای پریمیر پرو
عملکرد لپ‌تاپ در نرم‌افزار پریمیر پرو

لپ‌تاپ زفیروس G14 به‌دلیل فقدان هسته‌های کودا در گرافیک‌های AMD توان کافی برای رقابت با دستگاه‌های مجهز به تراشه گرافیکی انویدیا را ندارد؛ به‌همین علت با فاصله‌ای فاحش رقابت را به دو رقیب دیگر خود واگذار می‌کند. در سوی دیگر Legion 5 Pro نیز نتایج ضعیف‌تری از Stealth GS77 به‌ دست می‌آورد و مجدداً در پله میانی قرار می‌گیرد.

عملکرد لپ‌تاپ Legion 5 Pro در اجرای Blender
عملکرد لپ‌تاپ در نرم‌افزار Blender

در نهایت به آزمون موتور رندرگیری V-Ray می‌رسیم. تراشه گرافیکی RTX 3060 در رندر محتوا ۳۰ درصد ضعیف‌تر از RTX 3070 Ti عمل می‌کند اما در عوض با تکیه بر تراشه قدرتمند خود، لپ‌تاپ گیمینگ GS77 ام‌اس‌آی را پشت‌سر می‌گذارد.

عملکرد لپ‌تاپ Legion 5 Pro در اجرای V-Ray
عملکرد لپ‌تاپ در موتور رندرگیری V-Ray

عملکرد Legion 5 Pro در بازی‌ها

به‌عنوان لپ‌تاپی ۷۰ میلیونی، در زمینه گیمینگ انتظارات زیادی از Legion 5 Pro داریم. دو پردازنده Core i7-12700H و RTX 3060 در کنار رم ۳۲ گیگابایتی نویدبخش قدرتی بالا برای انجام بازی‌های روز هستند.

اجرای بازی در لپ‌تاپ Legion 5 Pro لنوو

در برخورد با عملکرد سخت‌افزاری Legion 5 Pro در اجرای بازی‌ها به دو شکل می‌توانیم برخورد کنیم؛ اگر اولویت شما در دریافت بالاترین نرخ‌ فریم خلاصه می‌شود، در صورت استفاده از وضوح 1200p حتی در بالاترین تنظیمات گرافیکی نیز نرخ ۵۰ تا ۹۰ فریم‌برثانیه را دریافت خواهید کرد.

اما اگر به‌دنبال مشاهده بیشترین جزئیات هستید، لپ‌تاپ گیمینگ لنوو با اجرای بازی‌ها در وضوح QHD با بهترین تنظیمات گرافیکی و نرخ حداقل ۳۰ فریم‌برثانیه شما را راضی خواهد کرد.

عملکرد Legion 5 Pro در بازی‌ها

بازی/عملکرد

تنظیمات گرافیکی

نرخ فریم میانگین در وضوح QHD

نرخ فریم میانگین در وضوح 1200p

Cyberpunk 2077

Ultra Quality

۳۳ فریم‌برثانیه (RT off)

۴۵ فریم‌برثانیه (RT off)

FarCry 6

Ultra Quality

۶۵ فریم‌برثانیه

۹۰ فریم‌برثانیه

Forza Horizon 5

Extreme Graphics

۳۶ فریم‌برثانیه

۴۴ فریم‌برثانیه

Gears 5

Ultra Graphics

۷۱٫۱ فریم‌برثانیه

۹۳٫۶ فریم‌برثانیه

Red Dead Redemption 2

Ultra Graphics

۵۱ فریم‌برثانیه

۶۷ فریم‌برثانیه

*تمامی بازی‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

شاید یکی از اصلی‌ترین مشکلات برای گیمینگ در لیجن ۵ پرو، نمایشگر ۱۶:۱۰ آن باشد. البته عبارت قبل در صورتی صادق خواهد بود که بازی از این نسبت صفحه پشتیبانی نکند؛ در این‌ صورت دو نوار مشکی‌رنگ در بالا و پایین نمایشگر وجود خواهد داشت که ضربه سنگینی به تجربه بازی در نمایشگر ۱۶ اینچی دستگاه وارد می‌کند.

در بازی‌های مورد بررسی ما مشکلی در پشتیبانی از نسبت ۱۶:۱۰ مشاهده نشد اما احتمال پشتیبانی نشدن توسط بازی موردعلاقه شما وجود دارد؛ حتی اگر محبوبیت بالایی داشته باشد.

تماشای فیلم در لپ‌تاپ Legion 5 Pro لنوو

سیستم خنک‌کننده دستگاه در حین بازی صدای زیاد یا به تعبیر دیگر آزاردهنده‌ای تولید نمی‌کند و دمای بدنه نیز تا حد زیادی حفظ می‌شود.

مجدداً یادآوری می‌کنیم که نرم‌افزار Lenovo Vantage امکان اورکلاک گرافیک RTX 3060 را دراختیار کاربر می‌گذارد اما نتیجه چندان متفاوت نیست و طبق بررسی‌های ما تفاوت به افزایش ۳ یا نهایتاً ۴ فریمی بازی‌ها محدود می‌شود.

عملکرد سیستم خنک‌کننده Legion 5 Pro

لنوو برای کنترل دما از سیستمی پیشرفته و صدالبته سنگین (از نظر وزنی) متشکل از ۴ لوله پهن و طویل به‌همراه دو فن استفاده می‌کند که هوای خنک را از طرفین دستگاه دریافت و پس از کاهش دمای پردازنده‌ها هوای گرم را از دو اگزوز پشتی خارج می‌کنند.

برای بررسی عمیق‌ترِ عملکرد سیستم خنک‌کننده، وضعیت پردازنده مرکزی و گرافیکی را تحت فشار پایش کردیم. فرکانس هسته‌های پردازنده مرکزی Core i7-12700H در زمان اتصال به برق و فعال بودن پروفایل عملکردی Performance و Auto رفتار یکسانی از خود نشان می‌دهند. به‌ این صورت که پس از بوست اولیه ۴٫۵ گیگاهرتزی، کار خود را با فرکانس ۳٫۹ تا ۴ گیگاهرتز ادامه می‌دهد و رفته‌رفته با کاهشی اندک به فرکانس ۳٫۷ گیگاهرتز می‌رساند.

پورت شارژر لپ‌تاپ Legion 5 Pro لنوو

با قطع شارژر و تکیه دستگاه به‌ باتری، حداکثر پروفایل عملکردی به Auto محدود خواهد بود و خبری از حالت Performance نیست. در این حالت نیز شرایط به‌شکل مشابهی دنبال می‌شود؛ با این تفاوت که کمینه فرکانس میانگین ۳٫۵ گیگاهرتز خواهد بود.

در هر سه‌ حالت و در دقایق ابتدایی آزمون پایداری، فرکانس هسته‌ها نوسان زیادی دارد که در حالت Auto Unplugged این نوسان به اوج خود می‌رسد. اما پس از تقریباً ۴ دقیقه فرکانس‌ها پایداری خود را حفظ می‌کنند و در بازه‌های کوچک‌تری نوسان می‌کنند.

فرکانس هسته‌های پردازنده مرکزی در Legion 5 Pro
فرکانس پردازنده در پردازش‌های سنگین

نکته قابل توجه این است که با وجود یکسان بودن فرکانس پردازنده در ابتدای کار، توان مصرفی به‌میزان ۱۸ درصد نسبت به حالت متصل به‌ برق کاهش پیدا می‌کند و این فاصله در ادامه نیز حفظ می‌شود. همچنین در حالت متصل به‌باتری در ثانیه‌های اولیه، تراشه توان مصرفی ۱۴۰ وات را لمس می‌کند؛ اتفاقی که هرگز در حالت جدا از برق رخ نمی‌دهد و تنها به عدد ۱۲۰ وات نزدیک می‌شود.

توان مصرفی پردازنده مرکزی در Legion 5 Pro
توان مصرفی پردازنده در پردازش‌های سنگین

دمای داغ‌ترین هسته تراشه در هر سه سناریوی ذکرشده از ۹۷ درجه تجاوز نمی‌کند که البته با حداکثر دمای اعلامی از سوی اینتل (یعنی ۱۰۰ درجه) فاصله بسیار کمی دارد.

دمای داغ‌ترین هسته پردازنده مرکزی در Legion 5 Pro
دمای داغ‌ترین هسته‌ی پردازنده در پردازش‌های سنگین

رفتار پردازنده گرافیکی برخلاف پردازنده مرکزی در هر سه‌ حالت متفاوت است. همانطور که در نمودار زیر مشخص شده تنها در حالت متصل به‌ برق و در صورت فعال بودن پروفایل Performance فرکانس تراشه به ۱٫۸ گیگاهرتز می‌رسد که حتی در این حالت هم پس از مدت کوتاهی با ۱۰۰ مگاهرتز کاهش به ۱٫۷ گیگاهرتز می‌رسد. این عدد در پروفایل عملکرد Auto به‌طور میانگین از ۱٫۵ گیگاهرتز تجاوز نمی‌کند.

در صورت قطع شارژر، دستگاه برای مدیریت انرژی فرکانس را تا ۸۰۰ مگاهرتز کاهش می‌دهد که البته قله‌هایی نزدیک به ۹۵۰ مگاهرتز نیز ثبت می‌کند اما به ندرت به یک گیگاهرتز می‌رسد. از این رو انتظار می‌رود تفاوت عملکرد گرافیک در صورت جدا کردن شارژر چیزی نزدیک به ۵۰ درصد باشد!

فرکانس هسته‌های گرافیک در Legion 5 Pro
فرکانس گرافیک در پردازش‌های سنگین

پایدارترین توان مصرفی تراشه گرافیکی در حالت Auto و در زمان اتصال به برق صورت می‌پذیرد و روی ۹۵ وات تنظیم می‌شود؛ درحالی‌که در پروفایل Performance توان مصرفی در ابتدا به ۱۴۰ و در انتهای آزمون با کاهش ۲۰ درصدی به ۱۲۰ وات می‌رسد.

به‌دنبال کاهش فرکانس در حالت Unplugged توان مصرفی به ۴۰ تا ۵۰ وات محدود می‌شود.

توان مصرفی گرافیک در Legion 5 Pro
توان مصرفی گرافیک در پردازش‌های سنگین

کاهش فرکانس و در نتیجه توان مصرفی، کاهش دمای هسته‌های گرافیک را به‌دنبال دارد و فاصله‌ای ۱۰ درجه‌ای میان پروفایل Auto و Performance مشاهده می‌شود. دمای گرافیک در صورت اتکا به شارژر نیز در نهایت به ۶۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد که با توجه به افت قابل‌توجه عملکرد تراشه، امری طبیعی خواهد بود.

دمای داغ‌ترین هسته گرافیک در Legion 5 Pro
دمای داغ‌ترین هسته‌ی گرافیک در پردازش‌های سنگین

مشابه آنچه که به‌صورت ظاهری و از طریق لمس بدنه و صدای فن‌ها احساس کردیم، سیستم خنک‌کننده به‌خوبی می‌تواند از پس گرمای تولیدشده توسط پردازنده‌های قدرتمند و پرمصرف دستگاه برآید؛ اما همچنان رسیدن دمای CPU به ۹۷ درجه کمی نگران‌کننده به‌نظر می‌رسد که ممکن است در صورت قرار گرفتن در محیط گرم‌تر، کارآمد بودن خنک‌کننده را زیر سؤال ببرد. البته همچنان از این موضوع به‌عنوان «احتمال» یاد می‌کنیم.

تفاوت عملکرد در حالت متصل به برق و با باتری

در صورت بررسی تفاوت عملکرد دستگاه در حالت Plugged و Unplugged در بنچمارک‌های Cinebench و 3DMark به‌ترتیب به افت عملکرد ۱۰ و ۴۷ درصدی در راندمان CPU و GPU می‌رسیم.

لیبل مشخصات سخت‌افزاری لپ‌تاپ Legion 5 Pro لنوو

در حقیقت پردازنده مرکزی افت چندانی را تجربه نمی‌کند و عملکرد دستگاه نیز در وظایف متکی به CPU تقریباً یکسان خواهد بود؛ اما افت گرافیک تأثیر مستقیمی در اجرای بازی‌ها خواهد داشت و باری دیگر فلسفه «لپ‌تاپ» گیمینگ را زیر سؤال خواهد برد.

عملکرد لپ‌تاپ Legion 5 Pro در حالت متصل به برق و با باتری

وضعیت لپ‌تاپ

۳۰ دقیقه پردازش سنگین با CPU

بنچمارک TimeSpy

امتیاز اولیه

امتیاز نهایی

امتیاز

متصل به برق

۱۷۶۶۷

۱۷۲۴۲

۹۲۸۳

با باتری

---

۱۵۶۲۹

۴۸۸۵

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

به‌عنوان جمع‌بندی بخش سخت‌افزار، لپ‌تاپ Legion 5 Pro لپ‌تاپی مناسب برای استفاده به‌صورت «همواره متصل» است و در حالت متکی به‌ باتری کارایی مناسبی نخواهد داشت.

عمر باتری Legion 5 Pro

لپ‌تاپ گیمینگ لنوو انرژی موردنیاز خود را از یک باتری با حجم ۸۰ وات‌ساعت تأمین می‌کند که با توجه به مصرف بالای تراشه مرکزی و گرافیک، به‌خوبی از پس این وظیفه برنمی‌آید! درواقع باتری لیجن ۵ پرو در صورت اجرای بازی بیش از یک ساعت پاسخگو نخواهد بود. حتی اگر بخواهید از دستگاه برای تماشای ویدیو استفاده کنید، همچنان تنها تا دو ساعت همراه شما خواهد بود.

عمر باتری Legion 5 Pro دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ/آزمایش

پروفایل عملکردی

سخت‌افزار

نمایشگر

ظرفیت باتری

پخش آفلاین ویدئو

کاربری روزمره

پردازنده و گرافیک

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

وات‌ساعت

720p Video

PCMark 10

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

Legion 5 Pro

Silent

Core i7-12700H

RTX 3060

۱۶ اینچ

۱۶۵ هرتز

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۸۰

۱:۵۵

۲:۴۰

زفیروس G14 2022

Performance Mode

Ryzen 9 6900HS

RX 6800S

۱۴ اینچ و ۱۲۰ هرتز

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۷۶

۵:۵۰

۴:۰۳

مک‌بوک پرو ۱۴ اینچی ۲۰۲۱

--

M1 Max

24Core GPU

۱۴٫۲ اینچ و ۱۲۰ هرتز

۱۹۶۴ × ۳۰۲۴ پیکسل

۷۰

۱۸:۱۴

--

زفیروس M16 2022

Performance Mode

Core i9 12900H

RTX 3070Ti

۱۶ اینچ و ۱۶۵ هرتز

۱۲۰۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۹۰

۹:۱۴

۷:۲۰

استلث GS77

Balanced

Core i9 12900H

RTX 3070Ti

۱۷٫۳ اینچ و ۲۴۰ هرتز

۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۹۹٫۹

۸:۰۶

۷:۰۴

اچ‌پی اسپکتر ۱۶ اینچی ۲۰۲۲

Best Performance

Core i7 1260P

Arc A370M

۱۶ اینچ و ۶۰ هرتز

۲۴۰۰ × ۳۸۴۰ پیکسل

۸۳

۸:۲۰

۹:۳۰

مک‌بوک ایر ۲۰۲۲

--

M2

8Core GPU

۱۳٫۶ اینچ و ۶۰ هرتز

۱۶۶۴ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۲٫۶

۱۴:۱۱

--

مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی ۲۰۲۰

--

M1

8Core GPU

۱۳٫۳ اینچ و ۶۰ هرتز

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۸٫۲

۱۶:۴۷

--

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

وجود شارژر ۳۰۰ واتی به‌همراه دستگاه، هم به‌نوعی مزیت محسوب می‌شود و هم یک نقطه‌ضعف. زیرا وزن زیاد آن همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد، حمل دستگاه را دشوارتر می‌کند و با توجه به عمر باتری، حمل آن به‌همراه دستگاه نیز همواره الزامی خواهد بود.

نکته بعدی اینکه دستگاه حتی در بالاترین فشار پردازشی نیز به ۳۰۰ وات نیاز نخواهد داشت و لنوو عملاً با امتناع از عرضه دستگاه با شارژری کم‌توان‌تر، لذت به‌همراه داشتنِ یک لپ‌تاپ قدرتمند را از کاربر دریغ کرده است.

جمع‌بندی و مقایسه Legion 5 Pro با رقبا

ساخت لپ‌تاپی گیمینگ امری ساده نیست و لنوو به‌خوبی از این امر آگاهی دارد. چینی‌ها با تکیه به تجارب خود موفق به ساخت محصولی شده‌اند که هم به‌خوبی می‌تواند محصولی برای بازی باشد و هم می‌تواند از پس وظایف حرفه‌ای برآید.

طراحی قسمت پشت مانیتور لپ‌تاپ Legion 5 Pro لنوو

لنوو موفق شده لپ‌تاپی قدرتمند و در عین‌ حال زیبا و جذاب بسازد و تنها فاکتوری که مانع رسیدن به محصولی کامل می‌شود، باتری است و باتری است و باتری! در حقیقت تنها باتری است که می‌تواند شما را از خرید این محصول قدرتمند منصرف کند.

اما اگر چندان اعتقادی به استفاده از دستگاه در حالت UnPlugged ندارید، قطعاً Legion 5 Pro با قیمت حدودی ۶۵ میلیون تومان گزینه‌ای مناسب خواهد بود؛ دستگاهی که هنگام استفاده از آن، تایپ کردن، وب‌گردی، گیمینگ و استفاده از نرم‌افزارهای حرفه‌ای، حسی جز قدرت را دریافت نخواهید کرد.

شما می‌توانید برای خرید لپ‌تاپ گیمینگ Legion 5 Pro یا مدل‌های دیگر، به فروشگاه آداک مراجعه کنید.

نکات مثبت

  • طراحی زیبا و مینیمال
  • بدنه خوش‌ساخت و باکیفیت
  • نمایشگر بزرگ، دقیق و سریع
  • تجربه عالی تایپ با کیبورد
  • عملکرد مناسب سیستم خنک‌کننده
  • پشتیبانی از Mux Switch

نکات منفی

  • عمر پایین باتری
  • وزن بالای دستگاه به‌همراه شارژر
  • تأثیر نه‌چندان چشمگیر اورکلاک گرافیک
  • محل قرارگیری تاچ‌پد، در تایپ و گیمینگ خلل ایجاد می‌کند
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات